Stop-start vagy start-stop? Mivel is spórolunk?

Hogyan működnek a motormegállító rendszerek?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ma már a legtöbb autómárka rendelkezik motormegállító rendszerrel. Vajon tényleg van ezeknek értelme?

Start-stop vagy stop-start? E kérdés rendszeresen előkerül, ha szó esik bármelyik gyári motormegállító rendszerről. Én masszívan kitartok azon véleményem mellett, hogy stop-start elektronikákról beszélünk, hiszen az automatika az általam korábban beindított motort először megállítja, azaz stoppolja, majd pedig indítja, vagyis a második lépés a start. Ennek ellenére - ahogyan az a táblázatból látható - a gyártók zöme inkább a startot veszi előre, szerintem hibásan.
Az elnevezés azonban mellékes, nézzük inkább, hogy mit és miért csinálnak. A motort ugyebár üresjáratban (álló autónál, üresbe kapcsolt váltónál) megállítják, hogy ne szennyezzen és ne is fogyasszon városi dugóban. Az elv pofonegyszerű: néhány szenzor, egy vezérlőelektronika és persze olyan akkumulátor kell hozzá, ami bírja a gyakori, rendszerint kuplungérintésre induló újraindítást. A megvalósítás azonban ma már márkánként eltérő, hiszen az, hogy mikor áll meg a motor, óvja-e elektromos víz- és olajpumpa az esetleg még forgó turbót, mennyire gyorsan és mi indítja a motort, mindenkinél más és más.

Az egyik vonal - és ezt alkalmazza többek között a motormegállítókat nagy sorozatban, 2006-ban elsőként bevető BMW - a Bosch nevéhez fűződik, itt az indítómotort vezérli az elektronika, jól hallható a motor indítózása. Ezen rendszert ma már rendszerint vezérelt generátor-gerjesztéssel kötik össze (ami egyébként stop-start nélkül is adható), az akkumulátor töltését a motorfékezésekhez időzítik, hogy a benzin égetéséből egy cseppnyi energiát se kelljen a hajtáson kívül másra fordítani). Az ilyen rendszerekkel - a Bosch szerint - átlagosan 4, városban 8 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el. Elvükben nem különböznek a legelső, hasonló elektronikáktól, melyekkel egyébként már a 2000-es évek előtt kísérletezett a Volkswagen vagy a Toyota is. Az, hogy ma már jobban alkalmazhatók, nem másnak, mint a modernebb, AGM (Absorbed Glass Matt – azaz az akkumulátorlemezek között bór-szilikát tartalmú párnákat tartalmazó) akkumulátoroknak köszönhető. A stop-startos verziók felára tehát nem csupán egy vezérlő-elektronikát, hanem fokozott teljesítményű akkumulátort és sok esetben izmosabb önindítót is tartalmaz a minél gyorsabb indítás érdekében.

Vannak gyártók, akik egyéb trükköket is bevetnek: ilyen például a Mazda, aki már a motor megállítását is vezérelten teszi, s az indításra a megfelelő hengernél egy izmosabb szikrával is rátesz, így az i-Stop rendszerrel szerelt motorjai 0,35 másodperc alatt röffenhetnek be. Újabb lépés lesz a következő Mazda6-ban várható, akkumulátor helyett kondenzátorból táplálkozó indítás, ami egyébként már nem is az önindítómotort, hanem a generátort - villanymotorként alkalmazva - dolgoztatja majd.
A Citroën már ma is ilyet használ, s tapasztalataink szerint - a hibridek után a legfinomabban indít. Ennek ellenére a rendszer kissé túlbuzgónak nevezhető, például furcsa, amikor egy robotváltós autóval parkolás közben minden egyes irányváltás között megáll a motor, ám a minél kedvezőbb emissziós szintekhez ez kell, hogy minél kevesebbet pöfögjön a motor. A Citroën mikrohibrid névre hallgató rendszerében egyébként a gyors indítási lehetőség miatt a motor már a guruló autónál leállhat. Hasonlóképpen a valódi hibridekhez, ahol mindez nem csak 8-10 km/óra alatt, hanem minden tempónál, már a gázpedálról lelépve megtörténhet, s szintén a generátor/villanymotor egység indít - ami azonban jóval nagyobb teljesítményű, mint a „sima” autókban.
Hirdetés
Motormegállító-rendszerek gyári elnevezései
Márka Elnevezés
Alfa Romeo Start&Stop
Audi start-stop
BMW Start/Stop
Chevrolet start-stop
Citroën mikrohibrid - Stop & Start
Fiat Stop&Start
Ford Start/Stop
Honda stop-start
Hyundai ISG - Stop and Go
Kia Stop & Start
Lancia Start&Stop
Lexus stop-start
Mazda i-STOP start/stop
Mercedes-Benz ECO Start-Stop
Mini Start / Stop
Mitsubishi Stop & Go
Nissan Stop/Start
Opel Start/Stop
Peugeot Stop & Start
Renault Stop & Start
SEAT Start & Stop
Skoda Start-Stop
Subaru Start & Go
Suzuki Stop-Start
Toyota Start-Stop
Volkswagen Start-Stop
Volvo Start/Stop
Hogy a rendszereknek van értelmük, azt a gyári adatok bizonyítják, a valóságban azonban még az akár 10 százalékos megtakarítások is nehezen érezhetők – ennyi különbség ugyanis minden esetben adódik az éppen aktuális forgalmi, hőmérsékleti vagy akár vezetési eltérésekből is. Utóbbiból, azaz a nehezen észlelhető fogyasztáscsökkenésből és korábbi beidegződésekből adódóan ma azonban még sokakban él szkepticizmus velük szemben. Sokan úgy tanulták, hogy a motornak egyrészt rosszat tesz, másrészt több üzemanyagba is kerül egy indítás, mint akár néhány percnyi pöfögés. Ez azonban a mai egységeknél, főként üzemmeleg állapotban, nincs így, emiatt a néhány országban adókedvezménnyel, Kanadában azonban az üresjárati pöfögés tiltásával támogatott rendszerek terjedése még a hibrid, illetve elektromos autók térnyerése előtt várható.
A Reuters kalkulációi szerint 2010-ben még az eladott autók alig több mint 10 százalékát szerelték fel ilyen rendszerrel, de jövőre már több mint 40, 2016-ra 70 százalékukban megtalálhatónak jósolják a hasznos elektronikát, ami egyébként aggyal, illetve kulcsfordítással is helyettesíthető. A naponta bejárt útvonalain nyilván mindenki ismeri, hogy mely lámpánál szokott sokat várakozni, ezeknél, pláne, ha láthatóan épp pirosra váltott a lámpa, érdemes megállítani a motort. Azzal azonban kalkulálni kell, hogy a túl sok indítózást - főként a régebbi akkumulátorok - nehezen viselik, így hidegben célszerű lehet időnként őket kívülről is tölteni, ellenkező esetben az üzemanyag-spórolás csúcsra járhat: előfordulhat, hogy a motor be se fog indulni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Tudod, ha 1 milliárd ember állítja hogy az ég zöld a fű meg kék és csak egy a fordítottját, attól még az 1 milliárd állít baromságot. Persze ezt Te nem értheted, mert te azon birka típusú emberek közé tartozol, akik soha semmit sem tudnak kivéve egyet, azt nézik mit csinál a másik birka. Ennyit arról, hogy mi az egyértelmű és mi nem az.
    Én nem azért járok ide, hogy a hazug ökörségeidet olvasgassam, húzzál el innen egyszer és mindenkorra!

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Tudod, ha 20 ember közül 19 azt mondja egyvalakiről, hogy nincs ki mind a 4 kereke, viszont az az egy meg a 19-re kiabálja ugyanezt harsány, barbár módon, nos elég egyértelmű kiknek van igaza. Ami a te hozzászólásaidat illeti, leszámítva belőlük a barbárságokat, semmi nem marad belőlük. Nem azért járok ide, meg mások sem, hogy a te faragatlanságoddal találkozzon. Egy idő után már nagyon elég lesz belőlük!

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Te ide eddig csak elmebeteg baromságokat írtál be. A legeslegjobban azzal járna jól mindenki, ha a Te hozzászólásaid tűnnének el egyszer és mindenkorra, nem szennyezve tovább az oldalt.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Csatlakozom. Kezd unalmas lenni, ez, a témához egyáltalán illő személyeskedés, mocskolódás. Cseréljetek telefonszámot, vagy e-mail címet és intézzétek privátban! Esetleg, járjatok egymáshoz családlátogatásra!

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Úgy tudom a cikk témája:
    [b]Hogyan működnek a motormegállító rendszerek?[/b]

    Akkor meg hogyan kerül ide egymás folyamatos mocskolása?

    S3000 te kötsz bele itt mindenkibe, ne csodálkozz ha egyszer csak egyik pillanatról a másikra eltűnik minden hozzászólásod, mint egy korábbi fórumtársunknak. Megérdemled, rászolgáltál!

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Igen kedves hullaprimitív, lelkiszegény, szánalmas, ostoba baktérium! Nem véletlenül írtam korábban a baktériumos hasonlatomat, minden alkalommal 100%-ban megerősíted ezt. Annyira hihetetlenül nem értesz a témához, hogy a betű szerint kimásolt definíciót sem értetted meg, és újból csak egy iszonyatosan nagy hülyét csináltál magadból.
    Te szerencsétlen majom, ki mondta, hogy a belsőégésű motor (mellesleg olyan hogy robbanómotor nincs, ezt is csak a hülyék szokták használni) közvetlenül hajtja a kerekeket? Senki, csak annyira hülye vagy hogy ezt sem értetted meg. Hogyha a generátoron és a villanymotoron keresztül közvetve hajt akkor nem az hajt? Jézus!

    [i]Hogyan merülne le az aksi, ha folyamatosan táplálja egy robbanómotor?[/i] LOL! Éppen úgy, ahogy már 2x is leírtam te ökör! Ha a terhelés folyamatosan meghaladja a pilinszka 50 köbcentis motorod által maximálisan nyújtani képeset, akkor az akkumulátorból jön a különbözet, tehát ilyenkor az FOLYAMATOSAN MERÜL baktériumkám! Vagy szerinted a tündérek a szükséges plusz energiát folyamatosan pótolják? 🙂 És ha valami folyamatosan merül az egyszer lemerül mert véges a kapacitása, egysejtűkém! “Hihetetlen módon” pont így van ez a Volt/Ampera és Fisker Karma esetén is, mert egyik sem a tündérektől kapja az ilyenkor szükséges plusz energiát, hanem az akkumulátorból.
    Istenem, hogy lehet valaki ennyire sötét!

