Élveznéd, vagy utaznál? – Stinger vs. Superb

Kia Stinger vs. Skoda Superb összehasonlító teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szinte minden tekintetben verhetetlen a Superb, mégis akadnak olyan kihívók, amik többet tudnak nála, bizonyos területen. Nézzük, hogy fest a Kia ötajtós túrakupéjával szemben!


Számtalan kihívóval áll szemben a Skoda nagyautója, de egyik sincs egyszerű helyzetben a Volkswagen-csoport viszonylag olcsó limuzinjával. A Superbet sosem volt egyszerű értelmezni, mivel már első generációja is váratlanul jól sikerült, azonos alapokon sokkal többet adott, mint bármelyik Volkswagen, jóval kedvezőbb áron. Harmadik generációjával sincs ez másként, az MQB padlólemez ennél nagyobb és több autót már aligha bírna el. Ár-érték arányával még mindig elég jól teljesít a kategóriában, de egy viszonylag magas felszereltségű példány, mint ez a Laurin & Klement már vastagon 10 millió fölötti árcédulát visel. Ennyiért pedig már alaposan jelen van több modell is a piacon, aktualitása miatt most nézzük, hogyan teljesít egy Kia Stingerrel szemben.
A Kiának ez egy egészen új mezőny, a prémium felé kacsingató középkategóriások között eddig nem volt nevezettje, ám az utóbbi időkben már az Optima is egész magas szintet ért el. A Stinger viszont más tészta, a Hyundai prémium nagyautói alá készített padlólemezére épül, és akárcsak a legtöbb valóban prémium modell, hátsókerekes. A hosszmotoros felépítés miatt egészen más a belső kialakítása, mint bármilyen keresztmotoros autónak, így a Superbhez képest is egészen más karakter.

Több téren sem érhet fel a Superb helykínálatához, de vannak olyan területek, amiről a Skodánál csak álmodnak, a Stingernek viszont minden egyes négyzet-centiméterét áthatja.

Ez a sportosság és a színtiszta vezetési élmény, de lépjünk egy kicsit még vissza, és nézzük először kívülről őket.
Kia Stinger, Skoda Superb - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
Kia Stinger 4830 1870 1400 2905 406-1114
Skoda Superb 4861 1864 1468 2841 625-1760

A Stinger hátsókerekes karaktere azonnal észrevehető, a hátsó tengely fölötti domborítás, az irdatlan hosszú géptető és az egészen előretolt első tengely erről árulkodik. Ezzel szemben a Superb a klasszikus szedán vonalat képviseli, három jól elhatárolható dobozból álló formája konzervatív, elegáns és éles vonalaival mondhatjuk, hogy divatos is. Karosszériája széles, de nem annyira, mint a Stingeré, valamint tengelytávolsága is rövidebb. Külső tekintetében érdemes a fényszórókat is figyelni, ugyanis a Stinger GT-Line felszereltségéhez már adaptív, kanyarkövetős és automata kapcsolású teljesen ledes lámpák járnak, míg a Superbnél ez csak bi-xenon lehet LED menetfénnyel, ez az L&K-hoz már alapáron jár.

Mindkét autó bőven 4,8 méter fölé nyújtózik, ám a Superb 3 centivel így is hosszabb a Stingernél, ami alapvetően meghatározza a belső méreteket.


Kia Stinger, Skoda Superb - belső méretek
Kia Stinger Skoda Superb
Belső szélesség elöl [mm] 1530 1500
Belső szélesség hátul [mm] 1510 1500
Belmagasság elöl [mm] 880-950 900-980
Belmagasság hátul [mm] 910 940
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött [mm] 200 350
Ülőlap hossza elöl [mm] 520-590 510
Ülőlap hossza hátul [mm] 530 480
Csomagtér maximális szélessége [mm] 1290 1000
Csomagtér szélessége a kerékdobok között [mm] 970 1000
Csomagtér magassága [mm] 760 540-770
Csomagtér hossza [mm] 1060 1110
Csomagtér hossza üléshajtással [mm] 1890 2000
Raktérnyílás szélessége [mm] 890 1050
Raktérnyílás magassága [mm] 1100 1110

