0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Nem csak az autón, a sofőrön is múlik, hogy mennyit bír a fék

Fizetett hirdetés

Minden, amit a fékekről, fékrendszerekről tudni érdemes


A biztonságos közlekedés alapvető eleme a fékrendszer, a legtöbb esetben mégsem kap kellő figyelmet.

%KA%Autónk legfontosabb biztonsági rendszere a fékrendszer. Kétévente kötelező, évente ajánlott az ellenőrzése − fékpadon történő fékhatásméréssel. Ha az eredmény nem megfelelő, a képen látható alkatrészekre lesz szükségünk%KA%

Autónk legfontosabb biztonsági rendszere a fékrendszer. Kétévente kötelező, évente ajánlott az ellenőrzése − fékpadon történő fékhatásméréssel. Ha az eredmény nem megfelelő, a képen látható alkatrészekre lesz szükségünk

Mire vagyunk kíváncsiak egy autóval kapcsolatban? Arra, hogy „mennyit megy”, azaz mi a végsebessége, miként gyorsul − ezek a fő ütőkártyák, meg manapság persze a fogyasztás és az emisszió. Pedig ezeknél sokkalta fontosabb, hogy milyen fék van az autóban, az miként tudja megállítani, ez a versenysportban is kardinális kérdés. Amilyen ritkán esik erről szó, olyan kevés figyelmet kap a legtöbb autóstól a fékrendszer. Pedig nem csak akkor kellene rá figyelni, amikor már baj van vele, vagy amikor a fékrendszer is olajcseréért kiállt (természetesen hamarosan elmondjuk leírjuk, hogy mikor és miért), hanem folyamatosan. Ha ugyanis ésszel használjuk a féket, élettartamát jelentősen megnyújthatjuk − az ehhez szükséges tudnivalókat a Bárdi Autó csapatával gyűjtöttük össze.

Csupán fizika!
Ha tisztába tesszük, hogy mi is a fékrendszer, mit csinál, akkor azonnal rájövünk arra, hogy miként növelhetjük élettartamát, miként használhatjuk úgy, hogy a legtovább tartson. Utóbbival nem csupán pénzt spórolunk, még a környezetet is kevésbé terheljük, hiszen ahogyan az autó egészének, úgy a féknek az előállítása sem épp környezetbarát.

A fék mozgási energiát alakít át hőenergiává.

Ha nem nyomjuk utolsó pillanatig a gázt, ha hagyjuk kigurulni az autót, akkor kevesebbet kell fékeznünk, a fék kevesebbet kopik. További fontos tudnivaló, hogy a szakaszos fékezéssel is kíméljük a rendszert, hiszen ha két fékezés között tud hűlni a rendszer, akkor kevésbé amortizálódik. De miből is áll össze a mozgási energia? Az autó tömegéből és sebességéből, utóbbi pedig négyzetesen számít. Azaz minél nagyobb tömeget cipelünk, annál nagyobb terhelést kap a fékrendszer, de még fontosabb, hogy a 20 helyett 40 kilométerórával haladó autó megállításához négyszer nagyobb, a 20 helyett 80 km/órával haladó autó megállításához már 16-szor nagyobb fékerőre van szükség. Plusz terhelést jelent tehát a féknek az autó megpakolása, az utánfutó húzása, de még inkább a sebesség növelése − ezekkel könnyedén túlterhelhetjük a fékeket, azaz extrém gyors kopást idézhetünk elő.

%KA%Ma már az első tengelyen általánosan elterjedt a tárcsafék alkalmazása. Jobb fékhatást ad, mint  a zárt dobfék, ugyanakkor élettartama rövidebb%KA%

Ma már az első tengelyen általánosan elterjedt a tárcsafék alkalmazása. Jobb fékhatást ad, mint a zárt dobfék, ugyanakkor élettartama rövidebb

Nyáron extrém terhelést kap
A fék legnagyobb ellensége az, amit maga állít elő, a hő. Így persze nem azért jelent extrém, átlag feletti terhelést a nyár, mert ilyenkor a levegő is melegebb, hanem azért, mert jellemzően ilyenkor megyünk nyaralni, teli utas- és csomagtérrel, akár az autó megengedett össztömegét is elérve, rosszabb esetben túllépve, netán lakókocsival. Meg persze az is komoly próbatétel a féknek, ha hegyeket mászunk, pontosabban az, amikor azokról leereszkedünk. Ilyenkor ajánlott a motorfék erőteljes használata, hogy a fékre minél kisebb feladat nehezedjen. Ahogyan egy elhibázott leereszkedés során, úgy egy magas tempóról indított autópályás vészfékezéssel is megégethetjük a fékeket, a hőterhelés hatására a tárcsa felülete tükrösödhet (ezt akár elszíneződése jelzi), ami után nem lesz megfelelő súrlódó felület, illetve vetemedhet is, melynek következtében kiegyensúlyozatlanná válik, rezonanciát kelt a futóműben, aminek az összes futóműelem, a gömbfejek és lengéscsillapítók is kárát látják.