    A te hozzáértésed abszolút nem kérdőjelezhető meg, mert aki az alapfogalmakkal sincs tisztában és úgy pofázik bele valamibe, hogy a leghalványabb fingja sincs az egészről csak buta majom módjára használ 1-2 szót a témában az fényévekre van attól a szinttől, hogy egyáltalán hozzáértésről lehessen az esetében beszélni.

    Leülhetsz, ismét elégtelen!

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Látom, kedves édesanyádnak annyit sikerült megtanítania veled, hogyha már elfogyott az érved, akkor kezdj el sértegetni.
    Itt vesztette el maradék hiteléd satnya lényed!

    Te okoskodtál itt, hogy mennyire nagyon értesz a témához, miközben annyi eszed sincs, hogy egy soros hibrid egyáltalán nem használja meghajtásra a robbanómotorját.

    [b]“A soros hibridhajtásban nincs mechanikai összeköttetés a belső égésű motor és a kerekek között, a belső égésű motor pedig a jármű különböző sebessége esetén is állandó fordulatszámon és hatásfokkal üzemelhet. …. A soros hajtásrendszerben a belső égésű motor nem hajtja meg közvetlenül a kerekeket, hanem csak a generátort. A generátorban keletkező áram hajtja meg a villanymotort és tölti fel az akkumulátort.”[/b]
    forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Hibridautó

    Márpedig, én erről beszéltem. Hogyan merülne le az aksi, ha folyamatosan táplálja egy robbanómotor? Maximum, ha abból kifogyott az üzemanyag. De azt meg egy normál autóhoz hasonlóan lehet orvosolni egy kútnál.
    Tehát, vedd át a soros hibridekkel kapcsolatos alapfogalmakat, aztán gyere bocsánatot kérni.

    Szóval lehet, hogy mégiscsak te vagy a primitív, lelkiszegény, szánalmas, ostoba baktérium? Bizony!

    És bizony-bizony, kedves alzheimer-kóros barátom, te írtad a következőket: [i]“Pl. a dizel elektromos mozdonyok sem azért ilyen felépítésűek mert azzal kevesebbet fogyaszt”[/i]
    Tehát, vagy szellemileg visszafogott vagy, vagy hazug. Mindkét esetben megkérdőjelezhető a hozzáértésed!
    És arról sem tehetek, hogy valamit nem tudsz. Nevesen, hogy az Mk48 tipusú mozdony 30l/100km-es fogyasztással közlekedik. Lehet utánanézni, majd jöhetsz vissza bocsánatot kérni! 🙂

    Loooseeer!!!!

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Mindig olyan érzésem van, mintha egy baktériummal vitatkoznék. Se a nyelv, de a fogalmak se a szint semmi sem azonos, olyan trivialitásokat kell magyarázni neked, hogy valami elképesztő. Azt nem értem sosem, hogyha valaki ennyire kurvára nem ért a kérdéshez, minek ugat bele? Soha eszembe nem jutna olyanba belepofázni, amihez nem értek elég jól. Vagy én vagy ezzel az elképzelésemmel genetikai mutáns, vagy sokaknál van sőlyos félreértés, azt hiszik, hogyha valamiról valaha már hallottak valamit akkor már értenek is hozzá, Hát nem.

    [i]És mit számít, hogy mennyivel nagyobb egy 2000ccm-es motor teljesítménye, ha csupán álandó fordulaton generátorként üzemel?[/i]

    Azért egyetlen-drága hihetetlenül ostoba barátom, mert egy 50 köbcentis motor akármilyen optimális munkapontban leadott maximális teljesítménye elégtelen egy jármű hajtásához, ugyanis ha kimerül az akkumulátor akkor csak az az egy szál pilinszka 50-es motor marad mint energiaforrás, ami ott visít a motorrháztető alatt és legfeljebb csak annyi energiát képes leadni, hogy sík úton 40-el lehetssen döcöogni. Ha ezt nem fogod fel akkor itt fejezzük be, higgy amit akarsz, boldogok a lelki szegények.

    [i]Te írtad, hogy a dízel-elektromos mozdonyok sem fogyasztanak keveset. Hát, a 30l/100km szerintem elég kevés a teljesítményéhez képest.[/i]

    1. én ilyet nem írtam, szövegértelmezésből elégtelen!
    2. A 30l/100km-es baromságot Te írtad nem én. Az pedig, hogy a saját baromságodat nem tartod soknak az teljesen lényegtelen.

    [i]Valószínűleg, te egy Nobel-díjas atomfizikus vagy, csak hobbiból jársz ide, okítani a népet.[/i]

    Nem kell ehhez Nobel díjas tudósnak lenni, mivel ezek triviális dolgok (annak aki ért hozzá). Persze aki a legalapvetőbb fogalmakkal sincs tisztában, az lehet úgy látja, ha valaki elmondja ezeket az csak Nobel díjas lehet. Szánalom.

    [i]Nem értem, miért kéne egy “nicknek” jobban hinni, mint néhány nemzetközileg elfogadott mérnöknek.[/i]

    Nem kell hinni senkinek, az a templomba való. Gondolkodni kell tudni és megérteni a bizonyítást és a cáfolatot. Mivel láthatóan neked ez nem megy, ezért neked marad a templom.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    tbiudrl:

    [i]“Valószínűleg, te egy Nobel-díjas atomfizikus vagy, csak hobbiból jársz ide, okítani a népet.”
    [/i]
    Szerintem túlértékelted S3000 -et. Ahhoz hogy valaki addig eljusson, sok minden más mellett kultúra is szükségeltetik, neki meg az nincs, azt sem tudja mi fán terem.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Ha lővésem sincs róla, legalább kitűnik a te nagy hozáértésed.

    És mit számít, hogy mennyivel nagyobb egy 2000ccm-es motor teljesítménye, ha csupán álandó fordulaton generátorként üzemel? Pl. egy épületnél használt aggregátor hányezer köbcentis? Ja, már tudom, az zavart meg, hogy amilyen hülye vagyok generátor üzemről beszéltem, miközben tulajdonképpen ez egy aggregátor lenne. Bár, amilyen okos vagy, rájöhettél volna. 🙂

    Te írtad, hogy a dízel-elektromos mozdonyok sem fogyasztanak keveset. Hát, a 30l/100km szerintem elég kevés a teljesítményéhez képest. Egy gk. fogyasztását sem a dugóra mérten adják meg. De bizonyára ezt is jól tudod, csak “nyelvbotlás” volt.
    De, ha szerinted egy dízel-mechanikus mozdony sem fogyaszt többet, elhiszem neked.

    Valószínűleg, te egy Nobel-díjas atomfizikus vagy, csak hobbiból jársz ide, okítani a népet. Minden más mérnök meg hülye, még ha egy világcégnél dolgozik is. Logikusan hangzik. Ha eddig mégsem kaptál Nobel-díjat, kár egy nick mögé bújnod, hisz olyan okos vagy. Javasolnám, költözz nyugatabbra, ennyi ésszel tízszeres pénzt is kereshetnél.
    De legalább bele tudtál valamibe kapaszkodni. Az LPG-re mit találnál ki?

    Nem értem, miért kéne egy “nicknek” jobban hinni, mint néhány nemzetközileg elfogadott mérnöknek. Te okos vagy, mindenki más hülye. Rendben, akkor ebben maradtunk. 🙂

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Figyi, annyira látszik, hogy a leghalványabb lövésed sincs még az alapfogalmakról sem.

    [i]Nem hinném, hogy egy 50ccm-es motor többet fogyasztana, mint egy 2000ccm-es[/i]

    Az baromira lényegtelen, hogy mit hiszel, hinni ugyanis a templomban kell, itt a tények számítanak. Szerinted az 50 ccm-es motor ugyanakkora teljesítményt ad le mint a 2 literes? Ha igen a válaszod akkor ne beszélgessünk tovább mert az már a pszihiátriára tartozik nem rám, ha viszont nem, akkor pedig bebizonyítottad saját magadnak hogy értelmetlent mondtál.

    [i]. Mennyi is egy átlag buszé? Vajon mennyit fogyasztana az a dízelmotor, ami képes lenne elrángatni azt a néhányszáz(-ezer?) tonnát?[/i]

    Mondom, fogalmad sincs miről beszélsz. A kettőt összehasonlítani totálisan értelmetlen. A vasúti kerék-sín és a gumiabroncs-aszfalt gördülési ellenállása között kb. 1 nagyságrend különbség van, a vonat elég ritkán kerül dugóba, a busz szinte állandóan és még lehetne sorolni a különbségeket.
    Inkább szépen hasonlíts össze 2 kb. hasonló teljesítményű mozdony fogyasztását az egyik dizel a másik dizel-elektromos. Ha ez megvan, akkor visszajöhetsz bocsánatot kérni.

    A hidrogénnel végképp betonhülyét csináltál magadból, 1 kivétellel, abban teljesen igazad volt, hogy a BMW mérnökei barmok. Ugyanis pontosan ők csináltak barmot magukból, amikor hosszú évekig verték az asztalt, hogy a hidrogén a jövő – amin egyébként minden, legalább általános iskolai fizikai tudással rendelkező ember a kezdetektől fogva halálra röhögte magát -, mire sok-sok év valamint számolatlan mennyiségű pénz elbaszása után végre ők is rájöttek, amire az értelmesek már az első pillanattól kezdve, hogy soha nem lesz a hidrogénes hülyeségükből semmi. Ezért néhány évvel ezelőtt, szégyenszemre és égő pofával bezúzták az egész projektet.

    Szóval ennél nagyobb öngólt nem is rúghattál volna magadnak, de hát gyakran így járnak azok, akik olyanba ütik bele az orrukat, amikhez fingjuk sincs.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    [i]Én nagyon szívesen elképzelek bármit, csak amit te mondasz annak semmi köze a hibridhez, mert a hibridség definícióját sem teljesíti. Az általad vázolt szerkezet egy túlbonyolított belsőégésű motoros jármű, ami sokkal dráégább mintha az elektromos rész nem lenne benne és közvetlenül a kereket hajtaná a belsőégésű motor ÉS többet is fogyaszt annál a soros felépítés nagyobb veszteségei miatt. Azaz személygépjármű hajtására egy kifejezetten rossz megoldás. Nem is csoda, hogy senki nem gyárt ilyet.[/i]

    Akkor ne hívd hibridnek. Nem hinném, hogy egy 50ccm-es motor többet fogyasztana, mint egy 2000ccm-es, csak mert egy elektromotorhoz gerjeszt áramot. Az meg, hogy nem gyártanak ilyet, nem a gazdaságtalansága miatt van, hanem mert el kell adni az olajat! És azért drága, mert nem gyártanak belőle eleget, hogy letoja az árát, mivel az olajbiznisz nem enged alternatív hajtásokat túlságosan elterjedni.

