Családok autója?

Citroën Berlingo BlueHDi 130 S&S Shine XTR teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Citroën amennyire csak lehet családi autóként aposztrofálja a Berlingót. Helyesen is teszi, hiszen valóban remek annak.


Tavaly harmadik generációjába lépett, továbbá - a C3 Aircross után - Auto Best díjat nyert a Berlingo - közösen a Peugeot Rifterrel és az Opel Combo Life-fal. Franciaországban már vezettük, majd a hazai bemutatón árait is megismerhettük. Nem lett olcsó, hiszen már az alapverzió is több mint 5 millió forintba kerül, a tesztautó pedig a csúcsmotorral és a csúcsfelszereltséggel már extrák nélkül is több mint 7,2, extráival - kézi váltóval is - közel 8,5 millió forintos volt. Ez pedig amiatt árnyékolja be a Berlingo kártyáit, mert pont kétszer annyiba került így a tesztpéldány, mint mondjuk egy dízelmotoros, szintén "terepcsomagos" Dacia Dokker Stepway.
Hirdetés

A Berlingo terepjárósítása két lépcsőben érhető el. Az egyik a 155 ezer forintos Grip Control csomag, ami hangolható menetstabilizáló elektronikát ad és Michelin CrossClimate egészéves abroncsokat, ami jól hangzik, de sajnos tudjuk, hogy hosszú távon kompromisszumos megoldás, hiszen hóban-fagyban (ha már nem teljesen új) sokkal kevesebbet nyújt, mint egy téli. A hangolható ESP havas próbája után sem mondanám, hogy megéri a csomag. Az persze már ízlés kérdése, hogy az "XTR-megjelenés", azaz a külső narancs színű fényezések, az egyedi lökhárítók és a 17 colos alufelnik, valamint a Wild Green kárpit és belső hangulat megér-e 295 ezer forintot. Hogy érdemes-e extrákkal teletömni a Berlingót, azt az az alapvetés is megkérdőjelezi, hogy a legfőbb értéke a benne lévő tér.
Igaz, annak a kihasználása már kissé felszereltségfüggő. A különálló hátsó üléseket például nem kapjuk meg alapból, de úgy is három Isofix jár hátra, s személyautóként mindenképp két hátsó tolóajtót kapunk, ami elképesztő kényelem, ha gyerekeket kell ki- be pakolni, illetve csatolni. A gyerekek amúgy is imádják ezt (és az összes ilyen) autót. Egyrészt mert könnyű a ki- és beszállás, másrészt mert kilátnak, továbbá azért, mert temérdek pakolórekeszt kapnak. Utóbbiakból előre is bőséggel jutott. Kesztyűtartóból például kettő is van, ugyanis az utasoldali frontlégzsák a tetőből ereszkedik le, ezzel pedig akkora rekesz került az utas elé, hogy oda állítólag egy 15 colos laptop is befér, továbbá még hűtés is jutott oda.
A gyári adatokra hagyatkozva 186 liternyi utastéri tárolót tölthetünk meg, ami egy miniautó csomagterének is becsületére váló űrtartalom. Ennél is komolyabb a csomagtér, ami pedig ebben a szegmensben is több mint tisztességes, a literek számát tekintve 775 a megjegyzendő adat 5 ülés mögött. Ami viszont fontosabb: még a kerékdobok között is 1,15 méteres szélességet mérhetünk, a hossz alapesetben 1,08, üléshajtással 1,8 méter, míg az utasülést is síkba fektetve 2,5 méter hosszú dolgokat is elhelyezhetünk. A pakolhatóság a lehető legjobb, a teljes hátfal felnyitható, ami persze helyigényes, s ezért jön jól a hátsó ablak felnyithatósága. További plusz, hogy a kalaptartó kétféle magasságban is rögzíthető, igaz, az alsó állás értelmét nem találtam.
