Tisztítókúra – Peugeot 3008 1.5 HDi

Jól áll neki a dízel - Peugeot 3008 1.5 BlueHDi Allure teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ciki, ha dízel, a háromhengeres benzines meg milyen már?! A Peugeot új gázolajosa viszont elég jó párosítás a díjnyertes crossoverhez. Nem kell még temetnünk a sátán üzemanyagát.


Nehéz korszak ez a gázolajos motoroknak, meg persze az összes olyan gyártónak, amelyik javarészt dízelautókat értékesít. Divat lett szidni és utálni a dízeleket, csakúgy mint irtózni a gluténtól, cukortól, meg a laktóztól. Nem vagyok túl idős, de még én is abban a korban nőttem fel, amikor a péktől vettük a kenyeret és nem kérdeztük, mennyi benne a glutén, aztán tessék, itt vagyok. Egészségesen, nem irtózva attól, hogy most éppen mit fogok megenni, és az most mit fog velem csinálni, hozzáteszem, köszönetet mondhatok azért, hogy sosem volt semmi bajom. Ugyanez volt a koszos dízelek korszaka is, és

ahogy a bevásárlóközpontok polcait, úgy mostanra a dízelmotorokat is alaposan megtisztították a károsanyagoktól.

A PSA legfrissebb fejlesztésű dízelmotorját most abban az autóban teszteltük, ami talán a legtöbbre való most a konszernnél.
A 3008 nyerte a 2017-es Év Autója díjat, és a 308-at ismerve, valahogy nem is maradt bennünk kérdés utána. A franciák crossovere ugyanarra a padlólemezre és futóműre épül, de egy teljesen új karosszériát kapott a legfrissebb divatnak megfelelően. A 3008 külsőre radikális újításokat hozott a márka arculatába, de már elsőre is jó volt ránézni. Vad vonalak, egyedi megoldások, izgalmas részletek, mégis harmonikus az összkép. Ízlések és pofonok, tudom. De ezt tudják a franciák, hogy még az is egy kicsit belezúg az autóikba, akiket egyáltalán nem érdekelnek az autók. A halvány arany fényezés jól kiemeli a 3008 formáit,

a fekete műanyag elemek optikailag magasra húzzák a szoknyáját, pedig egyáltalán nem magas a hasmagasság, épphogy elég némi padkamászásra.

Itt érdemes megjegyezni, hogy az ajtók teljesen betakarják a küszöböket, így ebben a téli mocsokban sem fogjuk összepiszkolni a nadrágszárunkat beszálláskor.
Leginkább az utasterében hódít a dizájn, az i-cockpit új generációja temérdek klassz megoldást hozott. A látvány még a fekete színkombinációban is egészen korrekt, a műszerfal rendkívül összetett és az ajtókra is nyúló szövetbetétektől már elsőre is egészen otthonos, kellemes az érzés. Jók az anyagok, kellemetlenül kemény műanyagból sem találunk olyat, ami kéz alatt lenne, a bőr finom tapintású, és az ergonómia is egészen eltalált.

A középső zongorabilentyűk még mindig uralják a látványt.

A felettük trónoló multimédia kijelzője is erősen vonzza a tekintetet. A rendszer egész stabil futású, de a PSA sajátosan kusza elrendezésű felülete fut rajta. Almenük, fordítási bakik, ABC betűrendű billentyűzet nehezíti a logikusabb rendszerekhez szokottak dolgát, de ahogy az egész autónak, ennek is megvan az a franciás bája, ami miatt hosszú távon képes lennék hozzászokni. Okostelefon tükrözésre is képes a rendszer, Android Auto és Apple Carplay is futtatható rajta. A tolatókamera képe nem valami éles és egy picit szaggat is, ez leginkább azért lehet, mert az első és hátsó kamerából tolatás közben összerak egy nem élő 360 fokos képet az autó körül, ami inkább bohóckodás, mint hasznos, főként, hogy nincs rá semmi szükség.
Hirdetés

Hihetetlenül jól belátható a 3008, a tükröket sikerült úgy elhelyezniük, hogy teherautósan még a hátsó kerekeket is látjuk bennük.

Bármennyire is tűnik nagynak, nem művészet vele parkolni, talán csak a magas orr lehet trükkös.

