Tényleg kevesebbet fogyaszt? – Ford Focus lágy hibrid teszt

Vajon van értelme a lágy hibrid rendszernek az egyliteres Ford Focusban?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Sokféle változatban járt már nálunk a Ford Focus aktuális generációja. A típus újdonsága most a lágy hibrid rendszer, amelynek hatékonyságát szerencsére lemerhetjük a korábban tesztelt, egyliteres, háromhengeres ST-Line modellhez viszonyítva.

Szerintem még mindig az ST-Line felszereltségű Focusok a legdögösebbek, persze ebben óriási szerepet játszik, hogy engem könnyű levenni a lábamról a sportos dizájncsemegékkel. A Fordnál pedig nagyon értenek ehhez. Ám ennek a Focusnak nem a felszereltségében és nem is a formatervében rejlik a lényege. Hanem a hajtásláncában, ami a manapság hirtelen divatossá érett lágy hibrid szóösszetétellel nevezhető meg. Pedig, mint már azt többször pedzegettük, ezek nem teljes értékű hibridek, ennek ellenére büszkén viselik kasztnijukon a „hybrid” feliratokat. A Ford esetében EcoBoost előtaggal. Sokszor gondolkodok azon, hogyan is lehetne nevezni ezeket a masinákat. Igazán hangzatos elnevezés eddig nem jutott eszembe, a lényeg, hogy a „rásegítésre” helyezném a hangsúlyt. Mert tisztűn villannyal nem képes haladni, de való igaz, hogy az indítógenerátor, nevezhetjük kicsike villanymotornak is, besegít nagyobb terhelésnél. Feladata a fogyasztás, így a károsanyag-kibocsátás csökkentése. Vajon sikerül? Nos, úgy vettem észre, többnyire működik a dolog. A Fordnál BISG néven fut az a bizonyos indítógenerátor. A szíjhajtású szerkezetet egy 48 voltos, léghűtésű, lítium-ion akkumulátor látja el energiával. A hajtásba észrevétlenül avatkozik be egyébként, szóval nem lesz tőle még sportosabb az élmény, avagy ülésbe passzírozósabb a gyorsulás. Viszont ez a rendszer is képes a rekuperációra, tehát a fékezés, lassulás során veszendőbe menő energiát visszatáplálni. Úgy rémlik, eddig mindegyik lágy hibrid autóban sokkal zökkenőmentesebben viselkedett a stop/start rendszer, nincs ez másképp a Focus esetében sem. A motor újraindításához csak 0,35 másodperc szükséges, tényleg nincs közben rezonancia. Gyorsításkor viszont már igen, de ez a háromhengeres, 999 köbcentis EcoBoost sajátja. Sajnos egy ilyen motor járása soha nem lesz olyan egyenletes, mint a több hengerrel megáldott társaiké. Vannak, akik jobban el tudják rejteni ezt, illetve a hangját, és vannak, akik nem. A Ford az utóbbiakhoz tartozik sajnos, de legalább van mit javítani a ráncfelvarráshoz.
Hirdetés
Ám az egyliteres motor nincs híján az erőnek. 155 lóerőt préseltek ki belőle, valamint 190 Nm forgatónyomatékot. Erejét 6000-es fordulatnál adja le, és mókás, de vígan elpörög hétezerig is. Ugyanakkor nem szükséges pörgetni, nem ad különösebben nagy hangélményt, kivéve a rajtprogram. Bizony, ahogy a komoly ST-ben úgy itt is rendelkezésre áll, csak épp nem kell a menüben állítgatni semmit. Engem is nagyon meglepett! Mivel a Puma ST után érkezett, csak poénból próbáltam ki egy állórajtot vele, és láss csodát, működésbe lépett az automatika, de nem akarok messzire elkalandozni. Szóval térjünk vissza a nyomatékhoz.

Mert annak maximuma már 1900-as fordulattól rendelkezésre áll, ráadásul a BISG nyomaték-helyettesítést és nyomaték-kiegészítést is tud.