Praktikus jegyekkel így is a lehető legjobban áll a Berlingo, amihez jön még a 130 lóerős BlueHDi adta dinamizmus, a 300 Nm nyomatékú gázolajos elég jól mozgatja a már részint EMP2 platformos autót. Hangja csendes, még a hosszú bemelegedési ciklusban is, fogyasztása pedig még zömében városban használva is 6,4 l/100 km lett. Jó pont a könnyedén kapcsolható, egészen precíz hatfokozatú váltó és a zajszigetelés is, autópályán (130 km/órás tempóig próbálva) is egészen csendes a Berlingo, ami ebben a kategóriában nagy szó. Az üléspozíciót a kormányhoz és a váltóhoz ugyanakkor nem sikerült kellemesre belőni, amiben szerepet játszhat a rövid ülőlap is.
A futómű és a kormányzás egyértelműen lágyra hangolt, ami passzol a családi autó jelleghez, a fék is nagyon puha, ellenben hatásos, így az adagolhatósága egy kissé csorbát szenvedő. A Berlingo összességében továbbra is egy ügyes svájci bicska, amit nem a vezetési élményéért fogunk szeretni, hanem azért, mert jellemzően minden és mindenki belefér. Az extrázásánál viszont észnél kell lenni, a navigációs fejegységet például teljesen felesleges megrendelni bele, amikor Apple CarPlay által nyugodtan használhatjuk a telefonunk navigációját is. Amire vajánlottabb lehet költeni, az a 250 ezer forintért mért 35 centivel hosszabb nyújtott verzió, továbbá a "rövid" Berlingóhoz is elérhető harmadik üléssor. Ha pedig igazán a kényelemre gyúrunk, a 8 fokozatú Aisin automata 700 ezer forintos felárát is érdemes lehet megfontolni. Amennyiben pedig a Citroënt túl puhának tartjuk, ott a sportosabbra hangolt Peugeot Rifter, vagy a középvonalat képviselő, s vélhetően a legjobb árat adó Opel Combo Life is, lényegében ugyanezen jellemzőkkel, de talán jobb ülésekkel.
Értékelés
Pozitív
Űrtartalom, hátul három egyenértékű ülés, ki-beszállási kényelem, komfortos futómű, fogyasztás
Negatív
Üléspozíció, rövid ülőlapok, lassan bemelegedő dízel, nem szerény ár
Árak
Tesztmodell alapára
7 215 000 Ft (2019.01.16.)
Tesztautó ára
8 505 000 Ft (2019.01.16.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.30 s
Végsebesség:
187 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4403 mm
Szélesség:
1848 mm
Magasság:
1844 mm
Saját tömeg:
1430 kg
Össztömeg:
2120 kg
Tengelytáv:
2785 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
775-2126 l
Belső szélesség elöl:
1540 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
1010-1090 mm
Belmagasság hátul:
1025 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
280 mm
Ülőlap hossza elöl:
470 mm
Ülőlap hossza hátul:
430 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1200 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1150 mm
Csomagtér magassága:
600-1000 mm
Csomagtér hossza:
1080 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1800-2500 mm
Raktérnyílás szélessége:
1200 mm
Raktérnyílás magassága:
1080 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6b
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
187 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.30 s
CO2-kibocsátás:
114 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,4 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.01.16. at 16:07
    Permalink

    Ki akarok (megint) költözni Budapestről, ennyiért Hatvannál, az autópályától maximum 5 percre családi házat adnak.

    Józan felszereltséggel (undorító ez a zöld belső) persze olcsóbb, de sokkal jobb vételnek tűnik számomra az előző generáció a maga fapadosságával (vagy a még most is kapható Dákó Stepway)

    Nem értem, kiket raknak a franciák Magyarországon sok pénzért abba a székbe, ahol tesztautót lehet összeikszelni az újságírók részére, vagy ez valami idióta céges policy, hogy a nyugati vásárlóknak megfelelő autót kell a “Balkánra” is hozni?