Az apró kormányt forgatni egészen játékszerű, de a felül lapított megoldás hátránya, hogy alaposan ránevel a félkezes, felül fogásos vezetésre, pláne, ha kézi váltós, mint a tesztpéldány is. A hatfokozatú szerkezet karja magasra nyúlik, hosszú utakkal és kicsit akadósan kapcsolható, így ez nem fogja elnyerni az Év Váltókapcsolója díjat. Szerencse, hogy a fokozatok rendkívül hosszúak, így nem kell sokat kapcsolgatni, egészen furcsa, hogy hat fokozat ellenére még 70 környékén sem kéri az ötödiket a váltásjelző.
Az új dízelmotor hangja nem szebb az előd 1,6-osnál, pedig az új 1,5-ös - igaz, annak továbbfejlesztett változata, de már 16 szelepes. Nagy változás, hogy AdBlue adalékos részecskeszűrőt kapott – ezt egyébként a teszt elején ki is írta, hogy lassan utántöltés szükséges, kicsit több mint 7500 km után. Ezzel jelentősen csökkentették a károsanyag-kibocsátást, így már teljes mértékben megfelel az Euro 6d normáknak. Nem épp városi használatra találták ki, a bemelegedési ciklusa elég hosszú, jellemzően 25-30 kilométer után éri csak el az üzemi hőfokot (télen), sokáig éppen ezért a stop-start rendszer sem aktív, szerencsére a belső fűtés nagyon is.

Fogyasztása a 4,0 literes gyárilag megadott vegyes értéket azért nem éri hozza, de 5,0 liter környékén már tartható,

ami mindenképp pozitív úgy, hogy közben nem hátráltatjuk a forgalmat és nem feltétlenül finomkodunk a gázpedállal. A 130 lóerő és 300 Nm nyomaték tökéletesen elég hozzá, ha ennél többet akarunk, meg sportosságot, akkor a GT lesz a jó választás.
520 literes csomagterébe elektromosan nyíló fedélen keresztül juthatunk, láblendítésre, kéz nélkül is nyílik. Duplapadlós, elég jó helykihasználású és hatalmas, éppen ezért jönne jól néhány szortírozó rekesz, ha csak apróságokat tennénk be. Tisztességes a lábtér hátul, még inkább elöl, a fejtér sem szűk, rendkívül jó érzés benne ülni. Az ülőlapok hosszúak, kényelmesek rövid és hosszú távon is, az utastérbe nagyon kevés ponton tudunk belekötni és nem is érdemes. A hangulatvilágítás látványos, pláne a panoráma üvegtetővel, de ha ezeket, az állítható ülőlapos AGR üléseket, navigációt és még pár apróságot beválogatunk, könnyen csusszan 11 millió fölé az árcédula.

Tesztautónk is közel 11,5 millióba került, melyben már a mindenképp sokat érő, automata kapcsolású LED-es fényszórók is benne vannak.

A 3008 technikailag nem nagy csoda, aki szeret vezetni, az azonnal megérzi majd a hátsó hagyományos csatolt lengőkaros futómű bukdácsolásait. Ezt leszámítva viszont kényelmes, stabil és remek biztonságérzetű autó a 3008. A dízelmotor élt, él, és még egy jó darabig élni is fog, pláne amíg a flottaértékesítések nagy százalékát is ezek teszik ki. A Peugeot új dízele elég hatékony, kényelmes vele a vezetés, dinamikus közlekedésre is alkalmas, de mindenképp kellően erősnek érződik. Nem városi használatra való, ahogy nagyjából egyik dízel sem, persze jellemzően nem ez, hanem az alacsony fogyasztás a mérvadó szempont.
Értékelés
Pozitív
Tágas, kényelmes és érdekes megoldásokkal teli utastér, különleges dizájn, dinamikus és kisfogyasztású dízelmotor
Negatív
Hosszú bemelegedési idő, rossz megoldású ablakmosó, kacifántos multimédia felület
Árak
Tesztmodell alapára
8 759 000 Ft (2018.12.28.)
Tesztautó ára
11 419 000 Ft (2018.12.28.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,8 s
Végsebesség:
192 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,0 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4447 mm
Szélesség:
1906 mm
Magasság:
1620 mm
Saját tömeg:
1315 kg
Össztömeg:
1990 kg
Terhelhetőség:
675 kg
Tengelytáv:
2675 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
520 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
880-960 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
540-600 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1170 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1050 mm
Csomagtér magassága:
580-820 mm
Csomagtér hossza:
850 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1670 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
830 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
EURO 6
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
kézi (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
192 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,8 s
CO2-kibocsátás:
108 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,0 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,0 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.12.28. at 07:38
    Permalink

    Nem tudom hogyan vezethették előtted ezt az autót, alattam még a 8 szelepes verzió 20e után sem kérte, csak azért töltöttem fel saját magam, mert a húszas szerviznél a márkaszerviz töltené, de nem annyiért, amennyiért én.

