Mi ez, Audi? Skoda Rapid Spaceback teszt

Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem elég nagy a Fabia? Túl nagy és drága az Octavia? Nem jön be a Rapid szedánformája? Itt a Rapid Spaceback, jó és szép, de mire ilyen jó és ilyen szép lesz, az sokba kerül ám.


Audi A3 Sportback – a legújabb Skodáról, a Rapid Spacebackről érthetően ez a modell, a VW-konszern prémiummárkájának ferdehátú ötajtósa jut az ember eszébe. A méret, az arányok és az utónév miatt is. Na persze nem mintha a Rapid Spaceback olyan puccos lenne, mint az A3 Sportback, sőt, nincs is belőle háromajtós, mint az Audi kompaktjából. Van ellenben szedán, de olyan szedán, ami voltaképp ötajtós – anno a Rapidot amúgy 1.2 TSI-ként próbáltuk, íme arról a teszt.

Hirdetés
És most ez a Rapid Spaceback is 1.2 TSI motorral járt nálunk, de nem 86, hanem 105 lóval plusz 175 Nm nyomatékkal. A benzines paletta második legerősebbikéhez 6 fokozatú manuális váltó kapcsolódik – érdekes, azonban a kínálatból egyedüliként. A többinek a váltója vagy 5-ös kézi, vagy 7 sebességes DSG, dupla kuplungos automata.

A Rapid Spacebacket a Skoda a Fabia kisautó és a hatalmas, de akkor is kompaktnak skatulyázott Octavia közé hozta. Hossza 4,3, tengelytávolsága 2,6 méter, komoly számok ezek. A kocsi 1,7 méteres szélessége ugyanakkor jelentősen elmarad a Golf-osztály legmodernebb képviselőinek vonatkozó értékétől, ami ha nem is zavaróan, de azért érződik is az utastérben.

Az is érződik, hogy a Rapidnál rövidebb, egy Fabia Combinál valamivel termetesebb, nem MQB-padlós Rapid Spaceback jóval olcsóbb akar lenni az Octaviánál. Meg a Golfnál, a Leonnál és az A3-nál… A tesztautó ezt a lejjebb pozicionálást mondjuk látványos köntössel próbálta álcázni: a sötétített lámpákon és hátsó ablakokon túl főleg menő 17 colos könnyűfém kereke, egyformán fekete üvegteteje, tetőspoilere és üveg hátfala mutatta többnek annál, mint ami. Egy fiataloknak szánt, fiatalos, egész tágas és ügyes személygépjármű átlagos hajtásláncokkal, átlagos vezethetőséggel és átlagos minőségérzettel.

Ezeket az átlagos jelzőket a nemrég gyűjtött octaviás tapasztalatok indokolják. Vitathatatlan: míg az Octavia kategóriájának egyik élharcosa, a most már kéttagú Rapid-família „csak” egy korrekt opció a mi, a mik, a milyen kocsik helyett? Jó kérdés, talán azoknak szánja a Skoda, akik a Fabiánál többre, nagyobbra vágynak, de nincs annyi pénzük, hogy Octaviát vásároljanak.

Ahogy már többször is írtuk, a Rapid Spaceback raktere a Rapidénál ugye szerényebb, de kompaktszinten akkor is öblösnek számít a maga alaphelyzetben 415 literével (pótkerékkel -31 l), osztott üléshajtással bővítve közel 1,4 köbméterével. Van pár szatyorakasztó, van két szinten rögzíthető, meg is fordítható padló, van síalagút, van széles nyílás, van alacsony perem, üléshajtást követően nincs tökéletesen sík padló. És nincs, opciósan sincs dönthető anyósülés, mint az Octaviában.

Az utastér helykínálata, mint már említettem, átlagos. Az ülések formázottsága, mérete, kényelme is az. Egyedül hátsó lábtérben alkottak maradandót a cseh mérnökök – ezt valahogy nagyon érzi a Skoda. Nem túl magasaknak a fejtér – fix, árnyékolós - panorámatetőstül is rendben van, a kardán és a már szintén említett belső szélesség okán hátul csak két utas lesz boldog. Tárolórekeszből, pohártartóból elöl-hátul akad elég, jó, hogy könyöklőből is jut mindkét sornak. Elöl a fedeles kartámasz felhajtható, így városban nem akadályoz a váltásban, utazáskor bezzeg pihentethető lehet.

