Üzemanyagcellás autó taxiként? Londonban már 2 éve van ilyen!

Nem termelt emissziót a taxi, 2 év alatt mégis 80 ezer kilométer került bele

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy londoni taxis két éve használja az üzemanyagcellás Toyota Mirait, 80 ezer problémamentes kilométeren vannak túl.


Köztudott, hogy minden nagyvárosban komoly probléma a levegő minősége. London ezért igen komoly behajtási díjjal sújtja a területére hagyományos üzemű, belső égésű motoros autóval behajtókat. Ez nyilván még népszerűbbé teszi a taxizást, amiben természetesen ott is kimagaslóan népszerű a felénk is egyre több taxis által választott Toyota Prius. De ez még állítólag csak a kezdet!
A londoni Green Tomato Cars vállalat, ami 2018-ra a brit főváros első számú emissziómentes taxi- és bérautó-szolgáltatójává kíván válni, már két éve üzemeltet egy hidrogén üzemanyagcellás Toyota Mirait. A 2006-ban alapított vállalat annak idején Londonban elsőként állított szolgálatba Toyota Prius hibrideket, most pedig a Toyota világszerte egyedülálló üzemanyagcellás szedánjának használatával járnak elöl jó példával nem csupán a kilencmillió lakosú metropoliszban, de egész Európában.
A Mirai eddig 80 ezer kilométert tett meg zsúfolt belvárosi forgalomban, a legcsekélyebb műszaki meghibásodás nélkül, számol be kiváló tapasztalatairól Theo Ellis, az autó állandó sofőrje. „Az elmúlt bő két évben naponta átlagosan 190-200 kilométert autózom. Úgy számolom, átlagosan heti ötven utast szállítottam ezzel a nagyszerű autóval, tehát az elmúlt két évben mintegy ötezren tapasztalhatták meg a Mirai-élményt.”
„Az autó ma is olyan, mintha vadonatúj volna, és ugyanolyan élvezetesen vezethető, mint a legelső napon. Ez mindenekelőtt könnyű manőverezhetőségének és persze a meghajtásból adódó, megbízható, zaj- és rezgésmentes, finom erőkifejtésből adódik. Átlagosan négy percet vesz igénybe a tankolás, két feltöltés között jellemzően 480 kilométert tudok megtenni.”
A Mirai üzemanyagcellája a fedélzeten tárolt, sűrített hidrogénből és a légköri oxigénből állítja elő a villanymotor működtetéséhez szükséges elektromos energiát, a folyamat egyetlen mellékterméke a kristálytiszta, iható víz. A 80 ezer kilométer alatt a becslések szerint mintegy 7470 liternyi víz távozott, azaz „pufogott ki” az autóból – ezzel nagyságrendileg egy 3 méter átmérőjű, egyméteres falmagasságú családi medencét lehetne megtölteni.
Hirdetés
Érdemes összehasonlítani a hidrogén üzemanyagcellás és az akkumulátoros elektromos járművek feltöltésének idejét: a Green Tomato Cars által használt Mirai az elmúlt két évben összesen nagyjából 14 órát töltött tankolással, míg egy normál villanyautó – azonos futásteljesítmény mellett – legalább 50 napot (!) töltött volna egy tipikus, 7 kW-os töltő végére kötve.
Mindent összevetve emlékezetes két éven van túl Theo és autója – és hogy valóban feledhetetlen legyen az élmény, a Toyota nagy-britanniai képviselete különlegesen meglepetéssel kedveskedett a sofőrnek: 3D nyomtatóval elkészítették neki autója méretarányos modelljét, a vezetőülésben az ő miniatűr másával.
„Amikor úgy döntöttünk, Európában elsőként személyfuvarozási forgalomba állítunk egy Mirai szedánt, csupán a zéró emisszió lehetősége lebegett a szemünk előtt, ám az autó messze túlszárnyalta minden várakozásunkat. Kényelmes, jól vezethető, könnyen tankolható, tekintélyes hatótávolságot kínál – és ami különösen fontos: ügyfeleink is imádják!” – nyilatkozta Jonny Goldstone, a Green Tomato Cars alapító vezérigazgatója.
A kétéves szolgálat során arra is fény derült, hogy a Toyota Mirai minimális extra felkészültséggel karbantartható: a hajtáslánc jóval kevesebb elemből áll, mint egy belsőégésű motor esetében, a folyadékszintek mellett csupán az üzemanyagcella hűtőrendszerét, a hidrogénszenzort és az üzemanyag-szállító rendszert kell ellenőrizni. Erre bármely hivatalos Toyota szerviz alkalmas, a szerelő felkészítésén túl csupán egy hidrogénszivárgás-érzékelőt és a szenzorok működésének ellenőrzéséhez használt, hígított hidrogén spray-t kell beszerezniük.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?