0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Meddig tekinthető újnak, meddig használható egy gumiabroncs?

A gumiabroncs DOT szám jelöléséről, azaz meddig új az abroncs?

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Részletes infót ad a Magyar Gumiabroncs Szövetség arra vonatkozóan, hogy meddig tekinthető egy gumiabroncs újnak, meddig használhatónak.

%KA%Hiába nem kopott még el, egy 2005-ös gumiabroncs − amilyen a DOT-szám szerint a fotón szerepel, már cserére érett%KA%

Hiába nem kopott még el, egy 2005-ös gumiabroncs − amilyen a DOT-szám szerint a fotón szerepel, már cserére érett

Múlt hónapban jelent meg legújabb nyárigumitesztünk, aminek legfőbb konklúziója volt, hogy egy még megfelelő profilmélységgel rendelkező, de már 10 éves abroncs jelentős kompromisszumot jelent menetbiztonság szempontjából, hiszen már 60 km/óráról vészfékezve is autóhossznyi fékút-többletet adott a jobb abroncsokhoz mérten. Sok autós ismeri is az abroncsok gyártását jelölő DOT-számot, aminek vizslatásával nem egyszer az őrületbe kergethetik a gumikereskedőket. Nézzük, mit érdemes, illetve kell tudni róla a Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint!

  1. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!
  2. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.
  3. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval.
  4. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasolt a használata.

A lényeg tehát röviden: a gumiabroncs 3 éves korig frissen gyártott, ugyanakkor szakszerű tárolás mellett 5 éves koráig újnak tekinthető, élettartama azonban legfeljebb 10 év, ezért a 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonságtechnikai okokból nem ajánlott!

Ez is érdekes lehet:
 

Piaci körkép: kuplungpedál nélküli és legfeljebb 3 éves, legfeljebb 3 millió forintos autók

Városi autónak nem kérdés, hogy automata váltósat kell venni. Szétnéztünk, milyet kapunk 3 éves...

Suzuki Swift 1.2 GLX CVT teszt

Mindenhogy jó, de legjobb alapként. Az 1,2-es motorhoz fokozatmentes automata váltó kapható...

Ford Fiesta nemzetközi bemutató és menetpróba

Hogy a Fiesta sikeres és jó autó volt, azt mutatja, hogy formájához annak ellenére alig mertek...

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Selection Smart e-CVT teszt

Könnyed városi cirkáló a Toyota Yaris, főleg e-CVT-vel, a teljes értékű hibridrendszerrel ráadásul...

Itt a Mercedes első pickupja, az X-osztály, háromféle stílusban

Leleplezték a Mercedes hónapokkal ezelőtt meglibbentett pickupját, az X-osztályt. Visszafogták...

Termékteszt: SCT-Mannol 9801 fényszóró polírozó készlet

Korunk átlagautói nem csak öregek, jellemzően már csúnyán mattuló műanyag fényszóróburával rendelkeznek...

Audi A4 1.8 20V quattro, 1999 - használtteszt

Elsőre döbbenet, hogy mennyire korrekt állapotú a valósan keveset futottnak tűnő csaknem 20 éves...

A Megane RS érkezésével frissül a GT is

Szabadalmi fotóin már szinte minden látszik, annál biztos, hogy több, mint első hivatalos szereplésén...

BMW E36 316i, 1998 - használtteszt

Az importlista élén is állt az E36 316i. Tetőablak, klíma, villanyablakok központi zár, minden...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (26 db)

Mx-5 tulaj írta: 4 hónapja
sanger.szilard írta: 4 hónapja

kérdésre kérdéssel?

nem, én tök hülye vagyok, és össze-vissza beszélek...

nehezen maradnak magamban már a jelzők... szimpla kérdés volt, hogy mi van akkor, hogy ha nincsen szám a dot "számban".

Ha elképzelni sem tudja valaki ezt az élethelyzetet, akkor gyanítom, nem ő fogja megválaszolni sem. Haladj tovább, nem hiszed el hogy nincsen, azt hiszed kifordítom és belül keresem tök mindegy nekem, akkor ne érezd magadénak a kérdést. Még csak önálló gondolat híján van országunk, egyelőre másban nem hasonultunk még az USA-hoz, nem hinném hogy most itt nekem OMH által bevizsgált tárgyi bizonyítékot kellene felmutassak ehhez...

ne legyen mindenki okos, ha hülyének tart hagyja a picsába, nekem jó így...


