0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Hogyan kerülhető ki a dugó Pesten?

Dugófigyelők összevetése

Mátyási György·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Senki sem szereti idejét a dugóban tölteni és az ott fölöslegesen elpöfékelt üzemanyaggal pénzét költeni. Vajon melyik szolgáltatással kerülhető el legegyszerűbben a torlódás?

Idegörlő és fogyasztást növelő a dugóban ácsorgás. Itthon azonban egyelőre keveset segítenek elkerülésükben a dugófigyelők

Idegörlő és fogyasztást növelő a dugóban ácsorgás. Itthon azonban egyelőre keveset segítenek elkerülésükben a dugófigyelők

A közlekedők rémálma a dugó. Miután bárhol, bármikor lehet a szokásosnál komolyabb torlódás, így az autós mit csinál? Megpróbál felkészülni rá.

Az idők folyamán ez változott, fejlődött. Nézzünk egy gyors áttekintést, ma milyen lehetőségek kínálkoznak az utazási veszteségidők minimalizálására.

Régebben a rádió segítségével próbált információhoz jutni az autós, illetve manapság is lehet innen tájékozódni, de onnan egyrészt nem lehet folyamatosan informálódni, másrészt nyilván minden útszakaszról sem lehetséges. Már jó ideje eljött a telekommunikáció azon korszaka, amikor már mobiltelefonon is lehet információkhoz jutni. Először az ilyen közlekedési hírek sms-ben érkeztek, és a mai napig létezik is ez a szolgáltatás. Ahogyan fejlődött mobilkommunikáció, eljött az az idő, amikor már akár GPS is lehet a készülékekben, sőt, adatszolgáltatással interneten keresztül is jöhetnek az aktuális forgalmi információk.

Navigációs készülékkel rádióhullámon keresztül, kiegészítő antennával és vevővel lehet TMC-dugófigyelést fogadni

Navigációs készülékkel rádióhullámon keresztül, kiegészítő antennával és vevővel lehet TMC-dugófigyelést fogadni

Mielőtt az előbbi szolgáltatásokat megnéznénk, azért ne feledkezzünk el a GPS-ek számára rádióhullámon keresztül sugárzott TMC (Traffic Message Channel) adásról sem. Ez, a világon szinte mindenhol jól működő szolgáltatás pár éve megérkezett hazánkba is. Volt nagy sajtótájékoztató, szendvics, üdítő, taps, várakozás. Mára azonban tudjuk, nálunk ez sem európai színvonalú. Az ok egyszerű. A technikát igazából nem is veszi figyelembe, nincsenek jelzőlámpába épített érzékelők, melyek jeleznék a forgalom nagyságát. Nincsenek hurokdetektorok, melyek szintén erre szolgálnának. Van helyette adminisztrátor, aki kézzel viszi be a kapott adatokat. Becsületére legyen mondva, legalább az általános lezárások általában szerepelnek a térképen, de az aktuális forgalomról keveset lehet tudni, mivel reggel egyszer csak bepirosul az általában nehezen járható útszakasz. Persze még akkor is, ha épp az adott út akkor jól járható. Erről itt olvasható egy jó teszt. Sajnos azon cikk elkészülte óta sem változott semmit a helyzet. Bosszantó a dologban, hogy amennyiben valaki vásárol egy GPS-t, akkor azon külön szerepel, hogy TMC vételére alkalmas. Természetesen magasabb áron, mintha valaki ezen funkció nélkül vásárolná meg a készüléket. Azért dühítő ez az egész, mert amíg a többi – később bemutatott − szolgáltatás ingyenes, illetve saját fejlesztésben készült, itt bizony Uniós pénzből épült ki a rendszer. És ma, az internet alapú rendszerek árnyékában már semmit nem ér. Tehát aki csak Magyarországon kívánja használni GPS-ét, nyugodtan vegyen TMC-szolgáltatás nélküli példányt.

Nézzük a különböző, internetről használható szolgáltatásokat. Ezek lényege, hogy a felhasználó a mobiltelefonján keresztül csatlakozik az adatszolgáltatókhoz, és így jut hozzá az információkhoz, persze közben ő is ad jelet, így késleltetve saját mozgása is rákerül a térképre. Az ötlet jó, mivel a mozgó jármű sebességéből lesznek aztán jelek a térképen. Négy ilyen szolgáltatást néztünk meg, hogy vajon melyik, mennyire ad pontos információt.

