0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Mentés másként - bárhol segít a légpárnás

Flying Fish Marlin - légpárnás kétéltű

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az Armadillo Rescue Team felderítő-kutatási célokra szolgáló kétéltű légpárnás járművét próbáltuk ki szárazon és vízen. A lebegve száguldás élménye mindenhol elképesztő.

Flying Fish Marlin, kétéltű légpárnás Angliából

Flying Fish Marlin, kétéltű légpárnás Angliából

Több száz tételes bakancslistámon előkelő helyen szerepel két dolog: találkozás szabadon élő medvével és egy légpárnás jármű kipróbálása. Egy váratlan lehetőségnek köszönhetően egy nap alatt másfél sort is kihúzhattam, miután egy Pest környéki bányatavon kipróbáltam egy Flying Fish Marlin típusú 2/3 személyes felderítési célú légpárnást, melynek tulajdonosa a Kanadában született, magyar származású John Maczko.

Alpha 1 Charlie 2010-ben érkezett Magyarországra Alpha 1 Charlie 2010-ben érkezett Magyarországra Alpha 1 Charlie 2010-ben érkezett Magyarországra

Alpha 1 Charlie 2010-ben érkezett Magyarországra

Hatlapátos légcsavar biztosítja az előrejutást

Hatlapátos légcsavar biztosítja az előrejutást

John korábban bűnüldözésben tevékenykedett itthon és külföldön, később repülésbiztonsági szakemberré képezte magát, és tanácsadói munkája során került a londoni Heathrow repülőtérre felügyelőként. Az alá tartozó létesítmények között, az 5-ös terminál egykori mocsaras-lápos területén figyelt fel az ott állomásozó légpárnásra, és szinte azonnal szerelembe esett a szerkezettel, mely haladásának fizikáját tekintve sokkal közelebb áll a repülőgépekhez, mint a hajókhoz. A vonzalom odáig fajult, hogy spórolt pénzén vásárolt egy Flying Fish Marlin típusú brit kétéltűt, amit nagyjából másfél éve hozott haza, létrehozta az Armadillo Projectet, azóta pedig a Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság alá tartozó Pilis Mentőcsoport és a Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat munkáját segíti felderítéssel, kutatással, azokon a helyeken, ahová más jármű nem képes eljutni.

Sörtés armadilló

Sörtés armadilló

Armadillo
Az övesállatok vagy más néven tatuk a vendégízületesek (Xenarthra) öregrendjébe tartozó emlősök egyik családja. (Ebben a rendszerezésben a páncélosok rendjébe tartoznak. A család kilenc nemet és huszonegy recens fajt számlál, ezek legkisebbike 120 grammos, legnagyobbika 60 kg-os. Fajai Észak- és Dél-Amerikában élnek Kanada kivételével.

A tatuk háta páncéllal fedett, melyet középen mozgatható övekbe rendezett, máshol mozgathatatlan csonttáblácskák alkotnak. Az övek száma fajra jellemző tulajdonság. Ha veszélyt éreznek, összegömbölyödnek, áthatolhatatlan bőrcsont-páncélt mutatva a támadónak.

Nappal földalatti üregekben tartózkodnak, éjjel keresnek táplálékot, mely elsősorban hangyákból és termeszekből áll, de nem vetik meg a döghúst és a gyümölcsöt sem. A hangyákkal táplálkozó állatokra jellemző lapos fejformájuk, hosszú alsó állkapcsuk és hosszú nyelvük van. Szemfoga egyik fajnak sincs, sok fajnál a metszőfogak is hiányoznak.
forrás: wikipedia.hu

