“Rossz helyen van a kocsi” – Citroën C-Elysée

Citroën C-Elysée 1.6 BlueHDi Shine teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Viharos a megítélése, talán csak a flottakezelők nem fordulnak el tőle, pedig úgy is szerethető, hogy közben nem fognak az ember fejéhez fegyvert.


Mostoha helyzetben van a PSA csoport olcsó szedánja, a frissített arcával már nálunk is járt Peugeot 301 és a most próbált friss C-Elysée. Még épp arra a területre esünk, ahol egy picit is érdekeltek a kiskategóriás szedánok, mint a Dacia Logan, vagy mondjuk a Lada Granta, esetleg picit feljebb a Vesta. A Fluence-t is kapkodták, mondjuk nem voltak rossz ajánlatai a Renault-nak, elég nagy, sőt, hatalmas kocsit adott az áráért, az már mellékes, hogy vezetni borzalmas és az összeszerelése is elmarad egy Megane-tól. Ilyen a Citroën szedánja is, hatalmas, óriási láb- és fejtérrel, és most alig kell többet fizetni érte 3 milliónál. Kicsit túltolták a kommunikációt, annyi szent, de nem tartom annyira rossz autónak, ahogy a legtöbben vélekednek.
Fűződnek hozzá emlékeim, ez tény, közel egy évig álltam szoros kapcsolatban öt darab Elysée-vel egy kölcsönző jóvoltából és napi szinten jártam velük. Bírták a bérautós életet, az 1.6 VTi-vel sosem volt gond, de olyan fura konfigurációk voltak, amilyet akkor vásárolni nem igazán lehetett. Mind négyfokozatú rendkívül ostoba bolygóműves automata váltóval volt szerelve, de még mindig vállalhatóbbak voltak, mint a mindenki számára kapható robotváltóval. Lényeg a lényeg, A-ból B-be való járkálásra tökéletes, akinek az kell, hogy közben ne érje semmiféle inger, annak való. Egyetlen vérciki problémája volt az összesnek, amit garanciában orvosoltak. Ez pedig a hátsó lámpák beázása, de nem csak úgy hébe-hóba, bepárásodva, egy mosás után úgy 4 centi magasan állt bennük a víz. Mondjuk három mozdulat kikapni a lámpákat, ami rutinból ment a második mosás után, majd mint a vödörből lehetett önteni belőle a vizet. Egy az egybe cserélték, nem volt gond, de most a frissítéssel teljesen újakat kapott, így ezzel vélhetően az új C-Elysée-nél már nem lesz probléma.
A frissítés legkomolyabb része az orrán történt, feltűnő a különbség, az előd nyuszi tekintetét agresszívre húzták. Összeérnek a lámpák a hűtőráccsal és a lökhárítón is több a króm, valamint a nappali menetfény most már LED-es, és az is lekerült a lökhárítóba. Kívülről ennyi, jó, van két új fényezés, egy nagyonkék és ez a seszürke, a 16-os felnik dizájnjáért viszont önmagában díjat adnék, nagyon feldobja az összképet. Ugyanarra a padlólemezre épül, mint a Peugeot 208, vagy a Citroën C3, szóval kisautós. Hosszában tudnak játszani vele, széltében már kevesebb a lehetőség, ami az Elysée arányain is kiütközik; rendkívül hosszú és kínosan keskeny. A hosszú test viszont akkora utasteret kínál, ami már zavarba ejtő. A hátsó lábtér nem Skoda Superbesen óriási, de az Octaviáéhoz elég közel áll, panasz nem lesz hátul, ráadásul a pad mögött, amin alapáron csak a Swifthez hasonló kinövések a fejtámlák, van 506 liternyi üreg, amibe kedvünkre pakolhatunk, de csak okosan.
Hirdetés

A kisautós platform további hátulütője, hogy az alá pakolt futómű is ahhoz méretezett. Terhelhetősége tehát nem jobb, mint mondjuk a C3-é, az 1,6-os dízellel 1090 kilós önsúlyára 500 kilóval játszhatunk rá. Tehát, ha fullra pakoljuk a csomagteret mondjuk tejjel, ki is maxoltuk a teherbírását. De nem kell ahhoz nyakig pakolni, hogy bizonytalanná váljon a közlekedése, elég, ha felveszünk két utast. Az egy, vagy két fővel teljesen vállalható, sőt, stabil futómű egy csapásra változik imbolygóssá három emberrel a fedélzetén, elöl biztosan fut, de hátul folyamatosan liftezik, ami rendkívül rossz élmény. Tehát hiába a hatalmas tér, taxinak nem a legjobb választás, így egy kis család kényelmes autója lehet csupán.
Utazóautónak viszont nem rossz, pláne az 1,6-os, 100 lóerős dízellel, aminek fogyasztása városban 5,2 literre jött ki, vegyesben ez bőven 5 alá vihető.

