A BMW 530e közel 30 centivel hosszabb és összkerékhajtással 3 millió forinttal drágább is, mint a Mitsubishi alapból elöl-hátul hajtó plug-in hybrid modellje
Mindkettejükön ott a zöld rendszám, mindketten lehetnek remek családi vagy akár flottás autók, mégsem nagyon hiszem, hogy egymás vetélytársai, hiszen a BMW 530e xDrive és a Mitsubishi Outlander PHEV alapváltozata között is van vagy 3 millió forintnyi különbség, a két tesztautó között pedig csaknem 7 (!), mégis egymás mellé került a két konnektoros modell, hiszen az
Év Magyar Autója Év Zöldautója dÃjáért, pontosabban azon belül is a konnektoros hibridek körében egymás és az
Opel Grandland X Hybrid vetélytársai. A mérkőzés erős, ugyanis az Outlander PHEV 14,4 millió forintos alapárával, illetve a már elég erősen felszerelt Instyle verzió 16,3 millió forintos árával is jó ajánlat - a mezőnyben.
A BMW hagyományos xDrive osztóművel, a Mitsubishi első-hátsó villanymotorral ad - a biztonságot fokozó - összkerékhajtást
KÃvülrÅ‘l is van fölénye a BMW-nek, belül viszont egyértelműen minÅ‘ségibb. Technikájával a Mitsubishi sincs vészesen elmaradva, Apple CarPlay például benne is van
Ugyanakkor az OutlanderrÅ‘l kÃvül-belül üvölt, hogy nem mai csirke: a PHEV 2014-ben, az alapjait adó gép 2012-ben érkezett, oké azóta frissült azért egy komolyabbat, új benzinmotort is kapott, de a 2017 óta kapható aktuális 5-ös minden porcikájával sokkalta frissebb, nem mellesleg annak hibridje is frissült már. Ha elÅ‘ször a Mitsubishibe ülünk, az sem rossz ám, pláne a steppelt bÅ‘rös Instyle verzió. Ãœlései egészen jól tartanak, legalábbis elöl és mindaddig, amÃg nem ülünk át a BMW-be. Az azért más kávéház, nem mellesleg, ott a hátsó ülÅ‘helyek is jóval formázottabbak. Igaz, az Outlanderben nagyobb a hátsó térdhely (persze a 5-ösben sem kicsi azért), s a magas ülések ki-beszállási kényelme is jobb. Igaz, mÃg a BMW-be kifejezetten alacsonyra, az Outlanderbe - fÅ‘ként hátul - egy kissé magasra kell ülni.
A BMW csendesebb utasteret és komfortosabb, kényeztetőbb üléseket ad, bőr kárpitozást azonban magasabb alapárával is csak felárért
Magasabb üléspozÃciójával a Mitsubishi ki- és beszállási komfortja jobb, de menet közben sokkal nyersebb, mint az 530e, igaz, az Instyle verzió sokkalta jobban felszerelt, mint egy alap vagy hasonló árú 530e
A kidolgozási minÅ‘ség, kapcsolók, kezelÅ‘szervek, illetve a modernség versenyszámát egyértelműen a BMW nyeri, persze jegyezzük meg, van mibÅ‘l gazdálkodnia. A két autó valójában nagyon messze áll egymástól, miközben legfÅ‘bb paramétereik azonosak: a zöld rendszámhoz elvárt 25 kilométeres elektromos hatótávra mindketten jelentÅ‘sen rálicitálnak a több mint 50 kilométeres emissziómentes hatótávjukkal. A gyakorlatban persze mindketten szerényebb, 36 kilométer körüli elektromos hatótávot Ãrtak a téli hidegben, fagypont körül (és persze telÃtett akkumulátorral).
Miként a két autó is egyszerre egyezÅ‘ és különbözÅ‘, a két hajtáslánc is egyrészt temérdek azonosságot mutat, másrészt üvöltÅ‘ közöttük az eltérés. Hasonlóan viselkednek, csendesek, de elvük nagyon más. A BMW 530e rendszerteljesÃtménye (xDrive-val és nélküle is) 252 lóerÅ‘, a Mitsubishi Outlander PHEV-é 230. Ugyanakkor a BMW motorja a bajoroktól megszokott kettÅ‘s leömlÅ‘s (TwinScroll) turbós 2,0 literes benzines, önmagában is 184 lóerÅ‘vel és 290 Nm nyomatékkal, hozzá pedig a 8 fokozatú ZF váltóval csatlakozik egy 113 lóerÅ‘s, 250 Nm nyomatékú villanymotor, ami aztán a márka xDrive összkerékhajtásán keresztül hajt. Alapból is egy elég ügyes hibrid, a benzinmotor menet közben is le tud állni, villámgyorsan indulhat újra, a villanymotor észrevétlenül tud áramot termelni a hátsó ülés alá és a csomagtérbe épÃtett lÃtium-ion akkumulátorba. Alacsony a tömegközéppont, jó a tengelyek közötti súlyelosztás, az ötös hibridként is nagyon sportos, 6,2 másodperc alatt 100 km/órára ér, végsebessége 235 km/óra, de ennél is nagyobb szó talán, hogy 140 km/órás tempóig tud menni tisztán elektromosan.