Előbbinél 24 Nm-rel toldja meg az alapot, az utóbbinál viszont csak 20 Nm-rel, de így az alacsonyabb fordulatszám-tartományban akár 50 százalékkal is nagyobb lehet a nyomaték. Mindezt csak azért részletezem ennyire, mert ezek a kulcsai a kisebb fogyasztásnak. A gyári adat vegyes használatban 5,1 liter/100 km, nekem sikerült ehhez elég közel kerülnöm az 5,4 literes átlaggal. „Fellapoztam” a korábbi Focus tesztjeinket, megnéztem az utolsó mohikánt a szívócső befecskendezéses benzinessel, aminél jóval kevesebb ez az 5,4 liter. Aztán az 1,5 literes, de szintén háromhengeres, kombi ST-Line tesztjére is ránéztem, ahol több mint két literrel magasabb fogyasztást mértem. Végül a szintén ötajtós, ugyancsak háromhengeres, egyliteres, de csak 125 lovas ST-Line modell tesztjét is megnéztem, amelynél 6,6 literes fogyasztás jött ki. Habár az Tominál volt, róla pedig köztudott, hogy igencsak nehéz a jobb lába :), ettől függetlenül úgy tűnik, hogy működik a lágy hibridség, tényleg kevesebbet kortyolgat vele a Focus. Sportos karakterének hangsúlyozására szánták, hogy egy centivel leültették az ST-Line futóművét, de még ilyen apróságok is hozzájárulhatnak egyébként a kisebb fogyasztáshoz. Viszont jobban kell figyelni, hol járunk vele, mert könnyű felakadni vele, telekjáratban a víz levert, ahogy a földúton közelítettem a kertemhez, viszont amíg csak az aszfalton kanyargunk vele isteni a feszesebb futómű, ami szintén az ST-Line sajátja. Persze csak amíg tükörsima az aszfalt. Egyébként mindenben hozza a Focusoktól elvárt szintet. A kormány rendkívül közvetlen, a váltó élményszámba megy, szóval továbbra is a sportosabb vonalat követi a kompaktok között. Többször is kiveséztük már, hogy milyen az ST-Line Focusok utastere, ezért ebbe most nem mennék bele mélyebben. Továbbra is ízlésesen adagolták a sportosságot, majdnem megkapják az utasok azt, amit egy igazi ST-ben, viszont újdonság a palettán az X jelölésű felszereltség. Ebben újfajta kárpitot kapnak az ülések (bőr/szövet), illetve a sima ST-Line-hoz képest jár alapból jár a 12,3 colos digitális műszeregység a vezetőnek, valamint a SYNC 3-as infotainment a 8 colos érintőképernyővel. Ami még mindig nem beszélni magyar. De az X-ség része a vészhelyzeti asszisztens is, illetve a vezeték nélküli telefontöltés. Viszont így 200 ezer forinttal magasabb az alapár. Tehát 8 475 000 forintról indulunk és bőségesen lehet még extrázni a Focust többek között adaptív full LED fényszórókkal, HUD-dal, kibővített biztonsági csomaggal, így pedig kicsivel 10 millió forint fölé nő az ára. Pedig a lágy hibrid rendszerrel nagyon is kedvelhető autó a Focus, még akkor is, ha csak három henger ketyeg benne. Vigasztalhat a tudat, hogy a 7,5 milliós Connected felszereltséggel is választható már ez a hajtáslánc.
Hirdetés
Értékelés
Pozitív
Alacsonyabb lett a fogyasztása, sportos karakter
Negatív
Magas ár, háromhengeres motor zaja
Árak
Tesztmodell alapára
8 475 000 Ft (2021.02.22.)
Tesztautó ára
10 200 000 Ft (2021.02.22.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
115 kW (156 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
190 Nm 1900-5500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,2 s
Végsebesség:
211 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4378 mm
Szélesség:
1825 mm
Magasság:
1452 mm
Saját tömeg:
1269 kg
Össztömeg:
1890 kg
Tengelytáv:
2700 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
375-1354 l
Belső szélesség elöl:
1460 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
910-1000 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
270 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1170 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1020 mm
Csomagtér magassága:
700 mm
Csomagtér hossza:
760 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1600 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
810 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
190 Nm 1900-5500 1/min-nél
Teljesítmény:
115 kW (156 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
211 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,2 s
CO2-kibocsátás:
115 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,4 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.02.22. at 09:03
    Permalink

