0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Csak a négykerékhajtás hiányzott belőle

Ralilegendák: Lancia Rally 037

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

1983-ban márkavilágbajnok lett, és egyéniben is a második, harmadik helyet szerezte meg, de aztán jöttek a második generációs B-s autók.

Lancia Rally 037

Lancia Rally 037

Az első, kifejezetten a B csoport szabályai szerint kifejlesztett raliautó a Lancia Rally 037 volt. Tulajdonképpen a B csoporttal együtt született, és alapjait már a hetvenes évek végén kezdték lerakni. A Fiat konszern eredetileg úgy tervezte, hogy 1981-ben mutatják be, de a B csoport szabályai késtek, és hivatalosan csak 1982-ben kezdhetett versenyezni a Lancia Rally 037, amely '83-ban, a B csoport első évében meg is nyerte a márka-világbajnokságot, egyéniben pedig Walter Röhrl és Marrku Alén a második, harmadik helyen végeztek.

A Lancia számára nem volt teljesen újdonság a B csoport követelménye, hiszen a hetvenes évek közepén már a Stratosból készítettek egy prototípust. Eza ralitörténelem első olyan versenyautója volt, amiből szigorúan annyi utcai modell készült, amennyi a homologizációhoz szükséges volt. Vagyis a Stratost kifejezetten versenyautónak építették.

A Beta Monte-Carlo alapjaira épült a 037

A Beta Monte-Carlo alapjaira épült a 037

A Stratost a Fiat 131 Abarth váltotta fel, amely még ereje teljében volt, amikor elkezdték keresni az utódját. Több lehetőség is felmerült. Az egyik a Lancia Beta Monte-Carlóra épült volna, de a Fiat 131 továbbfejlesztése is szóba került egy kompresszoros motorral. Sőt, még a Ferrari V8-as erőforrásának beépítését is fontolgatták, de mivel a gyár nem akarta tovább reklámozni a 131-est, ezt az ötletet elvetették. Már ekkor képbe került az 1979-ben bemutatott Lancia Delta, orrmotorral és hátul elhelyezett váltóval. Azonban ezt a koncepciót is dobták, és mindenképpen középmotoros autót akartak készíteni. Ezért a Ritmo középmotoros változata is vita tárgya volt. Ahogy lenni szokott, végül az első megoldás mellett döntöttek, és a Beta Monte-Carlo alapjaira épülve készítették el a középmotoros Rally 037-et.

Bár a nyolcvanas évek elején már megjelent az Audi a ralipályákon a négykerékhajtású, turbós Quattróval, egyik koncepciót sem követte a Lancia. A turbó helyett mechanikus kompresszort alkalmaztak, amellyel ki lehetett küszöbölni a turbólyuk problémáját. Ne felejtsük el, ekkor még nagyon gyerekcipőben járt a turbófeltöltés a versenysportban. Még nyoma sem volt a turbólyukat kiküszöbölő ALS-nek. A négykerékhajtást előnyösnek találták ugyan a Lanciánál, de végül úgy döntöttek, hogy kevés az idő a kifejlesztésére.

A Monte-Carlo Ralin kettős győzelmet szereztek

A Monte-Carlo Ralin kettős győzelmet szereztek

A Lancia Rally 037 egy meglehetősen kompakt autó lett. 3890 mm-es hosszával nem éri el a legrövidebb Peugeot 206 és Skoda Fabia WRC-k hosszát, 1800 mm-es szélességével viszont pont a legszélesebb WRC-k méreteivel büszkélkedhet. A karosszéria első és hátsó részét éppúgy le lehetett venni az autóról, mint a Lancia Stratosét. Ezek az elemek semmi terhet nem viseltek. A karosszéria középső részéhez csővázzal erősítették az első futóművet és a hátsó tengely elé helyezett motort. Az autó annyira szűk lett, hogy a két langaléta versenyző, Markku Alén és Walter Röhrl számára külön púpot kellett toldani a tetőre, hogy elférjenek. Sőt, még a bukósisakjukat is külön rendelésre gyártották, hogy azzal is spóroljanak pár millimétert.

Az autó első versenye az 1982-es Costa Smeralda Rali volt, amely az olasz bajnokságnak volt része. A Lancia ugyanis hamarabb készen lett az autóval, mint ahogyan az FIA bevezette volna a B csoportot. De jól is tették, hogy nem mentek azonnal a vb-re. A kétliteres kompresszoros motor 205 LE-t teljesített, ami már akkor sem volt valami egetverő.

82 augusztusában ezért ki is hozták az E1-es (Evo 1) modellt. Ennél az autónál a karosszéria első és hátsó részét az eredeti üvegszálról karbonra cserélték, és ugyanilyen anyagból készítették az ajtókat is. A fogyókúra eredményeképpen 1176 kg-ról 960 kg-ra karcsúsodott az autó. De ami még ennél is fontosabb volt, a motort is alaposan feltúrták. Az őskövületnek számító Weber karburátort Kugelfischer mechanikus befecskendezőre cserélték. A Roots kompresszor elé vizet fecskendeztek, és a kezdeti sikertelenségek után annyira összekapták magukat, hogy a 205 LE-t hirtelen 305-re húzták fel.

