Orion űrhajó

Honda Civic teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Csak négyféle külső színben, és kizárólag fekete kárpittal rendelhető az ötajtós Honda Civic 1.8 Sport Special Edition, az összhatás mégis izgalmas.


Első körben fussuk át, mit tart fontosnak a Honda az autóval kapcsolatban. A külső műanyag elemek - a minőségi látszat javításának céljából - frissebb felületi megjelenést kaptak (elöl és hátul), továbbá az ötajtós egyedi részlete a hűtőmaszk dupla bevágása a Honda-embléma két oldalán. A műszerfalon sötétebb tónusú, polírozott alumíniumhatású burkolatokkal dobták fel a látványt, matt betét veszi körül a műszereket, és vadonatújak a szövetkárpitok. Aki igényli, vásárolhat i-Pod-csatlakozó szettet, így a középső könyöklő alatti dobozban nem csak 12 voltos dugasz, hanem USB-, illetve AUX-csatlakozó is található. Néhány apróságot és a motorfüggő automata váltókat leszámítva voltaképpen ennyiből áll az aktuális Civic mutatványa, de ezekből alig tapasztaltunk valamit a tesztautón, mert a Sport kiviteli szint a Special Edition ráadással picit átírta a forgatókönyvet. A fekete, lyukacsos hűtőrácson nem találni bevágást a H betű mellett, az üléseket bőr-szövet kombinációban kárpitozták, és az összes belső műanyagburkolat, valamint a kilincs, a tanksapka, a kipufogóvég és a 17 colos könnyűfém felni sötét, füstszerű bevonatot kapott. Mint ahogy a bevezetőből kiderült, ehhez a sorozathoz csak négyféle, konkrétan ezüst, kék, fekete és piros fényezés választható, az utastér színvilága pedig kötött a Honda szerint sportos hangulatú feketével.

A Civic továbbra is a futurisztikusság négykerekű, guruló szobra, és végig az volt az érzésünk a próba alatt, hogy ez a kocsi vagy kell valakinek, vagy nem – köztes állapot nem létezik. Aztán ahogy múltak a napok, és együtt éltünk az autóval, a radikális megosztottság kezdett bennünk lecsillapodni, mert lehet bármilyen gombóc a kompakt Honda, és belülről hiába tűnik inkább repülőgépnek, mint autónak, a gyakorlatban jól használható. Persze, kicsit szokni kell. Kezdjük rögtön a kilincsekkel, amelyek közül a hátsókat nem érdemes nagyon szapulni, funkciójuknál ugyanis fontosabb a látvány – a megoldás nem idegen, az Alfa Romeo után a SEAT is rákapott már erre korábban. A gond inkább az első kilinccsel van, a külső borítás mögötti kis nyitófül nem tolerálja a laza kézmozdulatokat, mindig határozott fogást igényel, ami olykor, például üzletből, pakkokkal érkezvén nem sikerül. Hátul a beszállással adódhatnak kényelmetlenségek, mert a túlzott gömbölyödés miatt a C-oszlop mérete - kis túlzással - vetekszik a Rolls-Royce Phantom hasonló lemezdarabjával, és emiatt behúzott nyakkal ajánlott a bebújás, különben koppan a fej.

A belső tér elöl és hátul egyaránt tartogat meglepetéseket; kivételesen kezdjük az utóbbival. A Magic ülésrendszer ismert trükkje a támlák 1/3-2/3 arányú lehajthatósága, amely művelet után dicséretesen sík felület képződik. A varázslat abban áll, hogy a Civic hátsó ülőlapjai is mozgathatók, méghozzá felfelé, így az első ülések mögött tekintélyes tér alakítható ki, szintén teljesen sík padlóval. A műszerfal első ránézésre holdbéli táj – nekem másodikra is az volt, mert most ültem először ebben a modellben, korábban csak a populárisabb négyajtós adatott meg. A színes, háromdimenziós optitron műszeregység versenyautósan a fordulatszámmérőt tekinti alapnak, közepén a fedélzeti számítógép kijelzőjével. A sebesség digitális számmutatója és a gazdaságos vezetést segítő SIL fokozatjelző (plusz ECO lámpák) külön blokkba, a felső karéjba kerültek, de aki alacsony, vagy szeret mélyen ülni, az nem fog gazdaságosan vezetni, mert nem (vagy rosszul) látja ezeket az adatokat. A klíma is lehetne egyszerűbb; nevessenek ki, de velem megesett, hogy zenehangosítás helyett feljebb csavartam a hőfokot, mert csak perifériális látás alapján nyúltam a tekerő után. A legbutább vicc azonban a nyomógombos indítás, amihez kulcs kell…, és a motort leállítani szintén kulccsal lehet. Rendben, anno a Jaguar E-type hathengerese is ugyanezen sémát követve röffent be, de az idestova fél évszázada történt.