A sportos vezetés fékezés nélkül is káros lehet
Az ABS (blokkolásgátló) már 2004 óta, az ESP (elektronikus stabilitásvezérlő) 2014 óta kötelező az EU-ban forgalomba helyezett modelleknél, utóbbi pedig akkor is fékezi a kerekeket, ha a sofőr nem lép a fékre, s ugyanez mondható el a ma egyre inkább terjedő elektronikus fékdifferenciálművekről, illetve nyomatékszabályzási rendszerekről. Magyarán elmondható, hogy minél modernebb egy autó, annál rövidebb élettartamú a fékje, már csupán az általános tömegnövekedés miatt is. Jelentős extra terhelés az automata váltó, aminél a fék terhelése még álló helyzetben, dugóban araszolva is folyamatos. Ugyanakkor a fékenergia-visszanyerést alkalmazó hibrid és elektromos modellek esetén jelentősen nő a hagyományos üzemi fék élettartama.

Üzemi és rögzítőfék
Menet közben minden esetben (na jó, a játszadozások kivételével) az üzemi féket használjuk, a fékpedállal hidraulikus rendszeren keresztül vezéreljük az autó ma már jellemzően tárcsafékeit, a rögzítőfék ugyanakkor jellemzően mechanikus, bowdenes, illetve egyre gyakrabban elektronikus (akár szintén bowdennel kombinálva, akár helyi szorítómotorral). Léteznek továbbá olyan kombinált rögzítőfékek is (például a BMW-nél), ahol a féktárcsa belsejébe építenek be egy apró, csak a rögzítőfék által alkalmazott fékpofát.

Honnan tudjuk, hogy rossz a fék?
A fék olyan alapvető biztonsági rendszer, aminek hibáját, elhasználódását nem szabad, nem érdemes tapasztalati úton megtudnunk, hiszen egy elkopott fékbetét akár végzetes baleset okozója is lehet. Ezért minden autó esetén vannak visszajelző rendszerek. Utóbbi lehet elektronikus és mechanikus. Talán utóbbi az elterjedtebb, elsősorban japán autóknál, így az itthon népszerű Suzukiknál is alkalmazott. Ez a rendszer csupán annyiból áll, hogy a fékbetét alaplapjára egy apró rugóacélból készített lemezecskét szegecselnek, ez akkor kezd el hozzáérni a féktárcsához, amikor a betét már cserére érett (már csupán 2 mm van hátra az anyagából). Fontos tudni, hogy a fékbetétek kopása azok kopásával gyorsul, hiszen minél kisebb a fékbetét vastagsága, annál rosszabb a hőelvezetése. Vannak elektronikus fékvisszajelzők is, ezek esetén egy fémszál kerül a fékbetétekbe, amelyek egy áramkört zárnak, melynek hatására felvillan egy műszerfali kontroll-lámpa. Bár vannak visszajelző-rendszerek is, a vizuális szemrevételezés nem maradhat el egyetlen kerékcserekor sem, ugyanis visszajelző nincs minden betétben.

%KA%Bár a fékbetétek jellemzően mechanikus vagy elektronikus kopásjelzővel szereltek, szemrevételezéses ellenőrzésük legalább a félévente esedékes kerékcserekor is ajánlott%KA%

Bár a fékbetétek jellemzően mechanikus vagy elektronikus kopásjelzővel szereltek, szemrevételezéses ellenőrzésük legalább a félévente esedékes kerékcserekor is ajánlott

