0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Csak a négykerékhajtás hiányzott belőle

Ralilegendák: Lancia Rally 037

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

1983-ban márkavilágbajnok lett, és egyéniben is a második, harmadik helyet szerezte meg, de aztán jöttek a második generációs B-s autók.

Lancia Rally 037

Lancia Rally 037

Az első, kifejezetten a B csoport szabályai szerint kifejlesztett raliautó a Lancia Rally 037 volt. Tulajdonképpen a B csoporttal együtt született, és alapjait már a hetvenes évek végén kezdték lerakni. A Fiat konszern eredetileg úgy tervezte, hogy 1981-ben mutatják be, de a B csoport szabályai késtek, és hivatalosan csak 1982-ben kezdhetett versenyezni a Lancia Rally 037, amely '83-ban, a B csoport első évében meg is nyerte a márka-világbajnokságot, egyéniben pedig Walter Röhrl és Marrku Alén a második, harmadik helyen végeztek.

A Lancia számára nem volt teljesen újdonság a B csoport követelménye, hiszen a hetvenes évek közepén már a Stratosból készítettek egy prototípust. Eza ralitörténelem első olyan versenyautója volt, amiből szigorúan annyi utcai modell készült, amennyi a homologizációhoz szükséges volt. Vagyis a Stratost kifejezetten versenyautónak építették.

A Beta Monte-Carlo alapjaira épült a 037

A Beta Monte-Carlo alapjaira épült a 037

A Stratost a Fiat 131 Abarth váltotta fel, amely még ereje teljében volt, amikor elkezdték keresni az utódját. Több lehetőség is felmerült. Az egyik a Lancia Beta Monte-Carlóra épült volna, de a Fiat 131 továbbfejlesztése is szóba került egy kompresszoros motorral. Sőt, még a Ferrari V8-as erőforrásának beépítését is fontolgatták, de mivel a gyár nem akarta tovább reklámozni a 131-est, ezt az ötletet elvetették. Már ekkor képbe került az 1979-ben bemutatott Lancia Delta, orrmotorral és hátul elhelyezett váltóval. Azonban ezt a koncepciót is dobták, és mindenképpen középmotoros autót akartak készíteni. Ezért a Ritmo középmotoros változata is vita tárgya volt. Ahogy lenni szokott, végül az első megoldás mellett döntöttek, és a Beta Monte-Carlo alapjaira épülve készítették el a középmotoros Rally 037-et.

Bár a nyolcvanas évek elején már megjelent az Audi a ralipályákon a négykerékhajtású, turbós Quattróval, egyik koncepciót sem követte a Lancia. A turbó helyett mechanikus kompresszort alkalmaztak, amellyel ki lehetett küszöbölni a turbólyuk problémáját. Ne felejtsük el, ekkor még nagyon gyerekcipőben járt a turbófeltöltés a versenysportban. Még nyoma sem volt a turbólyukat kiküszöbölő ALS-nek. A négykerékhajtást előnyösnek találták ugyan a Lanciánál, de végül úgy döntöttek, hogy kevés az idő a kifejlesztésére.

A Monte-Carlo Ralin kettős győzelmet szereztek

A Monte-Carlo Ralin kettős győzelmet szereztek

A Lancia Rally 037 egy meglehetősen kompakt autó lett. 3890 mm-es hosszával nem éri el a legrövidebb Peugeot 206 és Skoda Fabia WRC-k hosszát, 1800 mm-es szélességével viszont pont a legszélesebb WRC-k méreteivel büszkélkedhet. A karosszéria első és hátsó részét éppúgy le lehetett venni az autóról, mint a Lancia Stratosét. Ezek az elemek semmi terhet nem viseltek. A karosszéria középső részéhez csővázzal erősítették az első futóművet és a hátsó tengely elé helyezett motort. Az autó annyira szűk lett, hogy a két langaléta versenyző, Markku Alén és Walter Röhrl számára külön púpot kellett toldani a tetőre, hogy elférjenek. Sőt, még a bukósisakjukat is külön rendelésre gyártották, hogy azzal is spóroljanak pár millimétert.

Az autó első versenye az 1982-es Costa Smeralda Rali volt, amely az olasz bajnokságnak volt része. A Lancia ugyanis hamarabb készen lett az autóval, mint ahogyan az FIA bevezette volna a B csoportot. De jól is tették, hogy nem mentek azonnal a vb-re. A kétliteres kompresszoros motor 205 LE-t teljesített, ami már akkor sem volt valami egetverő.

82 augusztusában ezért ki is hozták az E1-es (Evo 1) modellt. Ennél az autónál a karosszéria első és hátsó részét az eredeti üvegszálról karbonra cserélték, és ugyanilyen anyagból készítették az ajtókat is. A fogyókúra eredményeképpen 1176 kg-ról 960 kg-ra karcsúsodott az autó. De ami még ennél is fontosabb volt, a motort is alaposan feltúrták. Az őskövületnek számító Weber karburátort Kugelfischer mechanikus befecskendezőre cserélték. A Roots kompresszor elé vizet fecskendeztek, és a kezdeti sikertelenségek után annyira összekapták magukat, hogy a 205 LE-t hirtelen 305-re húzták fel.

