0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Hogyan kerülhető ki a dugó Pesten?

Dugófigyelők összevetése

Mátyási György·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Senki sem szereti idejét a dugóban tölteni és az ott fölöslegesen elpöfékelt üzemanyaggal pénzét költeni. Vajon melyik szolgáltatással kerülhető el legegyszerűbben a torlódás?

Idegörlő és fogyasztást növelő a dugóban ácsorgás. Itthon azonban egyelőre keveset segítenek elkerülésükben a dugófigyelők

Idegörlő és fogyasztást növelő a dugóban ácsorgás. Itthon azonban egyelőre keveset segítenek elkerülésükben a dugófigyelők

A közlekedők rémálma a dugó. Miután bárhol, bármikor lehet a szokásosnál komolyabb torlódás, így az autós mit csinál? Megpróbál felkészülni rá.

Az idők folyamán ez változott, fejlődött. Nézzünk egy gyors áttekintést, ma milyen lehetőségek kínálkoznak az utazási veszteségidők minimalizálására.

Régebben a rádió segítségével próbált információhoz jutni az autós, illetve manapság is lehet innen tájékozódni, de onnan egyrészt nem lehet folyamatosan informálódni, másrészt nyilván minden útszakaszról sem lehetséges. Már jó ideje eljött a telekommunikáció azon korszaka, amikor már mobiltelefonon is lehet információkhoz jutni. Először az ilyen közlekedési hírek sms-ben érkeztek, és a mai napig létezik is ez a szolgáltatás. Ahogyan fejlődött mobilkommunikáció, eljött az az idő, amikor már akár GPS is lehet a készülékekben, sőt, adatszolgáltatással interneten keresztül is jöhetnek az aktuális forgalmi információk.

Navigációs készülékkel rádióhullámon keresztül, kiegészítő antennával és vevővel lehet TMC-dugófigyelést fogadni

Navigációs készülékkel rádióhullámon keresztül, kiegészítő antennával és vevővel lehet TMC-dugófigyelést fogadni

Mielőtt az előbbi szolgáltatásokat megnéznénk, azért ne feledkezzünk el a GPS-ek számára rádióhullámon keresztül sugárzott TMC (Traffic Message Channel) adásról sem. Ez, a világon szinte mindenhol jól működő szolgáltatás pár éve megérkezett hazánkba is. Volt nagy sajtótájékoztató, szendvics, üdítő, taps, várakozás. Mára azonban tudjuk, nálunk ez sem európai színvonalú. Az ok egyszerű. A technikát igazából nem is veszi figyelembe, nincsenek jelzőlámpába épített érzékelők, melyek jeleznék a forgalom nagyságát. Nincsenek hurokdetektorok, melyek szintén erre szolgálnának. Van helyette adminisztrátor, aki kézzel viszi be a kapott adatokat. Becsületére legyen mondva, legalább az általános lezárások általában szerepelnek a térképen, de az aktuális forgalomról keveset lehet tudni, mivel reggel egyszer csak bepirosul az általában nehezen járható útszakasz. Persze még akkor is, ha épp az adott út akkor jól járható. Erről itt olvasható egy jó teszt. Sajnos azon cikk elkészülte óta sem változott semmit a helyzet. Bosszantó a dologban, hogy amennyiben valaki vásárol egy GPS-t, akkor azon külön szerepel, hogy TMC vételére alkalmas. Természetesen magasabb áron, mintha valaki ezen funkció nélkül vásárolná meg a készüléket. Azért dühítő ez az egész, mert amíg a többi – később bemutatott − szolgáltatás ingyenes, illetve saját fejlesztésben készült, itt bizony Uniós pénzből épült ki a rendszer. És ma, az internet alapú rendszerek árnyékában már semmit nem ér. Tehát aki csak Magyarországon kívánja használni GPS-ét, nyugodtan vegyen TMC-szolgáltatás nélküli példányt.

Nézzük a különböző, internetről használható szolgáltatásokat. Ezek lényege, hogy a felhasználó a mobiltelefonján keresztül csatlakozik az adatszolgáltatókhoz, és így jut hozzá az információkhoz, persze közben ő is ad jelet, így késleltetve saját mozgása is rákerül a térképre. Az ötlet jó, mivel a mozgó jármű sebességéből lesznek aztán jelek a térképen. Négy ilyen szolgáltatást néztünk meg, hogy vajon melyik, mennyire ad pontos információt.