Miként a fékbetét, úgy a féktárcsa kopása is minden kerékcserekor ellenőrizendő. A féktárcsák esetén az élükre írt minimális vastagság-értéket, illetve tolómérővel a tárcsa valós vastagságát kell ellenőrizni. Ha ugyanis utóbbi már a minimumérték alatti, akkor a fékhatás új betéttel sem lesz megfelelő. Léteznek olyan tárcsák is, amelyeknél kerékleszerelés nélkül is könnyedén láthatjuk annak kopottságát. Esetükben a tárcsába rakott furatokat alkalmaznak, ha azok eltűnnek, eljött a csere ideje. A szemrevételezéskor természetesen nem csak a tárcsa vastagsága, hanem esetleges fizikai sérülése, repedése, törése, elszíneződése is ellenőrizendő, hiszen ha ilyeneket látunk, könnyedén lehet, hogy egy következő nagyobb terhelésnél, vagy akár csupán nagyobb sebességű haladáskor a féktárcsa szét fog robbanni. Cserélendő a tárcsa akkor is, ha egyenetlenül kopott, a vállasodás a leginkább gyakori, de hibás betét miatt egyéb deformáció is előfordulhat. Az ilyen tárcsa a már említett kiegyensúlyozatlansága miatt cserélendő – hogy ne tegye tönkre az autó egyéb futóműelemeit, illetve kormányművét.

Textar fékalkatrész árak Opel Astra H 1.4, 2009 első fékhez
Textar cikkszám megnevezése Bárdi Autó bruttó kisker. ár *
Első fékbetét 16 496 Ft
Első fékkopás-visszajelző 2 470 Ft
Első féktárcsa hűtött (1db) 17 950 Ft
Első féknyereg, bal (Felújított)** 22 989 Ft
Első féknyereg, jobb (Felújított)** 22 989 Ft
Első féknyereg javító készlet 4 625 Ft
(*A táblázat a www.bardiauto.hu webshopban található árak és termékek felhasználásával készült **a termék ára a betétdíj árát nem tartalmazza)
Textar fékalkatrész árak Volkswagen Polo 1.2, 2006 első fékhez
Textar cikkszám megnevezése Bárdi Autó bruttó kisker. ár *
Első fékbetét kopásjelzővel 14 458 Ft
Első féktárcsa hűtött (1db) 13 999 Ft
Első féknyereg, bal (Felújított)** 28 381 Ft
Első féknyereg, jobb (Felújított)** 28 381 Ft
Főfékhenger 25 500 Ft
(*A táblázat a www.bardiauto.hu webshopban található árak és termékek felhasználásával készült **a termék ára a betétdíj árát nem tartalmazza)

Miként cseréljünk fékbetéteket, féktárcsát?
Alaptörvény, hogy fékbetétet tengelyenként egyszerre cserélünk, ahogyan az is, hogy új tárcsát csak új fékbetéttel együtt építünk be, de a fékrendszer összes többi eleme is ellenőrizendő ilyenkor, ahogyan a fék bármilyen javítása után elengedhetetlen a fékhatásmérés, amit lengéscsillapító-méréssel együtt ajánlott elvégezni. Hiába tudjuk ugyanis jól fékezni a kereket, ha azok a lengéscsillapító hibája miatt nem, vagy nem kellően érintkeznek az úttal, a fékhatás a valóságban annak ellenére nem lesz megfelelő, hogy a fékpadon annak mutatkozott. Rossz lengéscsillapítóval lényegében egy szárnyak nélküli repülőben ülünk, amit nem csak fékezni, kormányozni sem tudunk. Fontos, hogy a szállításhoz, raktározáshoz korróziógátló zsírral bevont féktárcsákat beépítés előtt (féktisztítóval) meg kell tisztítani. Ha ugyanis ez elmarad, a fékhatás nem lesz megfelelő, de a zsírral érintkező betét ráadásul rögtön mehet is a kukába. Éppen ezért ma már vannak gyártók (például a Textar), amelyek nem zsírral, hanem festékkel vonják be a féktárcsákat, ezt nem kell eltávolítani, a festék lekoptatható normál üzemben.