    • 2019.01.16. at 16:31
      Permalink

      Nincs semmi baj az autó árával – sőt, még így is az egyik legjobb ár/érték arányú családi autó. Nézd meg miket adnak el mostanában “családi autó” címkével a kereskedők – egy rakat SUV-t, amik totál alkalmatlanak egy többgyermekes párnak, s egyébként alapáron indulnak annyitól, mint amennyit ezért a Berlingóért felextrázva kérnek. Mégis veszik őket, szóval azt erősen kétlem, hogy ez egy magyarnak megfizethetetlen lenne – csak az, aki meg tudna fizetni a hülyítés és divat után megy – valamelyik korábbi cikkben még itt is családi mindenesként hivatkoznak hobbiterepjárókra. Ez viszont egy 4 keréken guruló nappali, csak a Dobló a konkurenciája, de az már nagyon öreg modell.

      • 2019.01.17. at 06:35
        Permalink

        Józan felszereltségben valóban a legjobb választás, jobbnak gondolom, mintha egyterűt venne a család, főleg, hogy a két kategória szinte egy árban van. Itt a dobozforma miatt többet kapsz a pénzédért.
        De így, 17″ és a többi nagyon elrontott konfiguráció.

        A SUV buzulás remélem egyszer véget ér.

      • 2019.01.18. at 17:05
        Permalink

        ennyiért? Vicc. Én inkább T5, T6-ot a VW-től és az autó még ha használt is . Még használtan is többet ér, és az családi autó! 🙂

    • 2019.01.16. at 21:20
      Permalink

      A kérdőjeles konfigurációra magyarázat, hogy sokszor a gyártók szórják ki az első autókat, a forgalmazónak pedig nincs is beleszólása, hogy milyet kapjon.

      • 2019.01.17. at 06:43
        Permalink

        Valahogy sejtettem hogy így lesz.

        Viszont valamit észrevettem. A kommentelők nyafognak az árak miatt, a cikket írok meg pont emiatt szabadkoznak a gyártók helyett 🙂

        Sokat járok külföldre, ott több magas felszereltségű autót látni, persze okkal, hiszen ott is nagyjából annyi a közepes és a csúcs felszereltségű szint között a differencia, mint idehaza. (Max az alap, kiinduló ár tér el, általában idehaza olcsóbb az új autó, de ott könnyebb kifizetni az 1000-2000 eurós extrákat). Emiatt megértem, hogy senkit sem érdekel a fapad szint, elvárások vannak az olvasók részéről. De számomra érthetetlen, hogy miért kell mindig mindenből a legdrágábbat bemutatni, miközben az eladások többsége józanabb konfigurációban történik. (Értem amúgy, villantani kell a techdemót)

    • 2019.01.17. at 01:12
      Permalink

      A Rifter és a Combo ugyanez az autó, azt azért nem akartam külön említeni – a Tourneo elveszik a Ford kínálatában és nem is koncentrál rá a gyártó – minimális darabszámot értesítenék felénk belőle, nem piaci tényező (ha bemégy egy Ford szalonba és közlöd, hogy Tourneot szeretnél, konkrétan megpróbálnak majd lebeszélni róla, hogy vegyél inkább egy Mondeo kombit vagy SUV-ot). A Kangoonak pár éve leállt a hazai értékesítése – elég szelektív, hogy hol forgalmazzák, hol nem – Csehországban, Magyarországon, Szlovákiában nincs, míg Olaszországban vagy Lengyelországban elérhető a személyautó változat. Esetleg még a VW Caddy (ami ehhez a Berlingóhoz képest például annyira színtelen-szagtalan jószág, hogy legfeljebb könyvelő szülők vennék családi járgánynak), de azt hiszem ezzel ki is tárgyaltuk az összes lehetőséget, nincs már oly nagy kínálat ebben a szegmensben, mint régen.

      • 2019.01.17. at 06:58
        Permalink

        Pedig a Touerno nem is olyan rossz, mivel csak két felszereltségben lehet konfigurálni, ezért ha minden jó dolgot bepipálsz akkor “felextrázva” 6.5 millió listaáron névre iratva kijön a Titanium a 100 lovas diesellel. Ebből lövésem sincs mennyit lehet alkudni, biztos hogy többet, mint amit a Citromra adnak.
        Ha nem Ford után Fordba kellett volna ülnöm, simán vettem volna, mert belül is egész jól néz ki, jók a fotelek, kívülről is mutatós (talán még sportos is) egy jól eltalált külső színben.

