Egy napig ingyen, utána is zölden Budapest legújabb taxijaival

Nissan Leaf és CNG-üzemű Opel Zafira gazdagítja Budapest taxiflottáját

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Elsőként a Budapest Taxinál áll üzembe villanyautó a budapesti taxik között. A besárgított Leafekkel ráadásul egy napig ingyenes az utazás.


Végre Budapest útjain is megjelentek az első elektromos taxik. De kezdjük a legjobb hírrel: ingyen visz a villanytaxi március 20-án. A Budapest Taxinál már biztosan égnek a vonalak, mert a két darab Nissan Leafjükre lesz vagy 1000 jelentkező. Mire lenyomnak így egy műszakot velük a sofőrök, ketté fog állni a fülük. Kell majd logisztika, mert a két gyorstöltős villanykút valamelyikét is közbe kellene iktatni, hogy az autó is abrakolhasson. De nem lesz sokkal egyszerűbb a CNG-s Zafirákat hajtó taxisok mindennapja sem. Minden műszak végén a Kőbányai úti (a csodás Mázsa tér magassága) MOL kúton kell sorba álljanak a földgázért a fővárosban üzemelő 1500-ra becsült CNG autóval együtt. Enyhítésként hamarosan megnyílik a XI. kerületi Budaörsi úton, az M1-M7 közös kivezetőjénél, a volt Osztyapenkónál az Agip (Eni) CNG kútja.
Hirdetés


A Budapest Taxi, a Nissan, az Opel, a projektben résztvevő több cég és a főváros, valamint a BKK közös sajtótájékoztatója kicsit furcsa hangulatban indult. Hiába próbálta az Elmű igazgatósági tagja, Dr. Kövesdi Zoltán oldani a hangulatot. Kérdésére válaszolva, a Gerbeaud finom pogácsái miatt sem fogunk jobb cikket írni a sztoriból, mint amilyen az valójában. Nyilván anyagi megfontolásból, de a közeljövőben nem fogunk sajnos saját villanyautót venni, és valóban, minket is bánt, hogy nem próbáltuk még a Tesla Model S-t. A Budapest Taxi közleménye szerint Budapesten elsőként náluk állnak forgalomba környezetbarát járművek ami rendben is lenne, ha egy régi, lógó belű Mercedeshez hasonlítjuk ezeket. Ha viszont a piacon elérhető relatíve olcsó használtautók szintjén, taxis szemmel nézzük a kérdést, akkor igen nagy túlzás. Elég ha bármelyik Euro 5 minősítésű, dízel, hétüléses egyterűre (Grand Scénic, Grand C4 Picasso) gondolunk, de említhetnénk a több társaságnál évek óta hibátlanul futó Toyota Priusokat is.

A most bemutatott, de az egyhónapos tesztüzemen már túl levő környezetbarát taxikat a Budapest Taxi az Evobank segítségével vette meg. A társaságé így az autó, a sofőr egy havi összegért bérli a cégtől, mint régen a kockás taxis időkben. A szintén jelen lévő városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes, Szenczey Balázs és Vitézy Dávid a BKK vezetője elmondták, hamarosan CNG üzemű buszok fognak forgalomba állni a BKV kötelékében. Sőt kapnak egy külön CNG kutat is a buszgarázshoz, hogy nekik ne kelljen a Kerepesi úton sorba állni. Vitézy úrtól megtudtuk, a híres-hírhedt taxirendelet előtti 6000 taxi a rendelet utánra 5800-ra fogyott, a legfrissebb, februári adat szerint meg 5209 bejegyzett budapesti taxit számolnak. Ez igazolja azt, hogy a szigorítás szűrőt iktat be a szakmába. Ennek a piaci szereplők és az utasok örülhetnek, a kicsi nyugdíját kiegészítő hetvenéves, műkedvelő taxis bácsik - akik így már nem dolgozhatnak 1994-es évjáratú, kopott bordó, koromcsíkot eregető Astrájukkal - meg nem. Hogy mit jelent ez az 52 autó Budapest taxiforgalmában? Ez egy százada csak a többi kevésbé takarékosnak és környezetbarátnak. A fejlődés lehetősége abban van, hogy ezek az autók kvázi nullemissziósak. Azért kvázi, mert a CNG-t sajnos nem biogázból sűrítjük, hanem földgázból. Ahogy a villamosenergia sem csak megújuló energiaforrásból, hanem a túlnyomórészt súlyosan szennyező hőerőművekből és az ijesztő paksi atomból lesz.