Augusztus 20-án, délben üres volt Budapest belvárosa. Megnéztük mit mutatnak a rendszerint zsúfolt útszakaszokra a dugófigyelők Augusztus 20-án, délben üres volt Budapest belvárosa. Megnéztük mit mutatnak a rendszerint zsúfolt útszakaszokra a dugófigyelők Augusztus 20-án, délben üres volt Budapest belvárosa. Megnéztük mit mutatnak a rendszerint zsúfolt útszakaszokra a dugófigyelők

Augusztus 20-án, délben üres volt Budapest belvárosa. Megnéztük mit mutatnak a rendszerint zsúfolt útszakaszokra a dugófigyelők

Hiába kértünk forgalomfigyelést, a Google Maps nem jelzett semmilyen információt az érintett szakaszra

Hiába kértünk forgalomfigyelést, a Google Maps nem jelzett semmilyen információt az érintett szakaszra

A My traffic-et, a Jittit, a Best way-t és a Google-t. Segítségül vettük az utv.hu kameráit, mivel így a legegyszerűbb megnézni, hogy a térképen jelölt színek mennyire fedik a valóságot. A Belvárosban az Erzsébet tér környékét vizsgáltuk, ott működnek is a kamerák, és mivel belvárosról van szó, elég nagy a valószínűsége, hogy közlekednek arra olyan autók, melyek adnak információt.

Többször végeztük el a kísérletet. Először augusztus 20-án, délelőtt fél 12-kor. Hogy miért? Mert akkor, ha minimális mértékben is, de azért volt mozgás a városban, ám még nem voltak érvényben a hangsúlyosan, de sok esetben nem minden részletükkel kihirdetett lezárások, melyek zöme csak későbbi időponttól élt.

Az utv.hu kamerái szerint teljesen üres volt a József Attila utca, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Károly körút is. Az Andrássy utat azért nem néztem, mert abból csak nagyon kis szakaszt lehet látni.

Félrevezető volt a My traffic (balra) és a Best way (jobbra) augusztus 20-án, a rendszerek az üres útszakaszokra is torlódást jelöltek Félrevezető volt a My traffic (balra) és a Best way (jobbra) augusztus 20-án, a rendszerek az üres útszakaszokra is torlódást jelöltek

Félrevezető volt a My traffic (balra) és a Best way (jobbra) augusztus 20-án, a rendszerek az üres útszakaszokra is torlódást jelöltek

A valóságot tehát ezen szakaszra az internetről is szó szerint be lehetett látni, alig volt autó. Kérdés azonban, hogy mit mutattak ekkor a forgalomfigyelők? Meglepő, de a Google semmit, azaz azt sem, hogy gyorsan lehetett haladni. A Best way szerint a Bajcsyn erős volt a forgalom, a József Attila utcában az Andrássy felé szintén. A Károly körút szerinte is jól járható volt. A Jitti szerint a József Attila utcában a Lánchíd felé lassan lehetett közlekedni, a Bajcsyn az Andrássy előtt szintén lassú haladást jelzett, míg a többi irányról nem volt információ. A My traffic-nél kimondottan dugó volt. Bár a Bajcsy-ról nem volt információ, a Károly körút szerintük dugig volt, jelzésük szerint 15-30km/óra közötti tempóval lehetett közlekedni, és az Andrássy is „állt” a Bajcsytól kifelé.

Miután az ünnepnapon elvéreztek a dugófigyelők, egy hétköznap délután, zsúfolt útszakaszokkal is bizonyíthatták rátermettségüket Miután az ünnepnapon elvéreztek a dugófigyelők, egy hétköznap délután, zsúfolt útszakaszokkal is bizonyíthatták rátermettségüket Miután az ünnepnapon elvéreztek a dugófigyelők, egy hétköznap délután, zsúfolt útszakaszokkal is bizonyíthatták rátermettségüket

Miután az ünnepnapon elvéreztek a dugófigyelők, egy hétköznap délután, zsúfolt útszakaszokkal is bizonyíthatták rátermettségüket