BMW 530e xDrive vs. Mitsubishi Outlander PHEV - műszaki adatok, árak
|
BMW 530e iPerformance xDrive |
Mitsubishi Outlander PHEV |
Benzinmotor |
Emissziós norma |
Euro6d-TEMP |
Euro6d-TEMP |
Hengerűrtartalom (cm3) |
1998 |
2360 |
Hengerek/szelepek száma |
4/16 |
4/16 |
TeljesÃtmény [LE (1/min)] |
184 (5000-6500) |
135 (n. a.) |
Nyomaték [Nm (1/min)] |
290 (1350-4250) |
211 (n. a.) |
Villanymotor |
TeljesÃtmény [LE (1/min)] |
113 (3170) |
82+95 |
Nyomaték [Nm (1/min)] |
250 (0-3170) |
137+195 |
RendszerteljesÃtmény |
TeljesÃtmény [LE] |
252 |
230 |
Nyomaték [Nm] |
420 |
n. a. |
Váltófajta/-fokozat |
automata/8 |
irányváltó |
Gyorsulás 0-100 km/h |
6,2 |
10,5 |
Végsebesség [km/h] |
235 |
170 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] |
2,1-2,2 |
1,8-2,0 |
CO2-kibocsátás [g/km] |
47-50 |
95 |
Hajtó akkumulátor |
Li-Ion (12 kWh) |
Li-Ion (13,8 kWh) |
Elektromos hatótáv [km] |
53-57 |
54 |
AC tölthetőség |
3,7 kW |
3,7 kW |
DC tölthetőség |
- |
22 kW |
Saját tömeg [kg] |
1935 |
1880 |
Megengedett össztömeg [kg] |
2500 |
2390 |
Alapár [Ft] |
17 423 000 |
14 400 000 |
A tesztautó ára [Ft] |
23 177 100 |
16 427 100 |
CsomagtérbÅ‘l az Outlander alapból is többet ad, ráadásul jobb pakolhatósággal és bÅ‘vÃthetÅ‘séggel
Bár az Outlander benzinese turbó nélküli, Atkinson ciklusú, Ãgy 2,4 literes hengerűrtartalma ellenére is mindössze 135 lóerÅ‘t ad - 211 newtonméter mellett. Az összkerékhajtás itt fizikai kapcsolat nélküli: elöl és hátul van villanymotor, ráadásul alacsonyabb tempónál az Outlander soros hibridként üzemel, már akkor, ha már lemerült a hajtó akkumulátor, addig ugyanis elektromosan megy. Van benne Sport mód, amikor minden erejét beveti, de amÃg teheti, elektromosan visz. Van EV gomb is, amivel kitolhatjuk a benzinmotor beindÃtását, ami viszont érdekes, hogy váltó nincs, csak irányváltó. Lassú tempónál ugyanis soros hibrid üzemmódban üzemel az Outlander PHEV: a benzinmotor csak áramot termel, a villanymotorok hajtanak, ennek megfelelÅ‘en a motor fordulatszáma és a kerekeké között nincs lineáris kapcsolat, a benzinmotor csak autópályás tempónál csatlakozik a hajtáshoz.
Utazásra egyértelműen jobb a BMW, hétköznapi szaladgálósnak a Mitsubishi, hiszen villámtöltést is fogad, Ãgy ha ez egy órányi töltéssel elérhetÅ‘ elektromos hatótávot nézzük, abban magasan vezet
Érdekes, hogy katalógusadat szerint a fogyasztási értékek is nagyon hasonlók. Az igazság persze az, hogy mindkét autóval autózhatunk akár benzinmentesen is, ha gyakorta töltjük. Ha fontos kérdés a tölthetőség (márpedig az kellene legyen!), a Mitsubishi nyer, ugyanis bár AC töltést mindkét autó 3,7 kW-tal tud fogadni, amivel a konnektoros töltés mindkét autóval nagyjából 5, a Type2-es/fali dobozos nem egész 3 órát vesz igénybe,
a Mitsubishi a plug-in hybrid modellek közül egyedüliként CHAdeMO csatlakozóval 22 kW-os DC villámtöltést is kÃnál, amivel fél óra alatt is megvan a lemerült akkumulátorának töltése.
Ez óriási szó, talán még fontosabb, mint az, hogy az akkumulátor lemerülése után a BMW a takarékosabb, vagy az, hogy az azért sokkalta masszÃvabb autó, stabilabban működÅ‘ sofÅ‘rsegédekkel, jobb menetdinamikával. A téli teszten Å‘ egy 150 kilométeres körön - dinamikáját kihasználva - 7, az Outlander 10 l/100 km fogyasztást hozott. Hosszabb távú utazásokhoz egyértelműen Å‘, városi szaladgáláshoz a villámtöltés lehetÅ‘ségével talán az Outlander a jobb, de tegyük hozzá, a két autó igazából műfajban és árban sem egy liga, még ha mindketten is adnak ingyen parkolást és felmentést a cégautó-adó alól.
KÃváncsi lennék, hogy 10 év alatt melyikre mennyit kell majd költeni. Nekem az Outlander technikája sokkal masszÃvabbnak tűnik. A BMW a turbómotorral, a csillió fokozatos váltóval nem biztos, hogy a használtpiac nagy sztárja lesz.