A szoknyán át kiáramló levegő lebegteti a több mint két mázsás gépet

A szoknyán át kiáramló levegő lebegteti a több mint két mázsás gépet

A légpárnás jármű bármilyen sík felületen képes haladni, legyen az víz, homok, sár vagy jég: ha nincsenek benne nagyobb gödrök, és nem kell túl meredeken mennie, az alatta levő "talaj" károsítása nélkül siklik tova. Működése a következő. A motor által működtetett, törzsbe épített ventilátor nagy nyomású levegőt pumpál a törzshöz rögzített, 70 különálló elemből rakott szoknyába, ami a talajtól körülbelül 30 cm-re elemeli a szerkezetet, és a függőlegesen elhelyezett álló propeller tolja előre. Kicsit olyan, mint a nagysebességű MAGLEV vasút, csak itt nem a mágneses taszítás, hanem a levegő felhajtóereje biztosítja a közel súrlódásmentes előrejutást. Kanyarodni a propeller mögé helyezett, elölről biciklikormánnyal mozgatott, légáramlatot szögbe terelő dupla kormánylapátokkal lehet, szűkebb, lassabb manőverezésnél a pilóta testsúlyának átterhelésével segítheti még a forgolódást.

Okos, viszonylag egyszerű szerkezet Okos, viszonylag egyszerű szerkezet Okos, viszonylag egyszerű szerkezet

Okos, viszonylag egyszerű szerkezet

A légcsavar fordulatszámát (max. 3800/perc) a kormányon található fékkarral szabályozzák, ez biztosabb kontrollt ad és kényelmesebb, mint egy tekerhető markolatos megoldás, szárazon pedig a jármű elfordítása adja a legjobb fékhatást.

Hangos, teljes terhelésnél akár 83 dbA is lehet a zajszint

Hangos, teljes terhelésnél akár 83 dbA is lehet a zajszint

Szárazon, vízen is indulhat, álló motorral sem süllyed el. 40 km feletti szélsebesség és erős hullámzás esetén nem használható

Szárazon, vízen is indulhat, álló motorral sem süllyed el. 40 km feletti szélsebesség és erős hullámzás esetén nem használható

A törzse üvegszálas műanyagból készült, alját ellenállóbb kevlárréteg is védi, szoknyáját neoprénnel impregnált nejlonból szabták. Saját tömege körülbelül 250 kg, teherbírása hasonló, de telepakolva nem szeret indulni. Légpárnás használatra optimalizált, egyliteres Briggs & Stratton V-Twin motor hajtja, cirkáló sebessége 40-45, ideális körülmények között 60-65 km/h-t is bír. A 37 lovas léghűtéses négyütemű üzemóránként nagyjából 4 liter 100-as benzint fogyaszt, ami kedvező érték. Johnnak van egy versenycélú légpárnása is, annak a vége 110 km/h körül jár.

27 liter magas oktánszámú benzin fér a tankba

27 liter magas oktánszámú benzin fér a tankba

Mivel a légpárnás haladása leginkább a repüléshez hasonlít, vezetőjét is pilótának nevezik. Tulajdonképpen a levegőben úszik, csak szoknyaszára érinti a talajt, mezőn kíméli a növényeket, és még a tavirózsák is sérülés nélkül ússzák meg a felettük átszáguldó járművet. Felhasználása elég speciális: mocsaras, lápos, hínáros területeken és változó mélységű vizekben, árvizeknél, elárasztott területeken veszik legnagyobb hasznát. Elsődlegesen felderítésre készült, de mentési feladatokat is ellát, hordágyon fekvő, gerincsérült ember szállítására nincs kíméletesebb megoldás a rezzenéstelenül haladó kétéltűnél. Alpha 1 Charlie segédkezett már áradásnál, vitt élelmiszert belvíz által elzárt tanyákra, mentett állatokat, jégvitorlást.

