0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Meddig tekinthető újnak, meddig használható egy gumiabroncs?

A gumiabroncs DOT szám jelöléséről, azaz meddig új az abroncs?

·

Részletes infót ad a Magyar Gumiabroncs Szövetség arra vonatkozóan, hogy meddig tekinthető egy gumiabroncs újnak, meddig használhatónak.

%KA%Hiába nem kopott még el, egy 2005-ös gumiabroncs − amilyen a DOT-szám szerint a fotón szerepel, már cserére érett%KA%

Hiába nem kopott még el, egy 2005-ös gumiabroncs − amilyen a DOT-szám szerint a fotón szerepel, már cserére érett

Múlt hónapban jelent meg legújabb nyárigumitesztünk, aminek legfőbb konklúziója volt, hogy egy még megfelelő profilmélységgel rendelkező, de már 10 éves abroncs jelentős kompromisszumot jelent menetbiztonság szempontjából, hiszen már 60 km/óráról vészfékezve is autóhossznyi fékút-többletet adott a jobb abroncsokhoz mérten. Sok autós ismeri is az abroncsok gyártását jelölő DOT-számot, aminek vizslatásával nem egyszer az őrületbe kergethetik a gumikereskedőket. Nézzük, mit érdemes, illetve kell tudni róla a Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint!

  1. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!
  2. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.
  3. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval.
  4. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasolt a használata.

A lényeg tehát röviden: a gumiabroncs 3 éves korig frissen gyártott, ugyanakkor szakszerű tárolás mellett 5 éves koráig újnak tekinthető, élettartama azonban legfeljebb 10 év, ezért a 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonságtechnikai okokból nem ajánlott!

Ez is érdekes lehet:
 

Toyota Yaris facelift II nemzetközi menetpróba

A Toyota dobja a dízeleket és a turbós világ sem érdekli őket. Mégis szuper autó lett a frissített...

Copzilla néven jön a rendőrök hardcore elfogóautója

Különleges Nissan GT-R rendőrautó áll szolgálatba, amely minden bizonnyal kellő erőfölényt sugároz...

Olyan autót hozhat a kínai Lynk & Co, amivel tényleg tarolhatnak

E héten debütál, de már most látható néhány fotón a Lynk & Co második prototípusa, a 03 Sedan...

Összehasonlító teszt: Fiat Tipo Kombi, Ford Focus Kombi, Kia cee'd_sw, Renault Megane Grandtour

Tipikus céges flottaautókat eresztettünk egymásnak dízelmotorral. Focus, cee'd, Megane, Tipo...

Rangsorolás nélkül választották ki 2017 legjobb autóbelsőit

Se egy Mercedes, BMW vagy Audi a világ 10 legjobb autóbelsőjének listáján, vannak viszont japánok...

Honda Civic 1.8 Sport, 2006 - használtteszt

11 évesen, közel 200 ezer km futással néztük meg, hogy milyen egy 1,8-as, 140 lóerős Civic. Vajon...

Skoda Octavia RS és Scout menetpróba

Olyannyira széles a Skoda Octavia kínálata, hogy legütősebb verziói, az RS és a Scout külön bemutatót...

A Citroën C5 Aircross a márkától ismert futóműtechnológia új verzióját hozza

Különös, ugyanakkor a márkától nem szokatlan megoldással érkezett a Citroën legújabb SUV-ja...

Mercedes GLA, GLA 45 AMG, A 45 AMG menetpróba a Hungaroringen

Hazánkban próbálhattunk a kompakt Mercedesek krémjét, na meg a 381 lóerős AMG-ket a Hungaroringen...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (26 db)

Mx-5 tulaj írta: 2 hete
sanger.szilard írta: 2 hete

kérdésre kérdéssel?

nem, én tök hülye vagyok, és össze-vissza beszélek...

nehezen maradnak magamban már a jelzők... szimpla kérdés volt, hogy mi van akkor, hogy ha nincsen szám a dot "számban".

Ha elképzelni sem tudja valaki ezt az élethelyzetet, akkor gyanítom, nem ő fogja megválaszolni sem. Haladj tovább, nem hiszed el hogy nincsen, azt hiszed kifordítom és belül keresem tök mindegy nekem, akkor ne érezd magadénak a kérdést. Még csak önálló gondolat híján van országunk, egyelőre másban nem hasonultunk még az USA-hoz, nem hinném hogy most itt nekem OMH által bevizsgált tárgyi bizonyítékot kellene felmutassak ehhez...

ne legyen mindenki okos, ha hülyének tart hagyja a picsába, nekem jó így...


