A márka története
Az autógyárat az SKF, a világ vezetÅ‘ csapágy-gyára alapÃtotta 1927-ben. A volvo a latin volvere egyes szám elsÅ‘ személyű alakja, jelentése gördülök, Ãgy érthetÅ‘, hogy a még 1915-ben levédetett márkanevet eredetileg csapágyak számára kÃvánták használni. Emblémaként Mars, azaz a vas jelét választották, ezzel utalva a közmondásos minÅ‘ségű svédacélra, amihez hasonlatos keménységgel és tartóssággal tűrik autóik az északi mostoha klimatikus és útviszonyokat. És a svédek be is tartották Ãgéretüket, a következÅ‘ évtizedekben a Volvo márkanévhez elválaszthatatlanul összeforrt a tartósság és a megbÃzhatóság. Autóikra inkább a bevált megoldások használata, mint az újdonságok hajszolása volt jellemzÅ‘, bár emlÃtésre méltó az elektronikus benzinbefecskendezés 1971-es bevezetése a 164E modellen, a szabályozott katalizátor világelsÅ‘nkénti használata az 1976-os kaliforniai kocsikon, vagy a 240-es turbómotorja 1980-ból. Mégis inkább a biztonság terén számÃt a Volvo úttörÅ‘nek, számtalan, ma már magától értetÅ‘dÅ‘ megoldás bevezetése fűzÅ‘dik nevéhez. ElsÅ‘ként alkalmaztak ragasztott szélvédőüveget 1944-ben a PV444 modellen, 1959-tÅ‘l minden Volvo elsÅ‘ üléseihez a gyár mérnöke, a Saab-tól érkezett Nils Bohlin szabadalmát, a hárompontos biztonsági övet szereltek, 1967-ben bevezették a világ elsÅ‘ hátra felé nézÅ‘ gyerekülését.
De a biztonsági felszereltségeken kÃvül a Volvók karosszériáját is az adott korszakban megvalósÃtható maximális védelemre tervezték, ehhez ütközési teszteket, tudományos kutatásokat végeztek, például már 1970-ben felállÃtották a szemle-csapatukat is, amely balesetet szenvedett Volvók helyszÃni vizsgálatával gyűjtött gyakorlati tapasztalatokat. Különösen az 1966-ban bevezetett 140-es széria tűnt ki korszaka autói közül nagyvonalú, átgondoltan tervezett gyűrÅ‘dÅ‘-zónáival, merev utascellájával, az ajtókba épÃtett oldalvédÅ‘ rudakkal. Napjainkra az autók biztonsága alapkövetelménnyé vált, Ãgy a Volvo egyre inkább az igényes, szolid, mégis jól használható autó imidzsre koncentrál. A cég tulajdonviszonyaival kapcsolatban igazából az 1935-ös részvénytársasággá alakÃtásán kÃvül csupán a Volvo személyautó részlegének 1999-es eladása a Fordnak emlÃtésre méltó esemény. Ezen kÃvül 1975-ben megvásárolták a holland DAF személyautó részlegét, és a cég csaknem gyártásra kész új modelljét Volvo 340-es szériaként kÃnálták. Ebben a gyárban készültek 1995-tÅ‘l a Mitsubishivel közös S40/Carisma testvérmodellek.