Hurokban a külföldi rendszámosok feje

Szeptember 1-től fokozott rendszám ellenőrzés

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ellentmondásos hírek keringenek a sajtóban, miszerint hiába ellenőrzik fokozottan a külföldi rendszámos autókat, a rendszer kijátszható. Valóban?

2011. szeptember 1-től hatályos a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 25/B. § (1) bekezdés b) pontja, miszerint a Magyarországon bejegyzett lakóhellyel rendelkező magyar állampolgár csak magyar hatósági jelzéssel (rendszámmal) ellátott gépjárművet vezethet. Úgy is mondhatnánk, lejárt a szlovák, német, luxemburgi vagy éppen liechtensteini rendszámos luxus- és sportautókkal „burokban ülve” furikázók, az adófizetéseket és a bírságokat a markukba röhögve megúszók kora. A magyar hatóságok szigorú, drasztikus erejű fellépést ígérnek, kezdve azzal, hogy megfordul a folyamat: szeptember 1-től nem az ellenőrző személynek kell fogást találnia, hanem az ellenőrzött bizonyítja majd a nála lévő okmányokkal, ő legálisan használja a külföldi rendszámos autót. Ha ez nem sikerül, a vonatkozó kormányrendelet értelmében ott helyben leszerelik a táblát, és a járművel való közlekedést mindaddig megtiltják, amíg a jogszerű használat egyértelmű bizonyítást nem nyer, illetve, amíg a gépjármű magyar rendszámot nem kap. Ellenkező esetben borítékolható a több százezer forintos bírság kiszabása, ami az olcsó, használt autókkal ügyeskedőknek komoly summa, de vélhetően a módosabbaknak sem lesz mindegy, hogy a többek között regadóval megspórolt haszonból az államkasszába adakozzanak.
Nemrégiben egy nemzetközi ügyvédi iroda, az enwc Natlacen Walderdorff Cancola kifejtette álláspontját, miszerint a füst nagy, de kicsi a láng, és a hatóságok egyszerű módszerrel kijátszhatók. Annyi a trükk, hogy tulajdonjogi státusz helyet csupán bérleti vagy lízingszerződés legyen az adott autóra, és máris nem sokat tehetnek a törvény képviselői. Ehhez például Szlovákiában még állandó lakhely sem szükséges, persze, jó kérdés, hogy melyik az a rendezett keretek között működő cég, amely ilyen kvázi anonim, kockázatos ügyfelekkel bármilyen megállapodást mer kötni. Mert ne feledjük, a szimplán az autóvásárlások érdekében alapított fantomvállalkozások működésképtelensége a kinti adóhatóságok szemét is szúrja, márpedig, ha nincs semmilyen tevékenység, akkor nincs bevétel, sem dokumentáció, és hamar kibukik, hogy valószínűleg fiktív számlákkal, csalással zajlik az élet, aminek a végeredménye a lebukás, a büntetés – a kör itt is bezárul. Azért tegyük hozzá, az említett ügyvédi irodánál sem kezdők dolgoznak, hozzáteszik, az egyetlen megoldás a legális, valóban üzleti szándékkal létrehozott, és rendben működtetett külföldi vállalkozás, amin keresztül tényleg legalizálható a jármű - de ez így már közel sem akkora biznisz, feltéve, hogy csakis autóvásárlásról van szó, némi külföldi kapcsolattal, valós vállalkozással azonban épp ellenkezőleg, hatványozott haszon is lehet.
A nemzetközi felvetésre egyébként megszületett a magyar válasz is: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és az Autós Nagykoalíció együttes közleményben reagált a lényegében a törvény megkerülésére biztató hírre. Véleményük szerint a magyar emberek magyar rendszámos autóval járjanak, kivéve, ha olyan életvitelük, vagy munkájuk van, ami őket egyértelműen külföldhöz köti. Ezt hivatott elérni az a jogszabály, amelyet a nemzetközi ügyvédi iroda nagy részben figyelmen kívül hagy véleménye megformálásakor, miközben ő maga is felhívja a figyelmet a jogszabály megkerülésének kockázatára. De mi is tekinthető kivételnek? Példának okáért, amikor egy magyar lakóhellyel rendelkező személy szlovák, vagy más külföldi rendszámú autót vezet - bérelje vagy lízingelje azt bárkitől -, csak akkor nem kerül megbírságolásra, ha a törvényben meghatározott kivételek fennállását már a közúti ellenőrzés során bizonyítani tudja. Ilyen kivétel:
  1. ha a vezető tartózkodási helye nem Magyarország területén van,
  2. ha a járművet 30 napnál rövidebb ideig használja Magyarországon,
  3. ha a járművet Magyarország területén kívüli rendszeres munkavégzés érdekében használja.


