Nem az, aminek látszik – Peugeot 308 SW 1.2 PureTech teszt

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Háromhengeres turbós benzinessel is nagyon meggyőző a Peugeot 308 SW. Ezzel kérném, meg a hozzá opciós automata váltóval.


Mintha már lett volna. Már az átvételkor rémlett, hogy a 308 SW bemutatóján mintha épp ezt az autót vezettem volna, és valóban. Azóta járt nálunk 1.6 e-HDi motorral, nekem pedig ismét a barna színű 1.2 e-THP jutott, s annak ellenére nem bántam meg, hogy többszörös csalódást okozott.
Hirdetés


Már nem hétüléses. Ott kezdődik a történet, hogy a korábbi 308 SW egy praktikus, hétülésesként is elérhető, egyterűs jellemzőket is adó, ugyanakkor hagyományos kombi volt, ami mellett az olcsóbb ötüléses Break is szerepelt. Most pedig már nincs Brake, az SW pedig csakis ötüléses lehet. Baj? Talán nem annyira, mert a hétüléses, de hagyományos kombira vágyók száma nem túl komoly, remek hétülésesnek pedig ott az 5008-as a Peugeot kínálatában, a 308 SW pedig nem csak ülésszámából, tömegéből is leadott, utóbbiból mintegy 200 kilót, s ez bizony nagyon jót tett neki.

Az Év kombija. Az Év Autója díjas Peugeot 308 kombija a 308 SW, ám nem ez a legfőbb erénye, sőt, talán jobb is egy kicsit elvonatkoztatni az alap ötajtóstól. Az SW inkább külön modell, nyugodtan mondhatjuk az év kombijának is, mert mindazon jellemzőket megadja, amiket a 308-as, de hozzá még 33 centi többlet hosszúságot is, amiből 11 centi a tengelytávot növeli, a maradék 22 pedig a hátsó túlnyúlást, azaz a csomagteret. Ha az utaskabin hossza nem is rekorder méretű − a Skoda Octavia például érezhetően tágasabb, de a csomagtér a kategória legjobbjai közé teszi a 308 SW-t. Miként az Octavia, a 308 SW is 610 literes csomagteret ad, igaz azonban, hogy ebből „csak” 540 liter a padló feletti tér, 70 liter alatta van. Viszont így is nagyobb térbe pakolhatunk, mint mondjuk az új Ford Mondeo vagy az Opel Insignia esetén, s a nagyobb (nemrégiben frissített) 508 SW-énél is mindössze 10 literrel kisebb a tér.

Kategóriák közt. Bizony, a 308 SW amolyan kategóriák közötti modell, s ha a megjelenését nézzük, kecses formájával inkább mondhatjuk középkategóriásnak, mint kompaktnak, amilyen valójában. Hosszúsága 1,5 centi híján 4,6 méter, amivel még nem vészesen nehéz parkolóhelyet találni, pláne úgy, hogy felárért parkolóasszisztens segít − nem csak a beállásban, akár a kiállásban is, befelé nem csak párhuzamosan, merőlegesen is. Kár, hogy a rendszer nem túlzottan gyors. Viszont ez is kipipálható az extralistán, ahogyan a fontosabb sofőrsegédek is, kérhető hasznos holttérfigyelő és manuális váltóval igazából csak autópályán élvezhető, ott jól szolgáló távolságtartós tempomat is.