    Siralmas!
    Egy 999cm3-s turbós motor 5,4 l/100km-es fogyasztással 10 millió Ft? Normálisak???
    Ebből a pénzből vehetünk pl. egy Kia Niro HEV-t, ami valódi hybrid, 1,6 szívó benzin motorral 5l/100km-es fogyasztással.
    Pfff…!

    • 2021.02.26. at 13:50
      Permalink

      Erre a problémára a helyes válasz a Toyota Corolla hybrid. Az teljes értékű hibrid, nem romlik el, keveset fogyaszt, és alacsony az értékvesztése. Nincs turbó, nincs kettős tömegű, nincs kuplung, vagy duplakuplung (Niro), a 12 voltos aksija 20 ezer forint a hibrid akkura meg van 10 év garancia. A legtöbb gyártó agyonbonyolította a hajtásláncát, mindig csak egy lépésnyit láttak előre, aztán most próbálják eladni ezeket a szörnyeket, miközben nulláról újra kellene fejleszteni a hajtásláncokat, de arra belső égésű motorknál már nincs költségkeret. Ezt a játszmát elvesztették, menekülnek előre elektromos fronton.

  • 2021.02.23. at 05:09
    Permalink

    Csatlakozom az előttem szólóhoz, ezek az árak már a vicc kategória. Komolyan mondom itt már senki sem szégyenlősködik. Azért a haszonkulcsra kiváncsi lennék ????????

    • 2021.02.23. at 11:43
      Permalink

      Nem gondolnám, hogy összeesküvés elméletet kell kihozni az árból. Nem hinném, hogy az összes autógyártó lepaktált egymással, és jól megemelték az árakat. Mert tény, hogy nagyon megemelkedtek az autóárak. Borzasztóan. És ha nem akarok kölcsönbe (modern szóval leasingbe) mászni, akkor egyszerűen elérhetetlen árban vannak az új-autók.
      De ha belegondolok abba, hogy megvennék egy 10 milliós autót ami 3 és fél év múlva már csak 5 milliót ér, akkor megütne a guta. Esetleg több lenne a tartozásom, mint amit a kocsi ér…

  • 2021.02.23. at 11:51
    Permalink

    Azt is hozzátenném, hogy egy nagyon rövid ideig tartó átmeneti állapotban vagyunk most ezzel a hibrid korszakkal. Jelenleg a legbonyolultabbak az autók. Nem elég, hogy kis-köbcentis, 3 hengeres, de emellett turbós és hibrid is. Rengeteg elromolható kiforratlan új technológia. Ha már áttértünk a villany-autó korszakba, ott megint egyszerűbb lesz minden, mert sokkal egyszerűbbek a villany-hajtások.
    Most egyelőre örülök, hogy sikerült megcsípnem egy 1.8 literes szívó benzinest. Ezzel elleszek még 10-15 évig, akkor meg már nem lesz választási lehetőségem, csak a villanyautó lesz a választható. Sőt ahogy most látszik, lehet, hogy már vezetni sem engednek majd. Nagyon nyomul az önvezető technológia, és ha az tért nyer, nem fogják a humánokat engedni vezetni. Olyan lesz mint a lovaglás. El lehet járni lovagolni, de csak annak aki hobbiból szeretné.

    • 2021.02.23. at 16:04
      Permalink

      Ott a pont.
      Bár van egy réteg a régi jó elvtá.sakból és az új n.r lovagokból akiknek mindegy hogy 10 vagy 20 milla a kocsi, nem zavarja sem a javítás sem a 2-3 évenkénti csere.
      Tényleg szuper jó hogy milyen környezetkímélőek (bár ez hazugság) és keveset esznek a mostani gépek, ha majd ha el kezdenek romlani (mert fognak!) ki és mennyiért javítja majd?
      Szerintem érteni sem fog senki ezekhez, hiba esetén cseréljük ki ezt 2-300k, nem nyert? cseréljük ki azt 4-500k, egyszer csak el találják.
      A csak elektromos meg ha el is fog terjedni, akkorra csak összehozzák tervezett avulással hogy ne legyen hiba és javítás mentes.