Ha ezeknek a körülményeknek a fennállását közokirattal vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal a vezető nem tudja a helyszínen igazolni, akkor a bírság megfizetését nem kerülheti el.
A Magyar Köztársaság területének közútjain ellenőrzési jogköre van a Rendőrségnek, a Nemzeti és Adó- és Vámhivatal (NAV) vámhatóságának, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (NKH), és a megállítás után a vizsgálat rutinszerűen az okmányok átnézésével kezdődik. Azonban logikusan felmerül a kérdés, vajon mire lesznek elegendők azok, az elkövetkező napokban vélhetően tömegével beszerzett, hiteles (vagy akár csak hitelesnek látszó) munkáltatói igazolások, amivel a többség biztosra vehetően bepróbálkozik majd a külföldi rendszámának megmentése érdekében. Szeptember 1-től tehát indul a rendszámvadászat, és hamarosan kiderül, tényleg csak a főbejáratnál lett-e fokozott az őrség, netán végre a kiskapuknál is nyakon csípik az ügyeskedni próbálókat. Az Autós Nagykoalíció információi szerint az ellenőrzéseket végző szervezetek munkatársait már képzik, hogy ki tudják szűrni a valótlan szerződéseket.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    “A nemzetközi felvetésre egyébként megszületett a magyar válasz is: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és az Autós Nagykoalíció együttes közleményben reagált a lényegében a törvény megkerülésére biztató hírre. Véleményük szerint a magyar emberek [u]magyar rendszámos[/u] autóval járjanak,” És mi lesz a robogókkal?? Nekem magyarországi robogóm van, elmáletileg hagyhatom el az országot, pedig Komárno-ban van lakásom! Ezzel járok dolgozi. Naponta törvényt sértek, talán a világon egyetlenként nekünk nincs rendszám a robogón. Egy külföldi nyaraló bátran hozhatja hozzánk kis kedvencét. Én mivel vagyok kevesebb EU-s állampolgár?

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Én sem értek egyet a regadóval, de én másfelől közelítem a témát! Egyszerűen nem tudom felfogni, hogy ha gazdagéknak van 20-30 milliójuk autóra, akkor regadóra miért nincs? Ha én be tudom fizetni a 10 éves kisautómra az adókat akkor ők miért nem? És még hősködnek is vele, hogy csalnak!

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Egyetértek ésszerű gondolataiddal. Sajnos ez Magyarország. Ha ilyen és ehhez hasonló gondolatok mentén történtek volna a változások az utóbbi 21 évben, akkor a táboron belüli elsőkből most nem sereghajtók lennénk, hanem az EU-n belül is a legjobbak közé tartoznánk. Ez nem fantazmagória, valamint nem az én gondolatom, hanem a magyar “elit” azon tagjaitól származik, akikben az egoizmuson kívül még maradt némi felelősségtudat is az ország iránt.

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Hihetetlen ami ebben az országban van! Nem hogy azon gondolkodna el a “drága jó” vezetőség hogy lejjebb kéne vinni az adókat (vagy pl. eltörölni a regadót) mert akkor talán a külföldi rendszámos autók is magyarral futnának és tőlük is beszedhetnék a súlyadót meg a hasonlókat meg lehet hogy nem érné meg külföldre vinni a cégeket (+ X adó ami az államkasszába vándorol) ! Egy kicsit hosszabb távon kéne gondolkodni! De sajnos ez ott “fent” senkinek nem jut az eszébe!

