Vajon nyerünk, vagy veszítünk a nagyobb felnivel?

Felnimeccs: megéri a nagyobb kerékre költeni?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Örök vitatéma az alufelni és a nagy kerék kérdése. A nagyobb kerék ugyanis jelentősebb tömeget is képvisel. Ennek ellenére nem kell elvetni. Megmértük az eltérő méretű kerekekkel adódó fékutakat.


Többször és több szemszögből is foglalkoztunk már a gyárinál nagyobb, vagy akár gyári, de nagyobb kerekek témakörével. Már négy éve, hogy mérlegre tettünk azonos autóra való, 15 colos acél és könnyűfém felnit, s azt kaptuk, hogy utóbbi a nehezebb, nem is szerény 2 kilogrammal. Akkor is leírtuk, de most is megtesszük: a kommersz alufelnik vastagabb anyagból készülnek, mint acél társaik, így aztán a szerényebb anyagsűrűségű könnyűfém kerék mégis nehezebb lesz. Rontva a gyorsítóképességet és a lassulást is, növelve a fogyasztást. De mi van akkor, ha méretet is lépünk? Vajon nem nyerünk többet a szélesebb abronccsal, az autót és az utat összekapcsoló négy tenyérnyi felület növelésével? Most ezt néztük meg, az előző héten hozott Kánikulai Gumiteszt mellékvágányaként, tehát villanyautóval, a mogyoródi Groupama Tanpályánál mérve, miközben a kerekeket szokás szerint a nonstopgumi csapata cserélte a tesztautókon.
Hirdetés

A Focus Electric (sok más melletti...) igen nagy előnye, hogy a többinél kisebb fékjei miatt rámegy a 15 colos felni is. Így aztán a saját, 17 colos és könnyűfém felnis Michelin Energy Saver+ abroncsai mellett ugyanezen gumimodell 15 colosát is meg tudtuk nézni. A nagyobb átmérőhöz a 195/65 R15-ösnél 2 centivel szélesebb, 215/55 R17-es, szintén igen ballonos gumi tartozik az elektromos Focusnál. Továbbá kaptunk a Fordtól egy különleges szettet is: a Focus RS feláras könnyített kerekét, 19 colos átmérővel és 235/35 ZR19-es Michelin Pilot Super Sport gumikkal - ez a szett egyébként a Focus RS alap 19 colosához mérten nem is tragikus, 330 ezer forintos felár, nem mellesleg kapható hozzá Michelin Super Sport Cup 2 pályagumikkal szerelt is, 550 ezer forintért. Kezdjük a tömegadatokkal, amiket ezúttal is csupán egy fürdőszobai mérleggel, de a pontosság érdekében kétféle módon mérve is megnéztünk. A kerekeket önmagukban, illetve saját tömegemmel együtt is mázsáltuk. Végül összecsengő eredményeket kaptunk: míg a 15 colos lemezfelni gumival együtt is csak 15 kilogramm volt, a 17 colos már kereken 20. A teljes szett tehát pont 20 kilogrammal növeli az önsúlyt, a rugózatlan tömeget. Ehhez képest a Focus RS különleges 19 colos szettje már csupán kerekenkénti 2 kilogramm többletet adott, miközben az abroncs szélessége további 2 centivel nőtt. Még fontosabb és nem elhanyagolható, hogy a 235/35 ZR19 már nem egy "Energy Saver" méret, a Pilot Super Sport pedig egy kihegyezett abroncs. Alapvetően más tapadással, rövidebb élettartammal és persze nem kicsit magasabb árral - abroncsonként több mint háromszor annyiba kerül, mint egy 15 colos Energy Saver. A három kerék tekintetében tehát 15, 20, 22 kilogramm volt a tömegsorrend, a felnik árát most hagyjuk, hiszen a szériában kapott 17 colos kerék nemigen forintosítható, az abroncsoké viszont a nonstopgumi napi árai szerint 22 433, 51 330 és 77 371 Ft. Látható, hogy a kommersz mérettől való eltérés hatalmas ugrás, és az igazat megvallva, nem is feltétlenül ajánlott. Száraz aszfalton ugyan 1,2 méterrel rövidebb fékutat adott a 15 colos Michelinnél a 17 colos, de vizesen már a keskenyebb gumi és a 15 colos acélfelni párosa teljesített jobban, 0,4 méteres előnnyel - persze kettejük közül. Érdekes módon kigurulásban a 17 colos teljesített jobban, aminek leginkább az lehet az oka, hogy a többinél nehezebb Focus Electric esetén csak ahhoz volt gyári keréknyomás-érték, ami "ecóbb" lehet, mint a többi Focusra kalkulált 15 colosok gyári értéke. Magyarán jobban fel kellett volna fújjuk a 15 colosat is, csak ahhoz ugyanúgy nem volt a Focus Electricre vonatkozó érték, ahogyan a 19 coloshoz sem.

