Sokat spórolhatunk villanyautóval – pláne, ha céges

Mi mindent spórolunk meg villanyautóval? Mutatjuk!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Villanyautóval járni nem csak trendi és környezettudatos, jelentős spórolás is. Mutatjuk, hogy mi mindent spórolhatunk meg.


Villanyautót venni költséges. Igaz, már messze nem olyan nagyon, mint mondjuk egy évvel ezelőtt, hiszen májusig biztosan van állami ártámogatás - új és tisztán elektromos autóra, autónként legfeljebb 1,5 millió forint értékben. A beadandó pályázat kegyetlenül bonyolult, de az importőrök felkészültek, tudják a kiskapukat, segítenek a benyújtásban. Segítenek a vásárlásban is, hiszen mint azt legutóbbi villanyautó-körképünkben bemutattuk, a legtöbb márka saját ártámogatást is párosított villanyautójához. A kínálat folyamatosan bővül, február eleje óta például a Ford Focus Electric is rendelhető, igaz, hozzá dedikált árkedvezmény még nincs, de a Ford flottapolitikáját, szinte mindig elérhető 20% körüli kedvezményeit ismerve a 12,95 millió forintos listaárú elektromos Focus esetén is biztosak lehetünk abban, hogy jóval 10 millió forint alatt megkaphatjuk az emissziómentest. Tudom, akkor is nagyjából dupla annyi, mint egy hagyományos hajtásláncú. De nézzük, mi mindent spórolunk meg vele!
Hirdetés

Ami a vásárláskor a zsebünkben marad Vásárláskor villanyautóval, de bármilyen környezetkímélő (plug-in vagy hatótávnövelős hibrid) autó esetén is 0 forint a regisztrációs adó, sőt a vagyonszerzési illeték megfizetése alól is felmentést kapunk. Igaz, ezek inkább jól hangzó vevőfogók, mintsem jelentős spórolási tényezők. Vegyük például a Ford Focus példáját, egy 1,6-os benzines esetén 85 000 forint a regisztrációs adó, az ráadásul benne is van az autó listaárában, a vagyonszerzési illeték pedig 69 000 forint a 125 lóerős verzió esetén. Jó dolog ezeket megspórolni, de az elektronyos Focus (listaárakat nézve) még akkor is bő 5,5 millió forinttal drágább, ha a benzinesből a hozzá hasonlóan jól felszerelt Titaniumot választjuk, s a villanyautókra kínált 1,5 millió forintos állami ártámogatást is számításba vesszük.
Amit minden évben megspórolhatunk
Igen ám, de a villanyautónál egyértelmű, hogy a beugró a drága, utána jön a spórolás. Magánszemélyként megússzuk az éves gépjárműadót, ami persze egy új autó esetén sem vészesen komoly tétel, évi 32 085 forint lenne a 125 lóerős benzines Focus esetén. A cégek pedig a cégautóadót spórolják meg - nem csak villanyautóval, egyelőre a konnektoros és hatótávnövelős hibridek esetén is, ez pedig egy Euro 5-ös, Euro 6-os autónál is havi 11, évi 132 ezer forintot jelent. Ha pedig egy cég Euro 3-as, Euro 4-es, hasonló teljesítményű autóját cseréli elektromosra, éves szinten 264 ezer forintot takarít meg, Euro 2-es vagy az alatti esetén 396 ezer forintot. És ne feledjük, ma a Használtautó.hu kínálatában 2,5 millió forintért is van néhány éves, klímás, 6 légzsákos villanyautó, Peugeot iOn, friss francia importáru.
A végső érv - amit minden nap megspórolhatunk
A villanyautók legfőbb ütőkártyája, hogy Budapesten és a legtöbb nagyvárosban ingyenes velük a parkolás, jellemzően az egyéb zöld rendszámra jogosult környezetkímélő járművekkel is. Ez naponta akár több ezer forint spórolást jelenthet, mi kalkulációnkban havi 20 000 forintos tételt írtunk hozzá, ami egy reális parkolóhelybérlet, de ez persze lehet több, lehet kevesebb is. Továbbá biztos, hogy bárhol könnyebben és kényelmesebben is parkolunk zöld rendszámmal, mint nélküle, nem csupán olcsóbban. Villanyautónkat akár ingyen is tölthetjük, de ha már szóba került a Focus, megnéztük, hogy esetében katalógusadat szerint mennyi lenne a benzines esetén 20 000 kilométer üzemanyagköltsége. A gyári vegyes 6 literes fogyasztással és a jelenlegi 371 forintos benzinárral 445 200 forint az 1.6 Ti-VCT benzines Focus 20 ezer kilométeres üzemanyagköltsége, az elektromosba pedig normál tarifa szerint 66 650 forintnyi áramot kellene ez idő alatt beletölteni. A benzines Focust tehát több mint hatszoros költség „tölteni”. Igaz, annyival olcsóbb újonnan, hogy ha katalógusérték és mai árak szerint kalkulálunk, akkor akár cégautóként is 10 év kell, mire felárát kitermeli, magánszemélyként 13 év szükséges hozzá.
Másként alakul a matek, ha a benzines esetén nem a katalógus szerinti 6, hanem reálisabbnak mondható 8 literes átlagfogyasztást nézünk, az elektromosnál pedig azzal számolunk, hogy minden második töltést okosan, publikus töltőoszlopon, netán bent a céges parkolóban, azaz ingyen végezzük. Így már 8 év a megtérülés. De még többet okosíthatunk a matekon, ha nem új, hanem fiatal használt autót veszünk - elektromosból is. Megnéztem, használt Focus Electric is van már a Használtautón, 6 millió forintért. Úgy már tényleg nagyon más a matek.
A kalkuláció persze minden egyes autónál, minden egyes felhasználónál más. A legnépszerűbb villanyautónak számító Nissan Leaf esetén például a márka kedvezményes finanszírozásával az első pillanattól olcsóbb egy alap Leaf használata, mint egy jól (de nem sokkal jobban) felszerelt dízelmotoros Pulsaré. A két autó persze teljesen másra való: utóbbi jó hosszútávfutó, de (műszaki szemmel) nem szereti a városi rövid távú használatot, míg az elektromos Leaf abban remekel. Tudni kell, hol autózunk, utána jöhet a számolgatás, érdemes a villanyautókkal is kalkulálni!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 21:23
    Permalink

