Amikor a józan ész nyer – Kia Rio GT Line teszt

Egyliteres kis rakéta a Kia Rio GT Line

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Amikor a józan ész nyer, akkor SUV helyett szerényebb autót vásárol az ember. Na jó, a Kia Rio esetében a GT line az érzelmekről is szól.

Sokat gondolkodtam a Kia Rióval közlekedve az emberi természetről, és arról, hogy mennyire demagóg sokszor az autóipar törekvése a környezet védelme felé. A valódi tenni akarást jelezné, ha jóval szerényebb méretű autókat tukmálnának a vásárlókra. Igen, az én hipotézisem bizony az, hogy a divatot maguk a gyártók teremtik. A közmegállapodás persze az, hogy a vásárlók igényeit elégítik ki. A vásárlók pedig crossovereket akarnak. Szerintem a teljes igazság inkább az, hogy a gyártók (és nem csak az autógyárak, bármilyen termék gyártója) igyekszik a marketingszakma minden rendelkezésre álló eszközével megteremteni vagy irreális mértékben megnövelni a vágyaidat bizonyos tárgyak iránt, majd arra ösztönözni, hogy kielégítsd ezeket a vágyakat. Ugyanezt érzem a szabadidő-autók kapcsán. Üljetek ki Budapest közepére, mondjuk a Deák Ferenc térre és számoljátok össze, hogy egy óra alatt mennyi bazinagy hobbiterepjáró gurul el az orrotok előtt. Vajon honnan jönnek és miért hurcolják teljesen feleslegesen hatalmas testüket a belvárosban kószálva? Sokkal kényelmesebb ilyen célra egy kisautó, például a Kia Rio. Ami azért annyira nem is kicsi. GT Line felszereltséggel ráadásul kimondottan vérpezsdítő. A dizájn szépségéről lehetne vitatkozni, de felesleges. Az biztos, hogy a tigrisorrával karakteres jelenség, bár az igazi hűtőrács a lökhárítóban található, a sportosság jegyében sajátos méhsejtmintával. A GT line könnyen felismerhető még a „jégkocka” ködfényekről, a fekete küszöblécekről, illetve a szintén fekete hátsó légterelőről. Na, meg persze a 17 colos könnyűfém felnikről is. Hátul említést érdemel még a dupla kipufogóvég, a fekete diffúzorbetét és a lökhárító fekete díszei. Szóval az összkép dögös, ezt nem lehet elvitatni tőle. A Rio ráncait egyébként tavaly varrták fel. Akkor lett keskenyebb a már említett tigrisorr, illetve akkor kapott minden modell LED-fényszórókat, új lökhárítókat és kicsit átrajzolt fényszórókat, de a tesztautó apropója a lágy hibrid hajtáslánc. Persze azért annak is örülök, hogy újfent emlékeztet rá, milyen jó is ez a méretkategória. Úgy kábé mindenre.
Hirdetés
Pedig nem fejedelmi az utastér mérete, de 4 átlagos termetű felnőtt kényelmesen elfér. A csomagtér mérete alapból 325 literes, a padló alatt pedig pótkerék helyett a 48 voltos lágy hibrid rendszer akksija trónol. Ám a hátsó ülések lehajtásával már 1,1 köbméteres a tér. Elöl meg aztán végképp nem lehet ok panaszra. Széltében, magasságban, mindenhogy kényelmesen elférni a „sportosított” ülésekben. Kagylósítottat nem merek írni, mert attól messze vannak, de a lényeg, hogy jól tartanak, hosszabb távon is kényelmesek. A műbőr/textil üléshuzatok fehér varrása és a betétek szintén a sportos hangulatot hivatottak erősíteni, ahogy a lapított sportkormányon is. Emellett a karbonmintás betétek és a fém pedálok is ezt a célt szolgálják. Valóban sikeresen. Habár az anyaghasználat nem kiemelkedő a kategóriában, de igénytelenségnek nyoma sincs. Ha eleget perkálunk ülés- és kormánykerék-fűtés is jár, szóval kényelem terén a maximumot tudja nyújtani. Az infotainment 8 colos kijelzője szintén extra (350 000) forint, ezen az UVO Connect nevű rendszer fut. A menürendszer látványos, kissé