    [i]a dizel elektromos mozdonyok sem azért ilyen felépítésűek mert azzal kevesebbet fogyaszt[/i]

    Egy Mk 48 típusú mozdony fogyasztása 30l/100km. Marha gazdaságtalan. Mennyi is egy átlag buszé? Vajon mennyit fogyasztana az a dízelmotor, ami képes lenne elrángatni azt a néhányszáz(-ezer?) tonnát?

    A hidrogénhajtásról meg egy kis olvasmány:
    http://www.alternativenergia.net/hidrogenhajtas.html
    De nyilván a BMW mérnökei is mind barok és hiányosak a fizikai ismereteik, hogy egyáltalán eszükbe jutott ilyen baromság, hogy hidrogénhajtás.
    De nyugodtan google-zz rá a hidrogénhajtásra, hátha te is tanulhatsz valamit. Esetleg, a fizikai ismereteid is bővítheted.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    [i]Miért ne lehetne hidrogénnel hajtani. Már nem egy kísérleg történt sikeresen.[/i]

    Valóban nem érted. Én nem azt mondtam, hogy nem lehet, hanem azt hogy értelmetlen. Hidrigénnel hajtott kísérleti jármű 46 éve létezik ( GM Electrovan, 1966 ), ennek ellenére azóta EGYTELENEGY db hidrogénes autót sem lehett megvenni kereskedelmi forgalomban. Az okok pedig fizikaiak, az egész rendszer rettentően pazarló, iszonyúan drága, bonyolult és megbízhatatlan. SOHA nem lesz a hidrogén személygépjárművek számára általánosan elterjedt üzemanyag. És ezt nem lehet “kifejleszteni” mert ezek megváltoztatásához a fizikai törvényeket kellene megváltoztatni, azt viszont garantálom neked, hogy az univerzum jelenlegi inkarnációjában nem fog menni.

    [i]Mondjuk, az, hogy nincs hidrogén az ugye nem baromság?[/i]

    Egyáltalán nem az. Mutass nekem csak EGYETLEN helyen a Földön, ahol hidrogén SZABAD ÁLLAPOTBAN, nagy tömegben (értsd, nem 1-2 molekula, hanem ipari mennyiségben, azaz legalább milló tonnákról beszélünk) megtalálható? Ilyen helyet soha senki nem látott még, biztos vagyok benne hogy Te sem tudsz ilyenről.

    [i]Minek a sok és nagy akkumulátor, ha a belsőérgésű motor generálja az áramot?[/i]

    Azért mert a soros hibrid definíciója megköveteli a belsőégésű motor üzemanyagától független energiaforrást is. Ez pedig az akkumuláétor amit külső forrásból lehet tölteni.

    [i]Képzelj el egy full elektomos autót. Megvan? Jó. Akkor most rakjunk bele egy belsőégésű motort (akár, a marha nagy akkumulátorok helyére), ami semmi mást nem csinál, csupán generátorként árammal látja el az elektomos motort. Vagyis, csak egy akkora akkumulátor kell, ami a belsőégésű motort indítja.[/i]

    Én nagyon szívesen elképzelek bármit, csak amit te mondasz annak semmi köze a hibridhez, mert a hibridség definícióját sem teljesíti. Az általad vázolt szerkezet egy túlbonyolított belsőégésű motoros jármű, ami sokkal dráégább mintha az elektromos rész nem lenne benne és közvetlenül a kereket hajtaná a belsőégésű motor ÉS többet is fogyaszt annál a soros felépítés nagyobb veszteségei miatt. Azaz személygépjármű hajtására egy kifejezetten rossz megoldás. Nem is csoda, hogy senki nem gyárt ilyet.

    [i]Ha nem életképesek, akkor miért szerelik őket repülőbe, buszokba?[/i]

    Én személygépjárművekről beszéltem végig. Nagyobb járműveknél más szempontok fontosabbak lehetnek az üzemanyagfogyasztásnál. Pl. a dizel elektromos mozdonyok sem azért ilyen felépítésűek mert azzal kevesebbet fogyaszt, hanem azért mert bizonyos nyomatéktartomány felett, elképesztő nehézségekbe ütközik megfelelő élettartamú nyomatékváltó megkonstruálása.

    [i]Szerinem, nem feltétlenü (én) beszélek baromságokat![/i]

    Ez igaz, nem feltétlenül. Ennek ellenére nem tudod helyesen értelmezni a máshol leírtakai, ill. máshol is írhatnak hülyeségeket.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Valóban nem vagyok ledoktorálva a témából, ezt ügyesen észrevetted. 🙂
    Ennek ellenére, vagy talán épp ezért, nem értek néhány dolgot az írásodban.
    Miért ne lehetne hidrogénnel hajtani. Már nem egy kísérleg történt sikeresen. Az, hogy az előállítása, szállítása hogyan oldható meg, az csupán egy olyan dolog, amit épp úgy ki kell fejleszteni, mint minden mást. Mondjuk, az, hogy nincs hidrogén az ugye nem baromság?

    Minek a sok és nagy akkumulátor, ha a belsőérgésű motor generálja az áramot? Miért merülne le az akkumulátor? Ha a belsőégésű motor adja az áramot, milyen lemerülésről beszélsz?

    Képzelj el egy full elektomos autót. Megvan? Jó. Akkor most rakjunk bele egy belsőégésű motort (akár, a marha nagy akkumulátorok helyére), ami semmi mást nem csinál, csupán generátorként árammal látja el az elektomos motort. Vagyis, csak egy akkora akkumulátor kell, ami a belsőégésű motort indítja.

    Ha nem életképesek, akkor miért szerelik őket [url=http://www.elhetofold.info/koezlekedes/10640-itt-a-vilag-els-soros-hibrid-hajtasu-repuelgepe-siemens-hajtaslanccal]repülőbe[/url], [url=http://iho.hu/hir/hibrid-buszok-ii-resz-hibrid-buszok-a-gyakorlatban]buszokba[/url]?
    És egy részlet egy totalcar cikkből: [url=http://totalcar.hu/magazin/technika/2010/08/31/kisfroccs_vagy_hosszulepes/2/#szoveg]A partvonalra szorult soros hibridek azonban sajátos módon élednek újjá a range extenderek vagy más néven plug-in-hibridek megjelenésével.[/url]

    Szerinem, nem feltétlenü (én) beszélek baromságokat!

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Reménytelen eset vagy, ugyanazokat az ostobaságokat ismételgeted újra meg újra.
    Egyáltalán nem szükséges polihisztornak lenni ehhez, elég csak 1-2 dologhoz jól érteni, elsősorban ahhoz ami a fő téma.

    [i]Két diplomám van, a harmadikhoz három félév van hátra.[/i]

    Akkor éppen feleannyi diplomád van mint nekem. Úgyhogy én küldelek le a gyufáért a kisbótba és nem te engem. LOL! 🙂

    [i]Ahol élek az tulajdonom (nem örököltem, vettem) és hitelmentes. Szerencsés és sikeres ember vagyok. Persze ezek lényegtelenek, mert az igazi boldogságom oka a két tündéri kislányom. Elégedett és boldog vagyok… Miért is lennének komplexusaim?[/i]

    Ezzel a görcsös kompenzálással csak még jobban vágod magad alatt a fát. Szeinted ki a francot érdekel, hogy Te ki vagy mi vagy, mennyire tartod magad szépnek/jónak/okosnak/…stb, mekkora a farkad és így tovább? Kurvára nem érdekel, itt a start-stop-okról, és a te elcseszett vásárlásodról volt szó. Hihetetlenül szánalmas, ha valaki ilyen helyzetben elkezdni sorolni hogy ő tulajdonképpen milyen értékes meg nagyszerű vagy akármi más, mert baromira semmi köze a témához.
    Ez is annyira tipikus viselkedési minta, ha valaki egy területen megsemmisítő erejű vereséget szenvedett akkor kétségbeesetten elevez egy másikra ahol simogathatja magát és visszatérhet a komfortzónájába, görcsösen bizonygatva mindenkinek hogy tulajdonképpen vele nincs is semmi baj, ahelyett hogy egyszerúen azt mondaná: figyelj, igazad van.
    Ez a viselkedési minta tipikusan a borsónyi agy és elefántnyi önérzet halálos kombinációjában vergődő emberekre igaz.

    [i]világosítsd meg a világ összes többi emberét, akik botorlelkű agynélküli szerencsétlenek[/i]

    Ezt tettem, leszámítva, hogy nem a világ összes emberével csak néhány “tanyasi bunkó” fórumozóval 🙂 akikről sosem gondoltam, hogy agynélküli szerencsétlenek. De Te ezt már sosem fogod megérteni.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Kedves S3000!

    Nyilván itt mindenki hülye, csak Te nem. Ez azért lehet, mert Te egy olyan komoly tudású polihisztor vagy, aki a következő tudások birtokosa egy személyben: pszichológus, pszichiáter, gépjármű-technikai mérnök, kémikus, fizikus, atomfizikus, logopédus (szakterület diszlexia), és biztosan több témában feltaláló is. Meg persze a kiegyensúlyozott nyugalom, türelem és tolerancia nagymestere. Persze a kedvesség és jólneveltség mintaképe. Lehet még több is, de annyira jól nem ismerlek.
    Miután szerinted velem van gond, és én szorulok kezelésre szörnyű komplexusaim miatt, kérnék tőled egy időpontot, mint pszichológustól, kezelj, gyógyíts, ments meg. Nélküled végem.
    Gyógyíts kedves S3000, kérlek világosítsd meg a világ összes többi emberét, akik botorlelkű agynélküli szerencsétlenek. Szerencse hogy vagy Te és így kiemelkedik egy közülünk, egy géniusz, aki helyre tudja hozni a Föld emberiségének szörnyű lesüllyedését. Nélküled tuti végünk lenne.
    Nincs okom komplexusokkal küzdeni, miért is lenne? Nem tudhatod, mert nem ismersz, ezért elmondom, hogy egy jól menő, elismert és jól fizető állásban dolgozó embert vagyok. Két diplomám van, a harmadikhoz három félév van hátra. Ahol élek az tulajdonom (nem örököltem, vettem) és hitelmentes. Szerencsés és sikeres ember vagyok. Persze ezek lényegtelenek, mert az igazi boldogságom oka a két tündéri kislányom. Elégedett és boldog vagyok… Miért is lennének komplexusaim? Nagyon kevés dologban nem voltam sikeres (Te szavaiddal élve nem működött a stratégiám), most is csak kettő ilyen jut eszembe, az egyik a Panda vásárlása, a másik, hogy egy idióta seggfejet nem tudtam jobb belátásra bírni az interneten történő levelezés folyamán…
    Ja, most már tényleg nem pazarolnék több időt a veled való hihetetlenül tanulságos eszmecserére. Kérlek, hogy Te se pazarold rám, tudom, hogy ezzel a kérésemmel szörnyű bukásra és tudatlanságra ítélem magam, de vállalom, úgyhogy ha “nem írnék, ne válaszolj”…

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    No, akkor tegyük tisztába a dolgokat (bár az eddigi produkciód alapján a Te esetedben ez szinte reménytelen, de hátha mégis).
    A szövegértelmezésed az egyenlő a nullával! Neked súlyos kisebbségi komplexusaid vannak és az egyik nagy félelmed ezek szerint az, hogy valaki letanyasibunkóz. Ennek megfelelően állandóan azt keresed, hogy hol tudod ezt belemagyarázni a másik mondandójába, és olyan görcsösen csinálod ezt, hogy még akkor is ezt hallod, ha annak egyébként nyoma sincs (erről sok pszihológiai könyv hosszasan értekezik). Garantálom neked hogy kettőnk közül én vagyok az aki biztosan tudja hogy mit mondtam és nem Te, és eszem ágában sem volt semmi ilyet állítani, mint amit Te beleképzeltél. Viszont mivel teljesen igaztalanul sokszorosan megvádoltál azzal, hogy letanyasibunkóztalak ezért ezt csak egy módon lehet most már megoldani.
    Rendben, legyen ahogy akarod: akkor egy primitív, gondolkodásra tökéletesen képtelen tanyasi bunkó vagy. Remélem így akkor ezzel rendben vagyunk.