Autópályán is jó. Bár sokan úgy vélhetik, hogy a háromhengeres SW nem elsősorban autópályázáshoz való, kifejezetten jól teljesít ott is. A mindig csendes és háromhengerességéhez mérten egészen egyenletes alapjáratú, közvetlen befecskendezésű, kiegyensúlyozótengelyes, olajban futó szíjjal hajtott vezérműtengelyes és természetesen turbós 1.2-es PureTech motor a hozzá kapcsolt 6 sebességes kézi váltóval jó kombináció. Városban is gyorsan végig lehet kapcsolgatni a fokozatokat negyedikig, pedig nem rövid áttételezésű a váltó, a 130 km/órás utazótempó hatodikban alig több mint 3000 1/perc fordulattal futható. A 230 newtonméteres csúcsnyomaték már 1750 1/percnél élvezhető, de az igazi kunszt nem ez, hanem az, hogy 1500-3500 1/perc fordulat között konstans a nyomaték 95 százaléka, azaz közel 220 Nm megvan. Ezzel már eléggé szépen lehet autózni, az SW kereken 10 másodperc alatt tudja abszolválni a 100 km/órára gyorsítást, végsebessége 205 km/óra lehet. Igaz, nem ez az üzemmód illik hozzá. Sokkal inkább a higgadt, nyugodt autózás, amit az Euro6-os, amúgy is tiszta üzemű motor barátságos fogyasztással hálál meg: vegyes körülmények között 6,3 l/100 km lett a tesztátlag.
Vörös is lehet. Feláras tételként kapcsolható a Sport-mód a gázpedál reakciójának közvetlenebbre hangolásával, az eléggé szintetikus, de visszajelzést úgy sem sokat adó elektromos szervós kormány rásegítésének visszafogásával, a műszerblokk pirosra színezésével, valamint teljesítmény-, nyomaték és turbónyomás-mérő megjelenítésével. Ennek igazából egyetlen értelme van: megmutatja, hogy józanul vezetve alig használjuk ki a motor erejét. Ha pedig kihasználjuk, akkor nem a gyári 4,9 literes vegyes fogyasztási értéket fogjuk kapni. A 308 SW nekem viszont nem az az autó, amiben erre vágynék, fémgombos váltókarjához nem túlzottan szerettem nyúlni, télen jellemzően hideg, maga a váltó pedig kicsit karcosan jár. Precízen megvezetett, szó se róla, Peugeot-ban rég találkozhattunk ilyen jó váltóval, de azért egy hajszálnyit járhatna könnyebben, klattyanhatna finomabban a fokozatokba. Még egy kicsi kritikával illethető a futómű is. Alapvetően kényelmes, lágy, és talán éppen ebből eredően a fekvőrendőrökön szinte döccen és közben koppan az autó, hiába megyünk rájuk lassan. Ez viszont leginkább csak a vékonyabb „fekvőközegeken” jelentkezik, a méretesebbekre már az általánosan megszokott kényelemmel mászhatunk fel.
Finom, puha. Eljött az idő, hogy 2,75 éves, természetesen autófanatikus fiamat idézzem, e két szóval foglalta össze, hogy milyennek tartja a 308 SW belsejét. És tényleg, az óhaj szerint sötét vagy világos belsejű 308, illetve 308 SW beltere nagyon finom, minőségi, a lágy szürke kárpitozással már-már légies. Kár, hogy kilátni nem olyan egyszerű belőle. Ezért van a feláras holttérfigyelő és a tolatókamera. Az utastér nem csak gusztusos, kellően tágas is. Ügyes trükk, hogy bár az övvonal divatosan magas, a hátsó ülésbe viszonylag magasra kerültek az Isofix-csatlakozók, épp annyira, hogy az azokba rögzített ülésekben a gyerekek egyenes háttal ülhessenek, s ki is lássanak. Ehhez jön még, hogy a csomagtér karhúzásra, egy-egy apró mozdulattal bővíthető 1660 literes, síkpadlós, több mint 1,8 méter hosszú térré, hogy a csúcs Allure szinten már alapból jár a kétzónás automata klíma és az adaptív LED fényszóró is. És összeáll a kép: a 308 SW egy nagyon kellemes családi autó, sokakat meglephet, de azzal a háromhengeres turbómotorral is, ami gyors bemelegedése miatt a zömében városban autózóknak leginkább ajánlható, ugyanakkor autópályán is jól használható.
Drága, mint minden. Ha a negatívumokat nézzük, leginkább csak néhány fanyalgás és az ár említhető. A 130 lóerős PureTech motorral a 308 SW 5,57 millió forintról indul, a gazdag Allure felszereltséggel már alsó hangon is 6,03 millió fizetendő érte. Néhány hasznos, ám feláras extrával, mint például kulcs nélküli nyitással és indítással (140 000 Ft), ráfutásgátlóval kombinált távolságtartós tempomattal (120 000 Ft), az első-hátsó parkolóradart, parkolóasszisztenst, holttérfigyelőt és tolatókamerát adó 350 000 forintos csomaggal és navigációval (145 000 Ft) nem nehéz érte több mint 7,5 milliót fizetni. A 17 colos alufelniket is adó, panorámatetős tesztautó már a 8 milliós árat súrolta alulról. Utóbbiakról lemondanék, a 350 000 forintos hatfokozatú automata váltót pedig feltétlen kérném hozzá! A vételár enyhítéseként 200 000 forint kedvezmény mindenkinek jár, de azért az sem nagy titok, hogy a piacot zömében uraló flottavásárlók a rendelt autópark nagyságától függő, akár jóval nagyobb kedvezményekre számíthatnak. Mindent − természetesen utóbbiakat is − számba véve megdöbbentően, kellemes csalódásokat okozóan jó autó lehet a Peugeot 308 SW.