A nagy tapasztalat azonban az, és nem csak műszer szerint, hanem átélve is, hogy a 19 colos könnyített kerék milyen komoly lassulást tudott adni a kihegyezett Michelin Pilot Super Sport abroncsokkal.

A Super Sport gumikkal a Focus rövidebb úton állt meg vizes aszfalton, mint a 15 colos Michelinnel szárazon. (Igaz, a Kánikulai Gumiteszten győztes Firestone Roadhawk azért épp megállt ilyen távon szárazon.) A 15 colos Michelin Energy Saver a Pilot Super Sporthoz mérten 60 km/óráról vizes aszfalton 1,7, a 17 colos 2,1 méter fékút-többletet adott. Ez bizony nagyon sok. Messze nem mondjuk, hogy mindenki rohanjon és költse el egy átlag használt autó árát négy darab versenyfelnire és a hozzá való abroncsszettre, de bizony be kell kalkulálni: akár ilyennel szerelt autó is mehet előttünk az utcán, hiszen ezek gyári, homológ alkatrészek.
Száraz aszfalton sem adódott kisebb szórás, a legjobb fékutat ott is a 19 colos Super Sport adta, 14,5 métereset 60 km/óráról, a 17 colos felnivel 15,3, a 15 colossal 16,7 métert, azaz 2,2 méteres többletet kaptunk. A 19 colos szett - az áron túl - még egy versenyszámban, a kigurulásnál teljesített rosszan, míg vele 15 km/óráról csupán 24 métert gurultunk a megállásig, a 15 colos Energy Saverrel 28,3, a 17 colossal 29,3 métert. Százalékosan itt is bőséggel van eltérés. A nagy kerék tehát mindenképp drága, de azért javíthatja a menetjellemzőket, apaszthatja a fékutat. Azt pedig mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy neki megéri-e, megengedhető-e a jobb jellemző, vagy inkább fejben vált: a spórolósabb abroncshoz óvatosabb vezetési mód ajánlott. Az persze mindig igaz, hogy gumiabroncsból mindenképp teszteredmények alapján ajánlott választani, a 15 colos méretben épp 15 garnitúrát vetettünk össze Kánikulai Gumitesztünkön, tavasszal pedig még többet, még alaposabban a nagy Nyárigumiteszten.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 15:32
    Permalink

    Nem érdemes ilyennel szórakozni, ha gumit, felnit cserélek, figyelek arra, hogy váltóméretek legyenek a gumik. Ezekről a méretekről az jut eszembe, hogy gyerekkoromban egyik szomszédunk vállalati sofőr volt egy szövetkezetnél. A középkorúak és az idősebbek biztosan emlékeznek a B-s rendszámú sötétkék vagy barna nagy Polskikra. A sofőrök mindig szereztek nagyobb felnit, gumit. Ha nagyobb lett a kerék (kerülete), a km. óra többet mutatott, mint a valós megtett km. Így pl. 500 km-t ment egy nap a km. óra és a mentlevél szerint, de a valóságban csak 480 km-t. Így mindig üzemanyag megtakarítása volt és mivel éves szinten több 10 ezer km-t ment, így szép kis mellékese volt belőle.

  • 2017.10.27. at 15:32
    Permalink

    De a cikkben említett gumiméretek nem is váltóméretei egymásnak. A 195/65R15-től 5,36%-kal nagyobb a 215/55R17. Nem szoktam károgni, de ennek így tényleg nem sok értelme volt.

  • 2017.10.27. at 15:32
    Permalink

    Nálam a SAAB-on a 16″ keskenyebb (205mm) abroncs átlag 1 literrel kevesebbet eszik, mint a 17″ szélesebb (225mm). Vegyes fogyasztása 16″ esetén 10l alatti, 17″ gumi esetén inkább 11l körüli. Nem a kerékátmérő számít, hanem a szélesség: 10% szélesebb gumi nálam 10%-kal növeli a fogyasztást.

  • 2017.10.27. at 15:32
    Permalink

    Ez így hatásvadász, értelmetlen cikk.
    A felni méretéről szól a cím, a konklúzió pedig, hogy vegyen mindenki Pilot Super Sport gumit.
    Ha legalább ugyanakkora lett volna az acél meg a kisebb alu, de így kb. semmi nem összehasonlítható semmivel.

  • 2017.10.27. at 15:32
    Permalink

    http://totalcar.hu/magazin/technika/2013/03/28/gumis_kisokos_amatoroknek/
    Ti meg kimértétek a 15″ és 17″ kerék közötti különbségeket, ami borítékolható volt a fenti cikk fizikája alapján.
    A cikk lényege, hogy:
    Ez az egész folyamat (az abroncs gördülési felülete és a felületi nyomás) egy munkaponton optimális egy adott autóhoz. Ha ettől eltérünk, akkor az csak valamelyik tulajdonság kárára lehetséges.
    Ha mindenáron cserélni akarjuk a kereket, akkor oda kell figyelni:
    – a felni és abroncs tömegére, hogy ne nagyon térjen el a gyáritól (rugózatlan tömeg)
    – az abroncs teljes átmérőjére és szélességére (váltó méret)
    Régebben az abroncsok tulajdonságait radar diagramon ábrázolták és pl.: a Matador-nál közzé is tették, kár hogy már csak a vacak EU-s adattábla van.