Előzmények megtekintése

Azért nem látsz dot számot, mert sokszor csak az egyik oldalon van, illetve pár gyártónál (10 évvel ezelőttig, kb.) még nem számokat, hanem betűket is használtak a gyártási hét jelölésére. Ilyen abroncsok már nem jellemzőek. Amin nem találsz dot számot az tipikusan ázsia-only gumi, ami ide bekerült, vagy valami ősöreg abroncs. Btw, 90'-es évekbeli abroncsnál még 3 jegyen tárolták a gyártási hetet, ezt is benézhetted...

Tényleg örülnénk egy fényképnek, kíváncsi vagyok, minden rosszindulat nélkül.:)

A válaszoláshoz belépés szükséges
Mx-5 tulaj írta: 2 hete
bbela írta: 2 hete

Most néztem meg egy Pirelli téli gumit (elvileg 4 éves), azon kívül biztosan nincs, mindossze egy N253 jelölés. Belső oldalt nem tudtam megnézni, mert autón van.


Természetesen minden olyan gumi van, ahol kötelező a dot jelölés (aminek egy tagja a gyártási hetet jelőlő négyjegyű szám). Az meg nagyjából a világon mindenütt kötelező. Alapból usa jelölés, ott már vagy 30 év kell.

Ha kívül nem látod, akkor belül lesz, mivel sokszor csak egy oldalon van, pl.: http://www.continental-tyres.co.uk/car/media-services/voluntary-exchange-programme/tireidentification. Egyszerűen olcsóbb így a gyártás, még ha pár fillérrel csak.

A válaszoláshoz belépés szükséges
bbela írta: 2 hete

Most néztem meg egy Pirelli téli gumit (elvileg 4 éves), azon kívül biztosan nincs, mindossze egy N253 jelölés. Belső oldalt nem tudtam megnézni, mert autón van.

A válaszoláshoz belépés szükséges
SPILLER62 írta: 2 hete
sanger.szilard írta: 2 hete

kérdésre kérdéssel?

nem, én tök hülye vagyok, és össze-vissza beszélek...

nehezen maradnak magamban már a jelzők... szimpla kérdés volt, hogy mi van akkor, hogy ha nincsen szám a dot "számban".

Ha elképzelni sem tudja valaki ezt az élethelyzetet, akkor gyanítom, nem ő fogja megválaszolni sem. Haladj tovább, nem hiszed el hogy nincsen, azt hiszed kifordítom és belül keresem tök mindegy nekem, akkor ne érezd magadénak a kérdést. Még csak önálló gondolat híján van országunk, egyelőre másban nem hasonultunk még az USA-hoz, nem hinném hogy most itt nekem OMH által bevizsgált tárgyi bizonyítékot kellene felmutassak ehhez...

ne legyen mindenki okos, ha hülyének tart hagyja a picsába, nekem jó így...


Előzmények megtekintése

Csak azt tudom erre mondani hogy nincs egységes hely a gumikon hogy hol kell ( vagy kellene ) lennie a DOT számnak . Elvileg rajta kell hogy legyen akár új , akár futózott . Normális gumi futózok pont a Dot számot nézik meg elsőnek majd aztán az állapotot , és ha 5-6 évnél idősebb , nem futózzák meg .Engem is az őrületbe kergettek azzal hogy futózásra ki kellett válogatni a Dot szám alapján , ezen kívül a repedezett ,sérült , vagy ha nagyobb csavar STB átszakította a futó felületet akkor selejt . Futózásra én ( VOLÁNOS GUMIS) CSAK SÉRÜLÉS MENTES 5-6 ÉVES GUMI KÖPENYEKET küldhettem el , de még így is 1-2 gumit félre dobott a futózó selejtre , mivel ők is meg vizsgálják ( jobb helyeken ) És futózásnál fel kell tüntetni a DOT SZÁMOT MINDEN ESETBEN . Ez nem garancia hogy mindenhol így csinálják . És azt kapjuk vissza amit elküldtünk , kivéve ha pótlást kérünk .

A válaszoláshoz belépés szükséges
Forticors írta: 2 hete
sanger.szilard írta: 2 hete

kérdésre kérdéssel?

nem, én tök hülye vagyok, és össze-vissza beszélek...

nehezen maradnak magamban már a jelzők... szimpla kérdés volt, hogy mi van akkor, hogy ha nincsen szám a dot "számban".