Augusztus 20-án, délben üres volt Budapest belvárosa. Megnéztük mit mutatnak a rendszerint zsúfolt útszakaszokra a dugófigyelők Augusztus 20-án, délben üres volt Budapest belvárosa. Megnéztük mit mutatnak a rendszerint zsúfolt útszakaszokra a dugófigyelők Augusztus 20-án, délben üres volt Budapest belvárosa. Megnéztük mit mutatnak a rendszerint zsúfolt útszakaszokra a dugófigyelők

Augusztus 20-án, délben üres volt Budapest belvárosa. Megnéztük mit mutatnak a rendszerint zsúfolt útszakaszokra a dugófigyelők

Hiába kértünk forgalomfigyelést, a Google Maps nem jelzett semmilyen információt az érintett szakaszra

Hiába kértünk forgalomfigyelést, a Google Maps nem jelzett semmilyen információt az érintett szakaszra

A My traffic-et, a Jittit, a Best way-t és a Google-t. Segítségül vettük az utv.hu kameráit, mivel így a legegyszerűbb megnézni, hogy a térképen jelölt színek mennyire fedik a valóságot. A Belvárosban az Erzsébet tér környékét vizsgáltuk, ott működnek is a kamerák, és mivel belvárosról van szó, elég nagy a valószínűsége, hogy közlekednek arra olyan autók, melyek adnak információt.

Többször végeztük el a kísérletet. Először augusztus 20-án, délelőtt fél 12-kor. Hogy miért? Mert akkor, ha minimális mértékben is, de azért volt mozgás a városban, ám még nem voltak érvényben a hangsúlyosan, de sok esetben nem minden részletükkel kihirdetett lezárások, melyek zöme csak későbbi időponttól élt.

Az utv.hu kamerái szerint teljesen üres volt a József Attila utca, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Károly körút is. Az Andrássy utat azért nem néztem, mert abból csak nagyon kis szakaszt lehet látni.

Félrevezető volt a My traffic (balra) és a Best way (jobbra) augusztus 20-án, a rendszerek az üres útszakaszokra is torlódást jelöltek Félrevezető volt a My traffic (balra) és a Best way (jobbra) augusztus 20-án, a rendszerek az üres útszakaszokra is torlódást jelöltek

Félrevezető volt a My traffic (balra) és a Best way (jobbra) augusztus 20-án, a rendszerek az üres útszakaszokra is torlódást jelöltek

A valóságot tehát ezen szakaszra az internetről is szó szerint be lehetett látni, alig volt autó. Kérdés azonban, hogy mit mutattak ekkor a forgalomfigyelők? Meglepő, de a Google semmit, azaz azt sem, hogy gyorsan lehetett haladni. A Best way szerint a Bajcsyn erős volt a forgalom, a József Attila utcában az Andrássy felé szintén. A Károly körút szerinte is jól járható volt. A Jitti szerint a József Attila utcában a Lánchíd felé lassan lehetett közlekedni, a Bajcsyn az Andrássy előtt szintén lassú haladást jelzett, míg a többi irányról nem volt információ. A My traffic-nél kimondottan dugó volt. Bár a Bajcsy-ról nem volt információ, a Károly körút szerintük dugig volt, jelzésük szerint 15-30km/óra közötti tempóval lehetett közlekedni, és az Andrássy is „állt” a Bajcsytól kifelé.

Miután az ünnepnapon elvéreztek a dugófigyelők, egy hétköznap délután, zsúfolt útszakaszokkal is bizonyíthatták rátermettségüket Miután az ünnepnapon elvéreztek a dugófigyelők, egy hétköznap délután, zsúfolt útszakaszokkal is bizonyíthatták rátermettségüket Miután az ünnepnapon elvéreztek a dugófigyelők, egy hétköznap délután, zsúfolt útszakaszokkal is bizonyíthatták rátermettségüket

Miután az ünnepnapon elvéreztek a dugófigyelők, egy hétköznap délután, zsúfolt útszakaszokkal is bizonyíthatták rátermettségüket

