Michelisz előbb-utóbb világbajnok lesz

Tarolt a Chevrolet, beköszönt a Honda. WTCC 2012

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Magyar szempontból remek és sporttörténelmi eredménnyel zárult nemrég a túraautó-világbajnokság. Interjú a főszereplőkkel, videós számadás a szezonról.


Harmadik WTCC-s, második BMW-s szezonjában privát bajnok lett a túraautó-vébén Michelisz Norbert, a Zengő Motorsport 28 éves pilótája, s ezzel a magyar autósport egyik, ha nem a legnagyobb eredményét érte el. A nem gyári támogatású vagy kiemelt versenyzők közül abszolútban is ő végzett a legelőkelőbb helyen, a Hungaroringen csodás futamgyőzelemmel ajándékozta meg a nem túlzás, hogy miatta felgyülemlett több tízezer szurkolót. A sikeres évad végén Norbit, Wéber Gábort és Zengő Zoltánt, a csapat tulajdonosát is kérdeztük: milyen volt, s merre tovább?
Hirdetés

Mielőtt azonban még a zengősökkel foglalkoznánk, tekintsük át címszavakban a szezont. Sorozatban ugye harmadszor is az egyedüli gyári támogatású alakulat, az ezzel a lendülettel ki is vonuló Chevrolet nyerte mindkét abszolút világbajnoki címet, méghozzá bántó fölénnyel. Egyéniben ugyanakkor trónfosztás volt, hiszen Yvan Mullernek nem jött megint össze a győzelem - a hasonlóan gyors, de sokkal szimpatikusabb, egy tavaszi gokartozás során nagy nehezen kollégánkat is legyűrő Robb Huff ért a csúcsra, megérdemelten. Akadtak szép pillanatai, fellángolásai a gyári háttér nélkül tengődő SEAT-nak és a BMW-nek is, míg a Ford egyértelmű csalódást okozott. A 2013-as programra készülő és élesben tesztelő Lada/Honda duóból nyilván utóbbi volt a meggyőzőbb - a makaói záráskor már dobogóra is állhatott a Civic S2000-est terelgető Tiago Monteiro.
És akkor már a mieinkről: a BMW-vel, a hátsókerekes technikával tavaly még csak ismerkedő Michelisz idén már hideg profizmussal, kiegyensúlyozottan versenyzett, nyert a Hungaroringen, kétszer is dobogós lett Sonomában, az Egyesült Államokban. Megemlítendő még, hogy Wéber Gáborral kiegészülve 6 versenyhétvégén kétfős-kétautós volt a Zengő Motorsport, többre sajnos nem futotta a költségvetésből.
WTCC 2012, abszolút egyéni végeredmény (élmezőny)
  1. 1. Huff (brit, Chevrolet Cruze 1.6T) 413 pont
  2. 2. Menu (svájci, Chevrolet Cruze 1.6T) 401
  3. 3. Muller (francia, Chevrolet Cruze 1.6T) 393
  4. 4. Tarquini (olasz, SEAT León WTCC) 252
  5. 5. Coronel (holland, BMW 320 TC) 207
  6. 6. Michelisz (magyar, BMW 320 TC) 155
  7. ... 23. Wéber (magyar, BMW 320 TC) 3


A konstruktőri vb végeredménye
  1. Chevrolet 1025 pont
  2. BMW 650
  3. SEAT 617


A Yokohama-kupa végeredménye (élmezőny)
  1. 1. Michelisz (magyar, BMW 320 TC) 139 pont
  2. 2. Oriola (spanyol, SEAT León WTCC) 126
  3. 3. D'Aste (olasz, BMW 320 TC) 122
  4. ... 14. Wéber (magyar, BMW 320 TC) 15


Az év rajtja (és persze Norbi szenzációs győzelme a Magyar Nagydíjon):