Előzmények megtekintése

Azért nem látsz dot számot, mert sokszor csak az egyik oldalon van, illetve pár gyártónál (10 évvel ezelőttig, kb.) még nem számokat, hanem betűket is használtak a gyártási hét jelölésére. Ilyen abroncsok már nem jellemzőek. Amin nem találsz dot számot az tipikusan ázsia-only gumi, ami ide bekerült, vagy valami ősöreg abroncs. Btw, 90'-es évekbeli abroncsnál még 3 jegyen tárolták a gyártási hetet, ezt is benézhetted...

Tényleg örülnénk egy fényképnek, kíváncsi vagyok, minden rosszindulat nélkül.:)

A válaszoláshoz belépés szükséges
Mx-5 tulaj írta: 4 hónapja
bbela írta: 4 hónapja

Most néztem meg egy Pirelli téli gumit (elvileg 4 éves), azon kívül biztosan nincs, mindossze egy N253 jelölés. Belső oldalt nem tudtam megnézni, mert autón van.


Természetesen minden olyan gumi van, ahol kötelező a dot jelölés (aminek egy tagja a gyártási hetet jelőlő négyjegyű szám). Az meg nagyjából a világon mindenütt kötelező. Alapból usa jelölés, ott már vagy 30 év kell.

Ha kívül nem látod, akkor belül lesz, mivel sokszor csak egy oldalon van, pl.: http://www.continental-tyres.co.uk/car/media-services/voluntary-exchange-programme/tireidentification. Egyszerűen olcsóbb így a gyártás, még ha pár fillérrel csak.

A válaszoláshoz belépés szükséges
bbela írta: 4 hónapja

Most néztem meg egy Pirelli téli gumit (elvileg 4 éves), azon kívül biztosan nincs, mindossze egy N253 jelölés. Belső oldalt nem tudtam megnézni, mert autón van.

A válaszoláshoz belépés szükséges
SPILLER62 írta: 4 hónapja
sanger.szilard írta: 4 hónapja

kérdésre kérdéssel?

nem, én tök hülye vagyok, és össze-vissza beszélek...

nehezen maradnak magamban már a jelzők... szimpla kérdés volt, hogy mi van akkor, hogy ha nincsen szám a dot "számban".

Ha elképzelni sem tudja valaki ezt az élethelyzetet, akkor gyanítom, nem ő fogja megválaszolni sem. Haladj tovább, nem hiszed el hogy nincsen, azt hiszed kifordítom és belül keresem tök mindegy nekem, akkor ne érezd magadénak a kérdést. Még csak önálló gondolat híján van országunk, egyelőre másban nem hasonultunk még az USA-hoz, nem hinném hogy most itt nekem OMH által bevizsgált tárgyi bizonyítékot kellene felmutassak ehhez...

ne legyen mindenki okos, ha hülyének tart hagyja a picsába, nekem jó így...


Előzmények megtekintése

Csak azt tudom erre mondani hogy nincs egységes hely a gumikon hogy hol kell ( vagy kellene ) lennie a DOT számnak . Elvileg rajta kell hogy legyen akár új , akár futózott . Normális gumi futózok pont a Dot számot nézik meg elsőnek majd aztán az állapotot , és ha 5-6 évnél idősebb , nem futózzák meg .Engem is az őrületbe kergettek azzal hogy futózásra ki kellett válogatni a Dot szám alapján , ezen kívül a repedezett ,sérült , vagy ha nagyobb csavar STB átszakította a futó felületet akkor selejt . Futózásra én ( VOLÁNOS GUMIS) CSAK SÉRÜLÉS MENTES 5-6 ÉVES GUMI KÖPENYEKET küldhettem el , de még így is 1-2 gumit félre dobott a futózó selejtre , mivel ők is meg vizsgálják ( jobb helyeken ) És futózásnál fel kell tüntetni a DOT SZÁMOT MINDEN ESETBEN . Ez nem garancia hogy mindenhol így csinálják . És azt kapjuk vissza amit elküldtünk , kivéve ha pótlást kérünk .

A válaszoláshoz belépés szükséges
Forticors írta: 4 hónapja
sanger.szilard írta: 4 hónapja

kérdésre kérdéssel?

nem, én tök hülye vagyok, és össze-vissza beszélek...

nehezen maradnak magamban már a jelzők... szimpla kérdés volt, hogy mi van akkor, hogy ha nincsen szám a dot "számban".