Jól mutatta a dugót a BestWay, igaz azon irányon is, ahol lehetett haladni

Jól mutatta a dugót a BestWay, igaz azon irányon is, ahol lehetett haladni

Teljes átverés, de persze lehet mondani, hogy ez ünnepnapon készült, az információk pontossága ezért ilyen rossz. Ezért augusztus 31-én, szerdán délután, illetve este adtunk egy újabb lehetőséget a rendszereknek. Ez egy teljesen semleges, hétköznapi délután volt, elég nagy forgalommal. Ez látszik az utv.hu képein is. A Best way egész jól mutatta, hogy a József Attila utcában jól lehetett közlekedni. A Bajcsy-Károly körút útvonalon lassú előrejutást mutatott az Astoria felé, viszont a Nyugati tér felé is ezt mutatta, pedig a kamera képein látszik, hogy abban az irányban alig volt forgalom. A Google információiról nincs mit írni, mivel ismét egy nagy fehér folt volt Budapest belvárosa. Persze meg kell jegyezni, számítógépről néztük, tapasztalataink szerint telefonon jobb a Google. Míg ugyanis az interneten sokszor hiába kapcsoltuk be a forgalomnézetet, nem láttunk semmi infót a Google Maps-en, androidos mobiltelefonon a Google navigáció rendszerint aktívan, ha nem is a legpontosabban mutatja a forgalmi infót.

Nem volt teljes a Jitti képe a vizsgált hétköznapon, a meglévő információk azonban alapvetően rendben voltak

Nem volt teljes a Jitti képe a vizsgált hétköznapon, a meglévő információk azonban alapvetően rendben voltak

Az ismételt tesztnél egyébként a Jittinél sem stimmelt minden, mivel a József Attila utca szerinte lassú volt, míg az Erzsébet térről már nem adott információt. Az Astoria felé hasonló forgalmat mutatott, mint a Best way, az ellenkező irányban legalább a Bajcsy-Zsilinszky úton jól mutatta, hogy nincs fennakadás. A My traffic szerint a József Attila utca szinte állt, a Károly körút lépésben haladt, a Bajcsy-Zsilinszky útról pedig nem állt rendelkezésre pontos információ.

Az eredmények tehát messze nem a legpontosabbak, természetesen lehet mondani azt, amire már utaltunk is, azaz, hogy előfordulhat, hogy a szolgáltatók számítógépen nem a teljesen aktuális forgalmat mutatják, és inkább okostelefonon kellett volna kipróbáljuk a rendszereket. Ez lehet, hogy igaz, ám ezeknek az online térképeknek is az lenne a céljuk, hogy mielőtt valaki elindul otthonról, meg tudja nézni, hogy mi újság a budapesti utakon.

Nem vitás, okostelefonon stabilan megy a Google dugófigyelése

Nem vitás, okostelefonon stabilan megy a Google dugófigyelése

Persze gyerekcipőben járnak még a hazai szolgáltatások, még a világméretű Google maps is bukott. Sőt, kijelenthetjük nyugodtan, hogy augusztus végi tesztünkkor ők buktak a legnagyobbat. Még mielőtt esetleg az a vád érne, hogy lehet, hogy nem is állítottam be a forgalom mutatását, itt egy nagyobb rész Budapestről, ahol látható, be volt kapcsolva a forgalomfigyelés és a Rákóczi útra jelzett is dugót.

Végül megállapíthatjuk: díjazni kell, hogy elindultak ezen szolgáltatások Budapesten, de egyelőre még csak tájékoztató jellegűek a térképen látható információk. Bízzunk abban, hogy idővel még pontosabbak lesznek!

Ez is érdekes lehet:
 

Németországban is visszavásárol a dízelbotrányban érintett autókat a Volkswagen

Közel két éve annak, hogy a Volkswagen dízelbotránya kirobbant, még ma is, és valószínűleg még...

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid, 2015 - használtteszt

Másfél év alatt több mint 120 ezer kilométert futott egy hazai Toyota Auris Hybrid. Tulajdonosa...

SEAT Ibiza FR menetpróba - Leonnal és Atecával fűszerezve

A SEAT legfőbb idei újdonsága az Ibiza, amit rögtön FR-ként vezethettünk. Továbbá az új Leon...

Vajon hány autót sikerül összetörni egyetlen kikerülendő miatt?

Temérdek kellemes percet köszönhetünk az Oroszországban kötelező tartozékként alkalmazott fedélzeti...

Láttuk az új Volkswagen Polót, sokat nőtt, hangja is nagyobb lett

Berlinben láthattuk élőben először a Volkswagen új kisautóját. A Polo hatodik generációja az...

Itthon vezettük a Peugeot 5008 második generációját

Idehaza is bemutatkozott a Peugeot új négyszámjegyű modellje, az 5008 második generációja. A...

Minden, amit a motorolajokról tudni érdemes

A belső égésű motorok megfelelő működése érdekében a legfontosabb „alkatrész” a motorolaj, spórolni...

Üléspróba: ott voltunk a Kia Stonic leleplezésén

Amszterdamban leplezték le a Kia kisautó alapú divat-crossoverét, amiről továbbra sem tudunk...