A murva nem volt az erőssége a Lanciának, mégis tudott rajta nyerni. Akkoriban még nem volt szervizpark A murva nem volt az erőssége a Lanciának, mégis tudott rajta nyerni. Akkoriban még nem volt szervizpark

A murva nem volt az erőssége a Lanciának, mégis tudott rajta nyerni. Akkoriban még nem volt szervizpark

A Lancia ugyan' 82-ben részt vett pár vb-futamon a 037-tel, de különböző műszaki hibák miatt rendszeresen kiestek. Ez az év azonban csak a felkészülés volt 1983-ra. Ekkorra leszerződtették Markku Alén mellé Walter Röhrlt, így a Lancia a kor két legnagyobb ászával büszkélkedhetett. A Monte-Carlo Rali meg is hozta a várt sikert, ahol a Röhrl és Alén kettős győzelmet aratott a két audis, Blomqvist és Mikkola felett. Portugáliában az Audi visszavágott, és két Quattro végzett a három 037-es előtt. A Safarit kihagyta a Lancia, de Korzikán újra rajthoz álltak. Aszfalton nem voltak annyira hátrányban a hátsókerékhajtással a négykerekes Audikkal szemben, és a csapat egyik legnagyobb sikerét elérve Alén, Röhrl, Vudafieri, Bettega sorrendben négyes győzelmet arattak.

Ennél meglepőbb volt, hogy az Akropolisz Ralin, igen kemény murván is nyerni tudtak, és Röhrl, Alén sorrendben kettős győzelmet arattak. A sikert tovább fokozta Röhrl győzelme az Új-Zéland Ralin. Az Argentin és az 1000 Tó Rali viszont megint az Audié lett. A Sanremo Ralin aratott hármas győzelmével azonban a Lancia bebiztosította a gyártók világbajnoki címét, és miután ezt megszerezte, nem is küldte el autóit a szezonzáró RAC Ralira.

Henry Toivonen a 84-es 1000 Tó Ralin

Henry Toivonen a 84-es 1000 Tó Ralin

1984-re a Lancia elvesztett Walter Röhrlt, aki az Audihoz igazolt. Ez komoly érvágás volt az olaszoknak. Emellett a technikai fejlesztések is felgyorsultak. Az Audi megizmosította a Quattrókat, amelyek hét győzelmet arattak '84-ben. A Peugeot pedig bevetette a szintén négykerékhajtású 205-öst, amivel már az első szezonjukban háromszor nyertek. A Lancia is fejlesztett ugyan, és 2111 cm3-re emelték a 037-esek hengerűrtartalmát, amivel 300-ról 320 LE-re nőtt a teljesítményük. A négykerékhajtás azonban így is nagyon hiányzott belőlük.

'84-ben mindössze a Korzika Ralit tudta megnyerni a Lancia, a 037 E2-essel, és bár a gyártók világbajnokságán másodikok lettek, ekkor már eljárt a 037 felett az idő.

A 1985-ös szezont még ezzel az autóval kezdte meg a gyár, de akkor már gőzerővel dolgoztak a Delta S4-en. A 037-eshez fűződik egy szomorú esemény is. Az 1985-ös Korzika Ralin, egy Lanciával szenvedett balesetet Attilio Bettega, amely során életét vesztette. Az utólagos vizsgálatok szerint szívrohamot kapott, és ez okozhatta a balesetet.

Bár a világbajnokságon csak 1983-ban volt sikeres a 037, az Eb-n három éven keresztül egyeduralkodó volt. Miki Biasion, Carlo Capone és Dario Cerrato révén három kontinensbajnoki címet szerzett.

Egy évig a vb-n is nyerő autó volt

Egy évig a vb-n is nyerő autó volt

„A 037-es volt az egyik kedvenc raliautóm” – mondta Markku Alén. „Egyszerűen gyönyörű volt! Nagyon kezelhető, végig azt éreztem, hogy én irányítom az autót. Egyedül a négykerékhajtás hiányzott belőle.”

Lancia Rally 037/E1/E2, műszaki adatok

Motor: négyhengeres, soros, kompresszorral feltöltve

Hengerűrtartalom: 1995/1995/2111 cm3

Furat/löket: 84/90, 84/95, 85/93 mm

Szelepek száma: 16

Vezérlés: 2 ohc

Üzemanyag-porlasztás: karburátor/befecskendező/ befecskendező

Maximális teljesítmény: 205/305/325 LE

Fordulatszám: 7500/8000/8000 1/min

Maximális nyomaték: 300/320 Nm

Fordulatszám: 5500 1/min

Nyomatékváltó fokozatok: 5

Hajtás: hátsó kerék

Hossza: 3890 mm

Szélessége: 1800 mm

Tengelytáv: 2445 mm

Súly: 1176/960/960 kg

Súly/lóerő arány: 5,7/3,1/2,8 kg/LE

Győzelmek:

1983 Monte-Carlo Rali, Röhrl–Geistdörfer

1983 Korzika Rali, Alén–Kivimäki

1983 Akropolisz Rali, Röhrl–Geistdörfer

1983 Új-Zéland Rali, Röhrl–Geistdörfer

1983 Sanremo Rali, Alén–Kivimäki

1984 Korzika Rali, Alén–Kivimäki

Márka vb-eredmények:

1983 világbajnok

1984 2.

