0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Érdemes-e alkohollal autózni?

E85 Bioetanol alapfogalmak

Égő Ákos·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az autótulajdonosok eddig nagyrészt elengedték fülük mellett a környezettudatos autózás felhívásait. De most sokan tehetnénk valamit.

Az eddigi szokásoktól eltérően az E85 nem az oktánszámot jelöli nevében. A növényialkohol-bázisú üzemanyag átlagosan 85% bioetanol és 15% motorbenzin keverékéből áll, innen a 85-ös szám. Szabvány írja elő az összetételét, amely a fent említett összetevőkön kívül számos adalékanyagot is meghatároz, például korróziógátlót is. A szabvány 70-86 százalékban írja elő az E85 alkoholtartalmát. Létezik nyári, illetve magasabb benzintartalmú, téli E85 is.

Az alkoholos autózás nem újdonság, Hazánkban az alkohol 1:4 arányú keverékét Motalko néven 1927 és 1942 között már forgalmazták. Újra E85 néven, 2007. július 9-én találkozhattunk vele először Bábolnán. A mai napig országszerte körülbelül 30 kút létezik, elsősorban magán-töltőállomásokon, illetve az AVIA kúthálózatában tankolhatjuk 230-240 forint körüli áron.

A kedvező ár és a csábító 105-ös oktánszám sok autóstársunknak megmozgatta fantáziáját. Az alkohol alacsonyabb égéshője miatt viszont más beállításokkal kell működtetni azt a motort, amit alkohollal hajtanánk. Ha tisztán tankolunk egy modernebb, benzines autóba E85-öt, akkor a fedélzeti számítógépe valószínűleg reklamálni fog és a Check Engine lámpa felgyúlásával jelzi az elszegényedő keveréket. Az ilyen keverékkel való tartós autózás az álmoskönyvek szerint is rosszat jelent, esetleges szelepelégést jövendöl.

Akkor hát mit kezdhetünk ezzel az üzemanyaggal?

Egyes benzinkutaknál még írásban is felhívják figyelmünket, hogy az E85 bioetanol csak az arra gyárilag kialakított gépjárművek üzemeltetésére használható. Bár most már egyre több márkának vannak ilyen típusai, hazánkban leginkább a Ford FlexiFuel és a Saab BioPower gépkocsik terjedtek el. Ennek ellenére a E85 kutak jelentős forgalma abból adódik, hogy a vásárlók 50%-ban benzinnel keverve töltik az E85-öt hagyományos gépjárműveikbe is. Valóban, a fele-fele keveréket minden benzines autó könnyedén feldolgozza, sok esetben sem teljesítményében, sem járásában nem tapasztalunk érzékelhető változást.

Ahhoz, hogy autónk tökéletesen működjön E85-tel, körülbelül 20-30%-kal több üzemanyagra van szüksége, ami természetesen többletfogyasztásban is megnyilvánul. A plusz adagot régebbi autóknál a karburátor fúvókájának nagyobbra történő cserélésével, modernebb, elektronikus befecskendezésű autóknál az injektorok nyitási idejének meghosszabbításával biztosíthatjuk. Beleavatkozhatunk a gyári elektronikába, de legegyszerűbben speciális átalakító elektronikával érhetjük el a hatást. A szerkezetet az injektorfejek elé kell csatlakoztatni, és ha olyan elektronikát választunk, mint például a hazai BioEtun, akkor azt fel kell programozni az autó paramétereihez. Így vegyes használatúvá válik az autó, akár E85-tel, akár benzinnel is használhatjuk, attól függően, mit sikerül tankolni.

Az alkoholos használathoz előgyújtást is módosítani kell. Egyszerűbb esetben mechanikusan kell elfokolnunk, de a korszerűbb elektronikák kopogásérzékelő rendszere megküzd a 105 oktánszámmal, ilyenkor erre nincs gondunk.

