Nem érzi, hol a vége? Parkolóradar és tolatókamera utólag

Milyen utólagos parkolássegítők léteznek?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Parkolási koccanásokat nyomtalanul elviselő lökhárítók? Sajnos már múltnak számítanak, ma az ütközőket is óvni kell. Ebben segíthet kamera és radar is.

Miután kifutottak a strapabíró, de a gyalogosokra veszélyes fém ütközők, az autógyártók kezdetben büszkén hangoztatták, hogy lökhárítóik 5-8 km/órás koccanásokat nyom nélkül viselnek el. Aztán divattá vált a műanyag lökhárítók fényezése, ezáltal eredeti funkciójuktól való megfosztása. Ma az ütközések erejét elnyelni hivatott teherhordó elemeket is fényezett műanyagidomok borítják, amelyek bár látványosak, igencsak sérülékenyek. Ezzel párhuzamosan az autók egyre bunkerszerűbbek lettek, végpontjaik mind kevésbé érezhetők. Ma már egy meredek hátú miniautóhoz is jól jön a parkolássegéd, ami persze napjainkban már olyan olcsónak számít, hogy ára egyrészt a legkisebb parkolási sérülést elkerülve is megtérül, továbbá luxusnak sem számít az általa adott kényelem.

Parkoláskor nem kell nyújtózkodni, találgatni, hogy hol is van az autó vége, a radarok hűen tudósítanak. Ritka eset, de belőlük nem csak jelentősen olcsóbbak az utólagosak, mint a gyáriak, tapasztalataink szerint talán még jobbak is. Ugyanis míg a gyáriaknál sokszor túl sok hely marad az utolsó figyelmeztetés után még az autó előtt/mögött, az utólagosaknál mindez kevésbé jellemző. A kínálat persze nagyon széles, akár már 10 ezer forint alatt is kaphatók utólagos radarok, s ezek is nyugodtan megvásárolhatók, alapfunkciójukat rendszerint hibátlanul ellátják, csak épp extrákat nem adnak. Az internetről is elérhető Conrad Szaküzletben például a legolcsóbb tolatóradar 7 990 forintért kapható. Ez semmi extrát nem ad, négy, hátra szerelendő szenzor, egy vezérlőelektronika és egy utastérbe helyezhető hangszóró jár hozzá. Az akár saját kezűleg elvégezhető, de a nem kifejezetten szerelés-fanatikusok számára inkább szakműhelyre bízandó beépítéshez már ezen alapkészüléknél is jár fúrófej, aki pedig vizuális visszajelzést is szeretne hozzá, az további 2000 forinttal többért kaphatja meg az LED-kijelzős tolatóradart.
Az elérhető verziók listája azonban szinte még csak itt kezdődik, egyrészt 14 990 forintért kínálkozik már folyadékkristályos kijelzős is, 16 990 forintért pedig olyan, szintén színes kijelzős rendszer, amelynél a központi elektronika rádióhullámon küldi jeleit, így a kijelzőnek mindössze tápkábelt kell adni, nem szükséges az egész utastéren végighúzni a jeladó-vezetéket. Mindez főként hosszú autóknál, például furgonoknál jöhet jól, a méretesebb személyautókhoz pedig javallott utóbbi 8 szenzoros, elöl-hátul jelző verziója.
Hirdetés

Míg a lökhárítónként 2-4 szenzoros, magukból jelet kibocsátó és annak visszatérését észlelő radarok már meglehetősen közismertek, van újdonság, amiről még igen kevesen hallottak, ez pedig a szalagantennás. Egy, a műanyag mögött végighúzandó és az autó fém elemeitől kötelezően legalább 3 centiméternyire elhelyezendő fémszalag a hagyományos radarosoknál precízebb, teljesen holttérmentes jelzést ígér, valamint állítólag ezzel sokkal finomabban is érezhető az autó fara, mint az akár 4 szenzorosokkal. A szalagantennás parkolássegédek közül a kijelző nélküli verzió 28 990, míg azzal ellátott 36 990 forint a Conradnál. Radarból utóbbiakon túl még egy profibb rendszer választható, a 49 990 forintos Waeco már gondolkodónak számít. Észleli az autóra felszerelt kiálló tárgyakat, például vonóhorgot, kerékpártartót és azokat az autó részének tekintve, már akkor jelez, ha egy tereptárgy csupán a kiálló részekhez túl közel kerülne.