        • 2021.02.24. at 18:37
          Permalink

          Bocs, nem tudtam hogy kis bolygónkon mindenki Toyotával jár, és az autós ipar minden résztvevője a gyártón kívül pályát változtat!
          Andersen rég meghalt, hagyjuk a mesét!

          • 2021.02.27. at 13:39
            Permalink

            A kérdésre nincs kedved válaszolni?

            Így szólott:

            “Milyen javítási költségekről beszélünk pl. egy Toyota Prius esetében?”

    • 2021.02.25. at 10:27
      Permalink

      10-15 évet nem neveznék rövid időszaknak…ennyi meg szerintem is kell, mire kiépül a megfelelő infrastruktúra és elérhető árba kerülnek az elektromos autók, de érdemi használt piac még szerintem akkor sem lesz…ha lesz egyáltalán, mert az akku életciklus miatt szerintem nem kell majd 15-20 éves autókat kerülgetni akkoriban.

  • 2021.02.23. at 19:18
    Permalink

    A Renault 1,33 TCe-vel egy Megane 6 literrel eljár, ha valaki nem nyomja ész nélkül. És az egy rendes 4 hengeres motor, mindenféle hibrid hókusz-pókusz nélkül. Pár deci különbséggel nem foglalkoznék, pláne, ha egy jobb, rendes 4 hengeres motorról van szó. Sajnos Focusba már nincs 4 hengeres benzines (csak az ST, de az más kategória).
    Kíváncsi leszek, hogy amikor már csak hybrid, meg villanyos lesz, hogy alakul a benzinesek, dízelek ára. El tudom képzelni, hogy a jó áálapotú benzines egyre drágább lesz, ahogy egyre kevesebb lesz belőlük.
    Az árak tavaly ilyenkorhoz képest nagyon felmentek. Ennek 3 fő oka van, egyrészt a gyenge forint, másrészt a Covid19 és a legfontosabb a kibocsátási normák miatti büntetések. A kibocsátási normák a műszaki tartalmat is erősen befolyásolják. Piaci igény biztosan nem lenne ennyi hibridre, villanyra, de ezt kell gyártaniuk. Én 1 éve februárban rendeltem meg egy új kocsit, ha júliusban rendeltem volna, több, mint 1 millióval került volna többe, most 2,2 millióval (igaz a motor minimálisan módosult). Ráadásul akkor 0% volt a THM, most 5% körül van annál a gyártónál. Ez is több százezer plusz, vagy 1 év alatt legalább 2,5 millió Ft egy kiskategóriás SUV esetében.

    • 2021.02.24. at 11:15
      Permalink

      Focus ST kapható?

      A hibridekre meg van piaci igény, a Toyota eladásainak több, mint fele hibrid Európában. Az is igaz, hogy ott a 222 lovas, 2,5 literes RAV4 eszik 6 litert.

      • 2021.02.24. at 11:46
        Permalink

        Lehet, hogy St már nem kapható. A modellválasztékban még ott van a Ford oldalán, csak éppen nem a személyautók fülre kell kattintani, hanem a “Performance”-ra. Ugyanakkor árat nem találtam hozzá, a konfigurátor nem hozza. Abban 2,3 Ecoboost motor van (volt), vagy 2 ezres dízel.
        A Ford német oldalán van ára is, 33.590 Eurotól indul, és ott konfigurálni is lehet. Valószínűleg csak a magyar piacról vezethették ki. Sokat nem adhattak el belőle.
        A piaci igényt úgy értettem, hogy pl. aki akar venni egy sima benzines Suzuki Swiftet, azt már nem tud, mert már csak mild hybrid változat van, így csak azt tudja megvenni. Tehát lehet, hogy nem is akar hybridet, de sok típusnál nincs más. Ez pedig csak a normák miatt van, vagyis kicsit mesterséges a piac.

