Használt autóját eladná? E téma is kíván felkészülést!

Használtautó-vásárlási kisokos − VI. rész: az érem másik, azaz eladói oldala

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Használt autó vásárlása előtt sokaknak el is kell adni autójukat. Néhány trükkel ez is egyszerűbbé tehető.

Február eleje óta fut Használtautó-vásárlási kisokosunk, melynek múlt heti V. részével már nem csak a keresett modell kiválasztásán, a hirdetések szűrésén és az adott példány megfelelő átvizsgálással való megtalálásán és megvásárlásán, hanem a vásárlás utáni teendőkön is túljutottunk. Most következik a sorozat "+1" része, azaz az eladási tanácsadás. Aki igazán szerencsés, az ugyanis megteheti, hogy korábbi autóját csakis akkor adja el, amikor már teljesen üzemkész alatta a frissen vásárolt példány. A többségnél ez persze nincs így, hanem sok esetben egy szimpatikus megvásárolandó példány találásakor kerül sor az értékesítésre, s azt mihamarabb kell letudni.
Utóbbi miatt is fontos, hogy megnyerjük a vásárlókat, akik ugyebár alaposak lesznek, s vonzó portékát szeretnének. Nem kell mást tenni, mint beleképzelni magunkat a kisokosunk által nem is olyan messze álló vásárlói oldalba, úgy viszonylag könnyen fogjuk tudni kiszolgálni a kuncsaftokat. Most ugyanis mi vagyunk az eladók, s a cél az, hogy jobbak legyünk a többieknél. Autónk adott, azt viszont a legjobb csomagként kell, hogy felkínáljuk.
A Használtautó-vásárlási kisokos korábbi cikkei
  1. Használtautó-vásárlási kisokos - I. rész:
    Honnan, milyen autót vegyünk, mi legyen a régivel?
  2. Használtautó-vásárlási kisokos - II. rész:
    Hirdetéselemzés, kapcsolatfelvétel, viselkedési trükkök
  3. Használtautó-vásárlási kisokos - III. rész:
    Átnézendők, átvizsgálás, óraállás-ellenőrzés
  4. Használtautó-vásárlási kisokos - IV. rész:
    A végső döntés és az alku, a vásárlás és a papírmunka
  5. Használtautó-vásárlási kisokos - V. rész:
    Vásárlás utáni teendők


Alapvető, hogy szedjük össze az összes tartozékát és papírját. Fotózzuk le legjobb tudásunk szerint, előtte persze rámoljuk ki belőle kacatjainkat, s essen át egy mosáson, takarításon. Vigyük homogén háttér elé, s világíttassuk meg természetesen, azaz napfénnyel. Fotózzuk le elölről, oldalról, hátulról és sréhen, „45 fokban” is. Készítsünk képet a műszerfaláról, utas- és csomagteréről, az utastéri képeket érdemes árnyékban, egy szintén homogén hátteret adó falhoz parkolva és vakuval készíteni. Ne titkoljuk, hanem pont, hogy mondjuk el, lehetőleg fotóval is mutassuk be az esetleges sérüléseket és hiányosságokat. Azokat ugyanis előre ismertetve nem fogunk csalódást okozni a vevőknek, nem lesz bennük hiányérzet, ami miatt ragaszkodnának az alkuhoz. A jó csomag ugyanis nem csak a piaci átlaghoz mérten jól árazott, hanem őszinte is. Ha valakinek további ötletekre lenne szüksége, hogy milyen fotókat készítsen, nézze meg bármelyik használttesztünket. A fotózáshoz, ahogyan az a fénykép szóból is ered, leginkább jó fényre, semmint profi gépre van szükség. Megsúgjuk, hogy mi is készítettünk már zsebgéppel is cikkfotókat, s azok talán annyira nem is rosszak.
Hirdetés

Fölösleges kitakarni autónk rendszámát, sőt, nyugodtan megadhatjuk alvázszámát is akár már a hirdetésben, hogy szervizmúltja is lekérdezhető legyen. Ha nem márkaszervizben javíttattuk az autót, jól jönnek a karbantartások számlái, amikről persze legfeljebb említést érdemes tenni a hirdetésben. Utóbbiak természetesen a márkaszervizekben karbantartottaknál is hasznosak, hiszen itthon a legtöbb márka csak a garanciális javításokat naplózza, a tervezett javításokról pedig csak a füzetekben van - részletesnek semmiképp sem nevezhető - bejegyezés.
Az eladásra természetesen nem csak autónkat kell felkészíteni, illetve ahhoz nem csak egy jó hirdetést kell összeállítani, hanem magunkat is trenírozni kell. A vizsgakérdések nem titkosak, a vevőjelöltek minden bizonnyal a vásárlói kisokos kapcsolatfelvételi részében ismertetett kérdésekből válogatva fognak „támadni”. Ez alapján érdemes felkészülni a válaszadásra, ugyanakkor a hirdetésben nem érdemes kisregényt írva mindre kitérni. Nem mindenkit fog ugyanis az összes pont érdekelni. Sokkal inkább a pozitívumokat, az adott példány különlegességeit kell kiemelni, de érdemes lehet a modell erősségeit is említeni. Nem minden vásárló ismeri ugyanis az összes modellt, így lehet, hogy épp a mi hirdetésünkön keresztül fog megnyerni egy-egy érdeklődőt a padlóba hajtható hátsó ülés, az óriási, küszöbmentesen pakolható csomagtér vagy a kényelmes sportülés.

