A piac bajnoka? SsangYong Korando teszt

SsangYong Korando 1.5 T-GDI AT Style+ teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tavaly szó szerint berobbant a piacra az új SsangYong Korando. A negyedik generációs crossover nálunk 1.5-ös turbós benzinesével bizonyíthatta rátermettségét.

A Kia és a Hyundai mellett a SsangYong a harmadik Dél-koreai márka, ami egyre nagyobb népszerűségnek örvend idehaza. Jól mutatja ezt az a tény, hogy tavaly a csökkenő piacon is másfélszeresére növelte hazai eladásait. Nem véletlen ez a növekedés, hiszen 2019 tavaszán Genfben mutatkozott be a Korando, amely még az év ősszel megérkezett a kereskedésekbe. A 2019-es utolsó negyedévben már nem tudott sokat tornászni a számokon, tavaly viszont már minden esélye megvolt, hogy felvegye a harcot a közvetlen versenytársakkal, nevesen a Kia Sportage/Hyundai Tucson párossal. Előbbiből 1336, utóbbiból 1334 darab talált gazdára, ami fej-fej melletti küzdelmet jelent, a Korando ettől jócskán elmarad a maga 613 darabjával. Önmagában a bő 600 példány viszont szép szám, sőt: az új generációnak köszönhetően a Korando hozta a piac legjelentősebb százalékos növekedését. Nem véletlen, van pár ütőkártyája a modellnek, aminek ragyogását épp beárnyékolja a SsangYong decemberben kért csődvédelme, azonban a gyáriak szerint inkább csak egy biztonsági lépés.
Hirdetés
1982. Idáig kell visszamenni a Korando történelemben, ekkor látta meg a napvilágot az első generáció, ami egy háromajtós mini SUV, pontosabban egy egy valódi terepjáró volt külsejét és hajtásláncát tekintve. Generációról generációra alakult át a forma, ami egyre európaibbá formálódott, a most futó negyedik széria pedig már csak halványan emlékeztet az ázsiai formavilágra. A külső itt-ott a Tivolira hajaz, persze ki lehet szúrni, hogy minden dimenziójában nagyobb modellel van dolgunk. A tesztautó Reddish narancs színe tökéletesen passzol a formához, egyben ki is emeli a mai szürke skálából, ami az utakon lévő autók jelentős részére jellemző. Kinyitva az ajtót szintén kellemes meglepetés fogad. A beltér szép, átgondolt, látszik, hogy nem sajnálták az időt a tervezők, hogy minél jobbat alkossanak. Már az ablakemelők és a körötte lévő kapcsolók is mutatósak, már-már prémiumautós megjelenést képviselnek. Tovább haladva hasonlókat lehet elmondani a váltó alakjáról és a körülötte lévő gombokról, a klíma tekerő- és nyomógombjairól. Mindenhez jó hozzányúlni, nyomkodni és tekergetni. Azaz majdnem mindenhez. A kárpit már szemre is kicsit fényes, megfogva pedig inkább a műszálas anyag jut róla eszünkbe, mintsem egy szövet. A bőr kárpittal természetesen teljesen más lenne az élmény. A kormány bőrözése viszont hibátlan, jó, finom a tapintása, amely szintén prémium érzetet ad.
Hirdetés
Az ülések lapja lehetne hosszabb és előnyére válna, ha az ülőlap meredekségén is lehetne állítani. Az első beállításnál ezeket hiányoltam, a vezetés során viszont nem volt zavaró ezek hiánya, kényelmesen lehet utazni akár több órán keresztül is. Az előttünk lévő vetített műszeregység szintén átgondolt és szép megjelenést kapott. Ráadás, hogy a hagyományos analóg, kör műszereken kívül további vagány dizájnok közül választhatunk. A rendszer menüje logikus, jól áttekinthető, gyorsan megtanulható, hogy mit hol kell keresni. A középső infotainment kijelző menü tervezésénél mintha kicsit elfogyott volna a kreativitás. Vannak dedikált gombok, ami jó, de maga a menü és annak kezelése valahogy nem állt össze nekem logikailag. Manapság már előnyként lehet felhozni, hogy a klímát és ülésfűtést fizikai gombokkal lehet vezérelni, nem pedig menük mélyén turkálva az érintőképernyőn. A Korando nem csak tágas elöl és hátul, tárolórekeszből is van bőven. A számos italtartó mellett egyéb zsebeket is találunk az ajtókban. A méretes kesztyűtartó mellett a középső könyöklő alatt is van egy méretesebb tárolórekesz. A csomagtartó alapesetben kicsinek tűnik, a padló lesüllyesztésével viszont már bőven van hely. Szintén pozitívumként említhető, hogy a csomagtérben négy fület is elhelyeztek, amelyhez rögzíteni lehet a rakományt, ezen felül pedig szivargyújtó csatlakozó is helyet kapott.
Hirdetés
Ellátmányt tekintve a Style+ felszereltség részét képzi az első ülésfűtés, a kormányfűtés, a kétzónás klíma, az első LED-es ködlámpák és a krómozott hűtőmaszk, a 18 colos felnik és az első-hátsó parkolóradar. Ezen felül feláras extraként került bele a 10,25 colos, grafikus műszerfal 179 ezer Ft-ért, továbbá a metálfényezés 159 ezerért és az Aisin hatgangos automata váltó 499 ezer forintért. A Style+ 6,999 alapárhoz ezeket hozzáadva a tesztautó 7,8 milliós ára korrektnek mondató. Az 1,5 literes turbós GDI jól együttműködik az automatával, a 163 lóerő és 260 Nm forgatónyomaték dinamikusan mozgatja az 1,4 tonnás crossovert.