    Ja és két dolgot a hallelujázás mellet mindíg kifelejtenek!
    Ha csak a mai autós társadalom fele tér át elektromosra, akkor mi a fenéből lesz ennyi villany?
    A másik már ma is aktuális, hogy az “ingyen töltést” amit úton útfélen reklámoznak azt pedig mi közösen fizetjük!! Miért! Így a benzines, vagy dízel is nagyon olcsó lenne, ha más fizetné a tankolást!!! 🙂
    Ez a megvalósítási forma szinte biztos, hogy zsákutca! Sem elég ritka fém (lion….stb), sem elég elktromos áram nem áll rendelkezésre! Ez nem jelenti természetesen azt, hogy a fosszilis energia a jövő, csak ilyen formában ez sem!
    Talán a “NanoFlowcell” féle energia előállítás lenne például egy előre mutató dolog, (tankolási idő, futásteljesítmény…) de arról meg érthetetlen módon nincs sok új hír!
    Tehát villany, de miből??

  • 2017.10.27. at 21:23
    Permalink

    Minden szavaddal egyetértek. Amíg ilyen hatótávok vannak és egy töltés órákig tart, addig a gazdagok és a sznobok drága játékszeréről beszélünk, de semmiképp sem egy napi rendszerességgel, változatos körülmények között használható közlekedési eszközről. Ha van egy autó, amivel egy család nem tud elmenni Horvátországba vagy Olaszországba nyaralni, úgy, hogy ne kelljen hazaindulnia mire odaér, az használati szempontból értéktelen. Jó példa erre, hogy kb. 1 év egy másik autós oldal csinált egy tesztet egy Kia Soullal. Csak Németországig mentek, München után 100 km-re. Előre le kellett szervezni minden töltést, így is napokig tartott az út.
    De ha nem megyünk ki Magyarországról, már akkor is probléma lehet, hogy egy győri család hogy jut el Hajdúszoboszlóra, vagy egy debreceni család a Balatonra.