csajos színezésű, és nagyon könnyű boldogulni benne, minden egyértelmű. Annak ellenére, hogy háromhengeres a benzinmotor, nem spóroltak a lóerőkkel. Letagadni nem tudja ezt a „háromhengerességet”, mert a kávédaráló hangot sem tudták teljesen elrejteni, néha érezni a vibrációt is a motor felől, ugyanakkor egy igazi kis zsebrakétává teszi a turbós egység a Riót. Jelenleg csat ez a 120 lóerős változat a lágy hibrid a típus palettáján, ami kapható hatfokozatú manuális sebességváltóval és 7 fokozatú duplakuplungos automatával is. A tesztautóban az utóbbi szolgált. Manuálissal valószínűleg még sportosabb az élmény, ám ezt a duplakuplungost is odadörgölném más gyártók orra alá, megmutatva, hogy lehet ezt jól is csinálni. Mintha kitalálná a gondolataimat! Mivel üzemmódválasztó gomb is van benne, így lehet kicsit variálni a viselkedésén. Sportosban gyorsan felpörög 6000-es fordulat közelébe, ahol a teljesítménymaximuma van, de a 200 Nm forgatónyomaték már 2000-től rendelkezésre áll. Aki élvezi a lámpától lámpáig rohanást, szinte mindig első lehet a Rióval, de a kanyarokban sem vall szégyent. A nagy felnik kicsit rontanak a rugózási komforton, ám szerencsére eleve nem hangolták túl feszesre a futóművet. Ennek ellenére egészen jó élmény vele az apex vadászat is, hiszen a kormány közvetlen, az autó tömege pedig csak 1,2 tonna. Ilyen mókákkal megtűzdelve lett a vegyes fogyasztása 6,6 liter 100 kilométeren, ami egy 120 lóerős masinától elfogadható, higgadtabb vezetési stílussal pedig akár egy liter is faragható ebből.
Hirdetés
Viszont az árához érkezve jól látszik, hogy miért döglődnek a kisautók. A Rio alapára 4,7 millió forint kedvezménnyel, ami csak egy hangyányit olcsóbb a Ceed bázisáránál (5 099 000 Ft). A 120 lovas motorral már 5,9 millió forint közelében járunk, és Ceedet ugyanekkora erővel, igaz nem lágy hibrid rendszerrel már olcsóbban kapni (5,6 millió forint). A GT Line pedig 6,65 millió forintról indul, de a vezetősegédekkel telepakolt tesztautó ára átlépte a 8 millió forintot. És még mindig egy kisautóról beszélünk, bár az tény, hogy ez a kisautó nagy élményt ad, illetve Kia lévén 7 év/150 000 km garanciát is.
Értékelés
Pozitív
Sportos dizájn, utastér mérete és kényelme,
Negatív
Magas ár
Árak
Tesztmodell alapára
6 649 000 Ft (2021.03.06.)
Tesztautó ára
8 074 000 Ft (2021.03.06.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
200 Nm 2000-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,3 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,6-6,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4065 mm
Szélesség:
1725 mm
Magasság:
1450 mm
Saját tömeg:
1253 kg
Össztömeg:
1680 kg
Tengelytáv:
2580 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
325-1103 l
Belső szélesség elöl:
1460 mm
Belső szélesség hátul:
1400 mm
Belmagasság elöl:
930-1000 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
250 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1050 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1050 mm
Csomagtér magassága:
500 mm
Csomagtér hossza:
670 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1440 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
7 fokozatú DCT
Nyomaték:
200 Nm 2000-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,3 s
CO2-kibocsátás:
120-131 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,6-6,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,6 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.03.06. at 13:39
    Permalink