A forgalomba állt új taxik másodsorban az őket gyártó Nissan és Opel számára is létfontosságúak. Az Opel 2002-óta próbálja elterjeszteni a CNG hajtást, eddig inkább szerény sikerrel, de ez az 50 autó a hazai terjedésnek is löketet ad(hat). A Leafből meg a két feltűnő taxisárga példány remélhetőleg sikerrel fog csinálni egy kis hírverést az autónak. Az egyetlen gond, hogy előbbiből már csak az újabb Zafira Tourert kapni gázosan, az legalább 7,7 millió forint, a Leaf meg 8,7. Nyilván a ma jellemző azonnali akciókkal milliós tételt lehet lealkudni a hivatalos árból, ahogy a bank által finanszírozott, flottás autók sem kerülhettek ennyibe, de ez azért ma még nagyon sok, pláne taxinak. Taxis forrásaink a megbízhatóságban nem kételkednek, ők az ár kérdése mellett azt vetették még fel, hogy a gazdaságos, könnyen elérhető és évtizedek óta hibátlanul futó autógázas (LPG) konstrukciókat miért nem támogatja a főváros rendeletében? Illetve, hogy a CNG-s vagy a villany taxi vezetője mit fog mondani a Bécs oda-vissza fuvarra? Nyilván ajánlja kollégáját valami hagyományos üzemű és hatótávú, bárhol megtankolható autóval. Ezt most hagyjuk, a legfontosabb, hogy ha tényleg úgy akarjuk mi autósok és a döntéshozók is, akkor belátható időn belül nem csak máshol szennyező, hanem tényleg alig szennyező járművekre cserélhetjük a ma szolgálókat. A taxiüzemben helytálló, ott bizonyító alternatív hajtású autók meg biztosan jó partnerek lesznek a sima úrvezetőnek, bátran ajánlhatóak. Bizakodva várjuk a hosszútávú tapasztalatokat és az infrastruktúra fejlődését.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 11:29
    Permalink

    Szóval ami 100 km-re van tőled, az nincs?
    Akkor nem kell aggódni az atombombák miatt sem, meg a felrobbanó atomerőművek miatt sem.

    Ha már ennyire konkrétan ragaszkodsz valamihez, akkor fogadd el: ami nem nulla, az nem nulla. Márpedig a villamos energiát előállítani nem 0 környezetszennyezést jelent, mert ilyen nincs.

    Okoskodjál még egy kicsit, kérlek. Annyira jó olvasni! Imádom a magadfajta fotelfizikusokat.

  • 2017.10.29. at 11:29
    Permalink

    [i]“A fejlődés lehetősége abban van, hogy ezek az autók kvázi nullemissziósak. Azért kvázi, mert a CNG-t sajnos nem biogázból sűrítjük, hanem földgázból. Ahogy a villamosenergia sem csak megújuló energiaforrásból, hanem a túlnyomórészt súlyosan szennyező hőerőművekből és az ijesztő paksi atomból lesz.”[/i]

    Tisztelt Hollósy Úr!
    Ez így teljesen hibás. Ha metánt elégetünk akárhonnan származik is az sosem lesz nulla emissziós, se “kvázi” se nem kvázi. A nulla emisszió definíciója ugyanis nem kizárólag a széndioxidra vonatkozik, hanem ha szigorúan vesszük bármire, ha kevésbbé szigorúan akkor csak olyan anyagokra amik valamilyen megfontolás alapján károsnak minősülnek. A metán tökéletes égésekor csak széndioxid és víz keletkezik de ez csak tiszta oxigénben égetve és ideális körülmények között igaz, ezek a járművek meg nem tiszta oxigénben égetik az üzemanyagot hanem levegőben és még véletlenül sem ideális körülmények között, úgyhogy többek között keletkezik még szénmonoxid és nitrogén oxidok is amik mind erősen mérgező anyagok. Ezen pedig az ég egy adta világon semmit sem változtat az, hogy a metán földgázból származik vagy biogázból vagy akármi másból.

    A villamos energia ha nem fosszilis eredetű energiahordozóból van előállítva akkor az elektromos jármű nulla emisziósnak számít akárhonnan nézzük is a dolgot, sőt, ha fosszilis hőerőműből jön az áram akkor is megmarad a nula emissziós tulajdonság a gépjármű szintjén. A teljes well-to-wheel láncra ekkor természetesen nem, de ha kiszámoljuk a szennyezés mértékét pl. egységnyi megtett útra vetítve akkor még így is töredéke a szennyezése a vele értelmesen összevethető olajalapú járműének, ráadásul azt a töredék annyi szennyezést sem az ember tüdejétől néhány méterre bocsájtja ki, hanem sok tíz-száz km-re, úgyhogy végtelenül félrevezető és káros az az egyébként már milliószor elpuffogtatott félhazugság hogy júj júj júj az áram a szennyző erűművekből jön tehát akkor az sem jó.

Vélemény, hozzászólás?