Egy hét múlva jöhet a hó és a fagy! Milyen gumit vegyünk?

Még elkerülhető a várakozás a gumisoknál!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Indul a visszaszámlálás és a tumultus a gumisoknál, legkésőbb november utolsó hetében érdemes már téli abroncsra váltani.


Már nem csak a lakott területeken kívül, a városokban, így a fővárosban is rendszeresen 7 fok alatti hőmérséklettel indulnak a napok, s nem kevés terület van, ahol még ennél is hidegebb van a hajnalokon. Ennek ellenére - ahogyan az a parkolókban látszik - sokan még mindig nem váltottak téli gumira. Mivel egy hét múlva december 1-jén már várhatjuk az első országos havazást, a gumisoknál már most érezhető az élénkülő forgalom - számolt be Szűcs Tamás, a nonstopgumi.hu ügyvezetője. Tapasztalataik szerint jobban jár, aki még novemberben lecserélteti abroncsait, az első havazás, és eleve a december ugyanis rendszeresen tumultust okoz. Utóbbi pedig a várakozási idők növekedéséhez és átmeneti készlethiányokhoz vezet, a szezon elejieknél kedvezőtlenebb árakat hoz, s akár úgy is járhat a kuncsaft, hogy nem kapja meg a számára legszimpatikusabb abroncsot. Így most, november végén elmondhatjuk, akár a meglévő abroncsokat otthon, akár a most megvásárolandókat érdemes feltenni az autóra, mind a hőmérséklet, mind a piac ezt sugallja ugyanis.

És melyik abroncs legyen a „szimpatikus”? Erre saját téligumi tesztünk, az egyes jellemzők egyéni súlyozhatóságával egyértelmű választ ad. Érdemes ez alapján dönteni, adott méretben ugyanis nincs komoly árkülönbség a különböző márkák között, s az árakat böngészve egyértelműen látható, hogy valóban érdemes lehet mihamarabb gumit cserélni, illetve vásárolni. A nonstopgumi.hu árai szerint ugyanis a tesztben is szereplő 195/65 R15 méretben például a győztes Michelin Alpin A4 a 35 ezer forintos listaára helyett még van akciósan, 18 423 forintért is, s ezzel alig drágább vetélytársainál, s olcsóbb a teszt második helyezettjének számító Continental TS 850-nél is.
Hirdetés
A gumikérdést olcsón megúszni kívánók részéről rendszeresen elhangzó kérdés, hogy szabad-e használt vagy négyévszakos abroncsot vásárolni? Az elsőre egyértelmű nemet kell, hogy mondjunk! Saját magunk tapasztaltuk meg, hogy már egy 5 éves, még nem teljesen elkoptatott prémium abronccsal is több mint duplájára nőhet a fékút jégen, legalábbis nálunk ez történt, a jeges útfelületet mintázó műgyantán.
A négyévszakos abroncs azonban kellemes meglepetést hozott, a havas próbát egyelőre nem tartalmazó teszten, a nedves úton mutatott fékezési jellemzők 45 százalékos, a jégen, illetve száraz úton mutatott féktáv 20-20 százalékos, a jégen kapaszkodás 10 és a zajszint 5 százalékos súlyozásával kapott eredmény szerint harmadikként végzett a Kléber Quadraxer négyévszak gumi. Lehetséges, sőt valószínű, hogy hóban nem hoz majd kiemelkedő eredményt, s lehet attól is tartani, hogy olyan tudása sem lesz, mint a legjobb nyári abroncsoknak, de a mostani időjárási körülményekben abszolút ígéretes abroncsnak számít. Ára ráadásul méretosztálya középmezőnyébe tartozik, s legnagyobb előnye, hogy nyáron is szolgál, így, a szezononkénti szerelést is megspórolva a legjelentősebb spórolást ígéri.