  • 2017.10.27. at 21:23
    Permalink

    Nekem egy dolog tűnik ésszerűnek gazdasági és talán környezetvédelmi szempontokból is: venni egy használt plug-in hibridet, ami már viszonylag megfizethető áron van, megbízható, hatótáv-para nélkül elmegy simán akár 800 km-t is és jelenleg még zöld rendszám előnyeit is élvezi – hab a tortán, ha netán ha van napeleme a tulajnak a háztetőn, akkor akár teljesen ingyenesen autózhat napi töltögetéssel!

  • 2017.10.27. at 21:23
    Permalink

    És eladhatatlan lesz az elektromos autó 8-13 évesen, mert az akksija kuka, az új akksi pedig többe kerülne, mint egy benzines 8-13 éves kocsi.
    Volt egy nissan leaf cikk. Az amerikai csávó minden nap bement melóba, feltöltötte, hazament, feltöltötte, viszont mivel ez napi szinten 120km volt talán oda, és 120km vissza, ezért 3 év után már 200+ezer km volt a kocsijában.

    Itt is van, autónavigátor cikk ez is: [url]https://www.autonavigator.hu/sztori/akkumulator-elettartam_egy_nissan_leaf_peldajaval-17152[/url]

    Tehát 240ezer km után fele akkora lett a hatótáv (ezt 5 év alatt hozta össze), és vehet új akksit 1,5 millió Ft-ért –> a 8-13 éves megtérülés évi 20ezer km-rel szintén ezt az elhasználódást fogja eredményezni. Egy 8 éves focus kb. pont ennyiért kapható használtan.

    Az 5-6 éves Leaf-eket kb. 4millió Ft-ért árulják, igaz a többség 40ezer km-t sem futott, kérdés hogy a használat mellett a kor mekkora tényező az akksik szempontjából, de nyugodtan hozzá érdemes csapni azt a 1,5 millió Ft-os extra költséget már most, akkor pedig lehet inkább tényleg újat vesz az ember.

    Amíg nem lesz rendes tapasztalat 10+ éves leafekről és teslákról, addig érdemes távolságot tartani, maradjon csak a gazdagok és a környezettudatosabb cégek kiváltsága, ami gazdaságilag pár extrém helyzettől eltekintve biztosan nem éri meg, és folyamatos macera van a hatótáv miatt is, mert ha el kéne menni kicsit messzebbre, már kell is egy rendes benzines/diesel/hibrid kocsi.

    Az átlag magyar évi 16ezer km-t közlekedik, és nem 20ezret.

    Nekem még olyan is rémlik, hogy munkábajárásra és bevásárlásokra átlag 30km-t mennek az emberek 1 nap alatt (ezért is ekkora a jobb hibrideknek a tisztán elektromos hatótávja), tehát sanszos, hogy ennyit mennének naponta a leafecskével, és nem hiába van az 5-6 évesekben csak kb. 30ezer km… Látszik a futásukon, hogy nem igazán vitték ki őket hosszabb távokra, mert az évi 5-6ezer km az semmi, és lesz ott egy nem elektromos autó is, mert kell. Innentől kezdve pedig nincs szükség elektromos autóra, mert ha úgyis kell egy nem elektromos autó, akkor miért vennék egy autót csak a városi használatra? Hát vagy azért, mert asszonynak menjen és zöldüljön a feje, vagy mert annyi pénzünk van h miért ne, ez az aktuális hype.

    Szóval igen, spórolhatunk az elektromos autóval, de ennek olyan ára van, hogy a végén visszanyal a fagyi, és még közben is szívhatjuk a fogunkat a hatótáv miatt, főleg télen fűtéssel 😛

Vélemény, hozzászólás?