Titkos tipp a sportkombit keresőknek!

Peugeot 308 SW GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tavaly kívülről és egy hajszálnyit belülről is frissült a Peugeot 308, majd idén új 1.5 BlueHDi motorral újult meg a paletta. A GT-Line nagyon jó átmenet a józan családi/céges és a sportos vonal között.


GT, azaz csúcsverziójával már járt nálunk a tavaly megújult, megjelenése után pedig a 2014-es Év Autójának választott Peugeot 308. Most ismét kombiként, de a palettába idén érkezett szolidabban sportos GT-Line verzióval kaptuk meg. Immár nemcsak ez, hanem az idei évre átdolgozott, fogyasztáscsökkentett és természetesen a paletta egészéhez hasonlóan az Euro 6.2 emissziós normát is teljesítő 1.2 PureTech motor is megkaphatja a korábban csak a 2,0 literes csúcsdízelhez kínálat EAT8 (Aisin) automata sebességváltót.
Hirdetés

A csúcs GT alatti GT-Line felszereltség kizárólag az erősebbik, 130 lóerős benzines 1.2 PureTech és a szintén izmosabbik, lóerőben ugyanennyit adó 1.5 BlueHDi dízellel érhető el, mindkettővel akár az EAT8 automata váltóval is. Ha azt mondom, hogy egy 1,5-ös dízel kombiról van szó, a legtöbben egy nem túlzottan vérpezsdítő családi/flottás autóra gondolnak, de a GT-Line BlueHDi 308 SW a 8 fokozatú automata váltóval prémiumautók mellett, de még sportkombiként is helyt tud állni, miközben egy egészen józan választás. A kombi, akarom mondani SW eleve ütős az ötajtós 308-hoz mérten, hiszen 11 (!) centivel nagyobb (2,73 m-es) tengelytávjával és 33 centivel növelt hosszával jócskán tágasabb utas- és csomagteret ad.
A sofőr helye mondjuk pont olyan jó, mint az ötajtósban, ám itt biztosan nem kell amiatt összehúzza magát a sofőr, hogy elég lábhelyet hagyjon a második sorban ülők számára. A műszerfal sajátos, a Peugeot i-Cockpitja magasra emelt, ellentétes irányban járó főórákkal szerelt műszerblokkot ad. Utóbbi alatt azt értem, hogy a balra került sebességmérő hagyományosan balról jobbra induló mutatós, míg a jobb oldali főórának számító fordulatszámmérő mutatója jobbról balra írja a kört. Utóbbi megszokást igénylő, de igazából azért felejthető, mert nincs szükség a fordulatszám figyelésére. Az 1,5-ös dízel 300 newtonméteres csúcsnyomatéka 1750/perc fordulattól rendelkezésre áll, de alatta sincs nyomatékhiány. Látszólag nincs nehéz dolga az EAT8 váltónak, szépen váltogat is, s dicséretére szóljon, hogy lejtőn okosan visszakapcsol, így érezhető motorféket is kapunk.
A műszerfalon, az üléseken, a nem mellesleg bőr ajtókárpitokon és az alul-felül lapított, apró kormánykeréken egyaránt piros cérnával vadított beltérhez passzol, hogy alap az 1,5-ös dízel elég jól viszi az automata váltóval is csupán 1,4 tonna alatti önsúlyú autót. A 308 alaphelyzetben is elég könnyedén mozog, nagyon rugalmas ezzel a hajtáslánccal. Van viszont menetmód választó kapcsoló, melynek Eco állásában sok különbséget nem vettem ahhoz képest észre, mintha anélkül vezetném józanul,

a Sport viszont szó szerint megvadítja az autót.