Ereje pont elég, nyomatékos, elindulni mindig egyszerű vele, teszi a dolgát; kellően megy, de nem eszik.

Viszont rendkívül nyers, amit a C-Elysée-ben a kelleténél kevesebb szigeteléssel szerettek volna eltakarni. Hangos, beleremeg a karosszéria a minden egyes váltás után visszaeső fordulatszámba. És ott a váltó, öt fokozat csupán, amiket elég rövidre áttételeztek. Sajnos rá kell térni az ergonómiára, nem kerülhetem tovább. A váltó hosszú úton jár és nehézkesen mozdítható, minden váltást csípőből kell indítanunk. A kormány csak függőlegesen mozgatható, így vagy függőleges háttal ülünk jó lábtartással, vagy behúzott lábakkal, kényelmes szögben. A kormány nagy, szerencsére itt már bőrözött, mögötte a karok olcsó műanyagjuk miatt fura hanggal kattannak, a legzavaróbb, hogy a tükörállító pöcök a kormány bal oldalára került, egészen belülre, esélyünk sincs észrevenni.
Persze az anyaghasználat is elég olcsó, de vállalható, csak nagyon vigyázni kell rá, mert hirtelen képes karcolódni a műszerfal és elszíneződni bármitől, takarítani lehetetlen. Viszont nem mondanám rosszabbnak kategóriatársainál, mondjuk a Fiat Tipo itt lépéselőnyben van mindenkivel szemben. A középkonzol rendkívül egyszerű, viszont már 7 colos és érintőképernyős fejegységet is kaphatunk hozzá, amin 3D-s navigációt is fut, ez egyébként a vártnál jobban működik. Maga a rendszer már korábban is több kérdést vetett föl, szokást igényel, a kelleténél többet. Pláne, hogy a fogyasztási adatokat teljesen logikátlanul a bajuszkapcsoló végén lévő gombbal ide írja ki, de csak azzal érhető el, menüből nem. Korábban erre a gombra a műszerek közti kijelzőn írta a menetadatokat, ahol most semmit nem csinál, csak a megtett kilométereket és az üzemanyagszintet mutatja. Keletibb országokban imádják az ilyen autókat, mint a C-Elysée, nálunk kedvező ára miatt inkább a flottakezelők, kölcsönzők csemegéje. Arra a feladatra tökéletes, hiszen nem okoz semmiféle ingert, egyszerűen csak elvisz, ahová szeretnénk, és rendkívül kevés dolog van benne, ami tönkremehet. Ilyenre is van szükség.
Értékelés
Pozitív
Tágas utastér, hatalmas csomagtartó, két emberrel kényelmes futómű, nyomatékos és takarékos dízelmotor
Negatív
Olcsó anyaghasználat, rossz ergonómia, hangos motor, terhelve bizonytalan futómű
Árak
Tesztmodell alapára
4 465 000 Ft (2017.09.03.)
Tesztautó ára
5 480 000 Ft (2017.09.03.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Teljesítmény:
73 kW (99 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
254 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,2 s
Végsebesség:
183 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
3,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4429 mm
Szélesség:
1748 mm
Magasság:
1466 mm
Saját tömeg:
1090 kg
Össztömeg:
1590 kg
Terhelhetőség:
500 kg
Tengelytáv:
2652 mm
Karosszéria-kivitel:
sedan
Csomagtér:
506 l
Belső szélesség elöl:
1445 mm
Belső szélesség hátul:
1442 mm
Belmagasság elöl:
920-1000 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
280 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1032 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
550 mm
Csomagtér hossza:
1020 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1840 mm
Raktérnyílás szélessége:
920 mm
Raktérnyílás magassága:
480 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
manuális (5 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
254 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
73 kW (99 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
183 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,2 s
CO2-kibocsátás:
101 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
68 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
73 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 15:46
    Permalink

    Múltkor azon cikkeztek, milyen autót tudna venni egy új LADA Vásta helyett. Na annak a cikknek mi értelme volt. Valaki azért vesz új autót, mert újat akar. Nem nézegeti a használt BMW helyette.

