A csehek Ibizája – Skoda Fabia 1.0 TSI teszt

Skoda Fabia 1.0 TSI Clever teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Teszteltük már korábban a Fabiát négyhengeres 1.2 TSI-vel, háromhengeres 1,0 literes szívóval, most pedig a csúcs 1.0 TSI került sorra 110 lóval. Lássuk, miben ad többet, mint a turbó nélküli testvére.


Van lentebb. Nem újdonság, hogy az autópiacon már szinte mindenki alkalmazza a downsizing elvet, ha motortervezésről és építésről van szó. Idei évben a VW-csoportnál megfordult a trend, és a rightsizing szemléletet használva elkezdtek emelni a köbcentin. Nem sokat, az 1.4 TSI-t 1,5-ösre húzták. A Skodánál viszont még mindig lefelé húzó trend van, ugyanis az eddigi 1.2 TSI-t idén nyáron 1,0 literes váltotta, a négy hengert pedig háromra redukálták. A korábbi 1.2 TSI 90 és 110 lóerős motorok helyébe 1.0 TSI lépett, 95 illetve 110 lóerővel. Utóbbit teszteltük, lássuk hogy muzsikál vele a csehek SEAT Ibizája.
Hirdetés


A legjobb VW. A Skoda már nem az a Skoda, amire még sokan egykor emlékeznek. A régi, egykori modellek viszont úgy égtek be sokak fejébe, hogy szerintük még manapság is égő Skodával járni. Pedig nem. Lényegében egy VW Polónk van. Ugyanarra az MQB platformra épül, mint a németek kisautója, az idén bemutatott új Polo persze már előtte jár belső és külső látványt illetően, a szintén idén megjelent ötödik generációs SEAT Ibiza pedig igen sok hasonlóságot mutat vele, főként az utastérben. Beülve egy mai Fabiába, ha nem tudnánk, hogy milyen autóba ülünk, az érzések alapján simán hihetnénk azt, hogy ez egy VW.

Családoknak jó? A Fabia kívülről kicsinek hat, belülről viszont még egy-egy középkategóriás autót is maga mögé utasít. Épp egy ismerősömmel beszélgettem, amikor megemlítette, hogy autót néz, és a mai középkategóriások mind szűknek bizonyulnak neki fejtérben. Picit előrehajol, és már fejeli le a napellenzőt - mondta. Pont a Fabiával voltam aznap és hazavittem. Beült, és el volt halva, hogy mekkora a fejtér nem csak felfelé, előre is. Igen, ebben valóban jó. Na de elég lesz a családnak? Amíg kicsik a gyerekek,,, minden bizonnyal igen. Lehet, hogy nem tudunk minden kacatot magunkkal vinni, egy babakocsi viszont elfér a csomagtartóban. Nagyobb utódok esetén pedig szintén nem lehet panasz a helykínálatra, 180 centis magassággal magam mögött is elférek.

Mire elég 110 ló? Ez a teljesítmény egy ekkora autóhoz jónak mondható, főként úgy, hogy turbós benzines motor dolgozik benne. Az 1,0 literes összlökettérfogatra viszont már szívja az ember a fogát. Jogosan. Hiába a 110 ló, ha kevés a nyomaték. 200 Nm van belőle, ami mondjuk csak 10 Nm-el marad el a 2,0 literes Mazdák Skyactiv szívójához képest, a kis köbcenti és a turbó miatt 2000 1/perc alatt ne számítsunk nagy életre. Felette már élénk, még magasabban előjön némi Wartburg hang, de ha lendületbe jön, akkor jól szedi a lábát. Városba bőven elég a 95 lóerős változat, közúton viszont könnyedén előzhetünk a 110-es változattal. Autópályán sem árt, ha van némi plusz teljesítmény. A vezethetőség egyébként hibátlan, kezesbárányként viselkedik. A váltó talán túl könnyen jár és az egyest továbbra is néha darabosan veszi, ezt leszámítva jól kapcsolható. A futómű határozottan feszes, kanyarban lehet rá számítani, a 15 colos felnik miatt pedig komfortos is marad a rossz utakon.

