Szemtelenül jól néz ki – Volkswagen Arteon

Megéri a felárat egy Passathoz képest? – Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem telik el úgy egyetlen perc sem az utakon, hogy ne jönne szembe legalább egy Arteon, ha nem kettő. Öncélú divatozásnak tűnhet, de nagyon könnyen védhető, miért inkább ez egy Passat helyett.

Ez a négyajtós kupétetős divat rendesen kiverte a biztosítékot nagyon sokaknál. Nálam is, nehezen veszem rá magam, hogy egy Arteont, még nehezebben, hogy bármilyen SUV-ot lekupézzak, még akkor sem, ha a gyártó úgy kommunikálja. Ez egy átverés, a kupénak két oldalajtaja van, és leginkább lapos és sportos még úgy is, ha kis motor, vagy akár dízelmotor van benne. Egy négyajtós, pláne ötajtós karosszéria sosem lesz más, mint szedán vagy limuzin.

A kupé öncélú dolog, bármilyen praktikus megoldás épp azt homályosítja el, amire létrejött; a sofőr és legfeljebb egy teljes értékű utasa szórakoztatását.

Egy kupénál ne kerüljön szóba, hogy milyen könnyen be tudnak szállni a hátsó utasok és mekkora lábterük meg fejterük marad, a csomagtartó mérete is marginális, de általában azzal nincs gond. Szóval az Arteon sosem lehet más, mint egy szép formájú szedán. A Passat CC-vel és később már csak a CC-vel a Volkswagen lehozta a prémium kategóriából ezt az érdekes formát, amivel teljesen egyértelműen nagyon jót tett azokkal a flottás ügyfelekkel, akiknek túl kommersz a Passat. Az Arteonnal pedig olyan merészet húztak néhány éve, amin én személy szerint még ma is pislogok.

Ez a frontrész egészen illetlen egy Volkswagenhez.

Merész, agresszív, van benne érzelem, amitől furcsa módon vonzó is lehet. Én érzem magamat zavarban, hogy vonzónak látok egy Volkswagent, és nem, messze nem azért, mert felnőttem volna hozzá, vagy megjött volna az ízlésem, ez a kocsi szimplán fiatalos és menő, de nem bazári, aminek kimondottan örülök. Az arányaival próbáltak trükközni, de bizonyos szögekből nézve kicsit orra bukik a forma. Ez a hátránya annak, ha ezt a lendületes formát keresztmotoros padlólemezre kell építeniük, akaratlanul is lesz benne egy kis esetlenség és fog hiányozni belőle egy hangyányi kiállás, ami például egy Audi A5 Sportback esetében már pont megvan. Nem más az Arteon, mint a Passat sportosabb, vagányabb, fiatalosabb, bőrdzsekis kisöccse, akinek nincs kevesebb esze tapasztaltabb bátyjánál. Majdnem 4,7 méter hosszú, amiből csak a tengelytáv 2837 milliméter, ez 5 centivel hosszabb a Passaténál és majdnem pontosan annyi, mint egy Skoda Superbé. Magasságban csak 1450 milliméterig ér, vagyis egy elég elnyújtott, tényleg sportos fazonú kocsi. Mivel frissítés miatt járt nálunk, érdemes ennek a pontjain is átmenni, ami nagyon egyszerű lesz, az első és hátsó lökhárító változott, valamint a hátsó lámpa, ami a külsőt illeti. Ha nem lenne fekete az autó, kicsit könnyebb lenne észrevenni, mert elöl azért jelentős a változás a légbeömlők terén, de valahogy ennek a formának még a fekete fényezés is jól áll, na persze, nem annyira, mint az aranysárga, azért azt illik hozzá bevállalni, úgy az igazi. A frissítés érintette az utasteret is, pont ugyanazokat az újdonságokat találjuk benne, mint a Tiguan esetén; megváltozott klímakonzol, friss multimédia és új, érintős-nyomós panelek a kormányon, amire a letisztultabb embléma is került.
Hirdetés
Keret nélküliek az ablakai, amitől még inkább vonzó lehet az Arteon, és ezek miatt a karosszéria szilárdságán is kellett dolgozniuk. Ez elég jól sikerült, a bendő akusztikája sokkal jobb, mint egy Passat esetében, itt úthibákon sincs dübörgés, van viszont némi csavarodás, amit főként felhajtókon lehet észrevenni, megnyisszannak az ablakok, de épp csak egy hangyányit. Nagyon más egy Arteonban ülni, mint egy Passatban, vagy Superbben. Az üléspozíció és a tető kicsit alacsonyabb, az A-oszlop lankásabb, és közelebb van a szélvédő, a kormány is jobban beállítható, ezek összességétől pedig nem érezni feleslegesen nagynak a teret. Nem rosszak az anyagok sem, de a megcsillanó műszerfal, a festett ezüst műanyag díszítőelemek, a temérdek zongoralakk sajnos egyáltalán nem kelt drágább hatást, mint egy Kiában, mondjuk, itt azért a formák nagyot mentenek a helyzeten. Az üléspozíció hátul is elég jó, a beszállási komforthoz is hozzá lehet szokni – picit alacsony a tető, a helykínálat viszont szédítő, ilyen lábtér tényleg csak Superbben, vagy nyújtott 7-es BMW-ben, S-osztályban van. Anyagokból itt nincs rosszabb, mint elöl, ami dicséretes, és díszvilágításból is jutott, aminek a kivitelezésére sajnos nem szántak még annyi ötletet sem, mint például a Kia a Sorentóban.