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    “Hogy lehesen látni Nyiregyházán,miért jár valaki szombathelyi rendszámmal?”
    Na nehogy már!
    Kinek mi köze van hozzá, hogy milyen rendszámmal hol járkál az ember?
    Mit akartok? Rendőrállamot? Diktatúrát? Egymillió besúgót megint?
    Elment az eszetek!

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Szóval vissza a szocializmusba,mikoris külföldi rendszámú autót magyar állampolgár nem vezethetett!Ez az egyik,ha az itt lévő multi olcsón lizingel autót Németorszában a dolgozói részére,miért nem német rendszámmal és biztosítással közlekedik itt is.Tulaj német haszánó a magyar itthon.És ja a rendszám: Mikor lesz már nálunk is végre Német,Osztrák,szlovák,és a többi és a többi mintájára BP és egyéb lakhelyet mutató rendszám.Hogy lehesen látni Nyiregyházán,miért jár valaki szombathelyi rendszámmal?

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Már pedig ez van. Itt minden a bürokrácia hatalmában van!!!Papír papír…..igazolás…
    Az meg hogy EU hol vagyunk mi még attól? Szabad árúforgalom ez csaj akkor volt
    aktuális amikor etettek bennünket hogy lépjünk be az EU-ba.

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Mostantól meg fognak állítani minden autót amin nem Magyar rendszám van?
    Ez érdekes lesz!
    Például Németországban a rendőr csak akkor állíthat meg bármilyen autót, ha az bizonyíthatóan közlekedési kihágást követett el, vagy bűnügyi nyomozás az ok.
    Nem is értem, erre van energia? állítólag a honi közlekedésben részt vevő autók 4% a az ilyen “csalfa” rendszámmal közlekedő. Megéri ekkora erőket erre felhasználni? nem kerül többe a leves, mint a hús?

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Az adó, adózás politikai kérdés is, és konkrétan ez a cikk ezzel foglalkozik. Az meg mellébeszélés, hogy a külföldi hitelekből élt az ország akkor jobban mint ma. Sajnálom, ha ezt elhiszed. A rendszerváltáskori adósságállomány a negyvenszeresére nőtt, miközben a nemzeti vagyon 50% a meg nyomtalanul eltűnt mellette, az életszínvonal meg csökkent. Akkor hol van ez a pénz? Egyszerűen jobb volt akkor a gazdaság. Nem magamról beszélek, mert konkrétan én jobban élek mint akkor, de túl kell látni magunkon.

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Hagyjuk már a Kádár-rendszert. Mindenki tudja, hogy az akkori, viszonylagos jólétet, külföldi hitelekből fedezte az állam. Ez, nem egy politikai témájú fórum, úgyhogy szerintem, ne is keverjük ide a politikát, ezen a szinten!

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    UNIO ide, vagy oda, létezik olyan is, hogy nemzeti öntudat. Ezt azért ápolni kellene tettekben is, nem csak szavakban, és kivétel nélkül mindenkinek. Természetesen ebben elsősorban a közös pénzünkből jól fizetett funkcionáriusoknak kellene példát mutatniuk. Amíg ez nem így van, addig nem kell csodálkozni semmin.

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Hogy is van ez ?
    Ha nem tudom bizonyítani papírral , fehéren, feketével , hogy ártatlan vagyok , akkor bűnös vagyok ?
    Na ne már !!!
    Most , hogy az EU-ban a határok “megszűnnek” , egy ország (gazdasági) határai addig tartanak , amíg adót fizetnek neki . Úgy gondolom , hogy Magyarország határai igencsak összeszűkülnek .