    [i]Minek neki hibrid, túrót, vegyen lovas szekeret.[/i]

    Ne zavarjon egy pillanatig sem, hogy itt start-stop-ról volt szó, a veled való beszélgetésben pedig a TE elbaltázott autóvásárlásodról, és még véletlenül sem hibridekről. De aki minden ökörséget belemagyaráz a másik mondandójába annál ne lepődjünk meg hogy az össze vissza csapongás és a tárgytól való eltérés is az alaptulajdonságai közé tartozik.

    A vélelmezett lovasszekeres hülyeségeidre, meg hogy ki hol él meg hol nem, már nem reagálok érdemben, mert az csak az általad kitalált levegőellenfél agyatlan püfölése az egész, és semmi köze ahhoz amit én mondtam.

    [i]Mindenki buta, mindenki tudatlan, csak Te vagy tévedhetetlen.[/i]

    Igen ezt már vártam. Ez nagyon tipikus csúsztatás az ilyen típusú embereknél mint amilyen Te is vagy. Természetesen ez is úgy hülyeség ahogy sok minden más is amiket írtál. Szoktam én is tévedni, igaz nagyon keveset. És tudod miért? Nem, nem azért mert tévedhetetlen vagyok, hanem azért, mert olyanba nem pofázok bele amihez nem értek. Persze ehhez intelligencia szükséges, hogy fel tudja mérni valaki hogy mihez ért és mihez nem. No az itteni hozzászóló többsége nem intelligens annyira, hogy ezt a triviális dolgot meg tudja tenni. Olyan hihetelen ökörségeket irogatnak be hegyekben – Téged is beleértve – hogy értelmes ember kiugrik az ablakon. És megbízható idiótákhoz híven, halálosan megsértődnek ha valaki kijavítja a baromságaikat, ahelyett hogy megköszönnék, hogy valaki veszi a fáradságot, és felhomályosítja őket erről.

    [i]A népítéletek pedig bármennyire is sztárolod, sajnos nem sokat érnek.Tökéletes találmány lenne, ha az emberek képesek lennének a teljes objektivitásra. De nem képesek…[/i]

    Mutasd meg hol sztároltam ezeket! Természetesen nem fog menni, de ez a nulla szövegértelmezési képességed mellett nem is meglepő.
    A második állítás is hülyeség, pontosan az a lényege az egésznek, hogy nem kell hozzá teljes objektivitás. Ha tanultál is valaha valószínűségszámítást/statisztikát vagy nem értetted meg az egészet, vagy már elfelejtetted.

    [i]Jó példa erre egy kollégám esete Ford Fiesta-ja van.[/i]

    A kollégád esete abszolút rossz példa erre. Amit leírtál abból az következik, hogy neki így jó volt, és elégedett volt. Nem azt fogja leírni egy véleményben hogy TE hogy ítélnéd meg a dolgot hanem hogy ő hogy élte meg. Ha ezt nem érted meg akkor a jövőben is ugyanúgy pofára fogsz esni, mint ahogy a Pandával tetted.

    [i]Ja csatlakoznék tbiudrl-hoz abban, hogy halott ötlet amit írtál, lefordítom neked a szövegértés kedvéért:[/i]

    Itt megint gyönyörűen látszik, hogy nemcsak hogy arról nincs fogalmad hogy mit ír a másik, de arról sincs, hogy te magad mit írsz:
    Nem tudsz csatlakozni tbiudrl-hoz, hogy halott ötlet amit írtam, mert a halott ötletet Ő írta nem én, én éppen azt bizonyítottam be, hogy az ötlete halott.
    Aki ennyiszer esik pofára egyetlen hozzászóláson belül, az nekem ne magyarázzon szövegértelmezésről, pláne ne kezdje el magyarázni amit én írtam! LOL! 🙂

    [i]A fő gond az akkumulátor (bár a többin is van veszteség). Azoknak bizony nem a legtutibb a hatásfoka.[/i]

    Eddig sem volt kétségem afelől hogy a leghalványabb fingod sincs a kérdéshez, de ez a mondat is gyönyörűen bizonyítja ezt. Elárulom, hogy pl. a lítium-kobalt-oxid akkumulátornak a töltés kisütés hatásfoka 95% feletti. Ha ez neked nem tuti akkor mutass csak egy másik műszaki berendezést ami akár csak megközelítően ilyen jó hatásfokú!

    [i]Meg persze van nekik önkisülésük is. Szóval, míg Te benn csucsukálsz éjszaka, addig a tutira feltöltött aksid szépen lassan merül[/i]

    Ez ismét az atombaromság kategóriája. Fogalmad sincs miről beszélsz.

    [i]Próbáld ki egy használaton kívüli mobillal.[/i]

    És mi a faszért próbáljam ki? Van a leghalványabb köze is a mobilok akkumulátorának a közlekedési célú akkumulátorokhoz? Az önjelölt kibicek mindig ezzel égetik magukat porrá, hogy jönnek a mobilos baromságaikkal. Barátom SEMMI köze a kettőnek egymáshoz, se a kémiai szerkezetük, se a töltés-kisütési stratégiájuk, se a hűtés-fűtési módjaik (mobilnál ilyen nincs is) nem hasonlít egymáshoz, teljes hülyeség jön ki abból, ha valaki az egyik tulajdonságaiból következtetést akar levonni a másikra vonatkozóan. Na ezt tetted TE!

    [i]És ahogy megy tönkre, egyre romlik a hatásfoka.[/i]

    Ökörség!!! Nem a hatásfoka, hanem a kapacitása csökken, a kettőnek pedig SEMMI köze egymáshoz.
    Ez a szomorú, hogy mindig ide lyukadunk ki, b+ a kibic úgy áll le vitatkozni, hogy még a legegyszerűbb alapfogalmakkal sincs tisztában!
    Azt már meg sem kérdezem, hogy az elfuserált Pandás történetedtől ill. start-stop-tól hogy a francba keveredtél az akkumulátoros elektromos járművek akkumulátoraihoz?
    Ugye azt láttuk, hogy tbiudrl-hoz való csatlakozási kísérleted orbitális nagy pofáraesésbe torkollott, így hát az az út sem járható.

    [i]Úgyhogy nem érzem magam tanyasi bunkónak, teljes értékű embernek gondolom magam[/i]

    Egy dolog hogy Te mit érzel, és ezzel homlokegyenest más dolog a valóság.

    [i]Ha szerinted ezek nem bántó dolgok, akkor kinek is van szüksége önvizsgálatra esetleg pszichológusra?[/i]

    Neked. Ez a napnál is világosabb. Végső érvem az, hogy TE szívtad meg a Panda vásárlással nem én. Én soha nem jártam úgy se gépkocsi se más vásárlásával mint te, én tudok gondolkodni és az én stratégiám működik, a tied csúfos kudarcot vallot. Ez tény, magad állítottad. Ha valakit még az sem késztet jobb belátásra, hogy a valósággal való találkozásainak többnyire pofáraesés a vége, az reménytelen eset. Azon már lehet hogy a pszihológus sem segít. Ezért javasoltam először az önvizsgálatot.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Sok igazság van abban amit mondasz. Nagyon találó a megállapításod, hogy “moráldebil, és nem tud viselkedni”. Igaz ő is írt hasznos érdekes dolgokat, emellett voltak azért melléfogásai is, leginkább a logikát hiányoltam véleményeiből. A “hegyre mindig több út vezet fel” amiből ő mindig csak egyet lát.
    Ami mellett nem lehet elmenni, és ezt István nagyon jól megfogta így hangzik: [b]zsarnoki jellemvonások, antitoleráns magatartás[/b]. Közösségben élünk, és úgy gondolom minden közösségi élet alapja, hogy ezeket a nagyon rossz tulajdonságokat levessük.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Kedves Tamás!
    Igazad van, valóban normálisabb ilyen hangnemben véleményeket cserélni, mint egymás torkának esni.
    Én is tanultam sokat, sok információhoz jutottam ezen a fórumon, szinte kivétel nélkül mindenkitől. Az újságíró megírja a cikket, de leginkább a hozzászólások a legérdekesebbek, azokat találom a leghasznosabbnak. Az emberek különbözőek, ezért ugyanazt a témát sok szemszögből, sokszínűen látom értékelni.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Kedves István és András!
    Köszönöm, hogy egyet értettek. Ez nyilván jól esik. Nem élem meg elpazarolt időnek, amit S3000-hez írott levél megírására szántam. Egyrészt mert viszonylag gyorsan írok (ez S3000-nek biztosan hihetetlen, lévén hogy én egy tanyasi vagyok), másrészt mert emberek téves gondolatait jobb irányba terelni mindenképpen jó, még akkor is, ha vitatható sikerrel járt. Ha viszont soha nem próbáljuk meg, akkor Ők azt hiszik, hogy Ők a normálisak, hiszen senki nem ellenkezik velük soha. Míg mi, akik nem pont úgy gondolkodunk, mint S3000, előbb utóbb azt fogjuk hinni, hogy velünk van gond.
    Lehet, hogy nem is lett volna a második világháború, ha Adolfot is páran leosztják, mikor még képeslapok alapján festett tájképeket Bécsben.
    Másrészt István, nekem az is öröm, hogy nyilván nem kevés mosolyt csalt írásom arcodra.
    Én is mosolyogtam a Te írásodon. Tetszik, bár gyanítom S3000 tényleg nem sokat fog belőle érteni.
    István és András, más írásaitokat is olvastam már, mindkettőtökében volt több olyan, amit nem tudtam, és hasznos infóként képezte tudásom. Ezeket köszönöm… Így azt gondolom, hogy megéri időnként ide visszatérni…
    Sziasztok…