Mindent lever a Clever? A hat felszereltségi szint közül a negyedik helyen áll a Clever, amely lehet mondani, majdnem a full extrát jelenti. Persze hiányzik belőle például a multifunkciós kormány vagy a kulcsnélküli indítás. Van viszont ülésfűtés, Bluetooth-os kihangosító, tolatóradar, manuális klíma, tempomat, MP3 lejátszós rádió 5 colos infotainment kijelzővel. Azaz a szükséges minimum megvan, amit manapság elvár egy ilyen autótól az ember. Ennek köszönhetően nem véletlen a Clever, azaz okos elnevezés. Valóban ésszerűen van összeállítva az ellátmány, ettől fentebb sokak számára csak a felesleges luxus az, amit hozzáad az autóhoz a plusz felszereltség.

Jó lesz ez nekem? A Fabia egy igen szerethető modell, mindent tud, pontosabban tudhat, amire szükség van a hétköznapokban. Tisztán városi használatra a TSI lényegében felesleges, a szívó 75 lóerős is teljesen megfelel. Ha már többet autózunk városon kívül, akkor érdemes a 95 lóerős TSI-t venni, ha pedig hamar túl akarunk lenni az előzéseken és autópályán is megyünk, akkor a 110 lóerős csúcs lesz a megfelelő választás. Fogyasztását tekintve főként városban használva 6,8 l/100 km-es átlag adódott, ami közúti használattal 6 literes átlagot ad reálisan. Az 1,0 literes szívó társa városban is elvolt 6 liter alatt, ráadásul árban is lényegesen kedvezőbb. Ez a tesztautó 4,6 milliótól vihető haza, ami az összképet nézve teljesen elfogadható ajánlat.
Értékelés
Pozitív
Kényelmes, tágas, kezes kisautó, jó futómű, okos apró extrák
Negatív
2000 1/perc alatt nyomatékszegény motor
Árak
Tesztmodell alapára
3 975 650 Ft (2017.11.25.)
Tesztautó ára
4 607 510 Ft (2017.11.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
81 kW (110 LE) 5000 1/min-nél
Nyomaték:
200 Nm 2000-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,5 s
Végsebesség:
196 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3992 mm
Szélesség:
1732 mm
Magasság:
1467 mm
Saját tömeg:
1055 kg
Össztömeg:
1585 kg
Terhelhetőség:
455 kg
Tengelytáv:
2470 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
330 l
Belső szélesség elöl:
1410 mm
Belső szélesség hátul:
1380 mm
Belmagasság elöl:
920-1000 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
190 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
960 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
960 mm
Csomagtér magassága:
540-840 mm
Csomagtér hossza:
720 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1330 mm
Raktérnyílás szélessége:
980 mm
Raktérnyílás magassága:
850 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
200 Nm 2000-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
81 kW (110 LE) 5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
196 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,5 s
CO2-kibocsátás:
103 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.11.28. at 07:30
    Permalink

    A TOTALCAR-on olvastam még a Spaceback megjelenésekor hogy Skoda vásárlása előtt jó ha bemegy az ember más kereskedésekbe is érdeklődni.
    Fabiát cseréltem, megnéztem más autót is, nem Fábiát vettem – nem bántam meg.
    Javaslom másnak is, egy-két próbálkozást megér.

  • 2017.12.10. at 20:54
    Permalink

    Elég nagy baki, NEM az MQB platformra épül ez a Fabia, hanem az előző PQ26 nevűre, mint az Audi A1, vagy az előző Polo! Nehezen hihető, hogy ez legalább a műszaki adatok átnézésekor nem derült ki: tengelytáv, nyomtáv, utastér méretei – teljesen más liga az új generáció, még a Rapid (szintén régi platform, nyújtott tengelytávval) méreteivel összehasonlítva is…

Vélemény, hozzászólás?