A murva nem volt az erőssége a Lanciának, mégis tudott rajta nyerni. Akkoriban még nem volt szervizpark A murva nem volt az erőssége a Lanciának, mégis tudott rajta nyerni. Akkoriban még nem volt szervizpark

A murva nem volt az erőssége a Lanciának, mégis tudott rajta nyerni. Akkoriban még nem volt szervizpark

A Lancia ugyan' 82-ben részt vett pár vb-futamon a 037-tel, de különböző műszaki hibák miatt rendszeresen kiestek. Ez az év azonban csak a felkészülés volt 1983-ra. Ekkorra leszerződtették Markku Alén mellé Walter Röhrlt, így a Lancia a kor két legnagyobb ászával büszkélkedhetett. A Monte-Carlo Rali meg is hozta a várt sikert, ahol a Röhrl és Alén kettős győzelmet aratott a két audis, Blomqvist és Mikkola felett. Portugáliában az Audi visszavágott, és két Quattro végzett a három 037-es előtt. A Safarit kihagyta a Lancia, de Korzikán újra rajthoz álltak. Aszfalton nem voltak annyira hátrányban a hátsókerékhajtással a négykerekes Audikkal szemben, és a csapat egyik legnagyobb sikerét elérve Alén, Röhrl, Vudafieri, Bettega sorrendben négyes győzelmet arattak.

Ennél meglepőbb volt, hogy az Akropolisz Ralin, igen kemény murván is nyerni tudtak, és Röhrl, Alén sorrendben kettős győzelmet arattak. A sikert tovább fokozta Röhrl győzelme az Új-Zéland Ralin. Az Argentin és az 1000 Tó Rali viszont megint az Audié lett. A Sanremo Ralin aratott hármas győzelmével azonban a Lancia bebiztosította a gyártók világbajnoki címét, és miután ezt megszerezte, nem is küldte el autóit a szezonzáró RAC Ralira.

Henry Toivonen a 84-es 1000 Tó Ralin

Henry Toivonen a 84-es 1000 Tó Ralin

1984-re a Lancia elvesztett Walter Röhrlt, aki az Audihoz igazolt. Ez komoly érvágás volt az olaszoknak. Emellett a technikai fejlesztések is felgyorsultak. Az Audi megizmosította a Quattrókat, amelyek hét győzelmet arattak '84-ben. A Peugeot pedig bevetette a szintén négykerékhajtású 205-öst, amivel már az első szezonjukban háromszor nyertek. A Lancia is fejlesztett ugyan, és 2111 cm3-re emelték a 037-esek hengerűrtartalmát, amivel 300-ról 320 LE-re nőtt a teljesítményük. A négykerékhajtás azonban így is nagyon hiányzott belőlük.

'84-ben mindössze a Korzika Ralit tudta megnyerni a Lancia, a 037 E2-essel, és bár a gyártók világbajnokságán másodikok lettek, ekkor már eljárt a 037 felett az idő.

A 1985-ös szezont még ezzel az autóval kezdte meg a gyár, de akkor már gőzerővel dolgoztak a Delta S4-en. A 037-eshez fűződik egy szomorú esemény is. Az 1985-ös Korzika Ralin, egy Lanciával szenvedett balesetet Attilio Bettega, amely során életét vesztette. Az utólagos vizsgálatok szerint szívrohamot kapott, és ez okozhatta a balesetet.

Bár a világbajnokságon csak 1983-ban volt sikeres a 037, az Eb-n három éven keresztül egyeduralkodó volt. Miki Biasion, Carlo Capone és Dario Cerrato révén három kontinensbajnoki címet szerzett.

Egy évig a vb-n is nyerő autó volt

Egy évig a vb-n is nyerő autó volt

„A 037-es volt az egyik kedvenc raliautóm” – mondta Markku Alén. „Egyszerűen gyönyörű volt! Nagyon kezelhető, végig azt éreztem, hogy én irányítom az autót. Egyedül a négykerékhajtás hiányzott belőle.”

Lancia Rally 037/E1/E2, műszaki adatok

Motor: négyhengeres, soros, kompresszorral feltöltve

Hengerűrtartalom: 1995/1995/2111 cm3

Furat/löket: 84/90, 84/95, 85/93 mm

Szelepek száma: 16

Vezérlés: 2 ohc

Üzemanyag-porlasztás: karburátor/befecskendező/ befecskendező

Maximális teljesítmény: 205/305/325 LE

Fordulatszám: 7500/8000/8000 1/min

Maximális nyomaték: 300/320 Nm

Fordulatszám: 5500 1/min

Nyomatékváltó fokozatok: 5

Hajtás: hátsó kerék

Hossza: 3890 mm

Szélessége: 1800 mm

Tengelytáv: 2445 mm

Súly: 1176/960/960 kg

Súly/lóerő arány: 5,7/3,1/2,8 kg/LE

Győzelmek:

1983 Monte-Carlo Rali, Röhrl–Geistdörfer

1983 Korzika Rali, Alén–Kivimäki

1983 Akropolisz Rali, Röhrl–Geistdörfer

1983 Új-Zéland Rali, Röhrl–Geistdörfer

1983 Sanremo Rali, Alén–Kivimäki

1984 Korzika Rali, Alén–Kivimäki

Márka vb-eredmények:

1983 világbajnok

1984 2.