Vezetni is jó, az elöl McPherson és hátul multi-link futómű kényelmes utazást és jó stabilitást biztosít, a komforthoz hozzájárulnak a ballonos abroncsok is.

A kormányzás pontos, a váltó is gyorsan veszi a lapot, ha mélyebbre nyomjuk a gázpedált. Egyedül a fékkel nem tudok kibékülni, aminek nem a hatásfokával van gond, hanem a kezelhetőségével. Nagyon rugalmas a pedál, nagyobb fékezésnél folyamatosan lehet nyomni egyre mélyebbre, ami nem megszokott. Álló helyben is közel padlóig be lehet nyomni, kicsi az ellenállása, úgy hat, mintha levegős lenne a rendszer, persze nem az, a hatása tökéletes. A start/stop rendszer is kiszámíthatatlan. Van hogy jól működik, van, hogy pár másodperc állás után már újraindít. Az ünnepi forgatagban autózva, amikor többet áll az ember dugóban, mint halad, egy idő után megszűnt működni a start/stop, így 13,5 literes átlagfogyasztás volt a maximum, amit láttam a fogyasztásmérőn, persze városban. Esélyt adva egy nullázással megnéztem, hogy haladós külvárosi, némi M0-ás tempó mellett mire képes. 9.5-10.5 l/100 km körüli érték adódott. Ez már barátibb, ugyanakkor jogos, ha sokalljuk. A helyzet viszont az, hogy egy ekkora autó ilyen motorral és automatával reálisan fogyaszt ennyit. Egy fejlettebb start/stoppal minden bizonnyal jobb értéket is tudna, remélhetőleg a modellfrissítés során ezt kiküszöbölik a fékrendszerrel együtt. Ezeket leszámítva korrekt autó a Korando, amely számos extrát tud még adni. A fullextrás kivitelre akár 11 milliót is el lehet költeni. Egy biztos. Ha dél-koreai márkában gondolkodunk mindenképpen érdemes számításba venni a SsangYongot, simán lehet, hogy ez lesz a megfelelő vétel, amivel biztos nem járunk majd rosszul; a garancia náluk is nagyvonalú: 5 év/150 000 km.
Értékelés
Pozitív
Tágas és szép beltér, jó vezethetőség, kényelmes futómű, korrekt ár
Negatív
Magas fogyasztás, rugalmas fékpedál
Árak
Tesztmodell alapára
6 299 000 Ft (2021.01.09.)
Tesztautó ára
7 836 000 Ft (2021.01.09.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1497 cm3
Teljesítmény:
120 kW (163 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
260 Nm 1500-4000 1/min-nél
Végsebesség:
193 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4450 mm
Szélesség:
1870 mm
Magasság:
1620 mm
Saját tömeg:
1435 kg
Össztömeg:
2040 kg
Tengelytáv:
2675 mm
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Csomagtér:
551 l
Belső szélesség elöl:
1480 mm
Belső szélesség hátul:
1470 mm
Belmagasság elöl:
940-1010 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
290 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1340 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1040 mm
Csomagtér magassága:
360-530 mm
Csomagtér hossza:
750 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1630 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
770 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Hengerűrtartalom:
1497 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (6 fokozatú tiptronic) sebesség
Nyomaték:
260 Nm 1500-4000 1/min-nél
Teljesítmény:
120 kW (163 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
193 km/h
CO2-kibocsátás:
162 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
9,5 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.01.09. at 12:44
    Permalink