Értékelés
Pozitív
Csendes, kultúrált üzem, szerény fogyasztás, kényelmes futómű, kecses forma, hatásos adaptív LED fényszóró, nagy és könnyedén bővíthető csomagtér
Negatív
Fekvőrendőrön felütő felfüggesztés, szintetikus kormány, nem hibátlan váltó, nem eléggé csábító vételár
Árak
Tesztmodell alapára
6 310 000 Ft (2014.11.01.)
Tesztautó ára
7 930 000 Ft (2014.11.01.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1199 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
230 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.00 s
Végsebesség:
205 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4585 mm
Szélesség:
1804 mm
Magasság:
1461 mm
Saját tömeg:
1190 kg
Össztömeg:
1840 kg
Tengelytáv:
2730 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
610-1660 l
Belső szélesség elöl:
1490 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
970-950 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1250 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1050 mm
Csomagtér magassága:
720-900 mm
Csomagtér hossza:
1060 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1860 mm
Raktérnyílás szélessége:
1070 mm
Raktérnyílás magassága:
850 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
EURO 6
Hengerűrtartalom:
1199 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
230 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
205 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.00 s
CO2-kibocsátás:
113 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,3 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 01:40
    Permalink

    Szerinted hány 100 ezret futott példány van a piacon ebből a nemrég bemutatott modellből??? Aha, hogy egy sem… Akkor honnan veszed a véleményed??? Szerintem amúgy pont jó vétel lesz használtan mert a franciák egyik legjobban sikerült modellje jelenleg, talán nem véletlen az év autója díj sem. Nem kell befosni a kis turbósoktól, szinte mindegyik márkánál ez van már, épp most olvastam hogy a Mazda és a Toyota is fejleszti már a sajátját. Néhány dologra oda kell figyelni, pl. hogy megfelelő időnként megkapja a jó minőségű olajat és hogy ne kormolódjon el a sok városi használattól, ennyi a titka. Most ültem egy Peugeot dízel taxiban, 306.00 Km-nél volt az első turbócsere, mégis mennyire félt mindenki anno a turbódízel motoroktól.

  • 2017.10.29. at 01:40
    Permalink

    A “nagybetűs” hibridek közül kiragadva a [b]közellenséget[/b] a Priust, abban nem 400 kg akksi van, hanem 4000 kg. Ez tuti, hiszen ezt olvastam, meg a mendemondák, legendák…
    Meg még rádió (Slágerrádió) aktív is a veszélyes akksi! Sőt fel is szokott robbanni, úgy 200 km-enként!
    🙂

  • 2017.10.29. at 01:40
    Permalink

    Azért ezek a motorok már nem az első generációt képviselik a kis turbós benzinesek között. Véleményem szerint már nem kell tőlük annyira félni mint a sok konstrukciós hibával készült első generációs TSi és Ecoboost motoroktól. Fejlődött a technológia és sok már az üzemeltetési tapasztalat ezért a legtöbb típushibát (kormolás, elállítódó vezérlés, hűtési problémák) már valószínűleg kiküszöbölték. Ugyanez történt anno a közös nyomócsöves turbódízel motorok megjelenésekor is, ma már senki sem kérdőjelezi meg a létjogosultságukat.