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    István!
    Egyetértéssel, és megelégedéssel olvastam írásodat. Másik cikknél én is hasonló álláspontra jutottam, pedig nem beszéltünk össze, és nem is ismerjük egymást.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    „Okos gondolat dicséretét miért nem látok egyet sem?”
    Tisztelt WSWS30!Akkor én most MEGDÍCSÉRLEK!De szerintem kár volt koptatnod a billentyűzeted,az idegrendszered…Nem éri meg!S3000-nek ez volt a célja…máskülönben amúgy sem tudta felfogni miről írsz-túlontúl választékosan,aprólékosan fogalmaztál-,ahhoz túlságosan PRIMITÍV!Nekem írt hozzászólása tökéletes jellemrajzot alkot róla! – lexikálistudásának hiányáról,szövegértelmezési és-értési problémáiról, komplexusairól,zsarnoki jellemvonásairól,antitoleráns magatartásáról. -szerintem ezt se érti…Lefordítva-azért mert valamit nem ismerünk,az még nem hülyeség.Azért mert valamit nem értünk,az még nem válik fröcsögéssé.(pl.kvantumfizika) Még egyszerűbben,csak neked s3000-,azért mert nem tudsz japánul,az még nem értelmetlen fröcsögés,azért mert nem olvastad a Koránt,nem ismered Mohamed próféta életét,tanításait attól az még nem hülyeség(sok háború dúlt-dúl már emiatt,s a hozzád hasonlójellemű emberállatok miatt).Egy MÁS vallást,világnézetet tükröz….többféle igazság létezik….civilizált ember ezt tudja és elfogadja…TE VAGY aki minden Hozzászólóba beleköt…telis-tele vagy gyűlölettel,agresszióval s ehhez próbálsz mosolyogni,viccelődi…inkább gyakorold az önkritikát.
    Tisztelt TÖBBIEK,Hozzászólók!
    Örök igazság:a Tudatlant nem lehet vitában legyőzni!ezért nézzetek át s3000-en.
    s3000-nek:ha már annyira bölcs vagy,hogy nem olvasol könyveket,szakirodalmat…,legalább a Google-keresőbe írd be „Mars-kutatás”vagy „energia felhasználás” vagy „R.Oppenheimer” vagy „triviális” vagy ”dialektika” vagy ”H.Ford életrajza”vagy”türannosz”…(vigyázz,meg fogsz lepődi)…Művelődj,s talán akkor egyszer majd meg tudod fejteni-értelmezni összefüggéstelen fröcsögésemet!-akkor szívesen meghallgatlak,lehet még tanulni is fogok tőled.(addig meg: az állatkertben mikroszkóp alatt mutasd be produkcióid az egysejtűeknek!)

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Amúgy szerintem butaság itt egymást osztani, és egymást porig alázni. Még akkor is ezt gondolom, ha most én is felvettem a kesztyűt és visszaválaszoltam. Sokkal okosabb lenne, ha egymást okos gondolatokkal segítenénk előre, és egymást nem bántanánk a “kevésbé jó” gondolatok miatt, hanem inkább az okos gondolatok miatt dicsérnénk. Okos gondolat dicséretét miért nem látok egyet sem?

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Attól, hogy hozzám csak egyszer szóltál, még Te vagy a legagresszívebb. Mert bár tényleg csak egyszer, de abban nem túl burkoltan letanyasibunkózol, mintha egy tanyán élő nem lenne ember, és sose járna városban. Minek neki hibrid, túrót, vegyen lovas szekeret. Én egy megyeszékhelyen dolgozom, oda járok be melózni. Ne kelljen már magyarázkodnom, hogy miért érdekel a téma. Attól, hogy tanyán élek, csak érdekelhet, és lehet róla véleményem. Mellesleg nem túl körültekintő (széles látókörű) a látásmódod, mert a vélelmezett lovas szekeres paraszt helyett egy olyan ember vagyok, akinek 23 km/h a TRIP szerinti átlagsebessége az elmúlt 2614 km vonatkozásában. Ez azért van, mert legtöbbet lámpánál ácsorgok munkába menet és jövet. Ha nem lennél ilyen előítéletekkel teli, talán magadtól is vélelmezhetnéd, hogy ilyen létezhet… Már csak azért is, mert lakunk itt kb. 50 család, ebből kb. 40 bejár dolgozni, tehát a jelentős többség. Attól, hogy nem itt élsz, és nem tudod, még lehet. Én is elhiszem, hogy van sugárút Pesten, pedig itt nincs.
    Másrészt. Nem azt írtam, hogy velem voltál agresszív, hanem hogy az vagy. Ennyit a szövegértésről… Még írtam is, hogy lásd előző hozzászóló, Őt is osztottad, mint itt szinte mindenkit. Mindenki buta, mindenki tudatlan, csak Te vagy tévedhetetlen.
    Ja szövegértés, nem azt írtam, hogy hazudnak a népítéletet írók, még külön ki is hangsúlyoztam, hogy nem hazudnak, hanem maguk is valóságnak hiszik. Megismétlem a könnyebb szövegértelmezés kedvéért: ”Nem hazudni akarnak, csak szubjektíven saját magukat is butítják.”
    Tarts inkább Te önvizsgálatot, és gyakorold a szövegértést, hogy észrevedd, mit jelentenek a szavaid. Lehet ezt másképp értelmezni? ” Másrészről ritkaság, hogy valaki aki a tanyavilágban él ennyire érzékeny legyen a CO2 emisszióra, még furcsább, hogy a start-stop rendszerekre, amiknek a tanyavilágban a hatásuk szinte egyenlő a nullával.”
    Azon kívül, hogy téves állítás, még bántó is…
    Amúgy 2005 novemberében rendeltem meg autómat, az akkor még csak 2 és fél éve gyártott Pandáról 137 pozitív és 0 negatív vélemény volt. Ha nem hiszed, találd fel az időgépet, úgyis megvan hozzá a tudásod és önbizalmad is, időutazz vissza és nézd meg.
    A népítéletek pedig bármennyire is sztárolod, sajnos nem sokat érnek. Tökéletes találmány lenne, ha az emberek képesek lennének a teljes objektivitásra. De nem képesek…
    Mint írtam már többször, saját magukkal hitetik el, hogy jó a rossz is. Ez pszichológiailag érthető, mivel az kevésbé fáj, mint belátni azt, hogy sz..rt vettek és rossz döntést hoztak. Én belátom a Panda esetén, de általában kevésbé tudatosak az emberek. Magyarázd meg egy szerelmesnek, hogy megcsalja a nője, magyarázd meg egy kocsiját szeretőnek, hogy rossz a kocsija. A rossz dolgokat elbagatellizálja, a jókat felnagyítja.
    Jó példa erre egy kollégám esete Ford Fiesta-ja van. Lelkesedve magyarázta egy ismerősnek, hogy az milyen tuti, vegyen ő is. ”öt éves, és még semmi baja nem volt”. Mondom erre neki, hogy miért mondod ezt Tomikám, amikor a saját szememmel láttam, hogy a hengerfejtömítésnél nyomta ki az olajat 5 eKm-nél. Még én szóltam neki, hogy vigye vissza garban csinálják meg. Én vettem észre, mikor kértem, hogy mutassa meg, az új gépét, és belenéztem a motortérbe. A három hónapos kocsiról le kellett venni a hengerfejet. Aztán panaszkodott, hogy nehezen veszi a 2-est, először szinkronozót cseréltek, végül komplett váltót. Kb. egy éves volt akkor a gép. Nincs a gépben még most sem 100 eKm. Azt mondja erre, hogy hát igen-igen, de azok nem nagy dolgok, mert azokat kicserélték garban. De milyen keveset eszik azért, mert csak 1.4-es diesel.
    Nem nagy dolog? Egy váltócsere, meg az, hogy a vadiúj kocsinak szét kell bombázni a motorját egy tömítés miatt? Hát akkor mi a nagy dolog? Porig kellene, hogy égjen, hogy felfogja, hogy mi a kicsi és nagy dolog… Nem nagy dolog egy szűrőcsere, vagy egy olajcsere… Persze felfogná, hogy nagy dolog, ha nem lett volna olyan szerencsés, hogy garanciális idő alatt történtek ezek. Ha most lennének ezek, összecsinálná magát a költségek miatt és felfogná… Mellesleg egy nagyon korrekt és jó ember, sosem hazudna… Egyszerűen önámító, maga is elhiszi.
    Na ezek a ”tudatos”emberek írogatják a Te népítéleteidet. Hidd csak el, ha neked is jó az önámítás. Amúgy az objektivitás terén az 5-10 % az eu-s átlag, mi rontjuk a statisztikát, a Magyarok állítólag csak 3%. Szóval ne zavarjon a saját magad butítása, elvégre a nagytöbbség is ezt teszi… Mi bajod lehet belőle? 🙂
    Ja csatlakoznék tbiudrl-hoz abban, hogy halott ötlet amit írtál, lefordítom neked a szövegértés kedvéért: ”A soros hibrid az idő jelentős részében elszenvedi a belsőégésű motor-generátor-akkumulátor-villanymotor út konverziós veszteségeit”
    A fő gond az akkumulátor (bár a többin is van veszteség). Azoknak bizony nem a legtutibb a hatásfoka. Még a Li-ion és Li polimereknek sem. Ráadásul bazi drágák. És súlyosak is. Meg persze van nekik önkisülésük is. Szóval, míg Te benn csucsukálsz éjszaka, addig a tutira feltöltött aksid szépen lassan merül (főleg hidegben)… Próbáld ki egy használaton kívüli mobillal. Töltsd fel, kikapcsolva tedd el, és vedd elő egy hónap múlva. Le lesz merülve, de legalábbis félig. Ezt a tényt még a környezeti hatások is rontják. Pl. nem fűtött garázsban tárolod a kocsit. Mert esetleg a tanyavilágban élő suttyó vagy (mint én) és télen mínusz 20 fokos a garázsod. Azt bizony egyik aksi sem szereti. Meg persze a mobilok aksija is tönkremegy. Még a komolyabbak is. És ahogy megy tönkre, egyre romlik a hatásfoka. Feltöltöd, de már csak 2 napot bír, nem hármat, később meg már csak egyet. Mi lesz, ha az 5 éves kocsi már nem megy annyit ”egy” töltéssel, mit újkorában? Veszel egy másikat? Olcsóbb lesz egy komplett kocsi. Marketingesek hada dolgozik ezen a témán…
    Úgyhogy nem érzem magam tanyasi bunkónak, teljes értékű embernek gondolom magam, akinek lehetnek gondolatai még lakhelye ellenére is. Tudok olvasni és írni is, nem hinném, hogy gond lenne a szövegértésemmel. Ha szerinted ezek nem bántó dolgok, akkor kinek is van szüksége önvizsgálatra esetleg pszichológusra?
    Na írtam eleget, írjanak már mások…

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Az, hogy fogalmad sincs hogy hogyan működik egy soros hibrid de ennek ellenére lelkesen favorizálod. Itt nem a gázüzemről vagy a hidrogénről van szó, hanem a hajtáslánc veszteségeiről (másrészről a hidrogénnél nagyobb baromságot nem is említhettél volna, hiszen azzal mindössze olyan “apró” problémák vannak, hogy nincs hidrogén, nincs elosztó infrastruktúra, és nem lehet nagytömegben se szállítani se tárolni).