        • 2021.02.24. at 13:15
          Permalink

          Azért nincs sima benzines Swift, mert szar a Suzuki flotta szintű CO2 kibocsátása. Van pl. Hyundai I20, az nem hibrid. Mitsubishi Space Star, Opel Corsa, bár nem tudom mi a gond a Suzuki kamuhibridségével. picit drágább, de kevesebbet eszik, garancia meg van rá.

    • 2021.02.25. at 10:29
      Permalink

      Legyen vele szerencséje, de igazából minden kockázatosnak tartott műszaki megoldás megvan az Ön autójában is, az már mindegy, hogy 3 vagy 4 henger….a mild hibrid meg csak egy + akku és egy generátor, nem nevezném “hókusz-pókusz”-nak. 🙂

      • 2021.02.25. at 15:20
        Permalink

        “minden kockázatosnak tartott műszaki megoldás megvan az Ön autójában is”
        Az enyémben nincsenek kockázatos műszaki megoldások, a Toyota hibridek épp a legmegbízhatóbb szerkezetek lassan 25 éve.

  • 2021.02.25. at 10:24
    Permalink

    Az európai autógyártók most próbálják megfizettetni a vevőkkel a saját hülyeségük árát…irgalmatlan pénzt toltak a dízel technikába, ami szép, meg jó is lehetne, csak hála a VW-nek közellenség lett + jött a fantasztikus EU-norma és a büntetések…az eredmény a mild hibrid, a legolcsóbb és leggyorsabb módja volt a gyártóknak papíron elérni némi javulást és emiatt már az ázsiai gyártók is kénytelenek voltak lépni, bár náluk még van sima szívómotoros autó.

    Mókusvakítás, amit látunk, ámbár szerintem önmagában nem sokkal bonyolultabb, mint egy enélkül szerelt modell. Igazából egy combosabb generátor és egy plusz akku, egyik sem jellemző hibaforrás, tehát egy mai autó nem attól nem lesz majd rentábilisen javítható, hogy a mild hibrid belekerült.

    Más kérdés, hogy ekkora felárat kérni érte pofátlanság és itt csatolnék vissza az első mondatomra: a gyártók keresik a mókusokat. Elegáns az lett volna, ha fű alatt, szó nélkül beépítik és néhány 10k felárat esetleg kérnek érte, ha már balf@szok voltak. De ez üzlet, ott meg ugye a jellem nem szempont….sajnos máshol is ritkán.

    • 2021.02.27. at 13:46
      Permalink

      “Az európai autógyártók most próbálják megfizettetni a vevőkkel a saját hülyeségük árát…”

      Próbálnák… a birkák mondjuk megis fizetik.

      Novemberben vettem új autót.. meg sem fordult a fejemben, hogy európai márkákból válasszak..

      Az intelligensebb réteg, akik tényleg, értenek is hozzá, és nem valamely komplexusukat akarják elkendőzni a márkaemblémával, az japánt, esetleg dél-koreait vesz.

      • 2021.02.28. at 15:34
        Permalink

        “Az intelligensebb réteg”
        ezen 5 percig röhögtem, köszi igazán jó poén volt!
        Csak tudod, nem az egyén saját kompetenciája dönteni önnön intelligenciájáról.
        Nekem 120 feletti, műszaki diplomák, műszaki technikumok, + 1 nagy fiók egyéb.
        Ha neked ettől több, hát tévedtem, és elnézést!

      • 2021.02.28. at 16:04
        Permalink

        “Az intelligensebb réteg, akik tényleg, értenek is hozzá, és nem valamely komplexusukat akarják elkendőzni a márkaemblémával, az japánt, esetleg dél-koreait vesz.”
        Na, aki ezt ide leírta az viszont tuti biztos nem tartozik bele abba a bizonyos rétegbe…

Vélemény, hozzászólás?