Fontos, hogy a személyes találkozóra is felkészülten menjünk, s azt csak akkor vállaljuk be, ha tényleg van rá időnk. Megeshet, hogy csak „kocsikázni”, az adott modellel ismerkedni vágyó kuncsaftba futunk, de lehet komoly érdeklődő is, aki hosszasan fog faggatni az autóról, próbakör után is részletesen nézegeti majd a portékát, s számára kár lenne sietést, türelmetlenséget mutatni. Inkább szervezzünk több érdeklődőt egy időpontra, szánjunk rá egy hétvégi napot, mintsem, hogy futtában mutassuk be az autót. Magunk életét és a vevők dolgát is egyszerűsíthetjük, ha állapotfelmérést készíttetünk autónkhoz. Az alapján már joggal állíthatjuk tényként autónk állapotát, nem csak regélhetünk arról. Ha a vevő másmilyennek találja, mint az abban – és a hirdetésben – leírtak, akkor ne velünk, hanem a felmérés készítőjével veszekedjen. Fel kell ugyanis készülni arra, hogy a vevő alkudni akar majd, s ehhez kapaszkodó a leírt állapottól való eltérés. Az állapotfelmérés és a hibák előre említése ugyanakkor kivédheti ezt, s ilyenkor a gyors és korrekt eladáshoz nincs más, ugyanakkor talán legfontosabb teendő, mint a megfelelő ár megtalálása.

Utóbbi kulcs-, ugyanakkor nem olyan nehéz kérdés, mint az elsőre tűnik. Nem kell ugyanis mást tenni hozzá, mint autónk összes paraméterét megadni a Használtautó.hu bővített keresőjében, s az annak alapján talált példányok árai alapján már könnyen be fogjuk tudni árazni saját autónkat is. Ahhoz, hogy minél hamarabb, minél jobb eséllyel eladjuk, a hirdetések sorában elöl kell szerepeljen a mi ajánlatunk. Természetesen nem csak a teljesen részletes, hanem akár a csak modellre szűrés esetén is az első találati oldalon megjelenés szükséges. Ehhez legtöbbször nem elég a jó ár, hanem extra szolgáltatás vásárlása is ajánlott. Ez ugyan pénzbe kerül, de még mindig töredéke akár egy csekélyke alkuénak, így tényleg megéri rá költeni, hogy több jelentkezőnk legyen, s ne kelljen annyira – alkuval – kedvezni a vásárolni kívánónak. Alku kapcsán természetesen eladói oldalról is kulcskérdés a viselkedés. Magabiztosan érdemes lehet állítani, hogy van másik érdeklődő is, más által ajánlottként bemondani az általunk áhított minimumösszeget. E módon jobb eséllyel fogjuk megkapni azt, persze a pakliba belekerül az is, hogy a kuncsaftnak annyit nem ér meg az autó, s nem fog kívánni ajánlkozni érte.

Próbakörre alap, hogy egyedül ne engedjünk senkit, sőt, autónk kulcsát, forgalmi engedélyét kézrázás után se engedjük ki kezünkből, egészen a (teljes) vételár megkapásáig és a megfelelő adásvételi szerződés aláírásáig. Ne csak a pénzhez, utóbbihoz is ragaszkodjunk, egy nem megfelelő, esetleg biankó szerződés esetén ugyanis felelősek maradunk az autóval elkövetett közlekedési kihágásokért, esetleges bűncselekményekért is. Kár lenne ilyen fölösleges árcsökkentő tényezőt nyakunkba venni. Ezért is kötelezettség, hogy az aláírt szerződést (amiből így legalább két példányra lesz szükségünk) 5 napon belül eladóként is eljuttassuk az okmányirodához, ahol ezáltal – a vevő esetleges mulasztása esetén is – regisztrálva lesz, hogy az autó már nem a miénk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 06:13
    Permalink

    Az rendben van, hogy alapból nem engedünk senkit egyedül próbakörre, de én még a volánhoz sem engedném, amíg ki nem fizette az autót. Nem ismerem a vevőjelöltet, nem tudom, mi a szándéka, hogyan vezet, akár össze is törheti az autót, ha ő vezeti! És akkor a káromat ki téríti meg? Hogyan lehet behajtani bármilyen kártérítést is egy olyan embertől, aki ‘éppen csak kipróbálta az autót’? De még a név, amit mondott, sem biztos, hogy igaz!
    Köteles vagyok-e a volánhoz engedni a vevőjelöltet?
    Vagy elég, ha beültetem magam mellé, hallgassa úgy a motor hangját? Meg a váltót?