    A soros hibrid az idő jelentős részében elszenvedi a belsőégésű motor-generátor-akkumulátor-villanymotor út konverziós veszteségeit, ez akár nagyobb is lehet, mintha közvetlenül a kerekeket hajtanánt a belsőégésű motorral változó terhelés mellett. Emellett egy szép nagy akkumulátor is kell bele, aminek a tömegét kell cipelnie állandőan a járműnek, ami szintén plusz üzemanyagfogyasztást jelent. Ez elméletileg is kérdésessé teszi azt, hogy egyáltalán nyerünk-e az egésszel valamit. A 2 gyakorlati példa (GM Volt és Fisker Karma) pedig egyértelműen mutatja, hogy nem hogy nem nyerünk hanem veszítünk a dolgon mert mindkettő lényegesen többet fogyaszt fajlagosan hibrid üzemmódban mint a maj legjobb soros-párhuzamos vagy párhuzamos hibridek.

    A minimális méretű motorral szerelt soros hibrided nem életképes, mert ha kimerül az akkumulátor akkor az egész rendszer teljesítményét a minimális méretű belsőégésű motorod adja és akkor lehet, hogy már se előzni se egy emelkedőre sem lehetne felmenni vele (de ez a drámai teljesítménycsökkenés amúgy is szinte használhatatlanná tenné az egészet, úgyhogy annak a minimális méretű motornak azért elég nagynak kell lennie).

    A kérdés sokkal összetettebb mint hiszed, inkább előbb tisztába kellene kerülnöd a részletekkel, mintsem hogy nagyjából használhatatlan megoldásokról álmodozz.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Akkor itt súlyos bajok vannak a szövegértelmezéseddel. Egyrészt csak 1x szótam hozzád – kivéve ha vidi500 néven is Te irogatsz ide -, másrészt semmilyen agresszivitás sem volt abban amit írtam, egyszerűen csak kérdeztem. Ez kettőből semmi, úgyhogy önvizsgálatot kellene tartanod.

    Az egy nevetséges állítás, hogy senki nem írt még rosszat a Pandákról, ha te ezt komolyan elhiszed, akkor a butaságod egyenes következménye hogy megszívtad vele. Legfeljebb az igaz, hogy te nem olvastál olyat hogy valaki rosszat mondott volna róla, de hogy egy negatív vélemény sem létezne, az egyrészt hülyeség, másrészt senki sem állíthat biztosan ilyet mert lehetetlen minden véleményt megvizsgálni.
    Az megint csak a gondolkodás súlyos problémáit mutatja, hogy ami veled történt abból azt a teljesen hibás következtetést vonod le, hogy akkor a népítéletek semmit sem érnek. Szerintem alapvetően nem érted azt, hogy ezek az információk csak arra jók, hogy csökkenteni lehessen velük egyes döntések kockázatát, de még véletlenöl sem arra, hogy 100%-os biztonságot érjen el velük az ember.
    Másrészt én nem is a szöveges népítéletekre céloztam elsősorban, hanem fogyasztási adatbázisokra. Annál jobban lehetetlen megmondani a valós felhasználás során várható átlagfogyasztást, és azokat nem csak a nagyotmondó meg hazudozó magyarok töltik hanem más nemzetek tagjai is, ahol hazugság kevésbbé népszerű (de ez mindegy is mert a nagy számot törvénye alapján kellő minta esetén ezek torzító hatása minimálissá válik).

    Mondjuk mindezektől függetlenül, ha valaki hosszú ideig elégedett volt egy termékkel és ennek ellenére valami teljesen másra cseréli le azt az megérdemli a sorsát! 🙂

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Egyébként a hibrid rendszerek úgy indítják az autót, hogy amikor a villanymotor elkezdi mozgatni az autót kb. 7-10 km/h sebesség felett kapcsolják össsze az önindítót és a benzin/dizel motort. Így nincs klasszikus öníndítás, az öníndító nem terhelődik (olyan mintha betolnád az autót).

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Mi ebben a tévhit?
    A gázüzem emissziója a benzinesének töredéke. De ha netán hidrogént használunk, akkor gyakorlatilag 0 a szennyezés!
    Ha ezzel generáljuk a hajtáshoz szükséges áramot, már nem csak 1-200 km a hatótáv, hanem a gáztartály mérete + 1-200 km. Sőt, ha csak akkor kapcsol be a motor, ha csökkent az akkufesz, akkor jócskán csökkenthető a benzinmotor szennyezése is.

    A mai hibridekben egy nagy benzinmotor van, ami a hajtást (is) végzi, mégis környezetbarátnak hívják. Akkor miért nem lenne az egy minimális méretű, pl. hidrogénhajtású motor?

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Nincs ebben semmi meglepő, vagy nevetséges. Az még eredeti német volt. Mellesleg jó nagy teljesítményű volt, és volt a kocsiban tisztességes generátor is, ami tudta tölteni, és jó önindító, ami könnyedén tekerte a warthburg motort. Biztosan nagyobb volt a Te aksid, mint a Pandám 45 Ah-ás aksija, és ez is tény, hogy egy 1300-as benzinest sokkal könnyebb tekerni, mint egy 1248-as dieselt. Mert abban nem kell izzítani és sokkal kisebb a kompressziója… De sok a betű… A lényeg, hogy az jó tervezés volt ez meg…

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Igazad van, semmi értelme, legközelebb megfontoltabban kell vásárolni, és nem lesz okom bosszankodni. Amúgy szerintem nem lakóhely, hanem intelligencia szint kérdése, hogy valakit érdekel, hogy a gyermekeinek milyen lesz a levegőjük. Én pont azért költöztem ki ide, mert asztmás vagyok. De az általad említett okon kívül van még, ami érdekes a hibrideknél és a start-stop-osoknál, a fogyasztás. Na látod, ez bizony fontos szerintem egyre inkább mindenkinek…

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Hmmm… Itt Te tűnsz a legagresszívebbnek, lásd elmúlt két hozzászólásod (hozzám szólásod). A népítéletek egy kalap sz…t nem érnek, mert az emberek 5-10 százaléka képes csak objektív maradni. Én a kocsim 137 pozitív hangú népítélet alapján vettem. Senki, ismétlem SENKI nem írt rosszat Pandákról. Pedig azóta tulajdonosként több tervezési hibáját orvosoltam. Gyakorlatilag átmentem tervező mérnökké. Nem hiszem, hogyha nálam 3100 km-nél kitört a hidegben kézzel törhető hátsó felütésgátló, másnál több száz ezer km-et kibírna. 12 ekm-nél már 2-szer volt cserélve mindkét oldal. Vagy a 34 ekm-nél már megcsúszó kuplung másnál több száz ezer km-et bírna. 20 ezerig járattam, nem is volt meghajtva. 14 ezert bírt normál használat mellett… Nem taxis vagyok, nem versenyző… Egyszerű átlag felhasználó. Azóta nem hiszek a bután elfogult népítéleteknek. Sajnos Magyarországon a legtöbb embernek nem azért jó egy kocsi, mert jó, hanem mert az övé. Nem hazudni akarnak, csak szubjektíven saját magukat is butítják. Ezért nem hiszek nekik… A 137 ember miatt vettem ekkora trágyát. Azóta eldöntöttem, hogy soha többet semmi mást, csak japánt… A 21 éves japán Civic 4WD-mmel összesen nem volt ennyi gondom eddig…

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Az előbb említett, rövid életű, Panda akksiról jut eszembe, hogy szüleim, 4 ütemű Wartburgjában, (nem röhög!) a gyári, NDK akkumulátor, 7 évet bírt.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    És mi értelme az indulatosságodnak? Attól olcsóbban fognak neked jobb technikát adni?
    Másrészről ritkaság, hogy valaki aki a tanyavilágban él ennyire érzékeny legyen a CO2 emisszióra, még furcsább, hogy a start-stop rendszerekre, amiknek a tanyavilágban a hatásuk szinte egyenlő a nullával.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    [i]Végig kell olvasni a “népítélet” -en a tulajdonosok véleményét a hibridekről, bevallásuk szerint nem produkálnak igazán kiugró fogyasztási eredményeket azok sem.[/i]

    Mutass már néhány ilyen népítéletet! Én ugyanis csak ezzel ellentétes tulajdonosi véleményeket olvastam, ha pedig sok tulaj valós körülmények között produkált átlagát nézzük (pl. spritmonitor, fuelly) akkor is az állításoddal ellentétest kapunk.
    Azt én értem, hogy abszolút nem értesz a hibridekhez, csak miért kell ezt ilyen agresszíven reklámozni?