Halogén fényszóró, navigációs fény és kék villogó, utóbbit sárgára fogják cserélni Halogén fényszóró, navigációs fény és kék villogó, utóbbit sárgára fogják cserélni Halogén fényszóró, navigációs fény és kék villogó, utóbbit sárgára fogják cserélni

Halogén fényszóró, navigációs fény és kék villogó, utóbbit sárgára fogják cserélni

A The Hovercraft Club of Great Britain és a Hovercraft Search and Rescue alegységeként működő Armadillo Project taglétszáma változó, a különböző bevetéseken 2-3 fő segíti a légpárnást vezető és csapatot irányító John Maczkót. Amikor nincs bevetés vagy gyakorlat, akkor élményutakon lehet kipróbálni a gépet, az erre ellátogatók a vezetésbe is belekóstolhatnak, igaz, csak szárazon, vízen több gyakorlatot igényel a dolog, de aki akarja, el is sajátíthatja kezelését, mert oktatásra is van lehetőség az Armadillónál.

50 km/h a vízen nem piskóta

50 km/h a vízen nem piskóta

Hiába kíméletes haladása, nem használható mindenütt. Természetesen nem korlátozzák, ha hivatalosan, mentési feladatokbanvesz részt, viszont senki se akarjon nagy tavainkon, folyókon légpárnásozni, a vízi rendőrség biztos nem értékelné. A brit lajstromszám alatt hajózó/repülő Alpha 1 Charlie leginkább azokon a vizeken közlekedhet szabadon, ahol jetskiket és más, élményjellegű vízi járműveket is megtűrnek. Dunai használatát egyébként az sem segítené, hogy legnagyobb folyónk partjain kevés a parkolást vagy kimenést lehetővé tevő sólyázási lehetőség.

Speciális felszerelés a navigáció, kötelező a kapaszkodó. Ha nem lenne elég hangos, a szirénával még lehet fokozni a hatást Speciális felszerelés a navigáció, kötelező a kapaszkodó. Ha nem lenne elég hangos, a szirénával még lehet fokozni a hatást Speciális felszerelés a navigáció, kötelező a kapaszkodó. Ha nem lenne elég hangos, a szirénával még lehet fokozni a hatást

Speciális felszerelés a navigáció, kötelező a kapaszkodó. Ha nem lenne elég hangos, a szirénával még lehet fokozni a hatást

Bár hatalmas élmény vele haladni, ennek a gépnek a fő feladata a felderítés és a mentés. Kedvező fogyasztásának, különleges képességeinek köszönhetően bizonyos feladatokra nincs ennél praktikusabb jármű, csak nálunk nem túl ismert. Természetesen, ahogy az ilyen egyedi dolgokkal foglalkozó emberek, szervezetek életében lenni szokott, nem egyszerű a fenntartása. Szerencsére elég sokan támogatják az Armadillo munkáját, úgyhogy a gép üzemeltetése, javítása megoldott, és a különböző, főleg külföldi partnerek jóvoltából a csapat felszerelései is magas színvonalat képviselnek.

Szárazon porol

Szárazon porol

Amiben viszont krónikus hiányt szenvednek, az egy megbízható, és megfelelő méretű raktérrel vagy utánfutóval bíró szállító jármű. Sajnos előző autójuk elhalálozott, úgyhogy ha véletlenül valaki tudna nekik segíteni egy ilyennel, azt minden bizonnyal egész életre szóló élménylégpárnás-bérlettel viszonoznák. Írhatnak nekünk, vagy közvetlenül az armadillo.project@gmail.com emailcímre. A tatu és a repülőhal is hálás lesz érte.

Nagyon simán megy

Nagyon simán megy

Ez is érdekes lehet:
 

BMW 740e iPerformance teszt

Varázsszőnyeg, igazi végtelen luxust kínáló, lágyan simogató, négyajtós kupékat verő formatervvel...

A következő RS Skoda a Kodiaqból készül

Meglovagolja a gyártó a Kodiaq hullámait, megszellőztették, hogy a következő RS modell is a SUV-ból...

A Fiat-Chrysler és a Renault motorjainak emissziós értéke is elcsúszhatott

A Renault egyszer már tisztázta magát a dízelbotrány kapcsán, most viszont ugyanúgy elhasalhat...