    Ablakmosó: Valeo baromság, kitalálták, hogy ha közvetlenül a lapát mellett spriccel a folyadék, meg lehet felezni a tartály térfogatát, ezáltal lehet 2kg-t lefaragni az autó tömegéből. Nem viccelek, így jött ki anno a sajtóanyag.

    Futómű: én is így érzem, szar utakon nem a legjobb. De például egy normális autópályán vagy rendes, kátyúmentes aszfaltú főúton kanyarban soha nincs vele gond (éppen Lombardiában vagyok, jobbak az utak, mint Lazioban, egyedül a béna fekvőrendőr az, ami bántja a futóművet. Ausztriában sem tapasztaltam semmi bajt soha kanyarban, ez magyar sajátosság csak, sajnos)

    Kicsit vastagon fogott a ceruza az árakkal, bár a PUGnál is lehet szépeket alkudni a listaárból, ha ügyes vagy.

    • 2018.12.29. at 00:10
      Permalink

      Nevetségesen rossz megoldás ez az ablaktörlő, sajnos itt jön ki ha valamit túlgondolnak, míg egy hagyományossal két-három kis spriccentésel befújod a szélvédőt majd egy mozdulattal letörlöd, addig itt hosszú másodpercekig önti ki a folyadékot teljesen fölöslegesen, hogy aztán le se tudja törölni. Agyrém, miközben tényleg nem rossz autó, a futómű pedig valóban elég kétarcú, jó úton nagyon elhiteti, hogy hibátlan, rossz országúton, amiből nálunk nem nehéz találni, szegény nagyon bután mozog. De félreértés ne essék, szerintem még így is az egyik legjobb Peugeot most.

      • 2018.12.29. at 09:46
        Permalink

        Az ablaktörlő gondolatát a Mercedestől csenték el, de franciásan sikerült kivitelezni 😉

        Nem tudom mennyi pénz jut egy-egy autónál a tesztelésre, de néha érdemes lenne Ausztria felé venni az irányt, mert ami a magyarországi utakon béna kacsa, az lehet máshol kezes bárány. Én legalábbis így vagyok a saját háromszáznyolcasommal, odahaza slalomozok vele mindenhol (pedig csak 16″-n gurulok), nyugatabbra bátran bemegyek a legtöbb kanyarba gond nélkül, itt nem sajnálnám a 18″-t sem. (Persze nem mindenhol, mert vannak olyan hegyi szakaszok, ahol bekönnyezel a tökéletes aszfalton való gurulásban, utána meg leveri a veséd a fekvőbucka, ha nem alapjáraton mész rajta keresztül)

      • 2019.01.08. at 12:05
        Permalink

        Sziasztok! Egy évet és 20.000 Km-t mentem eddig egy ilyennel. Nekem semmi bajom az ablaktörlővel mindenféle körülmények között jól töröl és mos, igaz a lapát néha elkoszolódik, akkor csíkoz, de ez nem a kocsi hibája. Furcsa volt most átülni egy másik kocsiba, csak néztem bambán ahogy feleslegsen fröcsköli a vizet majd egy másodperc múlva töröl. A 3008 valahogy egy ütemben csinálja, megszoktam és nálam működik. A futómű problémát nem érzem, persze nyomvályús kanyarban ugyanúgy el tud pattogni mint bármi más nem multilink futóműves kocsi. Hétköznapi tempóval közlekedve vagy jó úton használva ebből semmit sem lehet észrevenni. Más ilyen magasabb autók sokkal rosszabbul rugóznak, volt egy Ford Kugám azzal pl. életveszély volt 70-nél gyorabban menni egy olyan útom, ahol gond nélkülé most 90-100-zal járok.