Csomagtartóban szinte verhetetlen a Skoda, alapból is 625 literes a raktér, egy valódi hangár a hagyományos autók között, míg a Stingernél ez csupán 406 liter. Nem mintha utóbbi nem lenne elég négy ember egy heti nyaraló felszerelésének, de családosok számára nyilván vonzóbb, hogy a babakocsit (vagy akár kettőt) csont nélkül vághatják be a Superb rakterébe. Mindkét autó ötajtós és motorosan nyílik a csomagtér fedél,

a Superbhez kérhető a láblendítéses nyitás, a Stinger GT-Line-hoz viszont jár az intelligens nyitás, ahol elég csak megállnunk az autó mögött, és négy-öt csippanás után már nyitja is a fedelet.

Praktikus megoldásokban a Skoda jeleskedik, több akasztó és rögzítőpánt mellett minden falon találunk hálót is a kisebb tárgyak biztos szállításához.
Hirdetés

Utastér tekintetében alapvetően meghatározó a padlólemez felépítése, valamint az, hogy a Stingert sportosabbra szabták, közel hét centivel alacsonyabb a Skodánál. A Superb hátsó lábtere verhetetlen szinte minden kategóriában, de a Stingerben sem fog panaszkodni senki sem hátul. Azok pláne, akik jobban szeretik, ha az ülés formázott, a Stinger hátul is kellőképpen tart, és mellette kényelmes is, cserébe viszont legfeljebb két főnek szól, középen már kissé kényelmetlen.

Elöl mindenképp a Stinger a nyerő, a sportos ülések oldaltartása hibátlan, a GT-Line ülésekben még állítható is.

Az üléspozíció elöl kardinális kérdés, ez mindenképp stílusfüggő. A Superb ülése jól testre igazítható, de a kormány rövid úton való állíthatósága miatt inkább a függőlegeshez közeli háttal kell ülni, főleg azoknak, akik hosszabb lábúak. A Stingernél ez jóval természetesebb és sportosabb pozíciót nyújt, a kormány egészen közel húzható, az ülés pedig alacsonyra állítható, ezzel persze leginkább a fiataloknak és az erre fogékonyaknak kedvez.
Kia Stinger, Skoda Superb - műszaki adatok
Kia Stinger 2.2 CRDi Skoda Superb 2.0 TDI DSG
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 2199 1968
Hengerek/szelepek száma 4/16 4/16
Váltófajta/-fokozat automata/8 automata/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 200/3800 190/3500-4000
Nyomaték [Nm (1/min)] 440/1750-2750 400/1900-3300
Gyorsulás 0-100 km/h 7,6 7,7
Végsebesség [km/h] 230 235
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] 5,8 4,7
Fogyasztás a tesztkörön [l/100 km] 7,0 5,8
CO2-kibocsátás [g/km] 147 123
Saját tömeg [kg] 1735 1480
Megengedett össztömeg [kg] 2260 2130

Dízelmotorjaik tekintetében is összepasszolt a két próbált autó, bár a Stinger 2,2 literes gázolajosa két decivel nagyobb, valamint 10 lóerővel és 40 Nm nyomatékkal erősebb is a Skoda 2,0 literes TDI-jénél. A Stinegrhez alapáron jár a nyolcfokozatú automata váltó, a Skoda DSG-je még az erősebb dízelhez is feláras, de csak ha nem kérjük az összkerékhajtást. Ebben az esetben csak elöl hajt a Superb, mely bő 200 kilóval könnyebb is a Stingernél. Egyik motor sem az a vérpezsdítő sportos jelenség, és hangjuk is tipikus négyhengeres dízel, viszont nyomatékból fürgén indulnak meg. A Superb esetében jellemző a kipörgés, pláne téli gumikkal, a Stinger ilyen szinten harmonikusabb, a hátsókerékhajtással kevesebbszer adódik tapadásvesztés. A próbakörön mért 7,0 (Stinger) és 5,8 (Superb) literes átlagfogyasztás is jól mutatja, hogy a Superb a mindennapi takarékos közlekedésre optimalizált, de a Kia eredménye sem rossz, amellett, hogy

vezetés közben minden pillanatban élményekkel áraszt el.