Rendszámot kaphatnak a robogók, változhat a zöld rendszám szabályozása is

Már több mint 1500 autó fut zöld rendszámmal, egy részük elveszítheti azt a jövőben, míg a kismotorokra...

Renault Scenic 1.2 TCe 130 Intens teszt

Csalódás az új Renault Scenic, ha elődeihez hasonlítjuk, remek autó viszont, ha önmagában, mai...

A Ford Bronco hamarosan visszatér, a híres terepjáró a Ranger alapjaira építkezik

Hamarosan viszontláthatjuk az amerikaiak egyik kedvencét, a Ford Broncót. Az új terepjáró az...

Nyújtott tengelytávval érkezett a Volkswagen Tiguan Allspace

11 centivel nyúlt meg a Tiguan, hogy a nemrég bemutatott és vakon sikeresnek kiáltott Skoda Kodiaqra...

Új autóból közel százezer, használtból csaknem 150 ezer került útjainkra tavaly

Az új autók piacánál is jelentősebb a használtaké. Még akkor is, ha csak a frissen útjainkra...

Így épül a legerősebb hazai Nissan GT-R

1200 lóerő fölé várják a hazai építésű GT-R teljesítményét, de még nem tudják, hol lesz a vége...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hZGxlcg==
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hZGxlcg==
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hZGxlcg==

Friss tesztek

Renault Scenic 1.2 TCe 130 Intens teszt

Nem ér a neve! Renault Scenic IV teszt Videó

Csalódás az új Renault Scenic, ha elődeihez hasonlítjuk, remek autó viszont, ha önmagában, mai crossoverként nézzük. Úgy még családi autónak is egész jó.


Opel Zafira Innovation 2.0 CDTI ecoFLEX Start/Stop teszt

Hetedik mennyország - Opel Zafira teszt

Frissült az Opel nagy-egyterűje. Nem csak orra, de a beltér is változott, fő erénye továbbra is a praktikusság és a könnyű variálhatóság.


BMW 740e iPerformance teszt

Lehengerlő - BMW 740e

Varázsszőnyeg, igazi végtelen luxust kínáló, lágyan simogató, négyajtós kupékat verő formatervvel szolgáló guruló szanatórium. Négyhengeres motor? Minek több?

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hZGxlcg==

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Mire vágynak a nők? A Skoda is ezt szeretné megtudni

Hölgyekhez szól, hölgyeket szólít meg a Skoda Videó

10 órája – Sztori

Szép számokat hoz a Skoda, de persze gondol a jövőre is. A flottavásárlók és a férfiak mellett mind több hölgyet is meg kívánnak nyerni - ezért indítottak egyedi kampányt.


BMW 135i-ként kezdte, V8 lett belőle

BMW 1M V8 látogatta meg Jay Leno garázsát Videó

15 órája – Sztori

Újabb érdekes motorcsere bukkant fel Amerikában. Egy BMW M3 erőforrás került az 1M motorterébe, így Jay Leno is meghívta a garázsába.


Tizenharmadszor nyert Stéphane Peterhansel Dakart

1-3 Dakar győzelem a Peugeot-tól

2 napja – Sztori

Elsöprő győzelmet aratott a Peugeot. 9000 kilométer után is a legjobbaknak bizonyultak a világ egyik legnehezebb tereprali futamán.


Használtautó.hu

MERCEDES-BENZ GLE 500 e 4Matic (Automata)

MERCEDES-BENZ GLE 500...

Ár: 19.900.000 Ft

Évjárat: 2016 / 4

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

RENAULT CLIO 1.5 dCi Privilege

RENAULT CLIO 1.5 dCi P...

Ár: 345.000 Ft

Évjárat: 2003

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

SKODA FABIA 1.4 16V Elegance

SKODA FABIA 1.4 16V El...

Ár: 690.000 Ft

Évjárat: 2001 / 12

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!