Taxinak pompás, családnak sem rossz – Nissan NV200 Combi teszt

Nissan NV200 Combi 1.5 dCi Tekna teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hét üléssel, dízelmotorral, csúcskivitelben járt nálunk New York új taxija, a Nissan NV200.



A másfél évvel ezelőtti teherszállító után ismét nálunk járt a Nissan New York-i taxitendert nyerő kisbusza, de ez alkalommal a teherhordó NV200 és a személyszállító Evalia között elhelyezkedő Combi kivitelben. 7 ülés, két oldalsó tolóajtó, hagyományos kivitelű, felfelé nyíló csomagtérajtó hátul, sötétített oldalablakok, 1,5 literes 110 lovas dízelmotor. Fekete fényezését hátul ezüstcsíkba foglalt Taxi-felirattal dobták fel, dísztárcsás acélfelnijei manapság szokatlanul aprók, átmérőjük 14 col, melyeken elég ballonos, 175/70-es gumikat visel.
Taxifront
Bár a korábbi tiltakozások nyomán elhalasztották a taxik előre meghatározott paraméterek alapján történő cseréjét, azért előbb-utóbb lesz döntés, és a Nissan ekkor szeretné az NV200-zal magához csábítani a váltásra kényszerülő fuvarozók zömét. Részben ez a hamarosan várható, tömeges igény szülte a teherautó és az Evalia között fellépő Combi megjelenését, mely már az utóbbi időben is szerzett magának híveket. A tesztautót szolgáltató Nissan Hovány eddig 27 példányt adott át ilyen célú felhasználásra, a vásárlók között volt egy megszállott benzinpárti, a többiek mind a takarékosabb dízelt választották. Döntésüket az is befolyásolta, hogy ez a hétüléses öszvér kivitel most 5 millió forint alatti áron elvihető.

Hirdetés

Adott tehát egy dobozos, amit berendeztek utasszállításra, de azért nem agyaltak túl sokat azon, vajon hogy lesz komfortos az autó? Szövetborítású ülések, az utasteret befedő szürke padlószőnyeg, amire elöl és a második sorban gumibetét is jön, hogy inkább az fogja fel a koszt és a nedvességet. Az ülésrendszer elég jól variálható, a harmadik sorban elhelyezett két ülés összecsukható, majd az alsó rögzítés kioldásával a csomagtér falára akasztható, praktikus, de nem túl elegáns megoldásként. A középső sor 60:40 arányban osztott, az üléstámlákat madzaghúzással lehet síkba fektetni, majd egy másik madzaggal előrebillenteni helyükről. Ha ezt mind megcsináljuk, akkor már majdnem 3 köbméter vár a berakodásra váró tárgyakra, az öt személlyel kihasznált tér mögött 2300 liter marad poggyásztárolásra.

A doboz belső tere jól kihasznált, egy ilyen jellegű autóban elvárható lenne, hogy apróságaink is megtalálják a maguk helyét. Sajnos ez nincs így. Szűkek az ajtózsebek, a kesztyűtartó a jól megszokott, hagyományos, fedeles megoldás helyett nyitott, és benne található egy teljesen szerencsétlen kialakítású, felülről benyúlva nyitható fordított tárolórekesz, amibe alig fér valami. A két ülés között ismét csak lett volna lehetőség kialakítani hasznos, pohártartós tárdobozt, ehelyett kaptunk egy szintén több sebből vérző, jó csúszós felületű műanyag izét. Nem a teteje nyitható, hanem az első fala, ami azt jelenti, hogy nem tömhetünk bele sok mindent, mert akkor ajtónyitáskor szétszóródnának a padlón. Tovább rontja a helyzetet, hogy az AUX- és USB-csatlakozókat ennek a belső hátfalára rakták: a vezetőülésből csak előre hajolva, lent hátranézve lehet megtalálni a lyukakat, menet közben itt kaparászni életveszélyes.

Még ez is elmenne, ha legalább a tetején nem 3,5 mm mélységű lenne a tálca, vagy legalább az aljában lenne gumírozott betét, hogy indulásnál, fékezésnél és kanyarban ne repüljön róla a más hely híján idepakolt zenelejátszó. De így itt sem tarthatjuk, jobb ha kitöltjük vele a középső pohártartók egyikét, amibe sekélysége okán nem érdemes 3 decisnél nagyobb poharat tenni. A műszerfal szélén található hengerek valamivel mélyebbek, és a sofőrülés alatti kihúzható fiók is hasznos, akár a jobb oldali szék alá is kerülhetett volna egy.

