Lócitrom borzolja a kedélyeket New Yorkban

Veterán elektrotaxi a Central Parkban

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

New Yorkban, a Central Park környékén a mai napig divat a lovaskocsi. Egy civil szervezet azonban azért küzd elszántan, hogy az állati erővel vontatott járműveket elektromos taxikkal váltsák ki.


Minden nézőpont kérdése. Amíg a budapestiek zöme gondolatban már vélhetően lemondott arról, hogy belátható időn belül utazhat a 4-es metrón, addig a New Yorkban arra is van szellemi és gyakorlati kapacitás, hogy a lócitromok ellen tüntessen egy szervezet. A méregdrága helynek számító Central Park környékén ugyanis a mai napig divatos közlekedési eszköz a konflis, kvázi a lóvontatású bérkocsi, amit a nonprofit NY-Class tagjai idejétmúlt, környezetszennyező ostobaságnak tartanak. A 21. században semmi keresnivalója a lovaknak az utcán, pláne a világ egyik legfontosabb és legismertebb nagyvárosában! - szajkózzák nagy hanggal. Javaslatuk szerint akár antik, azaz századfordulós kinézetű, de technikájukban korszerű, elektromotorral hajtott taxikat kellene üzemeltetni, amelyek lítium-ion akkumulátora 2-3 órás töltés után kb. 8-10 órányi használatot tenne lehetővé. A villanytaxik mellett szóló érv, hogy nem szennyezik a környezetet, sem kipufogógázokkal, sem olyan biológiai eredetű "anyagokkal", amelyek a lovakból származnak.

A NY-Class a nyomatékosság kedvéért egy modellt is készíttetett, hogy ne csak elméleti okoskodásnak tűnjön az ötlete, Ahhoz képest, hogy nonprofit szervezetről van szó, potom 12 500 dollárért (kb. 2,6 millió Ft), a floridai specialista, The Creative Workshop műhelynél rendelték meg az impozáns szemléltetőeszközt, amely egy 1909-es automobilban öltött testet. A modellezők profi munkát végeztek, először számítógépes tervezéssel álmodták meg a karosszériát, és csak ezután kezdődött az alkatrészek legyártása, majd festése, összeszerelése. Egyébként, ha már a számoknál tartunk, a maximum 8 km/órával közlekedő taxikból 68 darabra lenne szükség, hogy kiváltsák velük az egyenként kb. 15 ezer dollár értéket képviselő lófogatokat, ellenben a nosztalgikus villanykocsik beszerzési ára 125-175 ezer dollár, azaz 26-36 millió forint között lenne - darabonként. Valahol a NY-Class emberei is érzik, hogy túlfeszítik a húrt, mert felmerült a taxik éves bérlete is, amely kijönne autónként 21 ezer dollárból. Hogy New York városa kidob-e 1,7-2,5 milliárd forintnyi összeget a lovaskocsik nyugdíjazására, nem tudható, nagy valószínűséggel nem, de picit azért bujkál bennünk a magyar pesszimizmus: lehet, a Central Park körül előbb lesz antik stílusú villanytaxi, mint Budapesten 4-es metró?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?