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Volt már olyan, nem is túl régen, amikor jobb gazdasági helyzetnek, meg magasabb életszínvonalnak örvendhettünk, mint a körülöttünk lévő országok. Azt úgy hívták, hogy “Kádár rendszer”. Nem véletlenül kiabálnak az utóbbi kormányok kígyót-békát arra az időszakra, pedig ez az utóbbi idők rossz bizonyítványát nem javítja.

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Egy Észak Mo.-i városban a prémium autók 80%-a szlovák rendszámú, de mindenkinek van szlovák lakcímkártyája, bár egyik sem járt még azon a címen, nem is tudja hol van. Ezen felül kb. 8 autónak ugyanazon betüjelekkel ellátott német rendszáma van és megtudtam, hogy mindegyik tulaj lakcímkártyáján ugyanazon német lakcím szerepel. Ezekkel mit tudnak majd csinálni? Villantja a külhoni lakcímkártyát, a szerv meg elköszön!

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Szerintem itt egy dolgon kell csak elgondolkodni!
    Miért képes az egyik uniós ország lemondani a Regadóról és miért ragaszkodik hozzá olyan görcsösen a másik, másképp fogalmazva, miért fontos az egyik országban a gépjárművek életkorának és a gépjárművek minőségének folyamatos javítása, és miért nem foglalkozik ezzel a másik állam.
    Végül is mind a kettő kelet-európai ország, vagy nem?

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    kedves Pitty, kicsit jobban figyeld meg a körülötted közlekedő autókat. elhiszem hogy megakad a szemed a szlovák rendszámú bmw-n, a német rendszámú opel astra felett meg elsuhan. már 4 millió ft értékű autónál is megéri/megérte külföldi rendszámmal közlekedni. persze a csúnya gazdagokra akik ügyeskednek, könnyebb haragudni. furcsa hogy abban semmi kivetnivalót nem találsz, hogy nem a bűnösséget kell bizonyítani, hanem az ártatlanságot.

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    A regisztrációs adó mértéke, kétségtelenül pofátlanság. Viszont, ha megnézzük, hogy milyen autók járkálnak szlovák, lichtensteini, vagy egyéb külföldi rendszámmal, akkor kinyílik a bicska a zsebünkben. Bizony, nem Suzuki Swifteket, Dacia Loganokat látunk így közlekedni, hanem, több tízmilliós álomautókat. Kötve hiszem, hogy ezen autók tulajdonosainak, gondot okozna a regisztrációs adó kifizetése.

    Tomycat!

    Az általad leírt esetben, valószínűleg, az a bizonyos külföldi rokon is az autóban ül és akkor nincs semmi probléma. Tudomásom szerint, külföldi rendszámos autót eddig sem vezethettél, a regisztrációs adó bevezetése előtt sem.

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Kezdem én is úgy, hogy mi van akkor ha, az igazoltatott gépkocsi vezető kettős állampolgársággal rendelkezik. Legyen a jelen esetben magyar-román (mert tudott dolog, hogy a román állampolgárok kapnak, kaphatna
    magyar állampolgárságot). Román rendszám, forgalmi és vezetői engedély. Magyar szig. és lakcímkártya mellett a román szig.(a lakcím a szig.-ban szerepel) is szerepel. Ez esetben mit tesz a rend őre?

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Csak nálunk tróger magyaroknál vannak ilyen embertelen szabályozások. Egész európában kedvezőbbek a feltételek. lásd sok helyen 0% regadó ,0 ft átirási költség stb….Igy aztán csak annyit mondok ,HAJRÁ MAGYARORSZÁG HAJRÁ MAGYAROK!!!!!!!!

  • 2017.10.31. at 12:12
    Permalink

    Az,hogy Gyömrő alpolgármestere Szlovák rendszámú Audival jár a pofátlanság teteje.Ha ezek az emberek nem mutatnak példát akkor mit is várunk?De az a legundorítóbb ebben a dologban ,hogy a rendőrséget ez nem zavarja.

Vélemény, hozzászólás?