        • 2019.01.08. at 13:19
          Permalink

          Bízom benne, hogy nem szándékos hibakeresésnek tűnik, hogy negatívan értékelem az ablaktörlőt, de mostanra nagyjából ismerem az összes létező megoldást és próbáltam is, aminek az eredménye még mindig az, hogy a legegyszerűbbel lehet a leghamarabb és legkevesebb folyadékkal lemosni. Nem csak a Peugeot-é, a Volvo ugyanilyen rendszere ugyanilyen rossz a többi megoldáshoz képest. Nem tudom, miben más a te autód a tesztautónál, de én számoltam a hosszú másodperceket, mire megérkezett a folyadék az ablaktörlőre, majd legfeljebb két egycentis sávban rajta is maradt a szélvédőn, amit letudott utána törölni, küzdöttem azért, hogy tiszta legyen a szélvédő. A futómű sajnos feltűnően csinálta ezt az összes eddigi tesztautónál, és igen, másnál is éreztük már.

          • 2019.01.09. at 15:03
            Permalink

            Tegnap hazafelé a hózáporban és a folyamatosan felcsapódó latyakban direkt teszteltem, figyeltem és továbbra sem tudom, mi a bajotok az ablaktörlővel. Megnyomom, indul a víz és a lapát egyszerre, töröl, teszi a dolgát. Nem kellett hosszú másodperceket várni és nem maradt utána kosz. Lehet hogy egy hibás autót kaptál? Egyébként nekem takarékosabbnak is tűnik mint a hagyományos, legalábbis mosás közben nem borítottam vízpermet felhőbe a mögöttem jövőt, igaz ez időnként jól jönne 🙂

        • 2019.01.08. at 15:15
          Permalink

          Nekem a sima spriccelős ablakmosós 308-m van (2017-s), ott ha ablakot mosok, spricceléssel egy időben már töröl is (szerintem ez sem a legjobb megoldás, de hagyjuk, nálam mindig minden indulás előtt úgyis mindig le van törölve az ablak mikrószálassal)

          Ha tele a csomagtartó, akkor egyáltalán pattog el a segge (cserébe ilyenkor szinte mindenhol leér…), de üresben – ahogy többnyire járunk vele – néha én érzem magam kellemetlenül az fejlesztők helyett. Viszonylag sokat vezetek Olaszországban (átlag másfél hónap/év) ott elég sok felüljáróban ott a durva dilatációs hézag, ha ezt kanyarban kapom el, konkrétan ránt egyet a seggén nagy sebességnél. Nagy sebesség alatt értem a megengedett 90km/h-t a gyári 16″ felnikkel.

          • 2019.01.09. at 15:08
            Permalink

            Én megjártam vele Nyugat Európát idén (8000+ km), sehol sem tapasztaltam ilyet, pedig dinamikuasn vezetek. Mondjuk meg is volt pakolva kicsit. Lehet hogy a 2.0 HDI hátsó futóműve más?

  • 2019.01.01. at 20:36
    Permalink

    nem tudom ki és hogyan találta ki ezt a tempomat vezérlőt, de annó 2002 tájékán jött ki a berlingo picasso hoz, utána a C4 picassonál I és II is talán száműzték és rátették a kormányra. Hogy kerülhetett ez akár a C5 Aircrossra is vissza ? PSA csinál néha érthetetlen dolgokat. A 8 ill 16 szelep érdekes. Az EURO 4 1.6 16 szelepes hangos volt, az EURO 5 és 6 már 8 szelepes és sokkal kultúráltabban jár. Mindegyik motor remek a maga kategóriájában. Nekünk C4 picasso MKII könnyedén 5 liter alatt tartható a vegyes fogyasztása, most éppen 4.5. Az hogy nem városi használatra találták ki a dieselt nem tudom értelmezni. Adiesel sokkal érzéketlenebb a városi lassú menetre, alapjárati fogyasztása sokkal alacsonyabb mint a benzinesé. Benzinesek fogyasztása városban sokkal inkább megugrik, ezáltal a valós városi károsanyag kibocsátása is rosszabb . Mivel nincs régebbi motorokra vonatkozó tényleges károsanyag mérési statisztika ezért értelmetlen ezeket öszehasonlítani.

    • 2019.01.05. at 11:04
      Permalink

      “Az hogy nem városi használatra találták ki a dieselt nem tudom értelmezni.”
      Pedig egyszerű, sokan nem mennek egyszerre többet a városban, mint 20 kilométer, akkor pedig télen állandóan hideg motorral járnak, ami nem a hosszú élet és alacsony fogyasztás záloga.