Aki viszont professzionális jellemzőket vár, szeret dinamikusan autózni, az abroncs szempontjából ne engedjen kompromisszumot! Bár vásárláskor a négy gumi ára jelentősnek tűnhet, az autózás összköltségéhez képest viszonylag szerény tényező az abroncs, a menetbiztonság, a féktáv szempontjából azonban az egyik legfontosabb, így nem szabad rajta spórolni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 10:58
    Permalink

    A napokban (amikor kb 6°C-körül volt reggel a hőm) ment előttem egy Merci.
    Mikor közelebb érkeztem akkor hallottam valami surrogó hangot, ha eltávolodtam akkor elhalkult.
    A következő lehetőségnél megelőztem és akkor láttam hogy nyári gumival hasít(ana) mert amikor megelőztem a kombi BMW-mel (amin már téligumi van) megpróbált “emberkedni” és odalépett neki de majdnem az árokban kötött ki úgy keresztbevágta magát pedig úgy 70-el ment (ezért előztem)
    Szóval aki azt mondja hogy nem kell téligumi mert “az úgyis csak a hóban jó meg régen se volt mégis mentek autóval és egyéb oktondiságok” annak ajánlom télen inkább járjon busszal és ne veszélyeztesse a többi közlekedő épségét

  • 2017.10.30. at 10:58
    Permalink

    Ausztriában november 1-től kötelező, tehát ha el akarod hagyni az országhatárt, már rég át kellett szereltetni.
    November elején a Tátrában voltunk kirándulni. A ködszitálás lefagyott, majd ráesett 15 cm hó. Hát igencsak örültem, hogy előtte felrakattam a téli papucsokat. Igaz az előttünk menő szuzukin is volt téli, mégis végig néztük ahogy egy kanyarban megpördül és a szalagkorlátnak csapódik. Szóval nem csak a gumin múlik, vezetni is óvatosabban kéne.
    Ha jó állapotban van, én biztos nem fogom lecserélni, azért mert elmúlt 5 éves. 74 ezer Ft/db. Inkább kicsit lassabban megyek.

  • 2017.10.30. at 10:58
    Permalink

    Az én tapasztalatom ellent mond ennek. +3-4 °C-on vizes úton már messze megelőzni a téli gumi a nyárit (az általam használt gumik esetében). A mintázat havon mérvadó, ami viszont ennél sokkal többet számít, az a gumi keménysége. A nyári gumi megmerevedik, és nem tud olyan tapadó felületet kialakítani, mint a téli. A +7 °C szerintem nem marketing, hanem egy átlagszám, ahol átbillen a mérleg a téligumi javára. Nyilván ez nem egy kőbe vésett szám, de valahol meg kellett húzni egy átlagos, ajánlott határt.
    Szerintem az utóbbi hetetkben pont határeset az időjárás. Viszont ha bejön a hideg, sorokban lesznek az emberek a gumisnál.

  • 2017.10.30. at 10:58
    Permalink

    és mi a fax van az ujrafutózott abroncsokkal? a vászon azokon se tegnapi és még is kapnak TUV minősitést.
    azonkivül kedves gumiforgalmazó megyés székhelyü városomba már a 2. gumis mühely mondja hogy a michelin téli 1 kalap kaka.
    persze pancserek mi?az 1k- hez lassan 30 éve járok.
    céges gépen volt ,de még a kléber is jobb szerintem.

  • 2017.10.30. at 10:58
    Permalink

    Már megint : ” korosabb, 5 évnél idősebb abroncsot azonban prémiummárkától sem érdemes használni,” Tisztázzuk a kereskedelmi jogszabályt, a gumi abroncs értékesitésére azt mondja ki: hogy az új még nem szerelt és nem használt gumi abroncsot 5 éves koráig érték csökkentés stb. stb. nélkül eladhatom mint vadonat új gumit. Tehát most én eladok neked hivatalosan számlával be tartva a törvényeket egy 5007 (2007 decemberében készült) michelint 18423 forintért. Akkor jövöre megint fogsz gumit venni mert elmúlt 5 éves? Nem lehet korhoz kötni egy autó alkatrészének a használhatóságát. Akkor ne vegyünk 3 évesnél öregebb autót sem, mert általában 3 év garancia van az autókon azaz a gyártó addig garantálja a gépjármű biztonságos használatát. Van 15 éves nagyon jó állapotú, megkimélt 90000 km-t futott autó és van 3 éves széthullott 280000 km-t futott is. A gumi abroncs öregedése és használhatósága nem a korától függ. Láttam 7 éves téli gumit újszerű állapotban (keveset használták, ápolták stb.) és láttam 3 éves gumit szétrepedezve, kiszürkülve, megkeményedve. Ne lovagoljunk ezen a dot számon.