Jól mutatta a dugót a BestWay, igaz azon irányon is, ahol lehetett haladni

Jól mutatta a dugót a BestWay, igaz azon irányon is, ahol lehetett haladni

Teljes átverés, de persze lehet mondani, hogy ez ünnepnapon készült, az információk pontossága ezért ilyen rossz. Ezért augusztus 31-én, szerdán délután, illetve este adtunk egy újabb lehetőséget a rendszereknek. Ez egy teljesen semleges, hétköznapi délután volt, elég nagy forgalommal. Ez látszik az utv.hu képein is. A Best way egész jól mutatta, hogy a József Attila utcában jól lehetett közlekedni. A Bajcsy-Károly körút útvonalon lassú előrejutást mutatott az Astoria felé, viszont a Nyugati tér felé is ezt mutatta, pedig a kamera képein látszik, hogy abban az irányban alig volt forgalom. A Google információiról nincs mit írni, mivel ismét egy nagy fehér folt volt Budapest belvárosa. Persze meg kell jegyezni, számítógépről néztük, tapasztalataink szerint telefonon jobb a Google. Míg ugyanis az interneten sokszor hiába kapcsoltuk be a forgalomnézetet, nem láttunk semmi infót a Google Maps-en, androidos mobiltelefonon a Google navigáció rendszerint aktívan, ha nem is a legpontosabban mutatja a forgalmi infót.

Nem volt teljes a Jitti képe a vizsgált hétköznapon, a meglévő információk azonban alapvetően rendben voltak

Nem volt teljes a Jitti képe a vizsgált hétköznapon, a meglévő információk azonban alapvetően rendben voltak

Az ismételt tesztnél egyébként a Jittinél sem stimmelt minden, mivel a József Attila utca szerinte lassú volt, míg az Erzsébet térről már nem adott információt. Az Astoria felé hasonló forgalmat mutatott, mint a Best way, az ellenkező irányban legalább a Bajcsy-Zsilinszky úton jól mutatta, hogy nincs fennakadás. A My traffic szerint a József Attila utca szinte állt, a Károly körút lépésben haladt, a Bajcsy-Zsilinszky útról pedig nem állt rendelkezésre pontos információ.

Az eredmények tehát messze nem a legpontosabbak, természetesen lehet mondani azt, amire már utaltunk is, azaz, hogy előfordulhat, hogy a szolgáltatók számítógépen nem a teljesen aktuális forgalmat mutatják, és inkább okostelefonon kellett volna kipróbáljuk a rendszereket. Ez lehet, hogy igaz, ám ezeknek az online térképeknek is az lenne a céljuk, hogy mielőtt valaki elindul otthonról, meg tudja nézni, hogy mi újság a budapesti utakon.

Nem vitás, okostelefonon stabilan megy a Google dugófigyelése

Nem vitás, okostelefonon stabilan megy a Google dugófigyelése

Persze gyerekcipőben járnak még a hazai szolgáltatások, még a világméretű Google maps is bukott. Sőt, kijelenthetjük nyugodtan, hogy augusztus végi tesztünkkor ők buktak a legnagyobbat. Még mielőtt esetleg az a vád érne, hogy lehet, hogy nem is állítottam be a forgalom mutatását, itt egy nagyobb rész Budapestről, ahol látható, be volt kapcsolva a forgalomfigyelés és a Rákóczi útra jelzett is dugót.

Végül megállapíthatjuk: díjazni kell, hogy elindultak ezen szolgáltatások Budapesten, de egyelőre még csak tájékoztató jellegűek a térképen látható információk. Bízzunk abban, hogy idővel még pontosabbak lesznek!

Ez is érdekes lehet:
 

Már 10 éve, hogy átformálta az autóipart: a Nissan Qashqai

Hogy lett a Qashqai egy haldokló japán gyár megmentője és annak legfontosabb modellje? 2007-ben...

Daihatsu Charade SG 1.3i, 1993 használtteszt

24 évesen, 440 ezer km futással vettünk szemügyre egy ritkaságnak számító Daihatsu Charade-ot...

Opel Insignia Grand Sport nemzetközi bemutató és menetpróba

Nőtt és lefogyott, elődjénél akár 200 kilogrammal könnyebb az új Opel Insignia. Gyártóhelye...

A Pininfarina H600 szedán a kínai befektető szerint gyártásra érett, gázturbinás hajtást kap

Szép tanulmánynak tűnt, a kínai Hybrid Kinetic szerint viszont autójuk már kész a gyártásra...

Minden, amit a futómű javításáról tudni érdemes

A tél vége egyben a kátyúkárok, a futóműhibák főszezonját is jelenti. Ajánlott az ellenőrzés...

13 évad után lép ki Edd China a híres műsorból

135 felújított autó után Mike és Edd külön utakon folytatják. Míg készül az Autókereskedők új...

Nyárigumiteszt 2017: rekordszámú abroncsot vetettünk össze

Itt a tavasz, azaz a nyári gumira váltás ideje. Minden idők legkomolyabb hazai gumitesztjével...

Drágult az olaj, ezért csökken az üzemanyagok jövedéki adója

Ötven dollár fölé emelkedett a negyedév átlagában a jövedéki adót meghatározó kőolaj átlagára...

