Használható kombikupé – Kia Proceed 1.4 GT Line teszt

Kia Proceed 1.4 T-GDI DCT GT Line teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Feladta a leckét a Kia, hiszen a jelenlegi Ceed palettáján kétféle kombi szerepel. És közülük a shooting brake-re rajzolt ProCeed is egy kiválóan használható kombi.

Amikor megjelentek az első hírek a kombikupévá alakított ProCeedről, keveset tettem volna rá, hogy sikeres lehet, főleg egy rendes kombitesó mellett. Persze akkor még semmit nem tudtam az árazásáról. Azt sejtettem, hogy a forma elnyeri az emberek tetszését, legalábbis sokkal többeknek fog tetszeni, mint nem tetszeni, de ez még nem elég a piaci sikerhez. Aztán hoppon maradtam, ugyanis nagy sikert aratott a ProCeed, de az egész Ceed családnak sokat köszönhet a Kia. Idén az év első három hónapjában az eddigi legjobb eredményét érte el a dél-koreai márka Európában. Az új ProCeedből egyetlen hónap alatt (márciusban) többet adtak el, mint elődjéből, a háromajtós Procee’d modellből 2018 első negyedévében. Egy hetet eltöltve az autóval a siker már nem is meglepő. Elsőként a forma az, ami magával ragad. Nem véletlenül becéztük korábban szlovák Panamerának, ugyanis valóban a Porsche luxuslimuzinjára emlékeztet, persze a saját egyedi megoldásai nem hiányoznak róla, ezért egy igazán üde jelenség a ProCeed. Ha csak szemből látod, nem tapasztalsz szinte semmi különbséget, az új Ceed csinos arca néz rád a tigrisek orráról mintázott hűtőráccsal. Árulkodó jel lehet viszont a GT Line felszereltséghez tartozó ködfényszóró betétek megléte, amelyeket egy fekete műanyagcsík köt össze az alsó hűtőráccsal. Illetve a picit alacsonyabb szabad magasság, bár ezt igazából csak akkor lehet észrevenni, ha egymás mellé állítják a két modellt.

Oldalnézetből, majd hátulnézetből aztán jön a szívtiprás. A valóban kupésan lejtő tetőív, a cápauszony az oldalablakoknál hátul csodás látványt nyújt.

Ám a vékony hátsó lámpatestek és az őket összekötő fénycsík is a szemkápráztató részletek közé tartozik. Egyszerűen szép, és ezt most határozottan ki merem jelenteni, bár tudom, hogy szubjektív és kapok majd érte néhány keresetlen kommentet.
Hirdetés
A ProCeedet elnézve megfordult a fejemben, hogy miért venné bárki a sima kombit, ha egy ilyen műalkotással is gyarapodhat a család járműparkja. Nos, a csomagtér mérete és kihasználhatósága lehet az egyetlen érv a kombi mellett, de mielőtt hátul kezdek kutakodni, nézzünk körül elöl is. Széltében a tér meglepően nagy a Ceedben, megkockáztatom, hogy kategóriája egyik legszélesebbjének tűnik, és ezt a fegyvertényt a ProCeed is magáénak tudhatja.

A GT Line felszereltséghez bőr és szövet kombójával borított, kényelmes és egyben látványos ülések járnak, emellett a fehér cérnával varrt, lapított, bőrborítású kormánykerék is a sportos lelkületűeknek kedvez.

Igazából minden részlet igényes a műszerfalon, a bőrborításúnak tűnő műszerfal az álvarrással sem bazári, nagyon jól idomul az összképbe. A korábbi tesztekben már mindent elmondtunk a középkonzolról és a műszeregységről, ezért ezzel most nem is szaporítom tovább a szót, hiszen a ProCeed esetében fontos kérdés, hogy a forma oltárán feláldozták-e a hátsó utasok kényelmét. Nos, a lábteret nem áldozták fel, de a fejtérből néhány centit igen, ám ettől függetlenül nem kényelmetlenebb az átlagos magasságú (180 centi alatti) felnőttek számára sem, csupán egy kicsit zártabb érzést nyújt. És akkor az újabb nagy kérdéshez érkeztünk. Mennyivel kisebb a ProCeed csomagtere a kombiénál?

Papíron csupán 30 literrel kisebb, pontosan 594 literes, ami jobb érték több konkurensnél is.

A hátsó üléstámlák lehajtásával 1545 literig bővíthető, ami ugyancsak kisebb kicsit, mint a kombi esetében, ugyanakkor ez még mindig egy jól használható méret, főleg, hogy a csomagtér-ajtó is ugyanolyan tágasra nyílik, illetve az alacsonyabb szabad magasság miatt a csomagokat is könnyebb beemelni. Széltében és hosszában ugyanakkora helyet kap a ProCeed tulajdonosa, mint a kombi esetében, viszont a csomagtér magasságában pár centivel alulmarad a kombikupé. Egy kupéhoz erős motor illik, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy az alsó-középkategóriában járunk (bár a ProCeedet egy kicsit a prémiumszegmens irányába pozicionálja a Kia a saját bevallása szerint). Tehát fontos a gazdaságos üzemelés is, hiszen úgy a flotta, mint a magánvásárlók kedvelt terepe ez a kategória. Az 1,4 literes, turbófeltöltéses motor próbál egyfajta arany középút lenni. A 140 lóereje képes sportosan mozgatni az autót, miközben a fogyasztása elfogadható szinten marad.