1985 3.

Egyéni vb-eredmények:

1983 2. Walter Röhrl, 3. Markku Alén

1984 3. Markku Alén, 6. Attilio Bettega

Európa-bajnokok:

1983 Miki Biasion

1984 Carlo Capone

1985 Dario Cerrato

Ez is érdekes lehet:
 

Már magyar földön az ötajtós Lada 4x4 modellek

Itt a Lada, amire már a nyolcvanas évek óta várunk, az időközben 4x4 névre keresztelt 4x4 ötajtós...

Citroën Xantia 1.6i, 1995 - használtteszt

Mennyire időtálló egy Citroën Xantia, alapmotorjával, hidropneumatikus futóművel és mindössze...

Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic 7G-DCT teszt

Elismerem, hogy jól néz ki, bár ehhez kell az új kanyon-bézs fényezés. Játszik a menetfény színeivel...

Elvette a rekorder, első helyet a Koenigsegg a Bugattitól

Alig pár hétig birtokolhatta a 0-400-0 km/órás rekordot a Bugatti Chiron. A svéd Koenigsegg Agera...

Hummer H1 6.6 Duramax V8, 1998 - használtteszt

A katonai verziótól erősen eltér, de még így is olyan, mint egy tank a többi autóhoz képest...

Szinte álcázatlanul szállították a még be nem mutatott BMW X2-t

Hamarosan bemutatkozik a BMW kis kupés SUV-ja, az X2, ám a sportos szabadidő-autót nem rejtették...

Talán majd 5-6 év múlva elkezdődhet épülni a Balatont Kecskeméttel és Szegeddel összekötő M8

10 milliárd forint csupán az M8 autópálya építésének előkészítésére is rendelkezésre áll, maga...

Csúnyán ráfizethetünk az utángyártott alkatrészekkel javításra

Vegyél gyári alkatrészeket, javíttasd márkaszervizben az autódat, különben meghalsz! Erős az...

Renault Captur 1.2 TCe 118 EDC Intens teszt

Éllovasként frissítették a Renault Capturt, ami dögösebb és karakteresebb, mint valaha. Turbós...
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Schibsted Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Schibsted Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic 7G-DCT teszt

Feszült pillanatok - Mercedes-Benz GLA teszt

Elismerem, hogy jól néz ki, bár ehhez kell az új kanyon-bézs fényezés. Játszik a menetfény színeivel és a beltéri világítással, tökéletes a színház, aztán felhörren a Sprinter.


Mini Countryman John Cooper Works teszt

Hívj csak hot hatchnek! - Mini Countryman JCW teszt

Terepralis gyökerekkel a háta mögött nagyot domborít szegmensében a Countryman JCW, utóbbi betűtrió pedig garancia a valódi tudásra.


Renault Captur 1.2 TCe 118 EDC Intens teszt

Szívtipró - automata Renault Captur teszt

Éllovasként frissítették a Renault Capturt, ami dögösebb és karakteresebb, mint valaha. Turbós benzinessel és EDC automatával próbáltuk.

Még több teszt
Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Alig futott, ultraritka Alpina B7S Turbo Coupé eladó

Mindössze 30 darab készült ebből az Alpinából, most egy eladó

2 órája – Sztori

326 lóerőt tudott 1982-ben és mindössze 30 darabos széria volt ez az Alpina B7S Turbo. Most egy olyan eladó, amiből csak kettő készült.


Grafikákon a puritán, a háromajtós, a GT és a pickup Duster

Így nézne ki egy Dacia Duster pickup, de a GT is bejövős

Tegnap – Sztori

X-Tomi mindig megcsinálja azokat a modelleket, amiknek mindenki örülne, de még nincsenek piacon. Így jött létre a hot hatch Duster.


DTM esküvő Maro Engelékénél. Éljen az ifjú pár!

Nincs menőbb esküvői autó egy DTM Mercinél Videó

3 napja – Sztori

Sokszor láttunk már autós esküvőket, most viszont Maro Engel és a Mercedes-AMG DTM csapat valami teljesen új dimenziót mutatott be.


Használtautó.hu

NISSAN PRIMERA 1.8 Acenta

NISSAN PRIMERA 1.8 Acenta

Ár: 648.000 Ft

Évjárat: 2002 / 9

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

RENAULT CLIO 1.6 RXE (Automata)

RENAULT CLIO 1.6 RXE (...

Ár: 260.000 Ft

Évjárat: 1999 / 4

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

OPEL ASTRA Caravan 1.4 Classic Start

OPEL ASTRA Caravan 1.4...

Ár: 290.000 Ft

Évjárat: 2000 / 3

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!