Fapados Dakarból bulitúra lett a Budapest-Bamako

Pénteken hetedszerre indul a Budapest-Bamako, a cél Bissau

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Péntek délután Budapestről startol a Budapest-Bamako rali, melynek célállomása már nem Bamako, hanem Bissau.

Érdekes életútja van a 2005-ben fapados Dakarként indított Budapest-Bamako ralinak, amit Szabó Gál András az Afrikából már elhozott, így aztán Dakarhoz csak nevével kötődő „nagy” nemzetközi terepmegmérettetés, a Dakar rali olcsó alternatívájaként kívánt életre hívni. Annak tükrében, hogy kellően olcsó lehessen, az útvonal sem annyira kemény, mint a valódi Dakaron, legalábbis a könnyebb, túra kategóriában - a verseny már rendszerint rejt valódi terepszakaszokat is.
Az idén hetedik alkalommal induló Budapest-Bamako, azaz hivatalos nevén Budapest-Bamako 2013 azonban már leginkább a buliról kíván szólni. Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is mintegy 9000, konkrétan 8682 kilométert kell teljesíteniük a résztvevőknek, ám a túra és a verseny kategória már csaknem egyező, csupán Mauritániában, már kvázi Afrika közepén válik ketté, s még ugyanazon országban, némi, a túrásoknak hosszabb, a versenyzőknek keményebb útvonal után egyesül, hogy aztán Guineába már azonos útvonalon menjen át. Bár az induláskor a Dakar kifigurázásaként volt többször hallható, hogy annak már semmi köze sincs a szenegáli Dakarhoz, már tavaly óta a Bamako célja sem Mali fővárosa, Bamako. Most a mezőny továbbhalad Guineán keresztül Bissau-Guineába, hogy annak fővárosában, Bissauban, hatalmas ünnepséggel, illetve mulatozással, s persze a rali mottójaként hordozott jótékonyság jegyében az adományok átadásával érjen véget. Nem csak az indulók visznek adományokat, az afrikai rászorulók számára a rali szervezésében, de az Afrikai-Magyar Egyesület és a Jeruzsálemi Szent Lázár Katonai és Kórházi Lovagrend gyűjtésével több mint 24 tonnányi adomány gyűlt össze. Azokat külön kamionnal és teherautókkal szállítják a célállomásra.
Annak eléréséig persze még hosszú az út, a mezőny január 25-én, azaz péntek délután Budapestről indul a Kongresszusi Központ parkolójából – mivel mással, mint némi dzsemborival. A 40 ország 420 indulójából álló mezőny a Szlovénia-Olaszország-Franciaország-Spanyolország-Marokkó-Mauritánia-Szenegál-Bissau-Guinea útvonalon megy majd végig, s a célba február 8-án ér majd be. A zömében külföldi versenyzőkből álló mezőnyt már Magyarországon és Szlovéniában is éjszakai offroad speciálszakaszok várják majd, s bár a futam első napjain az útvonal biztosan nem fog változni, az első 4 napban teljesítendő 3623 kilométer semmiképp sem lesz egyszerű, bár itt leginkább az idővel kell majd versenyezniük az indulóknak. Majd következik az átkelés Afrikába komppal, s a valódi verseny, ahol az útvonal bármikor módosulhat. Miként azt írni, tudósítani szokták, úttalan utakon haladnak majd a bátor indulók.

A mezőnyön végignézve azonban gondoljuk csak végig: milyen utak lehetnek azok, ahol elmegy a Trabant, elmegy a Kispolszki, hiszen ez a fapados a Dakar, mindenki számára nyitott a nevezés. S nem is velük van a baj, hanem azzal a ralival, amin BMW X5 alapú bulilimuzin is végig tud menni. Márpedig a Budapest-Bamako 2013 ilyennek ígérkezik, a résztvevők között ott szerepel egy első generációs BMW X5 limó, sorhatos 3,0 literes benzinmotorral, automata váltóval. Miként azt a parkolóban megtudtuk, a gép Németországban szolgált, itthon kapott egy vámrendszámot, pár reklámmatricát az oldalára, egy sofőr végigviszi a ralin, remélhetőleg sokszor látható lesz a tudósításokban, s az afrikai vevő már meg is van az autóra. Sokan ugyanis autójuk helyben – a hazaiaknál magasabb áron – eladásával próbálják rentábilissá tenni a ralit. Ami az esetben valamelyest még tud működni, ha a helyi piac igényeinek megfelelő autóval vág valaki neki az útnak, s arra nem költ túl sokat. Aki azonban komolyan kívánja venni a versenyzést, s valódi versenyautóval indul, az itt se számítson fapados költségekre. A szervezők szerint egy két fős csapat 4-5 ezer euróból is letudhatja a túrát, plusz persze az autó, bár az elvileg nem külön költség, hiszen azon az ügyesek nyernek. Versenyzői tapasztalatok szerint azonban fenntartással kell kezelni a „becsali” árat, és simán lehet annak a duplája is a bamakózás.