Textar fékalkatrész árak Opel Astra H 1.4, 2009 hátsó fékhez
Textar cikkszám megnevezése Bárdi Autó bruttó kisker. ár *
Hátsó fékbetét 12 742 Ft
Hátsó féktárcsa (1 db) 10 989 Ft
Hátsó féknyereg, bal (Felújított)** 34 623 Ft
Hátsó féknyereg, jobb (Felújított)** 34 623 Ft
(*A táblázat a www.bardiauto.hu webshopban található árak és termékek felhasználásával készült **: a termék ára a betétdíj árát nem tartalmazza)
Textar fékalkatrész árak Volkswagen Polo 1.2, 2006 hátsó fékhez
Textar cikkszám megnevezése Bárdi Autó bruttó kisker. ár *
Hátsó fékpofa 9 999 Ft
Hátsó fékdob (1 db) 14 500 Ft
Hátsó fékmunkahenger 2 960 Ft
Fékerőszabályzó 41 989 Ft
(*A táblázat a www.bardiauto.hu webshopban található árak és termékek felhasználásával készült)

Így ismerhetjük fel menet közben a fékrendszer hibáit!
Az üzemszerű kopáson túl egyéb tünetekkel is felhívhatja magára a figyelmet a fékrendszer. Ha például fékezéskor a fékpedálon lüktetést, pulzálást érzünk, akkor az a féktárcsa hőterhelés miatti vetemedésére, netán a fékbetét szorulására utalhat, igaz, utóbbi is hőterhelést okoz, hiszen a nem feloldó fékbetét égeti meg a tárcsát. A tárcsa, illetve a betét akkor is megéghet, ha szerelés közben szennyeződés marad/kerül a súrlódó felületek közé. Amennyiben a fékvisszajelző kiengedett kéziféknél is világít a műszerfalon, az jellemzően az alacsony fékfolyadékszintre vagy az extrém mértékben elkopott fékbetétekre utal, mindkettő azonnali intézkedést igényel. Ha fékezéskor az autó valamelyik irányba húz (és ez nem az alacsony keréknyomásból vagy az út oldalirányú lejtéséből adódik), akkor jellemzően valamelyik oldali fék szorul. Ha a fékpedál padlóig nyomható, csak többszöri pumpálásra és csak kissé keményedik fel, akkor a fék hidraulikarendszere levegős. Ilyenkor az összes eleme ellenőrizendő, majd a rendszer (új fékfolyadékkal) légtelenítendő. Amennyiben a fék nagy igénybevétel esetén felpuhul, a fékhatás csökken, az a fékfolyadék elöregedését jelenti, ilyenkor az ugyanis felforr.

%KA%A fékrendszer levegősödéséért a hidraulikarendszer, azok tömítéseinek hibája is felelős lehet, ha a légtelenítés és fékfolyadék-csere után ismét levegős lesz a rendszer, nem maradhat el a hibakeresés%KA%

A fékrendszer levegősödéséért a hidraulikarendszer, azok tömítéseinek hibája is felelős lehet, ha a légtelenítés és fékfolyadék-csere után ismét levegős lesz a rendszer, nem maradhat el a hibakeresés

Karbantartást a hibátlan fékrendszer is igényel!
Átvettük, hogy az elszíneződött, netán sérült, meg persze az elkopott tárcsa, illetve betét cserélendő, de a fékrendszer akkor is igényel figyelmet, mondjuk úgy „olajcserét”, ha hibátlanul működik.

Kevés szó esik a fékfolyadékról, pedig még fontosabb, mint a motorolaj, hiszen a fékfolyadékon nem csak a féknyergek kenése, hanem az autó biztonságos megállíthatósága is múlik.

A szaknyelven higroszkopikus fékfolyadék a környezetből magába szívja és megköti a párát, ezzel azonban saját forráspontja csökken. A fékfolyadék ezért kétévente, kilométerfutástól függetlenül cserélendő. Használt autót vásárolva a fékfolyadék forráspontja műszerrel ellenőrizhető, amennyiben 160 Celsius fok alatti, a folyadék cserélendő. Miként motorolajból, úgy fékfolyadékból is különböző teljesítményszintűek léteznek, világszerte az amerikai közlekedési felügyelet (Department of Transportation) által készített DOT osztályzást, DOT-számot használják, az autónk számára előírtnál rosszabbat semmiképp se töltsünk be. A fékfolyadékon túl annak „háza”, azaz a fékcső is ellenőrzést és figyelmet igénylő. A gumicsövek ugyanis öregszenek, akár csupán a kor, de a hő és a mechanikai behatások miatt is porózussá válnak egy idő után, azaz cserélendők annak érdekében, hogy a fékfolyadék ne kezdjen el szivárogni, ne érintkezzen a kelleténél több levegővel.