    Üdvözletem!

    Szeretnék segíteni abban, hogy a cikk írója is megtudja miért mászkál az utakon annyi, szerinte bazi nagy SUV. Természetesen nem vitatkozni akarok, és még a kisautókkal sincs semmi bajom, de a cikk végén, maga az író is leírta a választ. Íme a válasz:
    Az árképzés! Egy ilyen autóért, még akkor is vicc a 8 misi, ha történetesen egy légvédelmi ágyút is adnak hozzá. A 6 millió feletti induló ár is indokolatlanul sok. Szerintem a kis autóknak nevezett, és tényleg egyre pofásabban kinéző járgányok árképzésével valami nincs rendben.

    • 2021.03.07. at 09:58
      Permalink

      Abban teljesen igazad van, hogy az árképzés probléma. De a SUV mánia már akkor elkezdődött, amikor a kisautókat még nagyon is kedvező áron kínálták.

    • 2021.03.07. at 18:08
      Permalink

      Nincsen semmi baj a koreai cég árképzésével, ezt az eladási számok igazolják. A magyar emberek pénzével van a baj, nem kicsit! Senki nem mondta, hogy 600 euro-s fizetésekből lehet modern autót vásárolni. Sepregessünk a magunk háza táján…

  • 2021.03.07. at 09:34
    Permalink

    Szép lenne, tetszik, mert arányos és harmonikus. Csak kár, hogy ez is eléggé magasépítésű. Egy 20 évvel korábbi hasonló kategóriás autó (Peugeot, Citroen vagy akármi más) jó 7-8 centivel volt alacsonyabb (és ezért, jó futóművel, sportosabb is).

  • 2021.03.07. at 15:22
    Permalink

    Már bocs, de honnan veszi a cikkíró ezeket a hülyeségeket? hogy egy ilyen kis vacak kényelmesebb mint egy nagy SUV?
    Majd ha eljön az a 45-55 éves kora, és rájön kikászálódni ilyen törpe alacsony vackokból mekkkora kínszenvedés, és lelépni egy nagy SUV üléséből sokkal könnyebb..és nem feltétlen X5 re gondolok, akár lehet az egy CosslandX vagy egy XC40 es is
    ok, hogy ő imádja ha a segge a talajon csúszik, de kezd rém unalmassá válni a tesztelők között elharapózott, “uutálom a SUV-okat” dumának, értjük már 1-2 éve felfogtuk, unalmas újra és újra elolvasni.

        • 2021.03.08. at 18:33
          Permalink

          Ezerszer leírták már ezer autós helyen. Kár ismételgetni, aki keres, talál, de még inkább: akinek jó ízlése van, és az esztétikai igényen túl esze is van, nem vesz SUV-t.

          • 2021.03.08. at 21:11
            Permalink

            Akkor egyél sz*rt..20 milliárd légy nem tévedhet..
            te aszerint veszel autót kinek mi az ízlése.? szánlak ezért..
            és mért ne vehetne SUV-ot valaki? ehh.olyan érveket írsz amiknek semmi értelme..

        • 2021.03.08. at 21:43
          Permalink

          hehehe, pont te beszélsz?! 😀 Én egyek szart?! Amikor veled együtt 20 milliárd + 1 légy zabálja a fost, ami ettől még nem lesz FINOM és JÓ!!! De csak hajrá, kanalazzad, öklendezz és vigyorogj hozzá a dromedár szarodban!

          • 2021.03.09. at 20:17
            Permalink

            Ok, járj ilyen mini vacakkal, aztán ha egy elalvó sofőrös román furgon rádhajtogatja, és hetekbe kerül majd míg nagyjából összeraknak a körházban, hogy legalább tolókocsiban élhess, addig én kiszállok az összetört Volvo XC90-ből, ami leütötte az útról a furgont, leporolom magam, és megyek veszek egy másikat, épen egészségesen.
            Ja és a családom is épen száll ki belőle, míg ebből a machboxból a családod messze nem biztos.
            Mielőtt hisztiznél, nem kívánom ezeket, de ismerve a mai közlekedést, előfordulhat.

    • 2021.03.07. at 17:44
      Permalink

      Soha nem kellett leülni a kisautókba, legfeljebb a sportváltozatokba. Persze ha valaki egy ültetett sportüléses GTi-ből ül át egy SUV-ba az valóban szignifikánsnak fogja érezni a különbséget, de a Rio alapváltozatában kb. 2 centivel ülsz alacsonyabbra, mint a rá épülő Stonicban. A VW Polo, Fiat Panda, Suzuki Ignis, Opel Corsa szintén mindig elég magas üléspozíciókkal rendelkeztek.

        • 2021.03.07. at 21:31
          Permalink

          Ha tehetném, kocka terepjáróval járnék, mert az tetszik. Vagy épp az új Kia Sorento. Ha ezek nincsenek, akkor a klasszikus négyajtós szedánok. Ennek ellenére új Swifttel járok, mert ez a leggazdaságosabb arra, amire én használom. Mellesleg rohadtul jó kis gokartérzést ad, ott is megvan a 10 kg / Le, mint itt, csak turbó nélkül. De a SUV őrületet is megértem, mert az emelt magasság mindig nagyobb légteret, így kényelmesebb utasteret hoz. Volt nekem is, és igenis szeretek magasabban ülni.

Vélemény, hozzászólás?