Az alkoholos használatnak két ellensége van: a víz és a hideg. A kialakult kémiai kötések miatt nem lehet a vizet mechanikus úton elválasztani az alkoholtól, szemben a benzinnel, ahol külön fázisként kiválik a víz, és − mondjuk a tartályunk alján − évekig hurcoljuk. Gondoljunk csak bele, hiába áll éveken keresztül a pálinka a polcon, nem válik ki belőle az alkohol. Ezért, ha valahogy víz kerül az E85-be, az komolyan megzavarja a motorműködést.

A másik ellenség a hideg. Hidegben már 16 °C alatt nehézségek lehetnek az alkoholos autók indításával. Az alkoholos autózás őshazájában, Brazíliában, a kedvezőbb időjárási körülmények miatt erre nem fordítottak gondot, ott E100-zal, vagyis tiszta szesszel járnak. Nálunk a minimum 15% benzin a hidegindítás miatt került az üzemanyagba. A gyári FlexFuel járművek az izzítógyertyához hasonló megoldással, a korszerű, utólagos átalakítóelektronikák szoftveresen küszöbölik ki ezt a gondot.

Sajnos sok tévhit van az etanolos átalakításokkal kapcsolatban. Az egyik legelterjedtebb, hogy az alkohol tönkreteszi a műanyag és gumi alkatrészeket. Ez minden bizonnyal az etil-alkohol és metil-alkohol keveréséből adódik. Metanollal főleg modellautókban, repülőkben vagy tuningcéllal autóversenyeken, gyorsulási versenyeken találkozhatunk. Felhasználása során valóban nagy gondot kell fordítani a gumitömítésekre, az anyag tárolására. Az etanol nem ennyire agresszív, azokat az alkatrészeket, amelyek ellenállnak a benzinnek, nem károsítja. Például a Ford gyárhoz közel álló tuningműhelynek, az M-Sportnak az N-csoportos Fiesta ST-hez kiadott E85-ös kiegészítő kittje is mindössze 4 nagyobb injektorból és egy átprogramozott számítógépből áll. Vagyis minden más a széria benzines autó tartozéka.

Beszélnek még az alkohol rosszabb kenési tulajdonságairól, ami valóban igaz, bár eddig erre még nem sikerült ráfogni semmilyen működési zavart. Elvileg az injektorfejeket és az üzemanyagpumpát kevésbé keni, mint a benzin, így jobban igénybe veszi az alkoholos üzemeltetés. Cserébe viszont  a hidegebb égés miatt a motor kevésbé melegszik, az alkatrészek tovább bírják.

Az utóbbi időkben sok támadás érte a bioüzemanyagokat, köztük az E85-öt is. A szerves anyagból − legtöbbször kukoricából − készült alkohol megújuló erőforrás, kevesebb a környezeti terhelése, de közben komoly gazdasági érdekek-ellenérdekek kapcsolódnak hozzá, ezért talán soha nem tudjuk meg az igazságot. Az viszont tény, hogy az E85 előnyös tulajdonságainak köszönhetően jól működő üzemanyag, amivel nagyon kis átalakítással akár régebbi autókat is teljes értékűen − és közben környezetbarát módon − használhatunk.

Nem világmegváltó, valószínűleg nem az alkohol lesz a jövő üzemanyaga, de bizonyos területeken − mint például Magyarország − létjogosultsága van. Bioalkohollal kiválthatjuk a fosszilis energiahordozók egy részét, Magyarország üzemanyagimport-függősége az etanolgyártással csökkenthető lenne. Sőt, ez már részben megvalósult: a nálunk kapható benzin 4% bioüzemanyag-tartalma magyar alkohol, hazai kukoricából.

Véleményem szerint a környezetbarát energiafelhasználás minden változatát − köztük a bioüzemanyagokat is − mértékletesen, egymással összehangolva, figyelembe véve a földrajzi sajátosságokat, támogatni kell a tisztább környezet reményében.

Ez is érdekes lehet:
 

510 lóerő a Ferrari F1 pilótáinak kezében

Három darab 510 lóerős Alfa Romeo Giulia QV, három Scuderia Ferrari pilóta és egy kanyargós tesztpálya...