Ha elképzelni sem tudja valaki ezt az élethelyzetet, akkor gyanítom, nem ő fogja megválaszolni sem. Haladj tovább, nem hiszed el hogy nincsen, azt hiszed kifordítom és belül keresem tök mindegy nekem, akkor ne érezd magadénak a kérdést. Még csak önálló gondolat híján van országunk, egyelőre másban nem hasonultunk még az USA-hoz, nem hinném hogy most itt nekem OMH által bevizsgált tárgyi bizonyítékot kellene felmutassak ehhez...

ne legyen mindenki okos, ha hülyének tart hagyja a picsába, nekem jó így...


Előzmények megtekintése

Én egy őszinte, minden hátsó szándék nélküli kérdést tettem fel, szerintem nem hülyéztelek le, nem írtam semmi sértőt, kioktatót stb... Mivel azt írtad, hogy értesz hozzá (sok-sok éve ezt csinálod) én meg nem ezzel foglalkozom, csak szimpla vásárló vagyok őszintén kíváncsi vagyok (voltam) melyek azok a márkák amik nem jelölik a dot-ot számmal. Az elmúlt 2-3 évben több garnitúrát és márkát vásároltam, azon minden volt dot számmal jelzett gyártási év (Continental, Hankook, Nokian). Azt fontosnak tartottam hogy ne öreg (akár 3 éves) gumit sózzanak rám ezért megnéztem a dot számát mindnek (mi "végfelhasználók" csak ennyit értünk hozzá: méret, kor)
Na és akkor hogy miért érdekel pár olyan márka ami nem jelöli a dot-ot számmal (és így ha jól értem a gumi korát sem lehet leolvasni): Idén kell vennem téli gumit is, nem vagyok egyetlen márka elkötelezettje sem úgyhogy kíváncsi voltam mely márkáknál számítsak arra hogy nem tudom dot szerint megállapítani a korát.
Szóval semmilyen tárgyi bizonyítékot nem kértem, mindössze a szakmai tapasztalatodra lettem volna kíváncsi és elnézést kérek ha támadásnak/kötekedésnek vetted ártatlan kérdésem

A válaszoláshoz belépés szükséges
gnx írta: 4 hónapja
sanger.szilard írta: 4 hónapja

valóban minden autószerelő a gumizást rühelli a legjobban, de ha 20 év alatt nem találkoztál üresen hagyott ovális felületet abroncson, ahol lennie kellene a számnak, de nincsen benne semmi...

hát akkor nem tudom


Előzmények megtekintése

Ahol meg nem volt rajta dot szám az meg vagy amerikai, vagy futózott, vagy nem közúzi abroncs volt, vagy annyira névtelen régi esetleg valamelyik orosz,ukrán hogy ott valóban nem volt. Amúgy van még azokon is általában.
pl dneproshina. teherkocsi abroncs

A válaszoláshoz belépés szükséges
gnx írta: 4 hónapja
sanger.szilard írta: 4 hónapja

valóban minden autószerelő a gumizást rühelli a legjobban, de ha 20 év alatt nem találkoztál üresen hagyott ovális felületet abroncson, ahol lennie kellene a számnak, de nincsen benne semmi...

hát akkor nem tudom


Előzmények megtekintése

Nem minden gumiabroncson néztem a dot számot amit gumiztam mert nem volt választás kiadták a feladatot, viszont valóban nem találkoztam még olyannal hogy ne lenne.
Van ahol üresen hagyják viszont ott a másik oldalán rajta van.
Ahol a beírt betűk vannak nem mindig szokott mellette lenni a gyártási év sokszor máshol teljesen elszórva üres felületen, másképp más típusú karakterrel rányomva.
Én még arra tudok gondolni hogy a guminepper mindenre képes és eltünteti a gyártási dátumot.

A válaszoláshoz belépés szükséges
sanger.szilard írta: 4 hónapja
gnx írta: 4 hónapja

A betűkről meg annyit hogy a számok helyére kerültek ez igaz, viszont a számok ott vannak egyik oldalon kis fektetett ovális karikákban amit te nem vettél észre, hiába szerelsz tizenéve autót, mert én 20 éve ezt teszem, kisebb nagyobb kihagyásokkal, ez semmit nem jelent.


