Diszkógömb helyett kocka kupét – a VW Scirocco I

Olcsó nyugatiból kultjármű: Volkswagen Scirocco 1.6 GL, 1979

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Scirocco húsz éve még elment napi járósnak, aztán ciki lett, de mára megbecsült hobbiautó. Egy 16 éve becsben tartott, 36 éves példányt próbáltunk.


Nekem nem lehet emlékem a hetvenes sérvekből, hiszen nem vagyok még harminc sem. A néggyel ezelőtti évtized talán éppen ezért annyira egzotikus nekem. Szeretem a hetvenes évek zenéit, filmjeit, nem is beszélve az autókról. A világ akkoriban itthon egy kicsit szűkebb volt, mint a nagybetűs nyugaton. Nálunk akkor ment már a csőnaci és a diszkózás, de mellé klumpát és Alföldi papucsot húztak eleink, hogy teljes legyen a kelet-európai eklektika. Hagyjuk a Kádárkort, repüljünk időben a prosperáló NSZK-ba!
Hirdetés


Képzeljük el Günthert, a 24 éves művezetőt a Rajna-parti kisváros bútorüzeméből. Günzi - ahogy a haverok szólították - a szülők házában, de külön lakrészben lakott, így nem volt gond neki, ha péntek este hölgyvendég érkezett hozzá. Nos, Günzi imádta a diszkót, folyton az amerikai slágerlistákat bújta, és megvett annyi új lemezt, ahányat csak tudott. Már nem is lehet pontosan tudni, hogy ez a Chic nóta, vagy az akkori nagy Rod Stewart sláger szólt, amikor a takarékkönyve annyira megduzzadt, hogy végre megvehette élete első új autóját.

Günzi jóban volt az ősökkel, de a saját lábán akart állni. A jogsiszerzés mellé kapott ötéves 1300-as VW Bogarat köszönettel elfogadta, de a cserét már mindenképp önerőből akarta megoldani. Günzi, amúgy szorgalmas gyerek volt, és tudta, mit akar a már tízéves Bogár helyett. Pár év alatt kis asztalossegédből művezető lett a melóhelyén, így nem volt neki gond kiköhögni az új lökhárítós, 1.6-os Scirocco árát.

Gondolatban ez pörög le bennem, de azért dúdolni nem kezdek, nehogy kollégáim és vendéglátóm őrültnek nézzenek. Pedig a Sciroccóban pörgő diszkógömbtől mindenféle tiltott cucc nélkül hamar behaluztam Günther barátunkat, az 1979-es kocsi feltételezett első gazdáját. Most 2015-ben Ferenc, a negyedik tulaj melengeti féltett kedvencét, hogy két kollégámmal együtt mind kipróbálhassuk. Jó a hangulat, hátul én vagyok a kisebb, de nekem is nyakamban a lábam és félrebiccentve a fejem. Na, hely az nem sok van, de a fíling hátra is elér. A Volkswagen márkatálkozója előtti rendhagyó sajtóeseményén kerülhettünk közelebb az autóhoz. Alig várom, hogy átülhessek a bal egybe, és én tekerjem a kormányát.


Ebben a Sciroccóban az is különleges, hogy fél életét egy gazdánál töltötte. Ferenc egy barátnőjével ment ki a piacra autót nézni, kocka Kadettet kerestek, de Sciroccót találtak. Neki nem kellett, így Ferenc hozta el, 1999. április elsején, pedig nem volt tréfa. Peugeot 505 GTI-je annyira rossz állapotban volt már, hogy váltani kellett. A Scirocco így napi járósként kezdte, de a felújítást már mint hobbiautó érte meg. Kapott korhű új kárpitot, kijavították a kasztni hibáit, ugyanakkor csináltak rá néhány újat. A zárhíd felrakása nem lett százas, plusz rücsizte a fényező a motorteret, ezek miatt nem kapná meg az OT minősítést.

Sebaj, az új zárhíd már megvan, és a Scirocco így is tud mindent, amitől hangulatos és szerethető. Ahogy az alapját adó Golf I, úgy a Scirocco is tavaly volt 40 éves, 1974-ben jelent meg. Az egyes széria 1978-ban kapta meg ezeket a plasztik burkolatú lökhárítókat és 1981-ig készült. A második sorozat dupla kerek helyett dupla kockalámpás, szerkezetileg az is a Golf I-re épül még, az 1992-ig készült, még utódjával, a Corradóval párhuzamosan. A név 2008-ban tért vissza a harmadik sorozaton, ami már a Golf V volt menőbb formában.


A Scirocco élményautó fronton legalább akkora ugrás volt a Volkswagennek, mint a Bogár-Golf hipertérugrás. Elődje a Bogár alapú, 1955-től gyártott Karmann-Ghia volt, aminek inkább a szépségét szokás emlegetni. A Ghia ment a sutba, helyette egy másik olasz, Giugiaro rajzolta a külsőt, az osanbrücki Karmann viszont maradt a buliban, a fejlesztésben is részt vettek. Mivel ez is népautó, létezett alig 50 lovas 1.1-es motorral is, nulla felszereltséggel, de ez a bronzos narancs színű példány szerencsére a kínálat tetejéből való. A GT volt a sportos változat, kockás kárpittal, ez a GL meg az elegáns, kordbársonnyal.

Ekkoriban még olyan dolgok jelentették a felszereltséget, mint ez a szép ezüst műszerfalbetét, a műszerfal-világítás szabályozható fényereje, a napi kilométerszámláló, a szivargyújtó, a piperetükör, a zárható tanksapka vagy a háromküllős sportkormány. Igazi királyság a halogén fényszóró, a középkonzoli box olajhőmérővel és órával, vagy a kétszólamú kürt. A motor a sorozat második legerősebbje, kéttorkú karbis 1.6-os, 85 lóerővel és gyárilag 122 Nm nyomatékkal. Ennél csak mechanikus befecskendezős változata volt fickósabb, a 110 lovas a Golf I GTI-ből.

És, hogy milyen vezetni? Az élmény valahol félúton van a tavaly próbált polgári egyes Golf és a GTI között. A Scirocco kiállása sokkal markánsabb, mint egy bármilyen Golfé. Felnőttesebb, urasabb, ugyanakkor ezzel a motorral egész jól is megy. Könnyű irányítani, a négy rövid váltófokozat bármelyikében megfelelően húz. Nagyon hangulatos a már említett sporttokmányt szorítani, a műszerfal is szemsimogató a szekrényszerű műszerpulttal és a régi órákkal. A világos belső meg aztán végképp otthonossá teszi a kocsikázást, menjünk bármikor, bárhova.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?