Sikerekben gazdag 60 év – ünnepel a Skoda Octavia!

Meghatározó, nem csak a Skodánál - 60 éves az Octavia

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nagy az ünnep a Skodánál, az autóipar jelenleg meghatározó modelljének első generációja idén januárban ünnepelte a hatvanadik évfordulóját, az Octavia sikerei a Volkswagen segítségével vettek új lendületet.


Pont 60 évvel ezelőtt kezdte gazdagítani a Skoda modellkínálatát a később meglehetősen népszerűvé vált Octavia.

A nevet a latin „octavia” szóból vették, melynek jelentése a „nyolcadik”.

Mivel az új jövevény a márka nyolcadik modellje volt a második világháborút követően, és ugyancsak a nyolcadik Skoda az akkor legkorszerűbbnek számító független felfüggesztéssel gyártott modellek között. 1933-ban vezette be a megoldást a Skoda, az Octavia elöl tekercsrugós, torziós keresztrudas stabilizátorral szerelt futóművet használt, mely a vezethetőséget és a komfortérzetet is meglehetősen javította.
A márka első kétajtós modellje 1959 januárjában hagyta el a Mlada Boleslav-i gyárat, az első néhány hét során még az Š 440 és az Š 445 nevű elődökkel együtt. Az Octavia motorházteteje alatt egy négyhengeres, 1,1 literes, 29,4 kW(40 LE) teljesítményű motor volt, az autó hátsókerékhajtással és négy fokozatú sebességváltóval szolgált. Csúcssebessége 110km/óra volt, átlagos fogyasztása pedig 7,7 liter benzin 100 kilométerenként.

A vonzó, kecses karosszéria legalább akkora benyomást keltett mint az akkori Octavia menettulajdonságai.

Aszimmetrikus fényszórókat kapott 1959-ben, mely tovább javította az aktív biztonságot is. 1959-ben Octavia Super néven bemutatkozott egy jóval erősebb változat is, amiben 1,2 literes motor volt, 33 kW-os (45 LE) csúcsteljesítménnyel. Ekkor már a hazai és a külföldi piacokon is nagy kereslet mutatkozott az Octaviák iránt.
1960. március 10-én, a Genfi Autószalonon mutatkozott be a sportos Touring Sport (TS), ami 37 kW-os (50 LE) teljesítményű motorral büszkélkedhetett. A Skoda ekkor kereste meg a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), hogy a TS-t homologizálja, azaz ezt a típust fogadja be a nem módosított közúti járművek versenyosztályába, így egyengetve az utat a 130 km/órás végsebességű kétajtós modell előtt a motorsportban.

A híres Monte Carlo ralin saját osztályában 1961-ben, ’62-ben és ’63-ban aratott győzelmeivel az Octavia mesterhármast ért el.

1960. szeptember 11-én a Skoda Brnoban mutatta be először az Octavia Combit a vízszintesen két részben nyitható hátsó ajtóval. A kompakt külső méretei ellenére a Combiban kényelmesen elfért öt személy, a csomagtartó mérete 690 liter volt, a rakodó hosszúság pedig 0,965 méter. A hátsó üléstámlák ledöntése után a csomagtér 1050 literig volt növelhető.
Hirdetés

A kétajtós szedánt 1964-ig gyártották, az utolsó példány, egy szürke Octavia Super április 11-én gördült le a Mlada Boleslav-i üzem gyártósoráról. Utódjaként ezt követően jelent meg a teljesen új, önhordó karosszériával rendelkező farmotoros Skoda 1000/1100MB. Az utolsó Octavia Combi 1971. december 21-én hagyta el a Kvasiny üzem gyártósorát. 1959 és 1971 között összesen 360 000 Skoda Octaviát gyártottak, beleértve a több mint 54 000 kombi változatot is. A robusztus és megbízható Octavia jelentette a műszaki alapot az első Új-Zélandban gyártott gépkocsi számára is 1966-ban: a Trekkát[/url] a cseh autógyárral szoros együttműködésben fejlesztették ki és az Octavia Super rövidített padlólemezére építették. A népszerű haszonjárműre úgy tekintenek, mint a Skoda jelenlegi szabadidő autóinak (SUV) egyik előfutárára.
Az első korszerű Octavia megjelenésével a név az egész márka szinonimájává vált. 1992-ben, röviddel azt követően, hogy a Skoda csatlakozott a Volkswagen-csoporthoz, megkezdődött a munka egy teljesen új modell kifejlesztésén. A korszerű műszaki alapokon a vezető formatervező, Dirk van Braeckel és csapata egy összetéveszthetetlen formájú karosszériát alkotott.

A hatalmas hátsó ajtóval rendelkező első új Octavia 1996. április 4-én debütált.

Azonnal nemzetközi elismerésre tett szert magas színvonalú aktív és passzív biztonságával, előnyére vált az 528 litertől 1328 literig bővíthető csomagtartója is. Az Octavia Combit, ami még tágasabb volt, és különösen sikeres lett az európai piacokon, 1998 márciusában adták hozzá a kínálathoz, az első összkerékhajtású változatot 1999-ben hozták ki. Az újkori Octavia első nemzedékéből 970 000 szedánt és több mint 470 000 kombit gyártottak 2010 novemberéig. A sikert tovább fokozta a modell Volkswagen érában számított második nemzedéke, amelyet 2004 és 2013 között gyártottak: ebből a változatból 1,6 millió csapotthátú és 900 000 kombi került piacra. A nagyobb használati értéken túl ez a nemzedék is számos műszaki újítással dicsekedhetett, beleértve a közvetlen befecskendezésű benzines motorokat és a DSG automata sebességváltót.

Ma az újkori Octavia harmadik nemzedéke alkotja a Skoda modellkínálatának gerincét.

Ezt a változatot 2012 novembere óta gyártják, és 2017 februárjában teljes mértékben felfrissítették. Eddig már több mint 2,5 millió ügyfél döntött a harmadik generáció mellett. A Skoda Octavia már régóta nagy sikerrel fut számos piacon, amit látványosan mutat az a tény, hogy 1959 óta majdnem 6,5 millió Octaviát gyártottak. A Skoda Mlada Boleslav-i központi üzemén túl az Octavia különböző változatait Kínában, Indiában, Oroszországban, Kazahsztánban és Algériában is gyártják. Hamarosan bemutatkozik a legújabb generáció is, a debütálásra 2019 végén számíthatunk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?