A furcsaságok ellenére megszokható a Civic belsejében uralkodó, a rajzfilmes Jetson család jövőképét idéző hangulat. Apró kacatokat pakolni a szokásos helyekre lehet, külön említést érdemel a pohártartó betétje, amely jó ötlettel állítható, így a 0,33-as üdítős doboz ugyanúgy nem lötyög, mint a mekis presszókávé apró pohárkája. A dundi középrésszel ellátott kormány karimáját puha bőr borítja, a vízszintes küllőkön balra a hifi, jobbra a sebességtartó gombjai sorakoznak, míg jobbra függőlegesen a fedélzeti számítógép menürendszere kezelhető. Az összeszerelési minőség meggyőző, pontos illesztések jellemzik a zörejmentes autót - ahogy az a Hondától el is várható -, a műanyagok viszont keményebbek az átlagnál; a teszt alatt párhuzamosan nálunk futó Peugeot 207 SW szinte gumiszobának tűnt a Civichez képest. A csomagtérről már beszéltünk, még ide kívánkozik, hogy szabványos VDA mérés szerint 456 literes az üreg, és titkos rekesz rejti a pótkereket, illetve a kötelező tartozékokat.

Hondáról lévén szó, a motor különleges. Az 1,8 literes, változó szelepvezérléses i-VTEC lételeme a pörgés, a 140 lóerős teljesítmény szokatlanul magas, 6800 1/min fordulatszámon ébred, de a 174 newtonméteres nyomaték 4300 1/min értéke is jóval átlag feletti. Ehhez képest meglepő, hogy a gazdaságosság szellemében az elektronika rendre 1500 1/min környékére parancsolja a vezetőt, 50 km/órás csordogálásnál kész öröm, hogy csak a világító zöld nyíl figyelmeztet a 6. fokozat (!) kapcsolására, és nincs egyéb csilingelés, zümmögés, rezgés. Ha odalépünk a gázra, némi képzavarral élve felszállásra kész az űrhajó, a motor elasztikussága a benzinesek szintjén a jobbak között említhető, és a menetteljesítményei alapján sem vall szégyent a japán kapszula (0-100 km/h: 8,9 sec, végsebesség 205 km/h). A hatgangos manuális váltó szépen dolgozik, a gömbpalástos kulissza a Volvo S60-ból merített ötlet (Spaceball), de jobb lett volna, ha a sportpedálokhoz illően fémpálcával és -gombbal oldják meg a kar kivitelezését; láttunk már ilyen szép részletet az Alfa Romeo GT-ben. Az 1,8-as gép nem különösebben torkos, városban 9 liter elegendő száz kilométer megtételéhez, a városon kívüli 5,5 literes gyári értéket azonban nem tudtuk elérni, csak autópályán mentünk, és emiatt 8 literre jött ki a teljes tesztátlag.

A közvéleményt megosztó külseje és egyedi hangulatú utastere ellenére meggyőződhettünk arról, hogy a Honda Civic hétköznapi módon használható, de továbbra sem hétköznapi stílusú autó; a ráncfelvarrással semmi nem veszett el a korábbi markáns karakterből. A belső négy átlagos embernek és csomagjainak elegendő, a variálhatóság dicséretes, a minőség rendben van, a felszereltség gazdag; igaz, 5,7 millió forintért el is várható, hogy fűtsenek az első ülések, automata üzemmódban dolgozzon a légkondicionáló, országúton tempomat tartsa a sebességet és hasonlók. A futómű túlzott keménysége sajnos hátrány, sima burkolaton nincs probléma, de zötyögős felületen ráz és üt az ötajtós Civic, márpedig kis hazánkban inkább zötyögősek, mint simák az utak – ezt vásárláskor érdemes fejben tartani.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1799 cm3
Teljesítmény:
103 kW (140 LE)
Méretek
Hosszúság:
4245 mm
Szélesség:
1765 mm
Magasság:
1460 mm
Saját tömeg:
1190 kg
Össztömeg:
1750 kg
Terhelhetőség:
560 kg
Tengelytáv:
2620 mm
Csomagtér:
415 l
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 4
Hengerűrtartalom:
1799 cm3
Sebességváltó:
mechanikus - 6 fokozatú
Teljesítmény:
103 kW (140 LE)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?