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Ez van, nincs értelme sem szépíteni, sem rontani az objektív tényeket… Ha pontos képet akarok írni, akkor egy átlagos (vagy attól kevesebb) használatú autóról beszélünk, max. napi 10-15 indítás. Áprilisban lesz 6 éves, és 81 eKm van benne. Nem sok 🙁
    Mentségére váljon az aksiknak és önindítónak, hogy nincs fűtött garázsom, itt télen ha mínusz 20 fok van a garázson kívül, akkor a garázsban sincs mínusz 19-től több.
    Biztosan szebb lenne ez a sztori, ha nekem is olyan garázsom lenne, mint a testvéremnek. 4 emeletes házak legalsó szintje. Gyakorlatilag 20-22 fok állandó. Persze, hogy jobb az aksinak, hogy 40 fokkal melegebb van, mint nekem a Nyíregyházi tanyavilágban. A hideg aksik mindig vesztenek a teljesítményükből, és az sem mindegy, hogy a motor, amit tekernie kell az is 40 fokkal “melegebb”. Kevesebb izzítás, sokkal könnyebb tekerés, stb.
    De ez mind csak duma, a lényeg, hogyha ezt a rendszert egy stop-start-al építenék, kéthavonta megdöglene… Ezért zavar ez az egész… Mert erre írják, hogy azok komolyabb aksival és önindítóval vannak szerelve. Tehát tudnak jobbat csinálni, csak nem akarnak, 4 millió forintért ilyen fos jár csak, na ezért vagyok “indulatos”…

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Elég rövid életű Panda akkuról és önindítóról számoltál be. Nekem jobb tapasztalataim vannak a képen látható Jazz-ben gyári akku van, 10-ik évét tölti be októberben, ha addig kibírja. A Saxo 1,5D-nél 5 évig bírta a gyári akku, amikor vettem bele a másikat egy villamossági szerelőtől, azt mondta az általa adott újra, na ez nem fogja addig bírni az biztos. Most 6-ik éves.
    Ha viszont naponta 50-60 indítással kellene számolni, ez a technika nem sokáig bírná.
    Nem reménykedek abban, hogy egy Start-Stop rendszer elemei még jobb minőség esetén is tudnák ezt az élettartamot garantálni.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    BUÉK! Vannak itt érdekes dolgok írva. Mindezeket elolvasva egy következtetést tudtam levonni. Ha veszek egy ilyen autót, ami stop-start-ra van tervezve, akkor legalább olyan minőségű önindítót és akkumulátort kapok, amilyet normálisan illene egy új kocsiban, hogy legyen. Tehát ha kikapcsolom ezen technikai baromságot, és úgy tekintem, mint bármely más kocsit, akkor legalább nem kell 2 és fél éves korában aksit cserélem, és nem kell 5 éves korában önindítót javítani (igaz, csak forrasztani kellett). 2006-os évjáratú Fiat Panda Cross MJet… Csak zárójelben jegyzem meg, hogy undorító bunkóság egy 4 hengeres diesel-be 45 Ah-ás 300 A indító áramú aksit tenni. 4 izzítógyertya izzít, utána nagy kompressziót kell leküzdeni, ezután meg kell tekerni rendesen, amíg a common-rail feltermel, nem csoda, hogy megdöglik… Mellesleg a 300 amperes indítóáram még a 45 Ah-ások között is gagyi. Most egy 50 Ah-ás 450 A-es indítóáramú aksit tettem bele 3 hete. Nagyobb nem fért, mert az aksi körül annyi motyó van, hogy nem tudtam nagyobb tálcát tenni bele. Igen, jól értitek, 5 és fél éves kocsi, és már kétszer volt benne aksi cserélve. A gyárit aksit nem cserélték, mert azt mondták, hogy az aksira nem vonatkozik a 3 év garancia, kopó alkatrésznek minősítik, mint a fékbetétet. A másodikat olyat vettem, ami 3 év garos, azt is buktam, mert bevizsgálás után visszaküldték, hogy nem vonatkozik rá a garancia az extrém túlterhelés miatt. Ez jól bizonyítható a cellák deformációjából. Még a bevizsgálás díját is rám akarták verni.
    Csak érdekességképpen említem meg, hogy régen a Fiat is tudott az 1986-os Panda 4×4-be 65 Ah-ás aksit tenni, pedig az csak egy 1000 ccm-es benzinest tekert, amiben biztosan kisebb a kompresszió, mint a mostaniban… Legalábbis remélem 🙂
    Szóval amíg ilyen akkumulátorokat és önindítókat gyártanak, addig szerintem nincs értelme stop-start-ról dumálni, hanem az azokba tervezett aksikat és önindítókat kellene a normál gépekbe tenni, majd utána lesz miről beszélni. Sziasztok

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    “Egy kisméretű benzin-, esetleg gázüzemű motor, ami az áramot generálja és full elektromos hajtás. Na, azzal lehetne spórolni, meg környezetvédeni.”

    Full elektromos hajtás: Leveszi az illető a garázsban a töltőről a full elektromos autót, elmegy vele 130 km-t, kész, üres az akku, vége, húzathatja a legközelebbi elektromos töltőállomásig ha van, vagy vissza haza. Van beépítve mellé egy benzin-gázüzemű kismotor, ami (egy szegénykeverékes és állandó optimális fordulaton járatva, vagyis a rá jellemző maximális hatásfokon dolgozik, beszéltük, főleg Arni fejtette ki milyen üzemeltetési körülmények ezek egy benzinmotornál) rásegít az akku töltésére. Motorteljesítménytől függően, bár feltételezem itt tbiudrl egészen kismotorra gondolt, egyetértek vele, nem csak ebben, hanem hozzászólása többi részével is, a hatótáv nem 130 km lesz, hanem pl. 200. Már ez is valami, ez csak egy példa volt. Az igaz, hogy egy hibriddel el lehet indulni jelenleg akár több ezer km távra is, egy full elektromossal meg nem, de a jelenlegi hibridek is változtatott teljesítmény leadásra kényszerített motorok. A teljesítményszabályozás, meg a hidegindítás az, ami egy benzinmotornak nagymértékben rontja a hatásfokát, és ettől a jelenlegi hibridek sem mentesek. Végig kell olvasni a “népítélet” -en a tulajdonosok véleményét a hibridekről, bevallásuk szerint nem produkálnak igazán kiugró fogyasztási eredményeket azok sem. Ellenben egy kis robbanómotor, amelyik állandó teljesítményszinten van, és elfogyaszt óránként fél liter benzint, ilyen felállásban van létjogosultsága jelenleg, mint egy biztonsági tartalék.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    [i]Egy kisméretű benzin-, esetleg gázüzemű motor, ami az áramot generálja és full elektromos hajtás. Na, azzal lehetne spórolni, meg környezetvédeni.[/i]

    Ez népszerű tévhit de a gyakorlat sem igazolja (az elmélet sem, de az átlagember ezt nem is ismeri). Valamiért az emberek képtelenek megérteni, hogy a soros hibridnek nem csak előnyei hanem hátrányai vannak, sőt elég súlyosak. A GM Volt ill. a Fisker Karma így működik, ennek ellenére hibrid üzemmódban kifejezetten gyengén muzsikálnak a legjobb hibridekhez képest üzemanyagfogyasztás és környezetszennyezés területén. Egyedül akkor mutatnak fényes teljesítményt ezeken a területeken, ha kizárólag elektromos üzemben mennek, ebben az üzemmódban viszont csak néhány tucat km-t tudnak megtenni.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Ez a sok feleslegews kütyü csak az olajlobbinak használ. Azt vetítik, hogy olyan jó nekünk, mert kevesebbet fogyaszt és még a környezetet is kíméli, miközben a valós haszna jelentéktelen.
    Ezeket a pénzeket az elekrtomos vagy más alternatív hajtásba kéne fektetni, de amíg olaj lesz, a legfőbb hajtóanyag is az lesz.
    Egy kisméretű benzin-, esetleg gázüzemű motor, ami az áramot generálja és full elektromos hajtás. Na, azzal lehetne spórolni, meg környezetvédeni.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Az Audi-kra és BMW-kre sok minden lehet mondani de azt nem hogy korszerűen megkonstruáltak lennének. A modern technológiák területén 15-20 éves lemaradásban vannak és a végsőkig ragaszkodnak az elavult technológioájukhoz, ezért is árulnak olyan technológiai torzsszülötteket mint a saját start-stop rendszerük. Én elhiszem hogy azok úgy katasztrófák ahogy vannak. A 120 éves belsőégésű motorok ideje lejárt, se környezetvédelmi se a fenntarthatósági szempontoknak nem tudnak már megfelelni. A német gyártók viszont ezt képtelenek felfogni.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Tisztelt “VT”, a motornak az a kényelmes üzem, ha állandósult hőmérsékleten, állandó fordulaton, állandó terhelésen üzemel. Ekkor minimális a kopás. A motor a kopások jelentős részét induláskor, leálláskor, terhelésváltáskor szenvedi el!!! A “start-stop” rendszer mindhárom üzemmódot produkálja!!!, így amire nem jó, az az élettartam növelésére nem. Ha a motorok állandó üzemben üzemelhetnének, a jelenlegi élettartamuk többszörösét futnának nagyjavítás nélkül!!! Ezt a gyári próbaüzemek is alátámasztják.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Kedves “s3000”, csak egy példát említettem a sok közül. Jelenleg is szerelem a mostani “korszerüen megkonstruált” start-stop rendszerü autókat(Bmw, Audi). Azt kell mondanom, hogy a jelenlegiekkel még nagyobb a gond!!!, az alkatrészek lényegesen drágábbak, és sajnos nem arányos a minőségükkel!!! A megtakarítás, vagy ha úgy tetszik, a megtérülés szinte kizárt. Változatlanul azt állítom, hogy a mérnökök kényszerből alkotnak olyan dolgokat, amit alkotnak, mert ha nem csinálnának semmit, akkor munkanélküliekké válnának. Az autók technikailag a jelenlegi formában már nem nagyon fejleszthetők tovább, és itt ésszerüségi fejlesztésekre gondolok elsősorban!!! Lehet kitalálni persze újabb szabványokat, újabb környezetvédelmi előírásokat a laikus politikusoknak, környezetvédőknek, és a konstruktőröknek ezeket a hülyeségeket kell sajnos követniük!!! Ma a legnagyobb mozgatórugó a fejlesztésekben a környezetvédelmi előírások. Sajnos az említett “start-stop” rendszer is ennek a szüleménye!!! Minden gyár meg akar felelni az elvárásoknak, ezért alkalmazza egyre több gyár a megoldást. Az új konstrukcióknál mérnek szép értékeket a “0” km-s modellen, hurrá, ez nagyon jó, esetleg ki fogja húzni a garancia idő végéig alkatrész csere nélkül. Ezek után az autógyárat nem érdekli, mi lesz a sorsa a rendszernek, ha kell javítani, alkatrészt cserélni, az még jól is jön nekik, az alkatrész eladás még nagyobb üzlet nekik, mint az új autó értékesítés!!!, mert az alkatrészeket nem kell nyomott áron adni!!!. Nos a gyárak leginkább ezért nem tíltakoznak az ilyen megoldások ellen, beállnak a sorba, és egymás után hozzák ki a bonyolultabbnál bonyolultabb rendszereket.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Azért jó ez a rendszer, mert a motor amikor áll úgye akkor nem kkopik. Effektíve az üzemóra kevesebb ugyanazon megtett kilóméter mellett, mintha menne a motor. Emlékezzünk csak vissza a ladás, daciás, trabantos időszakra, amikor az autókat nem több százezer kilométerre tervezik mint a maiakat. Minden elektronikus fejlesztés az autók élettartamát és kényelmét, komfortját növelik. Azért ezt nem szabad elfelejteni.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Az RX400h-ban levő Lexus Hybrid Drive rendszere úgy viszonyul a többi gyártó start-stop megoldásaihoz mint pl. az Enterprise űrhajó a Vostok-1-hez. Nincs is értelme a Toyota/Lexus rendszereit start-stop-nak nevezni, mert bár az tud ilyet, de nem egy eleve elavult meglevő rendszer utólagos barkácsolásával/megerőszakolásával hanem egy teljesen új alapokon nyugvó megoldás, ami nem is működik start-stop-nak látszó üzemmód nélkül. Ezen felül még sok olyat tud amit a barkácsolt start-stop-ok elvileg sem tudhatnak.
    Ahol lehet ok az aggodalomra a megbízhatóságot illetően az biztosan nem a Toyota/Lexus hibrid rendszerei, ezt az elmúlt már lassan 15 év statisztikái egyértelműen bizonyítják.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Ezt az értelmetlen fröcsögést kár volt beírni. A témához nincs sok köze, ellenben az egyik nagyobb hülyeség mint a másik.
    Az USA-ban nem csak 4000 cm3-es kocsikkal járnak, hanem több mint 2 millió hibrid is rója ott az utakat. F-18-ba start-stop? Szerinted mennyit áll egy F18-as dugóban vagy piros lámpánál?
    Hamarosan leszállunk a Marsra? Te hol élsz?