Elegance StylePLUS csúcsfelszereltségű tesztautónk műszerfala egyszerűnek, ízlésesnek, informatívnak találtatott ezüst dekorbetétestül, bőrhuzatú kormányostul és érintőképernyős navigációs rendszerestül. A plasztikok helyenként kemények, kopogósak, olcsók. Az ellátmány lényegesebb elemei még: menetstabilizáló, függönylégzsák, kanyarkövető fényszóró, tempomat, utasoldalon is magasságállíthatós ülés, (egyzónás) automata klíma, ülésfűtés elöl, Bluetooth, tolatóradar. Modern sofőrsegédek, mindenféle hiper-szuper extrák nincsenek, még egyszer: ez nem Octavia, Golf, Leon vagy A3. De ami kell, van. És megfelelő minőségben és tálalásban. Simply Clever-dolgokat is kínálva, mint a tanksapka fedelébe rejtett jégkaparó, vezetőülés alatti rekesz a láthatósági mellénynek, ajtóba helyezhető hulladéktároló, parkolójegytartó, multimédiáseszköz-tároló, függőlegesen a hátsó ülések mögé süllyeszthető kalaptartó.

Milyen vezetni a Spacebacket? Nem rossz. Jó. A kormány tengelyirányban is állítható, az ülés egész mélyre is engedhető, a váltókar kézre áll. A kilátást az átlagnál kevésbé korlátolják, de azért korlátolják a vaskos tetőoszlopok. A váltó pontosan és könnyen kapcsolgatható, a sebességfüggő rásegítésű elektromechanikus kormány szokásosan túlszervózott, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű rugózási komfortjának biztos jót tesz, ha nem 17 colosak a kerekek. Az 1.2-es turbómotor alacsonyról kellő krafttal húz, sokáig pörgetni nincs értelme, percenkénti 5000-es fordulat fölött kvázi el is fogy. Hangja jellegzetesen morgós, szerencsére még 130-nál (ahol hatodikban 2700-at forog a motor) sem durván tolakodó.

Fogyasztás? Gyárilag 5,4, tesztátlagunk 6,8 l/100 km lett. Az autó saját tömege 1,1 tonna. A 75 lóerős - egyke szívó - MPI-n kívül minden motorhoz lehet rendelni Green tec csomagot, ami stop-start rendszerrel és fékenergia-rekuperációval is segít spórolni. Egyébként van 90 lovas 1.6 CR TDI GreenLine kivitel is 3,8 literes étvággyal, ha valakinek az jönne be. Szerintem viszont a dízelek nem feltétlen érik meg a felárukat, ez az 1.2 TSI is tud gazdaságos lenni. Hideg időben, sok rövid úttal jött ki ez a 6,8, ergo egy 6-6,5 l/100 km-es fogyasztás reálisnak tűnik.

A Rapid Spaceback alapára 3,2 millió forint. Ez a reklámverzió még klíma nélkül, légkondi az Ambition felszereltségi szinttől van. Majdnem mindent bele tesztautónk már 5,4 milliós volt, de ahogy ennyi pénzért biztos nem Rapidot, bocsánat, Rapid Spacebacket vesznek a népek, úgy az is helytálló(nak látszik), hogy 4 millió magasságában jó vétel lehet a Skoda, ami nem Fabia, nem kombi, de nem Sportback, nem is Audi. És amiben a tér új értelmet nyer – bármit is jelentsen ez.
Értékelés
Pozitív
Tágas utas- és raktér, jó motor, könnyű vezethetőség, kompakt méret, gazdaságos, halk üzem
Negatív
Helyenként kisautós érzet, kopogós műanyagok, nagy kerékkel rázós futómű, nem olcsó
Árak
Tesztmodell alapára
4 221 710 Ft (2014.01.22.)
Tesztautó ára
5 433 290 Ft (2014.01.22.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 5000 1/min-nél
Nyomaték:
175 Nm 1550-4100 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
Végsebesség:
193 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4304 mm
Szélesség:
1706 mm
Magasság:
1459 mm
Saját tömeg:
1095 kg
Össztömeg:
1630 kg
Tengelytáv:
2602 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
415-1380 l
Belső szélesség elöl:
1370 mm
Belső szélesség hátul:
1360 mm
Belmagasság elöl:
900-950 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
240 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér magassága:
550-840 mm
Csomagtér hossza:
800 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1580 mm
Raktérnyílás szélessége:
1020 mm
Raktérnyílás magassága:
840 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
175 Nm 1550-4100 1/min-nél
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
193 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
CO2-kibocsátás:
125 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 14:56
    Permalink

    Tisztelt mindenki!