  • 2017.10.27. at 15:32
    Permalink

    Teljesen felesleges a kis felni/gumi mellett érvelni, amikor már városi kisautókhoz is 16″ lassan az alapméret, amikor 10 éve még családi egyterűek alatt is 185/65R15-t volt. Nem is értem, hogy lehetett ehhez az elektromos autóhoz 17″ felnit rakni azonkívül, hogy jól mutat a sajtófotón.

  • 2017.10.27. at 15:32
    Permalink

    Pontosítok: figyeltünk a nyomásokra, de sem a 15 colos lemezfelni, sem a 19 colos RS kerék esetén nincs a Focus Electrichez megadott. Így mindegyik keréknyomás olyanra volt állítva, amilyen az egyéb Focusok esetén az adott kerékhez való.

  • 2017.10.27. at 15:32
    Permalink

    nincs itt nagy csoda, a teszt felvetése egyébként jó, noha a kivitelezés azért még fejlesztésre szorul, de jó úton van Katona úr. Valóban fájó pont, hogy nem figyeltetek a nyomásokra, noha nagyon fontos főleg peres guminál (is). Nem egyszerű kisakkozni egyébként, mert rengeteg tényező van, de az optimális működést akkor érik el, az is igaz, hogy %-kban sokat nem változik a helyzet, de lehet épp annyit, hogy másfelé billen a mérleg.
    Ha peres gumit (is) tesztelünk, akkor muszáj lenne egy rövid kis ringen is megizzasztani őket, hisz a menettulajdonságokat a fékúton kívűl még így lehetne jól tesztelni. de ahogy említettem, nagy csodák nincsennek, ha nem csillagászatí árú, karbon és/vagy magnézium felnit veszünk, akkor bizony a nagyobb felni nehezebb lesz, mint kisebb társa, a plusz rugózatlan súly minden negatív vonzatával. de nem csak negatív vonzata van a dolognak, hanem pozitív is : közvetlenebb kormányzás, sokkal jobb úttartás (egy kisebb mértékű ültetés előnyös lehet) és ugye a fékút is rövidülhet. a kigurulás és a fogyasztás és az felúszás esélye valóban nőhet, így kell kalkulálni, de esőben nem rallizunk. a kigurulás nem sokat oszt szoroz, aki pedig a fogyasztásra érzékeny az nem 19-20-as kerekeken fog gurulni egyébként sem. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy egy nagyobb felnivel jobban néz ki a gépsárkány sokkalta, a kátyúkra,gyűrődésekre viszont figyelni kell (figyelmesen kell vezetni ajaj!). Egyébként az én 19es szettem is 22kg-t nyom/db gumival és nem került csillagászati összegekbe, ellenben az életbe nem tennék rá kisebbet 18-19-nél kisebbet.
    Bár, ezen felül a 17-es felni jó kompromisszum lehet, ha valaki nem elkötelezett fogyasztás aszkéta vagy épp versenypilóta, mert abból is találhat az ember könnyítettet és nem túl drágát, amivel nem sokat változik a fogyasztás, de valamivel a menettulajdonságok is jobbak lesznek.
    Verdiktnek hiányoltam azért egyértelműen leírni, hogy végtelenül egyszerű a dolog : aki komfortot és kevesebb fogyasztást szeretne, azoknak kicsi és keskenyebb/gyári kerék. akik a külcsínre érzékenyek és a menettulajdonságokra azoknak nagyobb peres (itt még megemlítem, hogy KOMOLY futóművel komfortosabb lehet a peres gumival a közlekedés is).

  • 2017.10.27. at 15:32
    Permalink

    Talán ugyanakkora nyomásértékekkel vizsgálva értékelhetőbb lett volna ez a “teszt”, mert így nem igazán az. A néhány méteres fékút különbség is csak jó állapotú abroncsok esetén borítékolható, öreg vagy kopott abronccsal már egészen más lehet a helyzet!. Azt is illik hozzátenni a tényekhez, hogy a széles gumiabroncs érezhetően magasabb fogyasztást fog eredményezni és a gyári futóművet is sokkal jobban terheli ami jelentősen hamarabb elhasználódhat. A kiváló magyar pocsolyás utakon való megúszási hajlamról nem is beszélve. Olyan méretű gumit és felnit kell választani amit a gyártó előír az adott típusra! Az ettől való eltérésre egy ilyen szubjektív “teszt” alapján azonban ne buzdítsunk senkit!

Vélemény, hozzászólás?