Pirosra vált a műszerek megvilágítása, a középső egérmozin megjelenik a turbónyomás-mérő, valamint az aktuálisan leadott teljesítmény és nyomaték kijelzése is. Mellette megváltozik a kormányrásegítés, a gázreakció és a váltóvezérlés is. És még hanggenerátort is kapunk, ami nyilván teljes mértékben művi az amúgy csendes dízel duruzsolása mellé, de így is jó móka.
Ha nem is állakat ejtő a menetdinamika, a 9,7 másodperces 100-ra gyorsulás, de még inkább mondjuk az a dinamika, amivel egy falu vége táblától el tud indulni a 308, na az elég meggyőző. A GT-Line csomagos 308 SW az ő 225/45 R17-es, Michelin Pilot Sport 4 abroncsaival elképesztő stabilitást és kanyartempókat ad, viszont az elöl-hátul független futóművel csillapítás is van bőven. A kormány közvetlen és élénk, s még a kombi 308 is tipikusan olyan, hogy család nélkül valódi élményautózásra is alkalmas. Nem csupán országúton, ahol sportot űzhetünk abból, hogy nincs nagyon olyan kanyar, ami előtt lassítani kellene, hanem például egy pályanapon is. Mi a Kakucsringre vittük el, s egyáltalán nem vallott szégyent. Igen, akár az 1,5-ös dízellel is ajánlható Octavia RS konkurensnek is a 308 SW GT-Line, a GT pedig pláne. Ez viszont takarékosabb, ha a 3,9 l/100 km vegyes fogyasztást nem is hozta a teszt, a versenypályás vallatást és városi dugót is bőven tartalmazó teszt 5,2-es átlaga sem rossz. Országúton valóban 4 liter körül fogyaszt, egy szolidabb autópályázós/országutas 400 kilométeres résztávon nekünk 4,3 l/100 km adódott, városban az 5 liter körüli érték a reális, autópályán viszont már 130-as tempóval is a 6 litert közelíti az étvágy, versenypályán pedig persze inkább a 8-at. De még az sem rossz.
A tudáshoz mérten a GT-Line 308 SW 1.5 BlueHDi EAT8 kereken 8 milliós alapára sem rossz, Octavia Combi például hasonló hajtáslánccal nincs ennyiért, RS pedig épp nem is szerepel a konfigurátorban. Ez pedig már gyakorlatilag fullextrás, olyan tételeket lehet csak hozzá rendelni, mint például a 165 ezer forintos, tehát nem túl drága, de sajnos nem is nyitható panorámatető, a tolatókamera vagy a távolságtartós tempomat. Az adaptív LED fényszóró, vagy a navigációs, Mirror Screen funkciós hifi már alapáron jár, ahogyan temérdek más is. 5 éves garanciájával így a 308 abszolút ajánlható. Céges autónak remek választás lehet, de amennyire jól összeszerelt, saját vásárlásként sem rossz, ugyanis van annyival olcsóbb már újonnan is a konkurenciánál, hogy ne fájjon az áresése, ami egyre kevésbé jelentősebb a germán (vagy germán kötődésű) konkurenciáénál.
Értékelés
Pozitív
Zajszigetelés, csendes és erős, továbbá takarékos motor, remek útfogás, kényelem
Negatív
Érintőképernyős középkonzol, a klíma és a hifi vezérlése így kissé körülményes, a műszerblokkot olykor takaró kormánykerék
Árak
Tesztmodell alapára
8 000 000 Ft (2018.11.12.)
Tesztautó ára
8 865 000 Ft (2018.11.12.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,7 s
Végsebesség:
205 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
3,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4585 mm
Szélesség:
1804 mm
Magasság:
1472 mm
Saját tömeg:
1385 kg
Össztömeg:
1910 kg
Tengelytáv:
2730 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
610 l
Belső szélesség elöl:
1480 mm
Belső szélesség hátul:
1430 mm
Belmagasság elöl:
870-970 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1260 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1060 mm
Csomagtér magassága:
470 mm
Csomagtér hossza:
1070 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1880 mm
Raktérnyílás szélessége:
1020 mm
Raktérnyílás magassága:
710 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6d-TEMP
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (8 fokozatú tiptronic)
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
205 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,7 s
CO2-kibocsátás:
102 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
61 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
63 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.11.12. at 12:40
    Permalink

    – Pár dolog, aki ilyet szeretne: a GT-Line a piros cérnán és a piros LEDen kívül semmi extrát nem nyújt (a kamu kipufogóvégre más márkánál sincs igazán mentség), az Allure jóval olcsóbb nála és ugyanazt nyújtja.