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Azért lenne agyrém az egész, mert emlékszel egy elavult és valószínűleg rosszul megkonstruált megoldásra? Ettől lenne minden start-stop rendszer agyrém? Ilyen alapon minden autó agyrém, hiszen a velorex is az volt.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Hát nem is tudom,én ugy gondolom,hogy az inditáskor a sikló felületek terhelése (kopása)jeletkezik,valamint a kötö ellemek hömérséklet miatti terhelése is egyértelmüen nő. Valoszinü
    hogy a gyártok ezzekel a hatásokkal számoltak v. számolnak v.majd áttolják az ütemeltetök terhére,mint már nagyon sokszor.Véleményem szerint ugyan ezt a hatást elérhetnénk vezetési stilusunk finomitásával,ill. az értelmetlen luxust csökkentenésével. Energia takatékos BUÉK mindenkinek!
    Laci

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Hát nekem is az a véleményem, hogy parasztvakítás az egész. Én egész életemben az elektronika híve voltam, abban dolgoztam és most is ezen a pályán dolgozok. Mindig érdekesnek találtam az autós fejlesztéseket. Már 25 évvel ezelőtt egy trabira megálmodtam a kanyarkövető fényszórókat, amit persze tőke valamint lehetőség nélkül 16 évesen nem tudtam kivitelezni. Most nagy szám ez az újítás a neves fényszóró gyártótól. Igaz, elkésett dolog úgy 20 évet. Szóval örültem az elektronika térhódításának úgy 10 évvel ezelőttig. Akkor kezdtem felfogni, hogy ez miről is szól. Azóta is egyre több új autó tulajdonostól hallom, hogy amit a réven nyertek, már ha nyertek, azt a vámon hogyan vesztik el. Részecske szűrő nem tisztul ki mert nem mentél folyamatosan 80Km/h sebességgel hosszabb úton? A városba másik típusú autót kell venni ez miatt? Autóba elektronika?! Csilli villi műszerfal + start-stop? Euro5 motor? Esőérzékelő? Mintha felnőttek sci-fi filmbeli játékát nézném. Jó film de a valósághoz nincs köze. Kell ez a sok butaság az autóba? Mikor az autópályán egyszer csak leáll aztán se jobbra se balra. Na azt próbálja valaki ott a helyszínen kideríteni mi a fenétől állt meg egy ilyen csuda, szilíciummal teleplasztikázott verda. Az igazság, hogy utaink sincsenek ahol lassan közlekedni lehet. Ha az ország (ami nem nagy) egyik végéből el akarok jutni a másikba kész rémálom az utazás. Vagy a buxámat fogyasztják le, vagy egy hullámvasúthoz hasonlóan haladhatok. 50, 90, 50, 90, kátyú, 50, 30 (mert a melósok ott hagyták a táblát), 90, traktor …. Nevetséges. Minden lukba bemegy minden főút, itt ott van elkerülő de az sem azért hogy folyamatosan haladhass. Az egész start stopnak semmi értelme nem lenne ha az A pontból B-be el lehetne jutni a legkevesebb váltással és úton. Csak ehhez logikusan kellene gondolkodni és az egyszerűséget szemelőt tartani. Valamint egy egyszerű, minimális elektronikával teletűzdelt OLCSÓ (adj Uram Isten – magyar gyártású –hú ez remélem nem szentségtörés–) autó kellene amit különböző kiépítésben használhatna a kisvállalkozó, vagy a család vagy egy manager. (nem a Suzukira gondoltam! 🙂 ) Ha kell, az út szélén javítható verda mint a régi szép időkben esetleg volt a zsiga. Nem azt mondom, hogy vissza kell süllyedni arra a szintre de hiányát érzem egy egyszerű praktikus verdának ami elérhető mindenki számára, ami képes lenne a melóban segíteni, célba juttatni az árút, a családot elvinni bár hová, még a sivatagon is át. És esetleg nem benzinnel üzemelne. Nem most találnák fel a spanyol viaszt. A USA gazdaságát is ez a szemlélet lendítette be annak idején. Újjat nem kell feltalálni csak bölcsen kéne használni a meglévőt. De most csak az autókról beszélek a fejlődést nem gondolom, hogy meg kéne állítani, ám lenne jobb helye az életben. No röviden ez a véleményem, de senki nem akartam megbántani.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Csak annyit ezzől a rendszerről, hogy az RX400h Lexus ez a rendszer működik kb. 6 éve. Én 280e km-ert mentem az enyémmel és eddig semmilyen baja nem volt (fontos, hogy az autót szakszervízbe hord). Ezeket az önindítókat úgy gyártják, hogy még egy 2 tonnás önsúlyú autót is megmozgat (tapasztalatból mondom), nem bimbiacélból vannak a fogaskerekek. Hamarabb tönkremegy egy váltó vagy egy elektronika és ezek a részegységek egy kicsit többe kerülnek. BUÉK.

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Majd elfelejtettem.Személyes példa:800km autózok 65l üzemanyaggal.Ebből 500km főút-autópálya stb.,tehát folyamatos haladás.200km vegyes bevezető szakaszok,elővárosi,kőrforgalom stb.,tehát dinamikus közlekedés.Szerintem már sejtitek a lényeget!-Tokio 20milliós metropolisz,ott metróval járnak az ingázók-100km araszolás…5-10%megtakarítás=0.5-0.8liter megtakarítás 65liter üzemanyagnál(aki a kicsit nem becsüli),kemény 250 HUF(már 1Eurot sem ér)!Szép teljesítmény,ezért érdemes volt milliárdokat ölni a fejlesztésekbe!De ezzel volt munkahelye megannyi mérnöknek,autó technikusnak…marketingesnek a reklámokon…miközben nincs pénz az egészségügyben(Magyarország),a Föld lakosságának 70%nyomorban él(globális)…nem folytatom.-mi meg ilyen gyökérségeken fórumozunk”Start-Stop”,megyek…inkább ületek fát,virágot.Tudom,hogy a dolgok nem fehérek és feketék.Csupán azért írtam, hogy értse mindenki:”a lényegről elterelik az emberek szemét”.B.Ú.É.K.2020.(talán addigra igaz lehet)

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Start-stop,stop-start…az egyik 19 a másik egy híján 20.Paraszt vakítás…amikor az USA-ban 4000cm3 kocsikkal járkálnak…az Arab Emirátusok kínjukban már nem tudják mit építsenek és a kocsigyűjteményükből még mi hiányzik…Kína-India kakál mindenre…belegondoltatok már,pl. a legegyszerűbb F-18 vadászrepülő mennyi energiába kerül(azokban miért nincs start-stop system)…csóri 10millió(-a politikusaink) magyarnak,akik átlagban 1300cm3-1600cm3 járkálnak telebeszélik a fejüket:milyen felelőtlenek,lelkiismeretlenek…az unokáitok jövője,a kölcsön kapott Föld…Hamarosan leszállunk a Marsra…trillió bitek repkednek nano szekundumok alatt a szuper számítógépekben…részecskegyorsítóban feketelyukat analizálnak…NEM képesek egy értelmes alternatív meghajtású megfizethető hétköznapokban használható autót előállítani…az Olaj-lobbi,A Nagytőke…Na ezért nincs létjogosultsága ennek a cikknek,DE VAN a lényegről elterelik az emberek szemét.(mint mindig,bármely korban és rendszerben).A cikk Íróját nem akartam megsérteni,Ő csak a tényeket összegzi.B.Ú.É.K. u.i.:Remélem sokan vagyunk akik a sorok mögé látnak

  • 2017.10.31. at 06:07
    Permalink

    Az egész csak egy agyrém, én még emlékszem a Golf III Ecomatic néven futó típusra(94-96 évjáratok), autószerelőként volt dolgom többel is. Kivétel nélkül önindítót kellett cserélni mindegyikben idő előtt!!! Nem felújítani, mert azt nem lehetett, hanem komplett cserélni! Ki lehet számolni, hogy a megtakarításból kijön-e egy komplett önindító ára(akkor 130e Ft volt), gyanítom, hogy nem.
    Egyébként meg az egész “start-stop” elmélettel baj van. Hiába üzemmeleg egy motor, ha azt leállítjuk mondjuk 2 percre, majd újra indítjuk, akkorra már lehűlnek azok az alkatrészek, melyek a “nagy környezetvédelmhez” szükségesek, pl a Lambda-szonda, és a katalizátor, és az újraindítást követő 1 percben, míg újra el nem éri azt a kb 400 C-fokot,nem dolgozik hatékonyan a katalizátor, és nem lesz elég gyors a Lambda-szonda. Ennek az lesz a következménye, hogy az újraindítás után nagyobb lesz a környezetszennyezés, és a relatív fogyasztás is. És ha valaki ne adj isten megtakarítást hisz az egészből, az majd később rá fog ébredni arra, hogy az egész csak “paraszt ámítás” volt, jönnek a meghibásodások, alkatrész cserék!!! Az addigi “megtakarítások” többszörösét kell majd kifizetni a javításokra. Mert gondolom, senki sem olyan naív, hogy ezek az alkatrészek örrökké tartanak, ez soha nem romlik el. Tapasztalatom szerint a mai újítások többsége az autón egyfajta kényszer szüleménye, bizonyos körök gerjesztik(pl környezetvédők, politikusok stb), magát az autót mint technikai eszközt nem viszik előrébb, csak bonyolultabbá, és labilisabbá teszik. Ha egy ilyen csodaautóval át kéne kellni a sivatagon, gyanítom, hogy egyik sem érne célba, mert ott nem a “csodakütyük” kellenek, hanem az egyszerűség és megbízhatóság!

Vélemény, hozzászólás?