    • 2019.01.05. at 15:32
      Permalink

      Alapjában véve nem a fogyasztásról van szó, amikor arról beszélünk, hogy nem városba való a dízel. Itt a károsanyag-kibocsátásról van szó, hideg motorral lehet jó a fogyasztás, ha a károsanyag-kibocsátás ilyenkor többszöröse annak az értéknek, amit megad a gyártó. Nem a fogyasztás miatt kezdték el kitiltani a nagyobb városok belső kerületeiből és nem is azért, hogy kíméljék a dízelüzemű autókat, hanem azért, hogy ne eregessenek annyi károsanyagot. Bármennyire is ehet keveset és lehet kényelmes a használata egy dízelnek a városban, ha soha az életbe nem melegszik be, az növeli a szmogot és ezért papol erről mindenki. Nem ördögtől való a dízel, de a korlátozásai sem véletlenül és utálatból fakadnak és érkeznek majd a jövőben.

    • 2019.01.08. at 11:52
      Permalink

      Sokféle autót vezetek, ez az egyik legjobb tempomat kapcsoló amit valaha kitaláltak. Elég egyszer bekapcsolni, utána a megfelelő sebesség elérésekor elég egyetlen gombnyomás az aktiváláshoz. A bajusz gombja tökéletesen kézre esik, nem a kell kormányon lévő apró gombokat tapogatni, nem lehet félrenyomni. Nem tudom mi a baj vele, más autókon sokkal komplikáltabban van megoldva. Rá kellene már jönni, hogy attól hogy valami nem úgy van megcsinálva mint a többi autó 90%-án, attól még lehet jó. Biztos nem véletlen hogy nem cserélték le hosszú évek óta.

      • 2019.01.08. at 15:19
        Permalink

        Szerintem a Focusén van a legjobb, ott mindig úgy vezettem, hogy a kormányon lévő kivilágított gombokat nyomkodtam. Nekem annyira nem tetszik, hogy be kell nyúlni a kormány alá/mögé, ráadásnak egy jelzésértékű halvány irányfényt kaphatott volna, sötétben keresni kell. Az persze vicces, hogy tizensokéve ugyanaz a kapcsoló van beépítve az összes PSA-ba (az új 508 is ugyanezt kapta, a 15 milliós is)

        • 2019.01.09. at 14:55
          Permalink

          Nem kell keresni, kézre esik, a kormány helyzetétől függetlenül mindig ugyanott van és nem kell a világítás sem (elég nagy baj ha világítás kell hogy megtalálj egy ilyen fontos kezelőszervet) mert vakon kitapogatható. Minden megoldást meg kelll szokni, nekem ez hosszú távon bevált. Számos márka van, ami 10-15 éve ugyanazokat a kapcsolókat használja, legfeljebb változtatnak a műnyag burkolaton, kár ezen lovagolni, bár népszerű hatásvadász eszköz. (Egyébként Kia, Mitsubishi, Fiat, Toyota és részben a VW is ugyanazokat a bajuszokat használja ezer éve)

        • 2019.01.09. at 15:20
          Permalink

          Az új 508 pont másfajta tempomat gombott kapott mint a többi, bár hasonlít a régire. Sok itt az okostojás, az autót még csak képen látták, de azért okoskodnak! Bele kéne ülni, meg kéne nézni, aztán lehet itt okoskodni.