  • 2017.10.30. at 10:58
    Permalink

    Szerintem is érdemesebb december 31-én téligumit szereltetni, hisz ált. éppen január elsején szokott kezdeni esni az igazi hó, és hetekig csak esik és esik… Aztán pont december 28-án már éppen nem fagy, a rengeteg havat is letakarították, a gumi mehet vissza! (Persze a műhelyekkapacitása véges, aki meg otthon szereli annak lefagy mindene.) Így a téligumi kb. 25 év múlva fog csak elkopni. 😉
    Minden esetre, aki nem cserél időben, ne induljon el havas, csúszós időben, hogy mi, a többiek, könnyen és gyorsan tudjunk hajtani a dolgunkra, ne kelljen már a bénázók miatt tötymörögnünk vagy “gépészkednünk”.

  • 2017.10.30. at 10:58
    Permalink

    Osztom az előttem szókók véleményét. Én se szereltem még át. A téli guminak csak havas úton van értelme. Én már csúsztam meg téli gumival, még nedves úton. Mert hát téli gumi van az autón… nem csúszhat. Hát csúszott.

  • 2017.10.30. at 10:58
    Permalink

    Objektív véleményt nem formálnék, így csak a magam nevében tudok nyilatkozni. Minden évben decemberben teszem fel vagy rakatom át a téli gumikat, de sose a 7 fok a mérvadó. Igazából ez a szám semmit se mond, maximum csak egy laikusnak.

    Személyes véleményem is az, hogy még 0 fok körül is jobb egy nyári gumi vízen vagy száraz úton mint egy téli gumi. A téli gumi előnye nulla fok alatt és jeges felületen kezdődik az anyagából kifolyólag és havon tudja még kamatoztatni a képességeit a mintázatból kifolyólag.

    Jelenleg én nem látok se jeget, se havat és nem is nagyon lehet rá számítani december végéig. Legnagyobb valószínűséggel idén se lesz fehér karácsony és ha éjjelente le is megy a hőmérséklet 7 fok alá, reggel szinte mindig 5 fok körül indulunk, de még 3 se lenne kevés.
    Én mindig úgy gondolkodom, hogy mikor lesz várhatóan 3 fok alatt a levegő hőmérséklete tartósan napközben, nem éjjel. Az éjjel hőmérséklet semmit se mond, a reggel 7-8 óra körüli annál inkább.

    Összességében véleményem szerint a 7 Celsius mizéria, csak médiahisztéria, illetve jó üzlet a gyártóknak és szervizeknek, de valós célokat nem szolgál, kvázi marketing.

  • 2017.10.30. at 10:58
    Permalink

    Jaja…még jó hogy 5 személlyel munkábajárós kocsin inkább nem kockáztatok úgy hogy a már említett Zalában leesett az első “hó”. Ami ugyan délutánra elolvadt ,de másnap szintén 5 személlyel a nyári gumis kocsi csak 2szer csúszott meg…végülis tényleg nem kell.

  • 2017.10.30. at 10:58
    Permalink

    Ez hatalmas tévedés és ijesztgetés a téli gumikkal kapcsolatban,mivel sem fagy sem hó nem lessz még nagyon sokáig a mediterrán éghajlat berepülése miatt!! se Ausztriában sem Skandináviában nincs sem fagy sem hó sem csúszós utak,tehát aki már kicserélte a gumikat télire,az hatalmasat tévedett mivel mi naponta rengeteget megyünk a Lexussal természetesen Nyári gumival!! Tehát akik ezt az ungarn fagymesét bevették azok hatalmasat tévedtek,és nem más véleményei alapján hasznos gumit cserélni,hanem a megbízhatóság a lényeg,és az alapján kell dönteni,nem az ungarn meséket hallgatni napról-napra,mivel az csak egy süket mese!!!
    Ladiszlao Moerg in Sweden !!!

Vélemény, hozzászólás?