  • 2017.10.30. at 06:13
    Permalink

    Én immár másodszor járok úgy, hogy szinte be sem kell mennem az okmányba, mert amint be akarom jelenteni, hogy eladtam ezt-azt, már mondják is, hogy nincs mit, mert a vevő már átíratta a járművet, így az már nem szerepel a nevemen… És a biztosító is megkapja hivatalból a jármű tulajdonosában beállt változásról a jelzést. Így oda sem kell(ett) volna jeleznem a dolgot, de megtettem. Az érdekesség ebben, hogy mitől van, hogy az egyik okmányirodában egy tonna papírt gyártanak, a másikból meg majdnem kirúgnak, hogy mit keresek ott, ha már átíratta a vevő a cuccot? Mi lenne, ha fordítva lenne a rendelet, hogy az eladónak van mondjuk 10 napja, a vevőnek meg 5…??? Így az eladónak elvileg megspórolnának egy sorbaállást…ha a vevő a rendeletnek megfelelően jár el.

  • 2017.10.30. at 06:13
    Permalink

    Én most pont ilyen szituban vagyok. Holnap veszem meg az “új” autót, mikor a régi még meglesz 1-2 hétig (ameddig el nem viszik, vagy be nem adom egy kereskedésbe). Most írtam e-mailt a biztosítónak pont ezzel a kérdéssel, kíváncsian várom a válaszukat.

  • 2017.10.30. at 06:13
    Permalink

    Régen át lehetett, bár azt nem tudom, hogy év közben ezt hogyan oldották meg. Azóta kavartak valamit a bonus rendszerrel is (nem EU kompatibilis vagymi) ez is megérne egy cikket. Persze csak ha változott valami, utálom az egészet és inkább csak befizettem évente egyszer.. 😀

  • 2017.10.30. at 06:13
    Permalink

    Okmányirodai bejelentésem: 5 napon belül megtörtént, ami kicsit érdekes volt, hogy beléptem az okmányirodában és senki nem volt előttem várakozó, csak az ablakoknál álltak. Az hagyján, hogy a 12 ablakból amikor beléptem 6 “működött” elvileg, de 3nál “dolgoztak”, 3nál valamit hekkeltek. Vártam 15 percet, semmi nem történt, kivéve a többi 6 ablakhoz is bejöttek a “melósok”. Aztán 25 perc után sorra kerültem, úgy, hogy senki nem volt előttem. Ami fura volt, hogy azt a példányt az adásvételiből, amit az okmányirodai ügyintézésre szántam lefénymásolta a hölgy 3 azaz 3 pédányban (ez 3×2 papír), kinyomtatott még egy másik papírt 3 példányban (még 3 papír), ebből kettőt aláírtam, visszakaptam ebből 1-t és az adásvételit is visszakaptam. Szóval gyártottunk egy valag papírt amiatt, hogy eladtam a kocsim. A hölgy továbbá minden adatot bevitt, ki mit adott el kinek, persze a rendszerükben nem stimmelt a kocsi alvázszáma, nézett rám, hogy ez nem jó, én meg mondtam magamban, az Önök rendszere nem jó… Mindegy túlléptünk rajta. Persze rögzíteni kell a dolgokat, de ezt lehetne egy kicsit másképpen is.
    Én csak arra kérném az okmányirodai fejeseket, jöjjenek ki No-ba, elviszem őket egy autó névre vételére és egy “kijelentésére”. Ez a két mutatvány együtt nincs fél óra, költségek messze kevesebbek és minden gyorsabb. Kérem őket, hogy vegyék át a rendszert. Ennyi.

  • 2017.10.30. at 06:13
    Permalink

    Jogos a kérdés! Csupán a biztosítónak szükséges egy másolat az adásvételi szerződésről, valamint a biztosítási szerződés felmondásáról kell nyilatkozni mellette, igazából annak indoka az adásvételi szerződés. Mindez intézhető e-mailben is, tehát nem igényel sok időt.

  • 2017.10.30. at 06:13
    Permalink

    Eladóként az okmányirodán kívül hol kell jelezni, hogy megváltunk a kocsitól? Biztosító, polgármesteri hivatal? Hova milyen papírok kellenek, illetve személyesen kell intézni, vagy lehet telefonon/elektronikusan is, elkerülendő a több órás sorban ülést/állást?

    Köszönettel: Norbi

Vélemény, hozzászólás?