Alapjáraton annyira rezzenéstelenül és csendesen jár, hogy néha még az is megfordult a fejemben, valóban mozognak-e a dugattyúk a hengerekben.

Gázadásra szintén nem válik tolakodóvá a négyhengeres masina hangja, amelynek 242 Nm forgatónyomatéka már 1500-as fordulattól rendelkezésre áll. Egyszóval a rugalmasságra nem lehet panasz, ahogy a hétfokozatú, duplakuplungos automatizált sebességváltóra sem, hiszen buta váltások nélkül végzi a dolgát és igyekszik mindig alacsonyan tartani a fordulatszámot. Kivéve a Sport gomb megnyomásakor is. Ez a mód engedi tovább pörgetni a motort, ami jól jöhet például a hegyi kaptatókon. Ha nem vadul ezzel a kedves sofőr, akkor nem tartom elképzelhetetlennek, hogy 7 liter alá is képes levinni a vegyes fogyasztást. Nekem tankolás szerint a legkisebb érték 7,1 liter volt. Ha már a sportosságot említem, meglepően ügyesen hangolták a ProCeed futóművét. Itt szintén az arany középutat keresték. Pont annyira feszes, hogy még ne legyen zavaróan rázós a kráterekkel és gyűrődésekkel teli utakon, ám a kanyarvadászatban is élvezetet nyújtson. Ehhez jön még a közvetlen kormányzás és máris mehet az élményautózás, a fentebb említett sportgomb megnyomásával. A szépségnek azonban ára van. A „prémiumosabb” elmozdulást jól láthatóan beárazta a Kia. Listaár szerint a Ceed kombi 4 774 000 forintról indul, míg a ProCeed alapára 6,65 millió forint. Persze a teszt alanya, ahogy már említettem, eleve csak GT Line és GT felszereltséggel kapható, ami egyben azt is jelenti, hogy alapáron is rendkívül gazdagon felszereltek. Többek között a biztonsági arzenál is impozáns. Olyan tételeket is tartalmaz, mint például a sávtartó és az adaptív tempomat, ami képes a vezető beavatkozása nélkül terelgetni az autót, ráadásul nem ingázik a sávban a vonalak között, nagyon szépen tartja az autót középen. Emellett a felszereltséghez tartozik a vészfék asszisztens, a táblafelismerő, a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer is. Az autó ára persze feltornázható LED-es fényszórókkal, vezeték nélküli telefontöltéssel, tolatókamerával és további kényelmi, avagy biztonsági felszereltségekkel, így a tesztautó ára átlépte a 9 millió forintot. Persze ettől nem kell megijedni, néhány nem létfontosságú extrát kihagyva, jóval kisebb árat kapunk. Ugyanis a turbós 1,4 literes motorral és manuális váltóval 7,15 milliótól hazavihető a gazdag alapfelszereltségű ProCeed, amelyhez az automatikus váltó 500 ezer forintba kerül.

Az biztos, hogy praktikum szempontjából nem veszít sokat, aki a ProCeed mellett dönt. Hogy érdemes-e a stílusért kifizetni a felárat, azt már mindenki döntse el a saját ízlése szerint. Egy biztos, a ProCeed után legalább annyian megfordulnak, mint egy „prémiumemblémás” vetélytárs után.


Értékelés
Pozitív
Látványos formaterv, hatalmas csomagtér, kényelem, kulturált benzinmotor, elfogadható fogyasztás
Negatív
A kombihoz viszonyított felár
Árak
Tesztmodell alapára
7 649 000 Ft (2019.05.02.)
Tesztautó ára
9 340 000 Ft (2019.05.02.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1353 cm3
Teljesítmény:
103 kW (140 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
242 Nm 1500-3200 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,4 s
Végsebesség:
205 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,0-6,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4605 mm
Szélesség:
1800 mm
Magasság:
1422 mm
Saját tömeg:
1436 kg
Össztömeg:
1870 kg
Terhelhetőség:
434 kg
Tengelytáv:
2650 mm
Karosszéria-kivitel:
shooting brake
Csomagtér:
594-1545 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1490 mm
Belmagasság elöl:
920-1000 mm
Belmagasság hátul:
890 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
210 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1380 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1050 mm
Csomagtér magassága:
660 mm
Csomagtér hossza:
1070 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1830 mm
Raktérnyílás szélessége:
1110 mm
Raktérnyílás magassága:
900 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d-Temp
Hengerűrtartalom:
1353 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
7 fokozatú automatikus
Nyomaték:
242 Nm 1500-3200 1/min-nél
Teljesítmény:
103 kW (140 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
205 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,4 s
CO2-kibocsátás:
137-147 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,0-6,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,1 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
62 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.05.07. at 00:19
    Permalink

    ha nem lenne ennyire ötlettelen porke koppintás még azt mondanám oké. persze ettől függetlenül oké, azoknak akiknek opció akár egy kombi (a klasszikus busz-téglakombitól sokkal jobb).
    én biztos, hogy nem vennék kombit, akkor inkább egy sportosabb kompakt méretű suv ültetve…de amíg vannak hatchek addig szerencsére se suv-ot, se kombit nem kell vennem.

Vélemény, hozzászólás?