    2015, júniusában mi is átvehettük ezt a számunkra szép autót. Az autót a feleségem használja minden nap (50-70 km).
    Az előzetes várakozásoknak teljesen megfelel, nem csalódtam benne. Nekem egy Octavia 2. 1,4 TSI van, Én ezt hajtom.
    Előtte is Fábia és Octavia volt a családban. Szóval igazi Skoda FAN vagyok.
    Mivel itt a RAPID SPACEBACK-ról van szó, szeretném ezzel folytatni. A nyáron 3000 km csavartunk eddig bele és a tapasztalataim nagyon jók, hosszú úton ( Budapest – Debrecen ) főútvonalon 3 as és Hortobágy 90 -100 km/h mellet klímával 5,2 l jött ki. Ha ezt az utat az M3 tettük meg 130-140 km/h akkor 6,5-6,8 l. természetesen ez is klímával.
    Természetesen az Octáviához képest nincs olyan fürge, de élvezetesen lehet ezt is vezetni, és azért ezzel is bátran lehet előzni.És itt jelentkezik egy fogyasztásbeli külömbség, az Octavia ez 1l plusszal viszi. A komfortja ténylegesen nincs olyan mint az Octáviájé, de 3 felnőtt és két gyerek kényelmesen elutazik ill. utazott vele.
    A jármű ténylegesen fel van szerelve, Style felszereltségű. A Porsche Hungáriától vettem kedvezményes áron, keresni kell. Én csak ajánlani tudom mindenkinek, eddig soha nem csalódtam a Skodákban, még a régi 120L -ben sem.
    Természetesen más jó márkák is léteznek és vannak, szervizigényük szerintem magán személy esetégen évi egy alkalom nem sok. Volt más márkájú nem európai autóm, sajnos azzal befaragta, 250000Ft volt az éves egyenleg, és nem volt öreg.
    Eddig a Skodáim szervizköltsége átlagosan 45000Ft volt évente, 25000 -30000 km -re.

    Köszönöm hogy hozzászolhattam, Üdv mindenkinek.

  • 2017.10.29. at 14:56
    Permalink

    Húha, az 1.6-os 132 lovas Toyota Corollával is megállok, 6,2literből, és nincsen macerás turbó, amit majd drága pénzért lehet cserélni… de hát kinek a papné kinek a paplan!!!

  • 2017.10.29. at 14:56
    Permalink

    Nem csak válság van, hanem félrefejlesztés is. A marketinges felmérések, komplett néprétegeket igényeit felejtik ki a szondázások során. Minden gyártó Full-Full autókat készít, amit népi szintre butítva is árul. Azok azonban a magas fejlesztési költségek miatt így is drágák. Lásd: Én vennék újat, talán még elég pénzem is van, de 3,5 milka egy fapad kopogós alul motorizált járműért sok, így nem veszek. 5 milka + , meg már kicsi híján egy debreceni panel lakás ára (6,5 M), annyiért meg azért nem veszek. És ekkor még mindig egy budget kategóriába pozicionált Spacebackről beszélünk. Mi a francnak kell ebbe a hiperkompresszorosturbóüvegtetőhifigyárinavit…….stb. belefejlszteni??? Manuális klíma, sima cd-s rádió, 6- os váltó egy kicsit öblösebb szívó benzinessel, hogy minél “költség” kíméletesebb legyen a használata, és semmi hókusz pókusz. Már venném is 3,5 ért.

  • 2017.10.29. at 14:56
    Permalink

    “…az 1.2 TSI is tud gazdaságos lenni. Hideg időben, sok rövid úttal jött ki ez a 6,8, ergo egy 6-6,5 l/100 km-es fogyasztás reálisnak tűnik…”

    De bizony ám!
    Az 1.2 TSI Nekem eddig bevált. Ugyanezzel a motorral szerelt Octaviám van, és nem hogy reális, de simán ezen érték alá lehet menni. Kezdetektől fogva vezetek fogyasztási/tankolási naplót és 5,87l/100 Km az átlag fogyasztása eddig az autónak. Inkább városi környezetben, rövid távokon használom.

  • 2017.10.29. at 14:56
    Permalink

    5,4 millióért valóban nem minden jóval teletömött Rapidot vesz az egyszeri ember, ami már családi autónak is elmegy, hanem inkább egy lecsupaszított Golfot, mert rá van írva a VW. Meg hogy Golf.

Vélemény, hozzászólás?