    – Hatos kézivel kb. 4dl/100km-rel kevesebbet fogyaszt átlagban, viszont kettesből hármasba nem szereti, ha gyorsan váltasz.

    – Csak jó gumival tapad kanyarban, átlag gumival dieselesen orrtolós, de nem vészes. Szar utakon könnyen elpattog a segge, nem ide tervezték..

    – Klímás tapizás felesleges, beállítod automatára egyszer a hőmérsékletet és azt, hogy milyen intenzív legyen a légáramlat és nagyjából soha többet nem kell hozzányúlni

    Extra tipp: panorámatetőt érdemes pipálni az extralistán, sokat dob a belső utastéren, eladni is könnyebb lesz (az extra fényezés felárából kijön a fél üvegtető)

  • 2018.11.12. at 18:46
    Permalink

    Nem rossz autò ez. Èn az erösebbik 1.2 motorral vezettem, meggyôzô volt, rendesen össze van rakva. Egèsz jòl ment, nem gondoltam volna egy “egykettestöl”. Csak annak a motornak nem valami jò a híre, (peugeot benzineseinek ùgy àltalàban) függetlenül attòl, hogy “èv motorja” volt.

  • 2018.11.13. at 15:40
    Permalink

    Az a baj, hogy nem szép, nem kívánatos autó. Pedig európai, francia, tehát akár szép is lehetne. De nem az – ez a Peugeot – szemben pl. a 306-ossal, 406-ossal, a 406 Coupéval vagy épp a legújabb 508-assal – biztosan nem.

    Sportkombi? Akkor csakis Alfa vagy Jaguar.

    • 2018.11.14. at 14:43
      Permalink

      Várj. Nézd meg a PSA kínálatát az elmúlt 20 évből. Csináltak hellyel-közzel egyedi megjelenésű, kényelmes autókat, lágy futóművel.

      Erre jöttek az autós újságírók és arról panaszkodtak, hogy túl “egyedi” a külső. Átrajzolták olyanra, ami jobban tükrözi a közízlést. Panaszkodtak arról, hogy kanyarban dől a bódé, nem elég sportos. Aláraktak kemény futóművet, meg a kényelmes fotelek helyett sportosabb üléseket, hogy ne csak a kormányba tudj kapaszkodni, mert lecsúszik a segged a kanapéról. Most meg pattog az autó és felűt a 18″ felni, mert az persze mindenkinek nagyon kell.

      Mi a fityfasz kell ezek után nektek, semmi se jó? Csináltak egy németesen francia autót, sokat is adnak el belőle, mert még mindig több benne a lélek (no, nem sok maradt meg belőle, grammra mérik már odakint is), mint egy átlag németben. És persze olcsóbb is.

      A koreaiak azok, akik mindenhonnan összelop.. összeszedték a legjobbnak vélt megoldásokat és egybegyúrták, majd ráírták, hogy Ceed. Tettek mögé 7 év garanciát és visznek mindent.

      Mégegy: a 306 felcicaszemezett verziója lett a 307, melyből lett a 308, simán belelátni.

      • 2018.11.15. at 16:21
        Permalink

        Értem, amit mondasz, de én inkább a Peugeot totális identitásválságát érzékelem. A 306-os/406-os (na jó, még a 607-es) voltak az utolsó igazán szép, franciás, harmonikus, kívánatos, franciás erényekkel bíró (értsd: puha rugózás, temérdek plüss, szolid elegancia) típusok. Ami utána jött, az kapkodás. Mintha nem tudná eldönteni a PSA (a Peugeot és a Citroen), hogy németes francia, vagy franciás német autót gyártsanak. És ez az eredmény. Cicaszemek, diszharmonikus design, stb-stb.

        A 306 (design by Pininfarina) telitalálat volt. A 307-es egy böszme, magas építésű, busz-szerű, esetlen dög, ami ráadásul sokkal rosszabban vezethető és nem is olyan kifinomult, mint az elődje, a 308 meg szimplán ronda.

Vélemény, hozzászólás?