    Érdemes-e csődvédelem alatt álló márkától autót venni, “mentsük meg őket” jelmondattal, vagy épp ellenkezőleg, mert mi lesz majd az alkatrészellátással, ha bedőlnek? Nehéz kérdés. Egy méltatlanul mellőzött márka a Hyundai-Kia csoport árnyékában, nagy kár lenne értük. Azon kevesek közé tartozom, akiknél a “kiteljesedés” a Rodius-Actyon érában volt, nagyon bírtam azt a különcséget, de ezek is ott vannak a szeren, főleg az aktuális Rexton. És tényleg egyre több SY bukkan fel a magyar utakon, nemcsak az újak közül, hanem hozogatják be a régebbi Kyronokat, Rextonokat is, amiket gyakran trélert húzva látni.

      • 2021.04.07. at 21:19
        Permalink

        Kedves Aurelius!
        Volt valaha régen egy tanárom, akinek nem éppen a legszebb felesége volt. Mikor megkérdeztem tőle, hogy tudta elvenni feleségül, röviden ezt válaszolta: Az első feleségem egy szőke istennő volt, fél év alatt elszerették, őt tuti nem fogják és ne a külsőt nézzem, a belső fontosabb.. A Rodiussal is hasonló a helyzet. Lehet, hogy először csúnyának tűnik, de amikor beleülsz ezt az érzést már el is felejted. Hűséges, megbízható technika 16 évesen és több, mint 500000 km-rel a motorjában. Sem a motor, sem az automata váltó még nem volt megbontva. Ne felejtsd el, mindkettő Mercedes technika. Ha a kötelező szervizeket megkapja, a motorban tízezrenként, a váltóban hatvanezer kilométerenként olajat cserélsz a gyári minőségben, ha csak jó minőségű üzemanyagot tankolsz, akkor elnyűhetetlen szerkezet. Negatívum a drága alkatrészár, amit komolyabb utánjárással jelentősen lehet csökkenteni, valamint a futómű, amit évente át, kell nézni. Ez azonban nem csak a Rodiusra jellemző. Sajnos ezek a “minőségi” magyar utak a legtöbb autó futóművét hamar tönkreteszik. Végezetül még annyit- nem sok olyan autót tudsz mutatni a piacon amivel egy háromgyermekes család plusz esetleg két nagyszülő és a csomagok egy nyaralásra ilyen kényelemben tudnának utazni. Tudod ezek azok az emberek akiknek a belbecs többet ér a külcsínnél.

Vélemény, hozzászólás?