  • 2019.01.04. at 21:06
    Permalink

    El kéne már ezt az úri maszlagos, igazi “paraszt”, ” ál Világot megmentő” dumát, észjárást felejteni.
    Semmivel sem rosszabb egy Euro 5-ös (de akár 4-est is írhatok) dízel, egy a Világot 150 ezerszer körbe futó, az olajat tizenöt pofára zabáló benzines gagyitól (nekem is ilyen van, bár az olajat nem eszi nagyon, a nyitott sportdob adja a füstöt szépen, de a blokk makk egészséges, többször be lett nagyon alaposan vizsgálva, és az írásnak ellentmond, baromi jó autó, csak nem környezetkímélő).
    Nem értem mi ez a felhajtás a dízelek körül, a gyárak szennyezését kéne megfogni, de azt nagyon, mert az autók tized annyit se dobnak a levegőhöz, mint ezek a profitot hajkurászó, mindenre nagy ívben sz…ó, korrupt, kapitalista senkiházi Világ gyárai ….. És a hazai nyomikról még nem is írtam, hiszen akinek csak egy csöppnyi esze is van, és nyitott szemmel jár és él is, egyből tudja miről írok.
    Nyilván eltértem egy kicsit a témától, de a cikkhez abszolut hozzátartozik.
    Nem kéne a dízeleket bántani, baromi jó technika, és a benzines is tud elég költséget csinálni, főleg ezek az Európai, kis köbcentis (300 cm3 alatti), nyomatéktalan, szánalmas motorok. (Tisztelet a kivételnek!) Mert azért egy 67-es Mustangban, egy amerikai, átalakított kb 7 literes blokk egy teljesen más világ (szerencsére egyszer volt alkalmam kipróbálni, ott nem volt nyomaték hiány és alacsony fordulaton való szánalmas fuldoklás, ja és a nyitott verseny kipuf.rendzser is szépen duruzsolt, ami manapság már kikopott, mert ha egy kicsit hangos autód van, ebbe a kis bürokratikus, fogyatékos országba máris beléd kötnek, tapasztalom szépen …) Nem haladunk jó irányba, az autóipar “buzivá” vált, a társadalom egy vicc, igazából Világ szinten, sajnos főleg a fiataloknál (mivel én is 25 vagyok, pont tudom hanyadika van) … Nem tudom Mi lesz a jövőre nézve, de nem hangzik túl jól semmi se. Írom ezt úgy, hogy alapjaiban pozitív ember vagyok és utálom a pesszimizmust. De itt jót látni, Hát sok sikert hozzá 🙂 Nagyon sok rózsaszín köd kell hozzá! 😉

    A cikk autója meg jó, csak a motorja kicsi, főleg ehhez a karosszériához és minden lesz, csak öröm nem, hamar tönkre megy majd …. max 150 ezer km ….
    Ebbe úgy kéne egy minimum 2.2-es, mint a huzat, de az is kicsi ide …. Inkább 3 literes és azok sem esznek sokkal többet, mert az is csak duma, hogy nagy köbcenti sokkal többet fogyaszt .. Nem igaz! Csak akkor, ha a tervezés rossz és régi módi …

    • 2019.01.08. at 15:10
      Permalink

      Az óvoda meg a kórház mellett, ahol egészségügyileg erősen kitett emberek tartózkodnak nem épül szénerőmű sem pedig cementgyár. Az is igaz, hogy egy fecske nem csinál nyarat, de viszont ha napi 200 ember “gyárilag okosított” VW diesellel viszi iskolába a gyerekét benzines autó helyett az már gáz lehet a helyi levegőminőségben. Ha majd neked is lesz gyereked, akkor te is másképp fogod gondolni ezt.
      Az olajfogyasztás (bizonyos mértékig) nem vezet emisszió növekedéshez, mert van katalizátor a mai autókon – épp ezért is tudják a gyártók kihasználni azt, hogy szándékosan fecskendeznek be olajat a hengerfal plusz kenéséhez.

    • 2019.01.09. at 15:14
      Permalink

      “Nem kéne a dízeleket bántani, baromi jó technika, és a benzines is tud elég költséget csinálni, főleg ezek az Európai, kis köbcentis (300 cm3 alatti), nyomatéktalan, szánalmas motorok.”

      Erre mondj már egy példát! 🙂

    • 2019.01.08. at 12:47
      Permalink

      Az emberek többségénél viszont nem erről van szó, hanem divat (lásd “paleo” diéta). Paleo burger vagy pizza a hekkelés hekkelése.

      Nagyon ritka az igazi glutén érzékenység, minden más esetben több szennyet visz be az ember a glutént helyettesítő cuccal.

      • 2019.01.09. at 15:12
        Permalink

        A lakosság kb. 2%-a érintett jelenleg, de ennél valószínűlegh több van mert a nem mindenkinél ismerik fel. Ez egy valódi, bizonyítható érzékenyég, a paleo étrend egy kitalált hóbort, azért nem keverném a kettőt. Egy valódi lisztérzékeny komoly emésztési problémákkal küzdhet ha glutént fogyaszt, akár kórházba is kerülhet. Ezt a paleo étrend kapcsán azért nem lehet elmondani.

Vélemény, hozzászólás?