  • 2017.10.29. at 01:40
    Permalink

    Turbo iránti félelemre egy alternatíva a Mazda Skyactiv szívó motorjai. Egyébként szerintem ÉSSZEL használva ezek a motorok is elketyegnek 2-300 ezret. Sajnos kezd átbillenni az autóipar is a ló túloldalára: a katalógus adatok fényezése és a pár % fogyasztás csökkenés miatt beáldozzuk a kiforrott, megbízható technikát… 🙁 Kérdem én: Euro 6, de a belefektetett plusz energia és plusz karbantartás költség, anyagfelhasználás tényleg védi környezetünket? Ugyanez érvényes a nagybetűs, környezettudatos hibridekre (400 kg akku előállítása, szállítása a gyárba, majdani ártalmatlanítása, stb.).

  • 2017.10.29. at 01:40
    Permalink

    Ugy latom uj e-baratsag szovodott:)
    Szerintem jol nez ki,en csak ettol a turbositastol tartok.
    Par evig 100e km-ig netan 2ig biztos ki kellene birnia de ki tudja mit hoz a jovo.

  • 2017.10.29. at 01:40
    Permalink

    Nem vagyok a komád. Nem is szeretnék magadfajtának a komája lenni.
    A véleményed megalapozatlan. Nem vagyok műszaki analfabéta, te vagy tájékozatlan.
    Hülyeséget beszélsz, akárhány nagybetűt is karcintasz ide.

    Állj fel, próbáld ki, aztán visszatérünk rá.
    Üdv: Olyan ember, aki tudja miért beszélsz hülyeséget!
    :-DDD

  • 2017.10.29. at 01:40
    Permalink

    Na Figyelj komám! Csak véleményt írtam! Azért mert műszaki analfabéta vagy,azaz szépen mondva “vasárnapi vezető” ! Még nem kell beszólni a másiknak! Olyan vagy mint egy nő!!!! Jajj de szép!
    Az 1.2 -es turbó motor kívánom legyen egy ilyened!!!!!!! Főleg PEUGEOT! Majd rájössz! Merem állítani sehol sem voltál amikor még normális autók járták az utakat! Aki ért hozzá, meg tudja miben ül az így vélekedik! De az ,hogy mi szép az relatív ,kinek mi,nem egyformák az emberek hála istennek! Biztos ,hogy még valamennyire megy mert új, de mi lesz később! Én nem a fogyasztói társadalom tagja vagyok! Szeretem ha az az autó amit megveszek az megy, keveset fogyaszt ,nem hagy ott. Meg fenn is bírom tartani! De nekem is nagyon fontos a szép! De ha belülről egy rakás vacak akkor nem érdekel,hogy szép ,mert megszívat! ABBAN AZ ESETBEN,HA NŐ VAGY ,ELNÉZÉST KÉREK,MERT NEM TUDOD MIRŐL BESZÉLTÉL ,CSAK EZÉRT!!!!!!!!! üdv. Olyan ember aki tudja miben ül!

  • 2017.10.29. at 01:40
    Permalink

    Ma próbáltam ki. Nagyon jól megy, nagyon kényelmes és nagyon csinos belülről. Neked is ajánlom, hogy a fotel helyett tedd próbára.
    Nem régimódi a gondolkodásod, hanem elmaradott.

  • 2017.10.29. at 01:40
    Permalink

    Hát egyáltalán nem tetszik! Borzasztó belseje van! Meg egy ekkora autóba 1,2-es 3 hengeres turbós motor?
    Vicc!!!!!!!!!! Lehet régi módi a gondolkodásom de már egy 2010 után gyártott autóban sem látni a frankót!

Vélemény, hozzászólás?