Hogyan értékeli a szezont a csapat tulajdonosa? Zengő Zoltánt arról is kérdeztük, mire számíthatunk tőlük a 2013-as évadban. Wéber Gábornál afelől is érdeklődtünk, van-e hiányérzete.
Zengő: Meghatározó döntés előtt állunk
- Nyilván majdnem minden az anyagiakon múlik, de ha ettől eltekintenénk, mit szeretnél jövőre elérni? Minek lehet reális esélye?
- Stabilizálni szeretnénk helyünket az élmezőnyben, szeretném, ha mi lennénk a legjobb BMW-s csapat a szériában. Idén csak Európára tudtuk biztosítani a második autónkban Wéber Gábor szereplését. Sokat segítene, ha teljes szezont tudna menni. Bár a privát bajnoki trófeát elhoztuk, de Tom Coronel még így is előttünk végzett ugyanezzel az autóval. Ha úgy alakul az életünk, hogy mégis márkát váltunk, akkor csak azért tesszük, hogy még eredményesebbek legyünk, egy még fejlettebb technikával. Ebben a sportágban a tehetséges versenyzőt és az összeszokott csapatot kell a legütősebb technikához segíteni a világbajnoki cím érdekében. Most leginkább azok a kérdések, gondolatok foglalkoztatnak, hogyan tudjuk a csapatnak azt a hosszú távú, megbízható és stratégiailag erős partnert megtalálni, akivel ha még 2013-ban nem is, de 2014-ben abszolút világbajnoki címet tudunk szerezni. Mi a reális esélye? Erről nem szeretnék beszélni, hiszen fontos és az életünk egyik meghatározó döntése előtt állunk, az elkövetkezendő két-három évre. Dolgozunk a lehető legjobb forgatókönyvön.
- Lehet Norbi világbajnok?
- Eddig is bíztam abban, hogy Norbert olyan képességekkel rendelkezik, hogy világbajnokságot tud nyerni. Ez az év engem teljesen meggyőzött, de ahogy láttam, nem csak engem, hanem másokat is. Egyértelműen biztos vagyok abban, hogy Michelisz Norbert rövid időn belül – ha megtaláljuk a megfelelő technikát az álmunk megvalósulásához -, akkor világbajnok tud lenni.
Wéber: Nem ez a végállomás
- Bemutatkoztál a WTCC-ben. Téged valamennyire ismerve nyilván többre számítottál – van hiányérzeted?
- Persze, hogy van hiányérzetem, teljes szezont szerettem volna futni, meg tesztelni néhány alkalommal, de sajnos "csak" hat futamra futotta a büdzséből, teszt nélkül. Ezzel együtt jobban szerettem volna menni, de vannak dolgok, amikhez idő kell, és ennek a BMW-nek a kiismerése nem megy egyik pillanatról a másikra. Egyébként pont akkor hagytam abba, amikor kezdtem volna ráérezni, ilyen az élet.
- Most hogy néz ki, van reális esélyed jövőre folytatni? Szeretnéd folytatni? Más irány, kilátás esetleg?
- Naná, hogy folytatni szeretném, hiányzik a versenyzés, már ez a június óta eltelt 6 hónap is felér egy száműzetéssel. Minden a támogatókon múlik, van néhány új jelentkező, de hogy végül összeáll-e a hiányzó összeg egy teljes WTCC-szezonra, azt nem tudom megmondani. Másban egyelőre nem gondolkozom.
- Norbi nyert privátban, hatodik lett abszolútban. Mekkora eredmény ez szerinted?
- A legnagyobb magyar autósportos siker, minden szinten, de szerintem nem ez lesz a végállomás.
- A gyári Chevy kiszáll, a Honda be, talán a Lada, később mások is. Szerinted Honda-korszak jön? A Zengő Motorsportnak mi lehet a jó irány, marad a BMW?
- Mivel 2014-től új szabályok jönnek, így jövőre egy átmeneti szezont látunk, ahol a Chevy még, a Honda már elég erős lesz, és talán a BMW-n is fejlesztenek annyit, hogy ne veszítsen többet a mezőnyhöz képest. Egy évre rá érkezik a Citroën, talán a Renault (vagy a Nissan) is, és újra lesz egy kis átrendeződés. Innen nézve nem könnyű a választás, mert egyszerre kell rövid és hosszútávra játszani. Zengő Zolinak is vannak álmatlan éjszakái emiatt.

Talán az év pillanata/mentése, a volánnál Yvan Muller hihetetlen manővere:


És akkor jöjjön a főszereplő, Michelisz Norbert, aki úgy nyerte meg a privát értékelést, hogy az utolsó háromszor két versenyen már célba is alig ért, előtte viszont szinte mindig, s közben elegendő pontot gyűjtött ahhoz, hogy elhódítsa a Yokohama-kupát.

