Olajcsere 3000 kilométerenként? Betegnek tűnik, de bejött!

Nem spóroltak az olajcserén a 48 éves, 560 ezer kilométert futott Toyota Corollánál

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Éves átlagban 12 ezer kilométert sem futott a 48 éves, egygazdás Toyota Corolla, ami most 560 ezer kilométernél jár. Gazdája nagyjából negyedévente új olajat rakott bele.


Miként arról megemlékeztünk, tavay ünnepelte 50. születésnapját a Toyota Corolla. Az 1966-ban bemutatott kompakt modell japán első tömegautója volt. Mobilizálta a középosztályt és egyben egy új életstílust kínált a japán polgárok számára. A Corolla előnyeit hamar az egész világon megismerték.

Húsz évvel első bemutatkozása után már minden idők legnépszerűbb autójaként jegyezték az autóipari történelemkönyvek.

A Toyota legsikeresebb modellje a mai napig 11 generációt élt meg, az eladott autók száma megközelíti a 45 milliót. Világszerte autóvezetők milliói cserélik le kiszolgált Corollájukat egy-egy újabb modellre, de vannak olyanok is, akik ezt nem látják szükségesnek. Tokió közelében él például egy idősebb úriember, aki 48 éve jár ugyanazzal a Corollával, és az autó még soha nem hagyta cserben.
Egyetlen autó csaknem 50 évre?
Shougo Asada 1969-ben, 24 évesen vásárolta Corolláját, és 48 évvel később még mindig ugyanazzal az autóval közlekedik. Corollája remek állapotban van, noha kilométerből már 560 ezret tud maga mögött. „Ez egy kiválóan megépített autó. A motorja több mint 400 000 kilométert bírt ki komoly beavatkozás és javítás nélkül” – emelte ki Shougo Asada. Vajon hogyan sikerült ilyen sokáig, ilyen jó állapotban megőrizni az autóját? „Semmi különlegeset nem tettem. Mindig ügyeltem arra, hogy 3000 (!) kilométerenként lecseréljem az olajat. Figyeltem a folyadékok megfelelő szintjére, hogy ne szivárogjon semmi a motorból, valamint hogy egyetlen csavar se lazuljon ki” – hangsúlyozta Asada. Az éves nem egész 12 ezer kilométeres átlagfutás mellett ez negyedévente elvégzett olajcserét jelentett. A gyári előírás 5000 kilométer volt az olajcserére az első Corolla esetén, de mint látjuk, már ekkor is voltak olyan gondos gazdák, akik az előírtnál is gyakoribb cserére voksoltak.
Hirdetés

Ez azonban még nem magyarázza, hogyan sikerült majdnem fél évszázadon át ilyen tökéletes állapotban tartani a Corollát. Asada úr részletes feljegyzéseket készített a kocsi fenntartásáról. A mai napig megvannak ezek a füzetek; a teljes paksaméta több mint 30 centi vastag! Már ez is azt mutatja, hogy Asada úr szereti a kocsiját, és bizonyára ez a szeretet is hozzájárult a Corolla hosszú és tartalmas életéhez.
Mit tudott az első Corolla?
Az első generációs Corollát vízhűtéses, soros 4 hengeres, 1.1 literes motor hajtotta. Az űrtartalom növelése (a konkurens modelleket szinte kivétel nélkül egyliteres motorokkal szerelték) nagyobb teljesítményt (60 LE) és élvezetesebb vezetést eredményezett. A sebességváltó kar a kormány mellől a padlóra költözött. Nagy figyelmet fordítottak az autó fenntartási költségeire is. Az alvázon semmit nem kellett zsírozni, a motorolajat 5, az olajszűrőt 10, a légszűrőt 30 ezer kilométerenként kellett cserélni.
„Ez volt az első autó, amit vásároltam, az első pillanattól fogva imádtam vezetni, mert nagyon könnyű volt vele közlekedni. Rettenetes volt az utak állapota, Japánban akkoriban főleg murvás utak voltak. Minden nap vastag porréteg lepte be a kocsit, ezért gyakran lemostam. A rendszámtáblát is rendszeresen tisztítottam, olyan sokszor, hogy az évek múlásával lekopott róla a zöld festék” – meséli a tulajdonos.
Szerencsét hozó
A 48 éves Corollához sok emlék fűződik. Egyszer megkérték Asada urat, hogy adja kölcsön autóját a televíziónak. Beleegyezett, de nem kérdezte meg, hogy mire kell, és csak utólag tudta meg, hogy az autó a Japánban legendásnak számító 1968-as nagy bankrablásról szóló játékfilmben szerepelt. A 300 millió jenes rablás elkövetői egy első generációs Toyota Corollával menekültek a helyszínről. Amikor Asada úr megtudta, hogy autóját a kor legnagyobb japán filmszínészei, Beat Takeshi és Ryuhei Matsuda vezették, napokig sokkban volt. Az utóbbi években egész Japánt bejárta Shougo Asada és az autója, hogy karitatív rendezvényeken vegyenek részt. „Az autó szerencsét hozott nekem, most azt szeretném, hogy másoknak is szerencsét hozzon” – hangsúlyozta a tulajdonos.
Életstílusautó?
A Corolla története a hatvanas évek elején kezdődött, amikor a 0,8 literes motorral szerelt Toyota Publica már nem elégítette ki az egyre vagyonosodó japán társadalom mobilitással kapcsolatos igényeit. Szükség volt egy nagyobb modellre, ami sikeresen kitöltheti a Publica és a Corona közötti űrt. A tervezés során mindössze két elvárást fogalmaztak meg a mérnökök számára: legyen elég olcsó ahhoz, hogy sokan megengedhessék maguknak, és legyen olyan robusztus és jól felszerelt, hogy az a középosztály álomautójává váljon. Az is lett, így bizony új életstílust hozott, forradalmasította a japán hétköznapokat.
A Corollát 1966-ban mutatták be, két- és négyajtós szedánként. A kecses modell igazi szenzáció volt, 1967 májusától havonta több mint tízezer darabot vásároltak belőle. Ugyanebben a hónapban színre lépett a kombi kivitel. Az eladott autók száma 1968-ban meghaladta a 167 ezret, a következő évben a 248 ezret. A Corolla 1968-tól az USA-ban is kapható volt, és a siker itt sem maradt el. Az első évben 98 ezer darabot, a másodikban már 155 ezret adtak el; ezzel a Corolla a második legnépszerűbb külföldi autómárkává emelte a Toyotát az USA-ban.
Forrás: Smarter Media
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 19:05
    Permalink

    Ha 6 ezrenként cserél volna csak mondjuk akkor is 48 év alatt spórolt volna annyit, hogy még 4 motort vehetett volna bele. Nekem volt Primera P10 GT-m láncosuz motorral futott 500.000-et ebből Pesten a felét, de a motor még nem volt megbontva szelepfedélen kívül …. és 10.000-ként kapta az olajat lánc is gyári volt 🙂 De ezek is már csak legendák 90-es évek végén véget ért a minőségi autógyártás…

  • 2017.10.27. at 19:05
    Permalink

    Asada san feszít, mint pók a lucernásban:) De kár, hogy nálunk nem nagyon vannak ilyen és ehhez hasonló ’60-as, ’70-es évekbeli japán gépek, előre kihelyezett külső visszapillantókkal…sóhaj, sóhaj…

Vélemény, hozzászólás?