Példák a Bárdi Autó TEXTAR kínálatából
Megnevezés Bruttó kisker ár Bruttó egységár
Féktisztító spray 500 ml 1304 Ft 2608 Ft/l
DOT 4 fékfolyadék 1 l 2791 Ft 2791 Ft/l
(*A táblázat a www.bardiauto.hu webshopban található árak és termékek felhasználásával készült)

Fékek extrákkal
Alapvető kellene legyen, hogy ha az autó teljesítményét növeljük, akkor ahhoz méretezzük a fékrendszer teljesítményét is, de extra szolgáltatásokat nyújtó fékbetétek egyéb szempontból is léteznek. A fék egyik negatív mellékhatása üzemszerű kopása, melynek jele a makacs, fekete fékpor a felnin. Ez leginkább a szép alulfelniken tud zavaró lenni, ezért léteznek olyan speciális súrlódó anyaggal épített fékbetétek, amelyek kevés, ráadásul áttetsző port hagynak csak, ráadásul szinte hangtalanul fékeznek, nem mellesleg a féktárcsát is kevésbé koptatják, mint a hagyományos betétek – ilyen például a Textar epad termékcsaládja. Kitalálható, mindent egyszerre nem tudhat, azaz a felsorolt pozitív tulajdonságai mellé felár és rövidebb élettartam társul.

Példák a Bárdi Autó TEXTAR felnibarát (FB) fékbetét kínálatából
Mihez jó? Bruttó kisker ár
Audi A1 (8X1) 1.4 TFSi, 2010- 22 990 Ft
BMW 5 (F10, F18) 530 d, 2011- 48 500 Ft
Skoda Superb 2.0 TDI, 2008 26 500 Ft
(*A táblázat a www.bardiauto.hu webshopban található árak és termékek felhasználásával készült)

%KA%A Textar epad fékbetét speciális kopóanyagával alig hagy szennyeződést az alufelnin, amit hagy, az sem a megszokott csúnya és makacs fekete por%KA%

A Textar epad fékbetét speciális kopóanyagával alig hagy szennyeződést az alufelnin, amit hagy, az sem a megszokott csúnya és makacs fekete por

A fékeket persze nem csak utólag lehet bonyolítani, már a gyártók is megteszik, és nem csupán a komolyabb modelleknél is feláras karbon-kerámia fékekkel. Hanem a kompozit, alumínium agyrésszel és magas széntartalmú acél kopófelülettel épített tárcsákkal. A lényeg itt a tömegcsökkentés (a fogyasztás apasztásáért és a komfort növeléséért), de az ilyen tárcsa persze drágább, mint a hagyományos. További hátrány, hogy az utángyártott termékek kínálata igencsak korlátozott a kompozit tárcsák esetén, de azért van ilyenből is, például a Textartól.

Példák a Bárdi Autó TEXTAR kompozit féktárcsa kínálatából
Mihez jó? Bruttó kisker ár
BMW 135i (E87), 2008-2010 69 916 Ft
BMW X6 5.0i (E71, E72), 2009- 89 909 Ft
BMW 750d (F04), 2012 99 900 Ft
(*A táblázat a www.bardiauto.hu webshopban található árak és termékek felhasználásával készült)

Mire figyeljünk vásárláskor?
Ha spórolni akarunk a féken, akkor azt az autóvásárláskor tegyük meg! Olyan autót vegyünk, aminek nem gond a fenntartása, amihez meg tudjuk venni a gyári beszállítóktól való fékalkatrészeket. Számolhatunk azzal, hogy egy hátul dobfékes autó esetén hosszú távon szerényebb összeget fogunk fékre költeni, az ugyanis bár kisebb fékteljesítményt, de két-háromszor hosszabb élettartamot ad. Természetesen a gyártók olyan kisebb teljesítményű modellekhez szerelnek ilyet, amelyekhez elegendő a szerényebb fék is. A dobfék kapcsán fontos megjegyezni, hogy míg a jobb hőelvezetésű és öntisztító féktárcsa nem igényel karbantartást, a dobfék életének derekán tisztítást igényel, illetve kevésbé tűri a hosszú ideig egy helyben állást, a sokáig parkolt autót főként dobfék esetén ne hagyjuk behúzott rögzítőfékkel.