Kezelőszervek tekintetében úgy tűnik, ez a multikormány lesz az új divat a Volkswagenekben.

Nagy kár, még a régi gombos kormány is sokkal jobb ennél, nem tud többet, csak csavartak egy akkorát a használatában, amitől pont használni lett kellemetlen. Gomb kell és tekerő, kár, hogy a VW-n kívül ezt mindenki egész hamar megértette és szivárognak vissza a klasszikus megoldások. Nagy szerencséje, hogy a klímapanel jól működik, pontosan érzékel, de e helyett is nyugodtan maradhatott volna a klasszikus. Szép a multimédia megjelenítése, és a sokadik új VW termék után már felkészülten állok neki a trip komputer nullázásának és jóval előre felhúzom a vállig érő nylonkesztyűt és veszem magamhoz a vazelines bödönt. Most csak alig pár percet kellett turkálnom hozzá a menü legmélyén. Tud vezeték nélküli Apple CarPlayt és Android autót, a kezelőfelület letisztult és viszonylag hamar tanulható, de a legnagyobb pozitívuma talán, hogy gyors és pörög, könnyű hamar mindent újrakezdeni, ha eljutottunk volna Mordorig, miközben csak a hangszínt szerettük volna beállítani. A hifi egyébként nem rossz, leszámítva, hogy valamelyik ajtóban mindig zörgött valamelyik hangszóró, csak feljebb kell tekerni és akkor a hangerő képes elnyomni. Kétliteres dízelmotoros, DSG váltós tesztautóból már járt nálunk egy pár, és ebben az Arteonban is a jól ismert páros dolgozik. Csak első kerekekkel hajt és 150 lóerős, 340 Nm nyomatékú kivitel. A tapasztalatok most kicsit eltérőek az eddigiektől, mert a hajtás összhangja ebben az esetben közel esett a jóhoz. A váltó keveset bénázott induláskor és irányváltáskor, és a motor hangja sem volt túlzottan erős, ez mondjuk már a Tiguan esetében is igaz volt. Vagy az van, hogy időközben sikerült új szoftvert írni a DSG-hez, vagy az Arteon pozíciója miatt még a Volkwagennél is a prémiumosabb vonalhoz tartozik, és ezért más a vezérlése. Persze az is lehet, hogy puszta véletlen és ekkora a szórás a legyártott autók között, plusz itt még a futás is 6000 kilométer alatti, viszonylag friss autóról van szó. 150 lóerejével teljesen egészségesen, ha van hely, akkor még sportosan is használható ez a hajtás. Igény lehet többre, de ennyivel már szinte minden lehetséges körülményt képes megoldani, a motoron nem fog múlni. Gyors és erős, az elektronikusan a fékekkel imitált differenciálzárat viszont ehhez is érdemes lehet megrendelni, mert az ívbelső kereket ennyi nyomaték is folyton tekergetni fogja. A váltóra itt is igaz, hogy alapból túl hamar felváltogat és nagyobb gázra sem hajlandó mindig visszapakolni, Sport állásban viszont pont jó tartományban tartja a motor fordulatszámát akár csak ahhoz is, hogy egészségesen gyorsulhassunk el a lámpától, de ha tempósabbra vennénk egy kanyart, akkor is S-ben fogja csak kiadni.
Hirdetés