1985 3.

Egyéni vb-eredmények:

1983 2. Walter Röhrl, 3. Markku Alén

1984 3. Markku Alén, 6. Attilio Bettega

Európa-bajnokok:

1983 Miki Biasion

1984 Carlo Capone

1985 Dario Cerrato

Ez is érdekes lehet:
 

Füvezett, aki szerint a kamion alatt átszáguldó Tesla sofőrje filmet nézett

Újabb részletek derültek ki a tavalyi szörnyű Tesla balesetről. Eddig a kamiont vezető férfi...

Nem csak a Renault palettája, ügyfélszerzése is komoly változáson megy át

Látványos megújuláson ment keresztül az elmúlt években a Renault palettája, ehhez pedig a márkaszalonok...

Újra kémfotókon a következő Nissan Leaf

A Nissan Micra tipikus jegyeivel, ám hosszabb, kupés farral jöhet a következő generációs, már...

Kia Optima EX Premium 1.7 CRDi 7DCT teszt

Kombik közül eddig a legcsábítóbb az Optima SW, minden jóval megtömve kényelmes, és már-már prémiumban...

Németországban is visszavásárol a dízelbotrányban érintett autókat a Volkswagen

Közel két éve annak, hogy a Volkswagen dízelbotránya kirobbant, még ma is, és valószínűleg még...

Megvettem első autómat, egy 1996-os 318is-t. Tudom, nem hathengeres

A BMW "hathengernélkezdődik", tudom, mégis négyhengerest vettem. Viszont kupé, napfénytetős...

Videón mutatta meg az Audi az új A8-as autonóm parkolását

Alig három hét múlva mutatkozik be a német gyártó vadonatúj zászlóshajója, az A8-as. A képek...

Körkép: divat-crossoverek 5 millióig

Egyre csak növekszik a városi crossoverek szegmense. A sok új nevező meghozta a kedvet, hogy...

Minden, amit a motorolajokról tudni érdemes

A belső égésű motorok megfelelő működése érdekében a legfontosabb „alkatrész” a motorolaj, spórolni...
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Kia Optima EX Premium 1.7 CRDi 7DCT teszt

Te drága! - Optima SW

Kombik közül eddig a legcsábítóbb az Optima SW, minden jóval megtömve kényelmes, és már-már prémiumban érezhetjük benne magunkat. Imádni való, főleg akkor, ha kevesebbet költünk rá.


Peugeot 3008 1.6 BlueHDi M6 Allure teszt

Tartalmas második felvonás – Peugeot 3008 1.6 BlueHDi

Újra próbára tettük a Peugeot 3008-at, ezúttal már az Ev Autója cím győzteseként. A franciák SUV-ja továbbra is elképesztően izgalmas, mégis ésszerű autó, de vajon megérdemelten nyert?


Suzuki Swift 1.0 GLX SHVS teszt

Teszten a turbós és hibrid Swift

Az alap után ezres turbósával és a Balenonál hatékonyabb hibridrendszerével vallott nálunk az új Suzuki Swift. Vajon másfél millióval drágábban is megéri?

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

SEAT Ibiza FR menetpróba - Leonnal és Atecával fűszerezve

Tudjuk az új Ibiza árát, vezettük a legerősebb változatát

15 órája – Újdonság

A SEAT legfőbb idei újdonsága az Ibiza, amit rögtön FR-ként vezethettünk. Továbbá az új Leon Cupra FR-t és az Ateca FR-t is meghajthattuk.


Végigvezettük a MINI JCW palettáját

John Cooper Works modellekkel edzettünk

18 órája – Sztori

Európai körútra indultak a felpaprikázott MINI-k, mi pedig itthon el is kaptuk őket, hogy az Euro-Ringen valljanak egy laza pályanap során.


Összevarrtak három Ladát, hogy őrült sebességgel foroghassanak

A háromfejű orosz sárkány története Videó

2 napja – Sztori

Mond valamit az, hogy fidget spinner? Nem baj, ha nem, csak ez most egy új őrület, na persze a fiatalok körében. Viszont néhány orosz is feldolgozta az ötletet, mutatjuk, hogyan.


Használtautó.hu

VOLKSWAGEN TOURAN 1.6 CR TDI Comfortline

VOLKSWAGEN TOURAN 1.6...

Ár: 3.450.000 Ft

Évjárat: 2014 / 2

Kivitel: Egyterű

Üzemanyag: Dízel

MERCEDES-BENZ W 115

MERCEDES-BENZ W 115

Ár: 1.100.000 Ft

Évjárat: 1969

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Dízel

CITROEN XSARA PICASSO 1.8 SX Plus 166500 km. szervizkönyv

CITROEN XSARA PICASSO...

Ár: 999.000 Ft

Évjárat: 2003 / 1

Kivitel: Egyterű

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!