Michelisz: Olyannak maradni, amilyennek én szeretném
- Elérted az egyik célod, privát bajnok lettél. Korábban – nekem is – mondtad, hogy a világbajnoki cím A cél. Most hogy látod, mikor jöhet össze, s mennyire reális?
- Természetesen a világbajnoki cím a célom, de nem szeretnék magamra plusz nyomást helyezni azzal az elvárással, hogy ezt el kell érnem x éven belül. Szeretnék évről évre fejlődni és sok futamot nyerni. Remélem, hogy ez valamelyik szezon végén azt jelenti majd, hogy harcban lehetek a világbajnoki címért is.
- A gyári Chevy kiszáll, jön a Honda, tán a Lada is. Mit gondolsz, a jelenlegi felállásban (csapat, háttér, autó) mit érhetsz el jövőre?
- Ugyan a BMW már kétéves fejlesztés, de látszott, hogy ezt a lemaradást a saját fejlődésünk messze kompenzálja. Azonban az is igaz, hogy az idő előrehaladtával nem tudunk már másodperceket gyorsulni saját erőből. Ennek ellenére azt gondolom, hogy legalább ugyanolyan eredményesek lehetünk jövőre is, mint amilyenek idén voltunk.
- Szerinted már jövőre bajnokesélyes a Honda? Van bármi infó arról, mi lesz a Cruze-okkal és a gyári állás nélkül maradt pilótákkal?
- A Honda abban az esetben lehet bajnokesélyes, ha a gyári Chevrolet-pilóták nem találnak megoldást a folytatásra a Cruze-okkal 2013-ban. Azt gondolom, hogy jelenleg a Chevyk olyan technikai fölénnyel rendelkeznek, amit a Honda egy év alatt nem fog tudni behozni. Ismerve azonban a Honda elkötelezettségét a bajnokság felé, nem lennék meglepve, ha egy-egy futamgyőzelemért harcban lennének az első pillanattól kezdve.
- Szíved szerint visszatérnél egy elsőkerekes autóhoz, vagy már összebarátkoztál annyira a BMW-vel, hogy tökéletesen megfeleljen? Bármi BMW-fejlesztésre van esély?
- Nagyon szeretem vezetni a BMW-t, és ebben az autóban érzem magam igazán otthonosan. Be kell vallanom azonban, hogy egy versenyző számára az is fontos, hogy a technika, amivel versenyez, versenyképes legyen. Sajnos a BMW a DTM-es szerepvállalás kapcsán egyre kevésbé érdeklődik a WTCC iránt, így a fejlesztések sem olyan üteműek, mint szeretnénk.
- Kívülről úgy látszik, elismer, szeret és tisztel a WTCC-mezőny. Van, akire azért még felnézel? Van, akivel rosszban vagy?
- Rosszban senkivel sem vagyok. Meg kell tanulni külön kezelni azokat a dolgokat, amik a pályán történnek. Előfordul, hogy egy koccanás után kivagyok valakire, de ez általában nem tart sokáig, mert nem tételezek fel szándékosságot, hibázni pedig emberi dolog.
- Kívülről úgy látszik, néha nem vagy elég agresszív, annyira biztos nem, mint egyesek (lökdösődésben, verekedésben). Te hogy érzed, miben kell még fejlődnöd?
- Nem hiszem, hogy az agresszivitás az elsődleges feltétele annak, hogy valaki sikeres legyen a versenypályán. Szerintem inkább magabiztosnak és tudatosnak kell lenni. Remélem, rutinnal ilyen téren is fejlődni fogok majd, de azt hiszem, hogy a legfontosabb az, hogy megmaradjak olyannak, amilyennek én szeretném.
- Jó volt, jobb volt, amikor pár futamon Gáborral ketten voltatok?
- Természetesen. Gábor rutinjával és képességeivel minden csapat hasznára válna. Sok esetben volt segítség az utolsó tizedmásodperceket megtalálni az, hogy láthattam a telemetriai adatait, és a csapat számára is segítség egy másik pilóta meglátásait meghallgatni az autó beállításai kapcsán.
- Kedvenc pálya (a Hungaroringen kívül), s amit nem szeretsz?
- Egyértelműen Makaó, nem csak a kellemes emlékek, hanem a vonalvezetés miatt is. Olyan pálya nincs, amit nem szeretek, a kevésbé élvezetes vonalvezetésűek is ugyanakkora kihívást jelentenek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?