Fogyasztásban szintén kellemes a csalódás, a teszthét tankolás szerinti átlaga 7,9 liter javarészt városban és országúton használva. A korábbi magas tesztátlagok tapasztalatai után ez már elfogadható, de hozzá kell tenni, hogy jelentős városi használat mellett el tudja érni a 10 litert, ezt eddig a legtöbb 2.0 TDI tesztautó produkálta, így tökéletesen kimondható, ha nem lenne teljesen egyértelmű, hogy ezek az autók városba egyáltalán nem ajánlottak. Futóműben is kellemes a csalódás, feszes az Arteon és elég jó úttartású is, elég stabil és még rugózik is, szóval teljesen általánosan mondhatjuk rá, hogy jó, ugyanez igaz a kormányzásra is, semmi különleges, egyszerűen csak nem zavar, ami mindenképp pozitív. Az Arteon nagy ütőkártyája a formája és az, hogy semmivel sem tud kevesebbet egy Passatnál. Az R-Line felszereltségű tesztautóhoz konfigurálva egy nagyon hasonló felszereltségű Passatot 1 millió forint különbség adódik, az Arteon ennyivel drágább. 16-17 millió forintos árszinten beszélve ez nem tűnik olyan jelentős különbségnek. Ha megkapnám a kérdést egy cégnél, hogy ennyi pénzből Arteon vagy Passat? Valószínűleg én is lemondanék inkább néhány extráról, vagy az extra fényezésről, így az én szememben teljesen védhető, ha valaki ezt választja. Nagyon jó a formája, részletgazdag és nem hivalkodó, de a legfontosabb, hogy nem unalmas, és ez pont elég érv mellette egy Passattal szemben.
Értékelés
Pozitív
Megjelenés, összeszereltség, helykínálat, üléspozíció, motorerő, vezethetőség
Negatív
Kormánygombok, anyaghasználat
Árak
Tesztmodell alapára
14 612 200 Ft (2021.02.18.)
Tesztautó ára
17 083 300 Ft (2021.02.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 3500-4000 1/min-nél
Nyomaték:
340 Nm 1750-3000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.10 s
Végsebesség:
220 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4862 mm
Szélesség:
1871 mm
Magasság:
1450 mm
Saját tömeg:
1578 kg
Össztömeg:
2180 kg
Tengelytáv:
2837 mm
Karosszéria-kivitel:
Szedán
Csomagtér:
563 l
Belső szélesség elöl:
1550 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
900-980 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
330 mm
Ülőlap hossza elöl:
520-550 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1420 mm
Csomagtér magassága:
480-700 mm
Csomagtér hossza:
1160 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
2050 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
1000 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
340 Nm 1750-3000 1/min-nél
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 3500-4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
220 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.10 s
CO2-kibocsátás:
114 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,9 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?