Ha elképzelni sem tudja valaki ezt az élethelyzetet, akkor gyanítom, nem ő fogja megválaszolni sem. Haladj tovább, nem hiszed el hogy nincsen, azt hiszed kifordítom és belül keresem tök mindegy nekem, akkor ne érezd magadénak a kérdést. Még csak önálló gondolat híján van országunk, egyelőre másban nem hasonultunk még az USA-hoz, nem hinném hogy most itt nekem OMH által bevizsgált tárgyi bizonyítékot kellene felmutassak ehhez...

ne legyen mindenki okos, ha hülyének tart hagyja a picsába, nekem jó így...


Előzmények megtekintése

Én egy őszinte, minden hátsó szándék nélküli kérdést tettem fel, szerintem nem hülyéztelek le, nem írtam semmi sértőt, kioktatót stb... Mivel azt írtad, hogy értesz hozzá (sok-sok éve ezt csinálod) én meg nem ezzel foglalkozom, csak szimpla vásárló vagyok őszintén kíváncsi vagyok (voltam) melyek azok a márkák amik nem jelölik a dot-ot számmal. Az elmúlt 2-3 évben több garnitúrát és márkát vásároltam, azon minden volt dot számmal jelzett gyártási év (Continental, Hankook, Nokian). Azt fontosnak tartottam hogy ne öreg (akár 3 éves) gumit sózzanak rám ezért megnéztem a dot számát mindnek (mi "végfelhasználók" csak ennyit értünk hozzá: méret, kor)
Na és akkor hogy miért érdekel pár olyan márka ami nem jelöli a dot-ot számmal (és így ha jól értem a gumi korát sem lehet leolvasni): Idén kell vennem téli gumit is, nem vagyok egyetlen márka elkötelezettje sem úgyhogy kíváncsi voltam mely márkáknál számítsak arra hogy nem tudom dot szerint megállapítani a korát.
Szóval semmilyen tárgyi bizonyítékot nem kértem, mindössze a szakmai tapasztalatodra lettem volna kíváncsi és elnézést kérek ha támadásnak/kötekedésnek vetted ártatlan kérdésem

A válaszoláshoz belépés szükséges
gnx írta: 2 hete
sanger.szilard írta: 2 hete

valóban minden autószerelő a gumizást rühelli a legjobban, de ha 20 év alatt nem találkoztál üresen hagyott ovális felületet abroncson, ahol lennie kellene a számnak, de nincsen benne semmi...

hát akkor nem tudom


Előzmények megtekintése

Ahol meg nem volt rajta dot szám az meg vagy amerikai, vagy futózott, vagy nem közúzi abroncs volt, vagy annyira névtelen régi esetleg valamelyik orosz,ukrán hogy ott valóban nem volt. Amúgy van még azokon is általában.
pl dneproshina. teherkocsi abroncs

A válaszoláshoz belépés szükséges
gnx írta: 2 hete
sanger.szilard írta: 2 hete

valóban minden autószerelő a gumizást rühelli a legjobban, de ha 20 év alatt nem találkoztál üresen hagyott ovális felületet abroncson, ahol lennie kellene a számnak, de nincsen benne semmi...

hát akkor nem tudom


Előzmények megtekintése

Nem minden gumiabroncson néztem a dot számot amit gumiztam mert nem volt választás kiadták a feladatot, viszont valóban nem találkoztam még olyannal hogy ne lenne.
Van ahol üresen hagyják viszont ott a másik oldalán rajta van.
Ahol a beírt betűk vannak nem mindig szokott mellette lenni a gyártási év sokszor máshol teljesen elszórva üres felületen, másképp más típusú karakterrel rányomva.
Én még arra tudok gondolni hogy a guminepper mindenre képes és eltünteti a gyártási dátumot.

A válaszoláshoz belépés szükséges
sanger.szilard írta: 2 hete
gnx írta: 2 hete

A betűkről meg annyit hogy a számok helyére kerültek ez igaz, viszont a számok ott vannak egyik oldalon kis fektetett ovális karikákban amit te nem vettél észre, hiába szerelsz tizenéve autót, mert én 20 éve ezt teszem, kisebb nagyobb kihagyásokkal, ez semmit nem jelent.


