Itt a fagy, ezekre érdemes figyelni

Hasznos tanácsok a fagyos reggelekhez

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Még két hétig maradnak a fagyos éjszakák és hajnalok. Összeszedtünk néhány hasznos tanácsot, hogy mire érdemes odafigyelni.


A jelenlegi előrejelzés szerint a következő két hétben további fagyokra van kilátás. Csapadékra nemigen kell számítani, szép, napos időjárás várható. A felhők hiányában az éjszakai kisugárzás is megnő, emiatt korábban -10, -15 °C hőmérsékletet is jósoltak a meteorológusok, ám mostanra enyhítették előrejelzésüket, "csak" -6 °C mélypont várható. A nagy hideget nem csak az emberi szervezet, hanem az autó is megsínyli. Összeszedtünk egy csekklistát, hogy mi mindenre érdemes odafigyelni az autótulajdonosoknak a fagyos napokon.
Idő. Számoljunk azzal, hogy reggel több idő kell az elinduláshoz. Ne rohanjunk, takarítsuk le a szélvédőket, szükség esetén a havat az autó tetejéről. Utóbbiról sokan megfeledkeznek vagy pusztán csak tetszik nekik, hogy magasabb 10-20 centivel a tető. Menet közben azonban a mögöttünk haladó minden bizonnyal szidni fog minket, bennünket pedig az első komolyabb féktávon fog meglepni a szélvédőn lezúduló hómennyiség.

Jeges eszközök. Ha szabad ég alatt parkol az autó, akkor jégkaparó és jégoldó legyen kéznél. Ezeket tartsuk magunknál, ne az autóban hagyjuk, hiszen lehet hogy az ajtókat sem tudjuk kinyitni a nagy hidegben. Ha fagyos az ablak, akkor mindenhol kaparjuk le a jeget, ne csak magunk előtt egy kis rést, mert az első kereszteződésnél fog meglepetés érni. Semmit nem fogunk látni, ami rendkívül balesetveszélyes helyzeteket okozhat.
Kézifék, rögzítőfék. Ne húzzuk be őket, mert befagyhatnak. Elegendő ilyenkor, ha sebességben hagyjuk a váltót, automatánál értelemszerűen a P állást válasszuk. Lejtőn parkolva kormányozzuk a kereket a járdaszegélyhez, és utána, már el nem guruló autónál tegyük P-be a váltót.

Motor. Érdemes pár percig álló helyben melegíteni. A fűtés ezáltal hamarabb jön meg, és a hátsó szélvédőt is le tudjuk olvasztani még indulás előtt (ehhez természetesen kapcsoljuk be a fűtőszálat). Igaz utóbbi már a gyújtás ráadásakor is rendelkezésre áll, azonban nem érdemes percekig úgy hagyni az autót, jobb ha beindítjuk.

Öltözet. Érdemes jól felöltözni, akár síelőknek szánt thermo alsót és felsőt is felvenni. Ülésfűtés hiányában aláöltözetben kevésbé fogunk fázni az ülésben. A vezetés közbeni fázás elvonja a figyelmet, az izmok pedig lassabban reagálnak.
Hirdetés

Hosszabb út esetén. Mindenképpen tankoljunk tele, rakjunk be plédet, meleg teát termoszba. Ha havas útviszonyok mellett kell autózni, akkor legyen nálunk hólánc is. A megfelelő állapotú téli gumi alap követelmény, nyári abroncsokkal semmiképp ne keljünk útra.

Napszemüveg. Télen a napsugarak szinte egész nap alacsony szögből sütnek, emiatt sűrűn előfordulhat, hogy hosszasan a nappal szemben kell autózni. Amennyiben hóval borított tájakon vagy azok mellett haladunk el, akkor különösen zavaró lehet a fehér hóról visszaverődő napfény. Mindenképpen javasolt a napszemüveg használata, hogy nyugodtabban és jobban odafigyelve, biztonságosabban tudjunk vezetni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 21:47
    Permalink

    “Motor. Érdemes pár percig álló helyben melegíteni. A fűtés ezáltal hamarabb jön meg, és a hátsó szélvédőt is le tudjuk olvasztani még indulás előtt (ehhez természetesen kapcsoljuk be a fűtőszálat).”

    Ilyen színvonalú tanácsokkal a szomszéd, nyugdíjas énektanárnő Marika is el tud látni. Egyébként mihez képest lesz hamarabb fűtés az autóban? Ha az a viszonyítási alap, hogy munkahelyemre érve már meleget fújjon akkor lehetséges, bár terhelésen jobban melegszik mint alapjáraton ez is biztos. Na majd bekapcsolom a fűtőszálat is… eddig nem értettem miért nem olvad le magától a jég. 😀

    Durva, hogy egy ilyen autót imádó műszaki analfabétára rá mernek bízni egy ilyen “jó tanács” cikket.

  • 2017.10.28. at 21:47
    Permalink

    Gondolom el is hiszed amiket leírsz. Már miért ölne az alacsony fordulat? Erről egy állatság jut eszembe amit évekkel ezelőtt a Totalcaron olvastam, miszerint ha lassú fordulaton megy a motor akkor az olyan mintha lassan egy durva csiszolópapírral ránehézkedve az asztalra elkezdenénk csiszolni, viszont mennyivel szebb munkát hagyunk magunk után ha gyorsan csináljuk mindezt kevésbé ránehézkedve, nettó hülyeség.

    [b]“20-30mp járatás kell, hogy az olaj valamelyest felkeveredjen”[/b]
    Tisztában vagy azzal miket írsz? Mi keveredjen fel és hol? 😀 A szintetikus olajok nem sűrűbbek hidegen sem mint mondjuk nyáron 35 fokban, ezért hülyeség az ilyen olajokat a boltban lötyköléssel eldönteni, hogy na ez elég sűrű vagy túl híg akkor majd hidegben milyen lesz.

    Félelmetes, hogy hozzá nem értők ekkora marhaságokat le mernek írni.

  • 2017.10.28. at 21:47
    Permalink

    ablakmosó karok felhajtása vagy alá papír -nejlon így nem fagy oda . A szélvédőre is lehet teríteni méretes nejlon vagy papundeklit vagy bármit amitől csak reggel lerántod és mehetsz.

  • 2017.10.28. at 21:47
    Permalink

    Ja és én inkább előbb lemegyek az autóhoz letakarítom és aztán indítok és megyek inkább mellék utcákon ,hogy ne tartsak fel forgalmat 40 km-rel max.2000 fordulaton mig nem éri el a viz min.60 C -t.Volt mát 7 Új autóm 30 év alatt és mindnél bevált főleg eladásnál.

  • 2017.10.28. at 21:47
    Permalink

    “Érdemes pár percig álló helyben melegíteni. ” Ezt már máshol is többször elmondták, hogy el kell felejteni. Nem a legjobb módszer a motor bemelegítésére, mert nincs igénybevétel alatt a motor, és így nehezen melegszik fel, és ezáltal hidegen jár percekig, ami nem tesz jót neki. Nyilván amíg az ember lesepri a havat, és a többi hasonló dolgot csinálja, addig inkább járjon, mint ne, de utána nem kell várakozni alapjáraton, hanem inkább elindulni alacsony terheléssel, nem nagy fordulaton, kis gázzal, hamarabb elváltva. Így hamarabb melegszik fel a motor. Persze csak ha szempont, hogy kíméljük a motort.

Vélemény, hozzászólás?