        • 2019.01.17. at 12:48
          Permalink

          Igazából a másik népszerű felhasználása ezeknek az autóknak a taxizás – reptéri transzfereknél hihetetlen jól tud jönni, hogy a legproblémásabb csomagokkal rendelkező utasokra is simán le lehet csapni. Viszont ha valaki családi autónak veszi, akkor a taxis designt annyira nem fogja díjazni – főleg a család nőnemű egyede. S ne legyünk álszentek: a hölgyeknek általában vastagon benne van a keze az autó választásban, – még ha a férfiak erre nem is oly büszkék – s ő csak egy ilyen bohókás játszóházat fog jóváhagyni az urának, mert ez a sok színes kárpit és kerekded formák testesítik meg a gyereknevelést. A Tourneo valahogy úgy középen van a családi autó – taxi tengelyen: férfiként lehet, hogy azt mondod, hogy inkább az kéne az űrhajós futurisztikus belsővel, de anyukák lehet, hogy mást mondanának. Érdekes egyébként, hogy a Rifter meg a Combo teljesen más arculatot kapott – előbbi kicsit olyan gazdag nagypapás, utóbbi meg teljesen fapad – egyértelműen azt szánja a kispénzűeknek a PSA. A Doblót is inkább érzem családiasnak enyhe fuvaros felhangokkal, a Caddy meg minden felszereltségben taxi, ez tagadhatatlan.

  • 2019.01.17. at 16:13
    Permalink

    Az elődjéhez “volt szerencsém” kb. egy 1,5-2órás, bp.-i dugós, (mármint közlekedési) aztán gyerekek-összeszedése projektben. A családnak-gyerekeknek biztos jó, de a sofőrt nem irigylem, kriminális ergonómia… +a kuplungpedál valami egész lehetetlen szögben jár, nem személyautós-nem is a teherautós “zongora”pedál, hanem a kettő között, de iszonyat kényelmetlen.

    Ennél vajon sikerül ezen változtatni…? Mert látom hogy a negatívumoknál ott a rossz üléspozíció…

  • 2019.01.17. at 18:14
    Permalink

    Na szóval a curier az fiesta alapu és sokkal kisseb a conect-böl meg létezik hoszú ami akár 7-szem is lehet (cserébe nem igen létezik csomagtartó)És minden irányba sokkal nagyobb.Leginkább a caddy van egy méretben vele. Egyébként a titánium rövid ami ezzel van pariban 6.2-mill (tudom novemberben vettem át) 120-le 1.5 tdci psa-ford.De valoban nincs a rövidböl készlet (juliusban rendeltem) Egyébként a combo partner a berlingoval is megegyezik. de ha kango nincs még lehet citan ami meg azzal egál.

  • 2019.01.22. at 14:44
    Permalink

    Nem értem az autós újságírókat! Mit nyafognak a kemény műszerfal miatt?
    A kedvesüket tapogassák, ne a műszerfalat!
    Én csak akkor “tapogatom”, ha ápolom, porolom, de azt is valamilyen eszközzel.
    10 évig volt Xsara Picassóm, isteni autó volt, kényelmes, minden belefért, olyan “tudása” volt, hogy még sok mai autó sem tudja!
    A francia minőséget kár fikázni, normális, rendszeres szervizeléssel kevesebb hiba adódott, mint a céges VW kocsijainkkal.
    Végre egy olyan valóban családi autó, ahol hátul 3 gyerekülés elfér!
    Megüt a guta, amikor hatalmas Volvo megy előttem, s látom a hátsó része össze van keskenyítve, 2 személyesre, hogy jól nézzen ki?!
    És ezt a hülye divatot a Volvo hozta be!

Vélemény, hozzászólás?