Előzmények megtekintése

valóban minden autószerelő a gumizást rühelli a legjobban, de ha 20 év alatt nem találkoztál üresen hagyott ovális felületet abroncson, ahol lennie kellene a számnak, de nincsen benne semmi...
hát akkor nem tudom

A válaszoláshoz belépés szükséges
sanger.szilard írta: 2 hete

kérdésre kérdéssel?
nem, én tök hülye vagyok, és össze-vissza beszélek...
nehezen maradnak magamban már a jelzők... szimpla kérdés volt, hogy mi van akkor, hogy ha nincsen szám a dot "számban".
Ha elképzelni sem tudja valaki ezt az élethelyzetet, akkor gyanítom, nem ő fogja megválaszolni sem. Haladj tovább, nem hiszed el hogy nincsen, azt hiszed kifordítom és belül keresem tök mindegy nekem, akkor ne érezd magadénak a kérdést. Még csak önálló gondolat híján van országunk, egyelőre másban nem hasonultunk még az USA-hoz, nem hinném hogy most itt nekem OMH által bevizsgált tárgyi bizonyítékot kellene felmutassak ehhez...
ne legyen mindenki okos, ha hülyének tart hagyja a picsába, nekem jó így...

A válaszoláshoz belépés szükséges
Forticors írta: 2 hete
sanger.szilard írta: 2 hete

nem értem a válaszodat, de komolyan nem



te most a képet mondod, arról olvasod?

én a való életből tálálkoztam, forgathatod a gumikat jobbra balra, de rengeteg márka NEM ÍR RÁ SZÁMOT.

Nem tudom másképp mondani, remélem így már azért így már érthető a problémám valamennnyire....


Előzmények megtekintése

Tudsz példaként mondani pár márkát ami nem írja rá a számot?

A válaszoláshoz belépés szükséges

Friss tesztek

Mini Countryman Cooper D teszt

Mint a Cooper, csak használható – Countryman D

Elég szélesre sikerült nyújtani a Mini palettáját, és még mindig nehezen találják egyes modellek pontos helyét. A második Countryman egészen olyan, mint a kicsi Cooper, de ebben el lehet férni.


Kia Rio 1.25 MPI LX Exclusive teszt

Ki akarna ennél többet? - (majdnem) alap Kia Rio teszt

Leggyengébb négyhengeres szívómotorjával, szinte alapkivitelében próbáltuk a negyedik generációs Kia Riót. Stabil, és meglepően tágas is.


Összehasonlító teszt: Fiat Tipo Kombi, Ford Focus Kombi, Kia cee'd_sw,  Renault Megane Grandtour

Vajon melyik dízel kompakt kombival járunk a legjobban?

Tipikus céges flottaautókat eresztettünk egymásnak dízelmotorral. Focus, cee'd, Megane, Tipo - melyik a nyerő?

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Volkswagen Golf R és GTI Performance menetpróba

Versenypályán próbáltuk a 310 lóerős Golf R-t Videó

3 órája – Újdonság

Van az a teljesítményszint, ami felett sokkal érdemesebb versenypályán tesztelni egy autót, ezért mi is ott vallattuk a Golf R modelleket.


1977 tavaszán mutatkozott be a Volvo 262C, a svédek nagy kupéja

40 éves a Volvo kockakupéja

6 órája – Sztori

A 260-as széria kupéjához az olaszokkal szövetkeztek, a Volvo 262C elsősorban Amerikának szólt, és még a svédeknek is meglepő volt a luxuskupé sikere.


Mercedes GLA, GLA 45 AMG, A 45 AMG menetpróba a Hungaroringen

Lőgyakorlat kompakt AMG Mercedesekkel

4 napja – Újdonság

Hazánkban próbálhattunk a kompakt Mercedesek krémjét, na meg a 381 lóerős AMG-ket a Hungaroringen, majd bepillanthattunk a kecskeméti gyárba is, ahol készülnek.


Használtautó.hu

RENAULT FLUENCE 1.5 dCi Expression

RENAULT FLUENCE 1.5 dC...

Ár: 2.795.000 Ft

Évjárat: 2013 / 12

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Dízel

OPEL INSIGNIA Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo (Automata)

OPEL INSIGNIA Sports T...

Ár: 2.590.000 Ft

Évjárat: 2011 / 12

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

VOLVO S70 2.5 D

VOLVO S70 2.5 D

Ár: 700.000 Ft

Évjárat: 1999 / 10

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!