Első beülésnél kicsit hiányzik a sofőrülésből kispórolt magasságállítás, főleg, hogy a kormány nem mozgatható tengelye mentén. Ha kényelmesen el akarjuk érni (177 cm-rel), akkor érdemes a függőlegeshez közelítő háttámla-beállítást választani, majd hosszabb úton engedni a szorításon. De hagyjuk a fészkelődést, inkább közlekedjünk. Eközben lehet megismerni az NV200 igazán szerethető arcát. Mert ugyan magas és dobozszerű, ezért valóban teherautós az üléspozíció, de ezt leszámítva akkora, mint egy átlagos kompakt, rövid túlnyúlásokkal, így szűk, forgolódást igénylő helyeken (fordulókör átmérője 10,6 m) is igen könnyen manőverezhető. Nem volt benne parkolóradar, de nem is hiányzott, jól kilátni belőle, az elefántfül méretű tükrök is jól megmutatják a lapos, dizájnosabb építésű sarkokkal bíró autókon általában láthatatlan végeket.


Az 1,5-ös dízel kicsit nehézkesen indul, a váltó inkább elmegy, mint jó. Mint az ilyen karakterisztikájú motoroknál általában, kicsivel 2000 fölött már javasolja a felkapcsolást, ha engedelmeskedünk neki, akkor tényleg 6 liter környékén marad a fogyasztás (teszt: 6,7 l/100 km). Városban és országúton jól is megy, autópályás etalonnak vehető 130-nál viszont már elég hangos, s nem csak a motor, hanem a szélzaj is erősen emeli az utastér zajszintjét. Elöl MacPherson rugóstagok, hátul laprugós merevtengely emlékeztet a haszonjárműves alapokra, mégsem lehet panasz a menetkomfortra, oldaldőlését is egész jól kordában tartja. Ezt az autót tényleg taxizásra szánja a Nissan, viszonylag sokat utaztunk többen ide-oda vidéken, utasaim mindvégig elégedettek voltak mind a helykínálattal, mind a kényelemmel. A személyszállító kisiparosok által igénybe vehető kedvezményekkel ráadásul most 5 millió forint alatt megkapható, és ilyen áron nincs konkurenciája: az elérhető 5+2-esek mind drágábbak, és hátsó helykínálatuk is szűkebb.
Értékelés
Pozitív
Jó vezethetőség, könnyen manőverezhető, nagy ajtók, könnyen alakítható beltér
Negatív
Magasságban nem állítható vezetőülés, magas szélzaj, 110 km/h felett csökkenő stabilitás, növekvő motorzaj
Árak
Tesztmodell alapára
5 236 000 Ft (2012.10.13.)
Tesztautó ára
5 425 100 Ft (2012.10.13.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Teljesítmény:
81 kW (110 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
240 Nm 1750 1/min-nél
Végsebesség:
160 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4400 mm
Szélesség:
2011 mm
Magasság:
1860 mm
Saját tömeg:
1401 kg
Össztömeg:
2030 kg
Terhelhetőség:
629 kg
Tengelytáv:
2725 mm
Karosszéria-kivitel:
kisbusz
Csomagtér:
900 l
Belső szélesség elöl:
1430 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
990 mm
Belmagasság hátul:
1000 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
280 mm
Ülőlap hossza elöl:
460 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1200 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1150 mm
Csomagtér magassága:
1230 mm
Csomagtér hossza:
420 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1130 mm
Raktérnyílás szélessége:
1200 mm
Raktérnyílás magassága:
1180 mm
Motor és váltó
Motor:
1,5 dCi
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
240 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
81 kW (110 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
160 km/h
CO2-kibocsátás:
144 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,7 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
67 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
71 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 13:03
    Permalink

    De nem??? Nézzünk rá oldalról, előlről, hátulról, közelről és távolról. Kiköpött hullaszállító színben sikerült kifogni. Huhh, ez nagyon meredek… S:)

  • 2017.10.30. at 13:03
    Permalink

    Ebben a fekete színben, szürke csíkkal az oldalán pont úgy néz ki, mit egy hullaszállító. Gratulálok a színválasztáshoz az illetékesnek. Tisztán halottaskocsi megjelenése van. A taxi helyett inkább a “RÉVÉSZ” vagy a “HÁDÉSZ” feliratot kellett volna elhelyezni az oldalán. Alkalomhoz illőbb lett volna. 🙁

    A színvilágtól messze elvonatkoztatva az eleje jól néz ki az autónak, a hátulja viszont sajnos gagyi hatást kelt. A hátsó lámpáit erősen át kellene szabni, formálni, hogy hátulról egy csöppnyi előkelőséget csempésszünk a formavilágába.

    A nagyon nagy durranás a már beharangozott, ám érthetetlenül késlekedő tisztán elektromos változat lenne, amely a csodálatos Nissan Leaf hajtásláncát kapja meg. A villamos verzióval piacot tarolna 3-4 kategóriában is. Jöjjön minél előbb, nagyon kell már egy elektromos mikrobusz!

Vélemény, hozzászólás?