A Superb futóműve L&K felszereltségnél elektronikusan állítható, a Stingernél csak a dízelmotorhoz nem érhető el, benzineshez viszont jár, ugyanakkor alapvetően feszesebb hangolású, mint a Superb Sport módban. Emiatt a mindennapi közlekedésben is csöppet kényelmetlen és az útról esetenként sokkal több információt ad át, mint azt az egyszerű sofőr kívánná. A Superb itt brillírozik igazán, míg a Stinger minden pillanatban ingerekkel áraszt el, a Skoda a tökéletes utazóautó, úgy juttat el A-ból B-pontba, hogy közben semmi nem zavar, vagy veszi el a figyelmet, és ez a pihentetés nagy érték.

Minőségben egészen hasonló a két autó, ám a Stinger több helyen kap bőrözést bent és a formák is barátságosabbak.

Széltében mérve tágasabb, érzésre azonban passzentosabb, mint a Superb. A Kia 7 colos multimédiája nem a legfejlettebb a piacon, sőt, néha lassú és a grafikája sem a legszebb, cserébe mindenképp ad tolatókamerát, GT-Line szinten pedig 360 fokos, négy kamerával dolgozó parkolósegédet. Adaptív tempomat, vészfékasszisztens, sávtartó, holttérfigyelő is van a Stingerben mindenképp, a Superbnél mindent külön kell beválogatnunk.
Kia Stinger, Skoda Superb - árak (Ft)
Alapár Tesztautó ára
Kia Stinger 13 250 000 15 450 000
Skoda Superb 12 440 030 13 005 611

Árak tekintetében a végső összesítést alaposan nyeri a Superb, ugyanakkor érdemes alaposan átnézni, mit is kapunk. A Stingernél fix a felszereltség tartalma, de csak az alap EX-ből hiányzik pár dolog, a GT-Line már mindent kap napfénytetőn és metálfényezésen kívül, így kerül a dízel tesztautó listaáron közel 15,5 millió forintba. A Superb esetében hiányzott a tolatókamera, az adaptív tempomat és a sávtartó az összehasonlításhoz, valamint a ledes fényszórók hiánya is negatívumként írható. Hasonló felszereltséggel azonban 14,3 millió körül áll meg egy Superb, ami továbbra is elmarad a Stinger árcédulájától, ugyanakkor utóbbinál is érvényes a márkánál megszokott 7 év garancia.

A Skoda esetében frissebb technológiát, könnyedebb és kényelmesebb kezelhetőséget illetve utazást kapunk, míg a Stinger a vártnál jobban teljesít sportosság és kezelhetőség terén.

Hasonló áruk miatt érdemes velük együtt is foglalkozni, persze a Stinger inkább nevezhető rétegmodellnek, míg a Superb tökéletes utazó és családi autó is egyben - automata váltóval is meglepően alacsony fogyasztással.
Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.12.21. at 12:10
    Permalink

    Mennyivel nehezebb a Stinger a Skodrinál, 255 kg az 255 kg barátok közt is.

    Ha egy sportos autót hasonlítunk össze egy autópályázós limuzinnal, lehet RS-t kellett volna a Stinger mellé rakni, katalógus szerint az is kicsivel 1500 kg alatt van. Közel ugyanolyan sportos, mint a Kia, cserébe ~250 kg előnye van minden egyes kanyarban, kigyorsításnál, bárhol.

  • 2018.12.21. at 14:29
    Permalink

    Méreteknél, vastag betűs részben a Superb 30 centivel hosszabb.. Helyesen: 3 centivel. Nekem csak a cikk második felében derült ki, hogy két dízelautóról van szó. Addig erre utalás nem volt.

    • 2018.12.21. at 14:39
      Permalink

      Valóban elírás volt, javítottam. Alapvetően nem a motorokra lett kihegyezve a cikk, így nem volt fontos kiemelni az elején, de a műszaki táblázatból már hamar kiderül

Vélemény, hozzászólás?