A parkolássegítőknek azonban csak az egyik válfaja a radar, s új autókból már jó ideje ismerjük a kamerát is. Aki tartósan használt már utóbbival felszerelt autót, az később sem szeretne lemondani róla. Ezzel ugyanis az alacsony akadályok is észrevehetők, parkolás előtt nem szükséges olyan alaposan megnézni a parkolóhelyet, mint nélküle, így tényleg sokat könnyít a vezető dolgán. Fontos megjegyezni, hogy bár tényleg centiméter pontossággal látatja az autó mögött teret, jelezni nem fog, arra csak a radar képes, a két rendszer persze kombinálható is. Míg radarból az utólagosaknál rendre drágább gyáriak nemigen tudnak pluszt felmutatni, a kameráknál azért érezhető a borsos árú gyáriak előnye. Ilyen például, hogy monitorjuk sokkal inkább a műszerfal szerves része lehet, mint egy később beépítetté, továbbá az utólagos biztosan nem fogja tudni mutatni a kormányfordítás szerinti kanyarívet. Mindezek ellenére – főként nagyobb autókhoz – bátran ajánlható az utólagos kamera is, sok esetben jelentős többletet ad egy sima radarhoz képest, egy nagyobb furgonnál például sokat ér, ha tolatás közben látható is a far mögötti terület.

Nem nagy meglepetés, a kamerák ára szinte ott kezdődik, ahol a radaroké véget ér. A legolcsóbb, ráadásul már vezeték nélküli adatátvitellel dolgozó, 3,5 colos, színes, akár DVD-lejátszóra is köthető LCD-s kijelzős 44 990 forintért érhető el. Aki ugyanezt nagyobb, 7 colos kijelzővel szeretné, az 56 990 forintért kaphatja meg, míg ugyanaz további 3 ezer forintért további 2 kamera kezelésének opciójával kapható. Utóbbi kamerák egyaránt 90 fokban látnak hátra, aki ennél komolyabb kamerát áhít, az egy 124 900 forintos rendszerben már 120 fokos látószögű, ráadásul infra világítással és fűtéssel ellátott verziót választhat, utóbbi párátlanítása miatt bizony a gyáriaknál is jobb lehet. Érdekes ugyanis, hogy míg az autógyártók a tolatókamerával felszerelt, jellemzően xenon fényszórós autókba kivétel nélkül teszik az azokhoz egyébként kötelező lámpamosót, a tolatókamerák tisztán tartására még senki sem gondolt.
Kínálat tehát bőven van, aki kicsit is bizonytalanul érzi autójának orrát-farát, annak különösen ajánlott a radar-, illetve kameravásárlás. Utóbbiakkal nem csak kevésbé kockázatos, sokkal kényelmesebb is lesz a parkolás.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 06:36
    Permalink

    naszvadimarci
    addig örülj amíg te koccolsz és a vonóhorgod véd mert a mai gagyi műanyaglökhárítós kocsik a lágy szellőre is behorpadnak. régen almínium lökösök voltak gumírozva és a lökhárítók teleszkóposakvoltak hogy csillapítsák az ütközést kb annyit jelent hogyha 10 zel neki mész valakinek semmi baj nem lesz ijenek voltak a régi kocka volvók. visszahozhatnák ezt a divatba mert kevesebb fejfájás lennemint most van

  • 2017.10.31. at 06:36
    Permalink

    Én régóta vezetek egy kombit. Még az első időkben egyszer lekoccoltam egy kis korlátot. Azóta semmi, de sokszor bennem van a para, hogy kinek a lökhárítóját töröm össze a vonóhorgommal… Tervezek egy radart felszerelni, a legolcsóbbat.

Vélemény, hozzászólás?