Körkép: divat-crossoverek 5 millióig

Egyre csak növekszik a városi crossoverek szegmense. A sok új nevező meghozta a kedvet, hogy...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hdWRp
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hdWRp
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hdWRp

Friss tesztek

Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic Tekna 4x4-i

Átvert, de nem térített meg – Nissan X-Trail 2.0

Sokan örülhetnek annak, hogy az X-Trail végre rendes motort is kapott. A kétliteres dízel már papíron is kellően jól mutat a Nissan nagy SUV-jához, hát még a valóságban, viszont a váltó egy nagy kérdés.


Hyundai i30 1.4 T-GDI 7 DCT teszt

Ilyen, amikor a másolat szinte jobb - Hyundai i30

Nem ér másolással vádolni senkit, a Hyundai i30-nál is inkább úgy mondanánk, kiválogatták azt, ami jó, és becsomagolták egy ismerős, de ezen a szinten kívánatosnak mondható formatervvel.


Kia Optima EX Premium 1.7 CRDi 7DCT teszt

Te drága! - Optima SW

Kombik közül eddig a legcsábítóbb az Optima SW, minden jóval megtömve kényelmes, és már-már prémiumban érezhetjük benne magunkat. Imádni való, főleg akkor, ha kevesebbet költünk rá.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hdWRp

Hirdetés

AUDI tesztek

Audi Q2 Design 1.4 TFSI 150 LE S tronic teszt

A könnyedség a kulcsszó - Audi Q2 teszt Videó

Egy könnyed városi crossover az Audi hidegségével, de annak kényelmével és elismerésre méltó technikai tudásával. Ez az új Audi Q2.


Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic teszt

Szabad egy táncra? - Audi A5 Coupé

Egy Audi ezüst, vagy fekete, legalábbis a legtöbb vélemény szerint. Az új A5 Coupé viszont így vadító. Tangóvörös fényezése és az erősebbik kétliteres turbós benzinese együtt ütős párosítás.


Audi Q7 3.0 TDI quattro teszt

A Q-tya fáját! Új Audi Q7 teszt

10 év után lépett második generációjába az ingolstadtiak luxus SUV-ja, a Q7. Szebb és okosabb lett, szinte alig tudtunk belekötni, de vajon megéri-e a közel 28 millió forintos árát?


Audi Q3 2.0 TDI quattro S Tronic teszt

Nem hagy kérdést válasz nélkül - Audi Q3 teszt

Az Audi legkisebb SUV-ja a legerősebb dízelmotorral, összkerékhajtással és automataváltóval lehengerlő egyéniség. Emiatt megkérik az árát.


Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic teszt

Sokat sokért! Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic teszt

Tavaly ősszel frissítést kapott a hosszában beépített motorokkal szerelt, méretét tekintve nem is annyira kompakt Audi SUV. A Q5-öst második dízelével, izmos ellátmánnyal próbálhattuk.


Még több AUDI teszt

Címlapon


Friss cikkek

SEAT Ibiza FR menetpróba - Leonnal és Atecával fűszerezve

Tudjuk az új Ibiza árát, vezettük a legerősebb változatát

3 napja – Újdonság

A SEAT legfőbb idei újdonsága az Ibiza, amit rögtön FR-ként vezethettünk. Továbbá az új Leon Cupra FR-t és az Ateca FR-t is meghajthattuk.


Végigvezettük a MINI JCW palettáját

John Cooper Works modellekkel edzettünk

3 napja – Sztori

Európai körútra indultak a felpaprikázott MINI-k, mi pedig itthon el is kaptuk őket, hogy az Euro-Ringen valljanak egy laza pályanap során.


Összevarrtak három Ladát, hogy őrült sebességgel foroghassanak

A háromfejű orosz sárkány története Videó

4 napja – Sztori

Mond valamit az, hogy fidget spinner? Nem baj, ha nem, csak ez most egy új őrület, na persze a fiatalok körében. Viszont néhány orosz is feldolgozta az ötletet, mutatjuk, hogyan.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

AUDI A4 1.6 Komfort DIGIT-KLÍMA

AUDI A4 1.6 Komfort DI...

Ár: 495.000 Ft

Évjárat: 1998 / 2

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

AUDI A6 3.0 V6 TDI quattro Tiptronic

AUDI A6 3.0 V6 TDI qua...

Ár: 2.500.000 Ft

Évjárat: 2005 / 4

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Dízel

AUDI A6 Avant 3.0 V6 TDI DPF quattro S-tronic

AUDI A6 Avant 3.0 V6 T...

Ár: 9.490.000 Ft

Évjárat: 2012 / 2

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!