A PSA állítólag egyre közelebb kerül a világ meghódításához

Jean-Philippe Peugeot nyilatkozott világmegváltó terveiről, amihez szerinte az Opel felvásárlásával...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hdWRp
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hdWRp
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hdWRp

Friss tesztek

Ford Kuga 2.0 TDCi Powershift AWD Vignale teszt

Megnéztük, hogy rinyál-e a Vignale - Ford Kuga Vignale teszt

Vignale prémium felszereltségben is vallott a frissített második generációs Ford Kuga. Erőteljes dízellel, összkerékkel és automatával.


Jaguar F-Pace 2.0 D AWD Portfolio teszt

Messze a legkívánatosabb SUV - Jaguar F-Pace teszt

Luxusszedánok és sportautók után SUV kellett a Jaguarnak. De miért?! Nem mondanám jobbnak a többieknél, erre mégis emlékezni fogok.


BMW M240i Coupé  xDrive  teszt

Kétszínű 2-es - BMW M240i Coupé xDrive teszt

Durrog, szipog, hátba ver, a sorhat üvölt, gyorsulásával letépi a fejed, majd átnyomod Ecóba és 7 liter alatt jársz vele. Mi van?

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hdWRp

Hirdetés

AUDI tesztek

Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic teszt

Szabad egy táncra? - Audi A5 Coupé

Egy Audi ezüst, vagy fekete, legalábbis a legtöbb vélemény szerint. Az új A5 Coupé viszont így vadító. Tangóvörös fényezése és az erősebbik kétliteres turbós benzinese együtt ütős párosítás.


Audi Q7 3.0 TDI quattro teszt

A Q-tya fáját! Új Audi Q7 teszt

10 év után lépett második generációjába az ingolstadtiak luxus SUV-ja, a Q7. Szebb és okosabb lett, szinte alig tudtunk belekötni, de vajon megéri-e a közel 28 millió forintos árát?


Audi Q3 2.0 TDI quattro S Tronic teszt

Nem hagy kérdést válasz nélkül - Audi Q3 teszt

Az Audi legkisebb SUV-ja a legerősebb dízelmotorral, összkerékhajtással és automataváltóval lehengerlő egyéniség. Emiatt megkérik az árát.


Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic teszt

Sokat sokért! Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic teszt

Tavaly ősszel frissítést kapott a hosszában beépített motorokkal szerelt, méretét tekintve nem is annyira kompakt Audi SUV. A Q5-öst második dízelével, izmos ellátmánnyal próbálhattuk.


Audi A3 Ambition 2.0 TDI teszt

Odatették magukat a németek! Audi A3 2.0 TDI teszt

Nem hibrid, nem elektromos, nem űrkorszaki, de még csak nem is quattro, az új A3-ast mégis nagyon komoly élmény vezetni, miközben nagyon sokban segíti is sofőrjét.


Még több AUDI teszt

Címlapon


Friss cikkek

Schumacher fia vezetni tanul, nem is akárhogyan

Új sorozat indult: Schumacher vezetni tanul Videó

2 napja – Sztori

A Mercedes-Benz új, egy-két perces videókból álló sorozatot indított, amelyben Schumacher 18 éves fia egy Mercedes-AMG A 45-tel tanul vezetni. Lássuk, ki oktat kit?


Cégautós árharc: Ford Mondeo vs. Opel Insignia Grand Sport

Milliós kedvezményekkel akad Mondeo és Insignia

2 napja – Sztori

Hiába érkezett kapásból 1,2 millió forint kedvezménnyel az Opel Insignia Grand Sport, Ford Mondeóra még komolyabb ármérséklést kaphatunk.


Talán előtte szebb volt, most viszont okosabb az Octavia; itthon próbáltuk

Osztva már megosztó, de ugyanolyan jó az Octavia

3 napja – Újdonság

Szép vagy sem, nagy kérdés, de az nem, hogy a frissített Skoda Octavia okosabb elődjénél. Ugyanitt: hajtani való Ferrari-piros Superb.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

AUDI 100 2.8

AUDI 100 2.8

Ár: 127.000 Ft

Évjárat: 1993

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

AUDI A4 Avant 2.0 TDI multitronic Magyar szervizkönyv!

AUDI A4 Avant 2.0 TDI...

Ár: 3.990.000 Ft

Évjárat: 2012 / 8

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

AUDI A6 Avant 2.5 TDI Multitronic Xenon.Navi.szervizkönyv

AUDI A6 Avant 2.5 TDI...

Ár: 1.150.000 Ft

Évjárat: 2001 / 10

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!