  • 2017.10.27. at 15:46
    Permalink

    A rendszámban nincs lemaradás, ugyanis úgy történik a kiosztás, hogy egy-egy okmányiroda kap X db rendszámot és csak akkor kap újat, ha az elfogy. Szóval valószínű, hogy Békéscsaba megkapta a PIM rendszámokat és amíg az tart, addig azt osztogatja. Lehet, hogy egy másik okmányiroda megkapja hamarosan a PJA betűs rendszámokat, de ha Csabán addigra nem fogy el a PIM, akkor egy PIM rendszámú autó lehet újabb, mint egy PJA-s vagy az ábécében még hátrébb lévő.

  • 2017.10.27. at 15:46
    Permalink

    Na, vége, többet nem írok: Békéscsabán még PIM-nél tartanak, szombaton gyors mosás és tankolás után első autó aki leelőzött, egy PIZ volt 🙂 Szóval van egy kis lemaradás rendszámügyben, de ez ezredrangú.

  • 2017.10.27. at 15:46
    Permalink

    Az lemaradt, hogy 5.2-5.3 körül már navigációt tud a “tablet”, tolatókamera, első parkradar, egyéb apróságokat tud, szóval egyik sem fapad autó. Egyetlen gubanc, hogy készletes autók, túl sok mindent (másik szőnyeg, 12V esetleg, tényleg nagyon minimál) nem tudsz bennük módosítani.

  • 2017.10.27. at 15:46
    Permalink

    5,57 volt forgalombahelyezve 🙂 Ez egy “Active” felszereltségű autó, ami a tükörbehajtáson, a felniken és a szöveteken kívül “Style” (tolatóradar, két első fűthető fotel, meg a többi)
    Két extra van még benne: fix üvegtető és platina szürke metálfény (listaáron ezek majdnem 300e forint). Illetve kértünk bele egy 12V-s csatlakozót hátra, mert az nincs benne, 14e forint volt.

    Két dolgot kell egyedül berakatnom: le kell bőrözni a könyöklőt (Focusomban le volt, amúgy sem jön be ez a textil anyag, 5e forint lesz nagyjából) illetve mivel van üvegtető, ezért a csomagtérüveg van sötétítve. Aki pipálta az extrákat sajnos kihagyta a gyári B-oszloptól hátra sötétítést, ami amúgy 25e forint lenne, így egy kicsit többet fog kerülni & macera keresni egy jó fóliást.

    Aki megelégszik egy sima fehérrel (úgy szerintem ütősebb, jobban kiadja az autó formáját) vagy esetleg elég neki a 100LE-s 5 sebességes HDi, az már forgalombahelyezve megúszhatja 5.2 körül is Style felszereltségben is. Céget nem írok, Békéscsaba a lényeg, HaHu-n fent van egy rakás ajánlat (többsége nem élő, de tudnak küldeni ajánlatot emailben a készletről)

  • 2017.10.27. at 15:46
    Permalink

    Az utóbbi 2 hétben írta valaki itt a fórumon, hogy Peugeot 308 SW 1.6 Hdi-t vett elég jól felszerelve 5,5 millióért. Persze ez az ár több kereskedés versenyeztetése után jött ki, na de akkor is. A 308 azért kicsit más kávéház, mint ez a C-Elysée.

  • 2017.10.27. at 15:46
    Permalink

    Csak szólok, hogy a legolcsóbb dízel Rapid 5,2 millió, ami ráadásul full fapad. A legfelszereltebb dízel Citroen meg 4,5 millió! Amúgy jó a Rapid, csak sokkal drágább, annyit meg nem ér szvsz.

  • 2017.10.27. at 15:46
    Permalink

    Ezt a futómű dolgot nem értem, mi az hogy 4 emberrel “liftezik”??? Én még ilyet nem hallottam. Arról nem beszélve hogy egy puhábbra hangolt, csatolt lengőkaros hátsó futómű inkább stabilabb szokott lenni terhelésre. De ezt a “liftezést” nem értem. Ez alatt alapvetően lágy futómű van, hosszú rugóutakkal mert rossz utakra tervezték. Szerintem ez Magyarotrszágon vagy éppen taxi üzemben kifejezetten előnyös. Kanyarvadászatra nem való, de amire kitalálták arra tökéletes. Én ültem a Tipoban, az csak látványban jobb, közelről és vezetve ugyanolyan puritán mint a Citroen, szerintem a kapcsolói, a pedálok helyzete és a kormánya még rosszabb is, talán néhány burkolat puhább. Egyébként nem értem, hogy az átlag 13 éves magyar autóparkhoz képest miért lenne ez igénytelen, főleg ha 4 millió alatt hozzá lehet jutni egy tisztességes felszereltségű darabhoz. Egy trendi újabb modell legalább 1-2 millióval drágább, nem értem a magyar valóság ismeretében miért lenne ciki ilyennel járni.

Vélemény, hozzászólás?