Váltotta volna a 911-est az idén 40. évfordulóját ünneplő 928

Valódi luxus túrakupéként mutatkozott be 1977-ben az első V8-as Porsche. A 928-ast egyenesen...

Nappaliban tartott Nissan 240SX, 33 millióért

Először az autószalonokat járta, majd kártérítettek vele, hogy aztán egyedi felniket kapjon és...

Toyota Proace Verso 2.0 D-4D 150 Active Visible teszt

Nemrég teszteltük a Peugeot Travellert, majd utána azonos hajtáslánccal hoztuk el testvérét...

Volvo XC70 D5 Summum, 2012 - használtteszt

Egy kombi Volvo mindig a családi biztonság egyik jelképe, pláne emelt futóműves, összkerekes...

Lebukott a Volvo legkisebb crossovere, az új XC40

Hamarosan megérkezik a legkisebb Volvo crossover, bemutatóját alig egy hét múlva tartják. Egy...

Minden, amit a fékekről, fékrendszerekről tudni érdemes

A biztonságos közlekedés alapvető eleme a fékrendszer, a legtöbb esetben mégsem kap kellő figyelmet...

Eladó egy korai LaFerrari prototípus, de van vele egy kis gond

Ennyire becsülik az értékét annak a LaFerrari prototípusnak, amit még a 2013-as Frankfurti debütálás...

A gázolaj áremelését a benzin árcsökkentése követi a héten

Míg szerdán a gázolaj ára nőtt, pénteken a benzin ára lejjebb kerül.
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Schibsted Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Schibsted Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive teszt

Nincs mellébeszélés, 0,8 l/100 km a tesztfogyasztás

Egyliteres, mármint 1 l/100 km fogyasztású autóként hirdeti a Toyota a Prius Plug-in Hybridet. A gyári érték nem csupán hozható, alul is múlható.


Mini Cooper S E Countryman 4ALL teszt

Multivitamin - Mini Countryman plug-in hibrid teszt

Ha felnövök, gazdaságos hibrid leszek. Na jó, inkább divatos élményautó. Azért jó lenne terepezni is, és a praktikum sem utolsó szempont.


Skoda Rapid Spaceback Best 1.0 TSI teszt

Nyugaton a helyzet változatlan - Skoda Rapid

Többé nem szívó a Skoda Rapid legalja, és a háromhengeres alap TSI is 95 lovas. Nem vitték túlzásba a frissítést, de nagy szükség nem is volt rá, amit kapott, attól csak érettebb a Rapid.

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Az új F2-ben debütál a Halo fejvédő

Fejvédővel szerelik az új F2 autókat

2 órája – Sztori

Ha nem kell az F1-nek, majd jól bevezetjük az F2-ben - fejvédő tesztüzemet szánnak a Forma-1 előszobájának, ami jövőre új néven folytatja.


Fiatal vezetőknek kínál vezetéstechnikai programot a Ford

Ingyenes vezetéstechnikai tréninget tart a Ford a fiataloknak Videó

11 órája – Sztori

Hazánkban idén indult a Ford Driving Skills For Life programja. A szeptember 17-18-án megtartott rendezvényen mi is próbára tettük magunkat.


Moszkvában nyitotta legkomolyabb európai szalonját a Lexus

Fotókon Oroszország legújabb, legkülönlegesebb autószalonja

24 órája – Sztori

Tokió és Dubaj után Moszkvában is ügyfél-élményközpontot nyitott a Lexus; a Lexus Dome különleges szolgáltatásokkal várja a látogatókat.


Használtautó.hu

KIA PRIDE 1.3 DLX BELSEJE MINT AZ ÚJ !!! 400.000

KIA PRIDE 1.3 DLX BELS...

Ár: 240.000 Ft

Évjárat: 1999 / 12

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

MERCEDES-BENZ A 170 CDI Avantgarde

MERCEDES-BENZ A 170 CD...

Ár: 590.000 Ft

Évjárat: 2000 / 6

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

PEUGEOT 206 SW 1.4 Presence

PEUGEOT 206 SW 1.4 Pre...

Ár: 650.000 Ft

Évjárat: 2004 / 9

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!