Előzmények megtekintése

valóban minden autószerelő a gumizást rühelli a legjobban, de ha 20 év alatt nem találkoztál üresen hagyott ovális felületet abroncson, ahol lennie kellene a számnak, de nincsen benne semmi...
hát akkor nem tudom

A válaszoláshoz belépés szükséges
sanger.szilard írta: 4 hónapja

kérdésre kérdéssel?
nem, én tök hülye vagyok, és össze-vissza beszélek...
nehezen maradnak magamban már a jelzők... szimpla kérdés volt, hogy mi van akkor, hogy ha nincsen szám a dot "számban".
Ha elképzelni sem tudja valaki ezt az élethelyzetet, akkor gyanítom, nem ő fogja megválaszolni sem. Haladj tovább, nem hiszed el hogy nincsen, azt hiszed kifordítom és belül keresem tök mindegy nekem, akkor ne érezd magadénak a kérdést. Még csak önálló gondolat híján van országunk, egyelőre másban nem hasonultunk még az USA-hoz, nem hinném hogy most itt nekem OMH által bevizsgált tárgyi bizonyítékot kellene felmutassak ehhez...
ne legyen mindenki okos, ha hülyének tart hagyja a picsába, nekem jó így...

A válaszoláshoz belépés szükséges
Forticors írta: 4 hónapja
sanger.szilard írta: 4 hónapja

nem értem a válaszodat, de komolyan nem



te most a képet mondod, arról olvasod?

én a való életből tálálkoztam, forgathatod a gumikat jobbra balra, de rengeteg márka NEM ÍR RÁ SZÁMOT.

Nem tudom másképp mondani, remélem így már azért így már érthető a problémám valamennnyire....


Előzmények megtekintése

Tudsz példaként mondani pár márkát ami nem írja rá a számot?

A válaszoláshoz belépés szükséges

Friss tesztek

Opel Crossland X Innovation B1.2XHT MT6 teszt

Keresztre feszítve - Opel Crossland X

Nehéz Opelként nézni a Crossland X-re, pláne úgy, hogy a motorteret felnyitva rám ordít egy oroszlán. Ennél az Opel sokkal finomabban tudná azt, amit csinálnia kell.


BMW M760Li xDrive M Performance teszt

Izzadságszagú sportzakó - BMW M760Li Videó

Horizontot görbít, hordószámra zabálja a benzint, állakat szakít, gumikat gyilkol, hideg pezsgőt kínál, feneket masszíroz és sportautós teljesítménnyel bódít az első M-es 7-es.


Toyota Yaris 1.5 Hybrid Selection Smart e-CVT teszt

A legtakarékosabb kisautó? - Toyota Yaris hibrid teszt

Könnyed városi cirkáló a Toyota Yaris, főleg e-CVT-vel, a teljes értékű hibridrendszerrel ráadásul takarékos is. Csak az árát ne nézzük.

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Rendhagyó gumiteszt: a Michelin új sport abroncsát nyúztuk

Társ, ha csapatni kell - Michelin Pilot Sport 4 S

Tegnap – Újdonság

Az utcai sportgumik legújabb versenyzőjét próbáltuk, elég rendhagyó módon. A Michelin Pilot Sport 4 S abroncsa különleges megoldásaival biztosítja a mindvégig irányítható veretést.


Millbrookban jártunk, Európa egyik legfejlettebb és legtitkosabb tesztközpontjában

Mi folyik Millbrookban, ami ennyire titkos? Megnéztük!

Tegnap – Sztori

Ott volt az Aston, a Rolls-Royce, a villany-Jaguar, a szomszédban meg a Mercedes jobbkormányos teherautói várták, hogy terepen bénázzunk velük.


Ford Fiesta nemzetközi bemutató és menetpróba

Nem rontották el, sőt! Ford Fiesta menetpróba

4 napja – Újdonság

Hogy a Fiesta sikeres és jó autó volt, azt mutatja, hogy formájához annak ellenére alig mertek hozzányúlni, hogy valójában teljesen új, minden szempontból jobb lett.


Használtautó.hu

OPEL INSIGNIA Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo M.oi Sz.könyv! FOGLALÓZVA

OPEL INSIGNIA Sports T...

Ár: 3.389.000 Ft

Évjárat: 2012 / 7

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

MERCEDES-BENZ 230 CE

MERCEDES-BENZ 230 CE

Ár: 1.490.000 Ft

Évjárat: 1992 / 5

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Benzin

SUZUKI SX4 1.5 GC

SUZUKI SX4 1.5 GC

Ár: 1.419.000 Ft

Évjárat: 2007 / 7

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!