A bamakózás persze nyilván buli, a mostani jogtulajdonosok – a futamot ma is rendező Szabó Gál Andrástól, azaz a 90-es években Villám Gézaként megismert, nem csak rádiós, hanem nagyon tehetséges üzletembertől, a Budapest-Bamako életre hívójától 2009-ben átvett Polgár fivérek – ugyanis az idei futam sajtótájékoztatóján elhangzottak szerint (is) egyértelműen egy parádévá, egy bulivá kívánták változtatni. Így aztán nem hiányozhat róla legalább egy, de inkább több celeb közismert személy. Az idei Fekete Pákó, aki, mint azt nyilatkozta, második otthonából, Magyarországról most végre hazatér Afrikába, a testvérei közé. Idén először lesz továbbá kerekesszékes versenyző is, az egyébként újságot író Kis Adri régi vágya volt, hogy elindulhasson a Bamakón, az őt szponzoráló áruházláncnak pedig nyilván jól jön a kamerákat vonzó induló. A rali, tehát legyen profi vagy fapados, nem más, mint üzlet, a fapadoshoz pedig jár a buli is, az indulók közül sokan itt próbálják pótolni a 18 évesen elmaradt interrailezést (azaz az államok közötti olcsó bérlettel vonattúrázást) és a hozzá kapcsolódó minden örömöt és keserűséget.
Hirdetés

Sok sikert, jó utat kívánunk hozzá, ha terep tekintetében nem is feltétlen találkoznak majd kihívásokkal, út közben bármi adódhat. Üzemanyag, szerviz, élelmiszer és ivóvíz egyaránt hiányozhat majd a versenyzőknek, s ha Pákónak talán nem is lesz meleg a kontinens, a többiek számára még ilyenkor is az lehet majd. Aki megnézné az indulókat s a botrányokat talán direkt kereső verseny startját, az január 25-én, péntek délután 14 órától teheti meg a Kongresszusi Központ előtt. Az első botrány egyébként már meg is van, miként azt az MTI írja, a Külügyminisztérium a Nyugat-Afrikában kialakult feszült helyzetre való tekintettel az idei Budapest-Bamako törlését kérte a szervezőktől. Szabó Gál András ugyanakkor kitart a rali megtartása mellett, érvelése szerint a rali hivatalos lefújása vagy elhalasztása azért veszélyes, mert a mezőny több mint fele úgy is elindulna Afrika felé, mindenféle hivatalos biztosítás és felügyelet nélkül. A szervezők szerint ez nagyobb veszélyekkel jár, mint a verseny megtartása és védelme. Ebben igazuk lehet, aki egyszer nekikészült az útnak, azt már aligha lehet megállítani.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 08:15
    Permalink

    Ha a tudósítás kevésbé “fikázó” lenne, jobban tetszene. Világosan látszik, hogy az újságírónak 200 km megtétele akármilyen autóval is igen megterhelő, ezért inkább vonattal utazik,- már, ha … egyáltalán utazik bárhová is – és nem siheder sügér íróasztalfirkász. Ha “egyseggel” egyszer levezetne -nem “mintegy 8000, konkrétan 8682 kilométert ” ami mellesleg csaknem 9000 kilométer-, csak kb. 1000 kilométert, és nem afrikai terepen, csak autópályán, minden bizonnyal másféle lenne a cikk alaphangja.
    De, ha ezt középiskolás újságíró szakkörös “kolléga” írta, mindenféleképen bebecsülendő, és én is azt mondom, “Hajrá …”, kis tanulás, tapasztealat megszerzése után lesz ez még jobb is!

Vélemény, hozzászólás?