%KA%A fékpofákkal dolgozó zárt dobfék a tárcsaféknél hosszabb élettartamú, így olcsóbb. Ugyanakkor időszakosan tisztítást igénylő%KA% %KA%A fékpofákkal dolgozó zárt dobfék a tárcsaféknél hosszabb élettartamú, így olcsóbb. Ugyanakkor időszakosan tisztítást igénylő%KA%

A fékpofákkal dolgozó zárt dobfék a tárcsaféknél hosszabb élettartamú, így olcsóbb. Ugyanakkor időszakosan tisztítást igénylő

Fékalkatrészeket csakis neves gyártóktól, lehetőleg olyanoktól vásároljunk, akik komplett – gyári – fékrendszereket gyártanak, illetve fejlesztenek. Biztosra akkor megyünk, ha egyetlen gyártótól vásároljuk meg a tárcsát, a betéteket és az egyéb fékalkatrészeket. Nem nyúlunk mellé a Textarral, ami 1913 óta gyárt fékalkatrészeket. Kis kitekintés, hogy kezdetben még gőzgépekhez készítettek fékeket, majd később álltak át az autóiparra, ma már számos autógyártó számára komplett fékrendszereket szállítanak (pl. az Audi Q7, a BMW X5 és a Mercedes-Benz Sprinter, C-osztály, Porsche Cayenne modellek számára is). Csak fékbetétből több mint 1600 különfélét kínál a Textar, de ami igazán érdekes, hogy 67 különféle fékbetét-koktéllal dolgoznak, ami azt jelenti, hogy minden modell számára elő tudják állítani a gyári (vagy akár annál jobb) fékhatást. A kisebb betétgyártók jellemzően szűkebb, egységesebb eszközkészlettel, kompromisszumosabb megoldást kínálnak. Olcsóbb autóknál előfordulhat, hogy az utólagos, a gyárival egyező specifikációjú, de márkásabb fék az eredetinél jobb fékhatást ad. Fékből tehát a lehető legjobbat vegyük minden esetben, autónk használhatósága, biztonsága ezen múlik. Autóvásárláskor pedig nagyon legyünk észnél, induljunk ki a fizikából, a nagyobb tömegű autót fékezni is nehezebb, a mind sűrűbben cserélendő fékek miatt költségesebb, hacsak nincs egyéb fékenergia-hasznosításunk, mint a hibrideknél és a villanyautóknál.

%KA%Korosabb autónál nem csak az elkopó tárcsák és betétek, a féknyergek cseréje is szükséges lehet. Ha egy gyártótól vásároljuk az alkatrészeket, jó eséllyel hibátlanul fognak együttműködni%KA%

Korosabb autónál nem csak az elkopó tárcsák és betétek, a féknyergek cseréje is szükséges lehet. Ha egy gyártótól vásároljuk az alkatrészeket, jó eséllyel hibátlanul fognak együttműködni

Fizetett hirdetés
Ez is érdekes lehet:
 

Eladó egy korai LaFerrari prototípus, de van vele egy kis gond

Ennyire becsülik az értékét annak a LaFerrari prototípusnak, amit még a 2013-as Frankfurti debütálás...

Otthonában vezettük a hatodik Volkswagen Polót

Nagyobb és biztonságosabb lett a hatodik generációs Volkswagen Polo, tudásával túlmutat a szuperminik...

Normál üzemben örökkévaló az első Lexus LS V8-asa. Mit bír, ha gyilkolják?

Közel 30 éves az első Lexus LS, az a modell, amivel a Toyota prémiummárkája indult. Tartósságával...

Villanyautózás percdíjért? Úgy tűnik, Budapesten is működik

Már 10 hónapja használható Budapesten a közösségi villanyautó-megosztás, azaz a GreenGo. Működőképesnek...

Piaci körkép: mi legyen 500 ezer forintig, ha nem akarunk Suzukit?

Olcsó autót keresve megkerülhetetlen az itthon gyártott Suzuki. De mit érdemes választani, akkor...

Volvo XC70 D5 Summum, 2012 - használtteszt

Egy kombi Volvo mindig a családi biztonság egyik jelképe, pláne emelt futóműves, összkerekes...

510 lóerő a Ferrari F1 pilótáinak kezében

Három darab 510 lóerős Alfa Romeo Giulia QV, három Scuderia Ferrari pilóta és egy kanyargós tesztpálya...

Lebukott a Volvo legkisebb crossovere, az új XC40

Hamarosan megérkezik a legkisebb Volvo crossover, bemutatóját alig egy hét múlva tartják. Egy...

Tanul a Renault, ezért alig nyúlt a Duster formájához

A Dacia slágermodellje lett a Duster, ami a SUV-hullám meglovagolása mellett még a válságból...
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Schibsted Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Schibsted Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (14 db)

W353W írta: múlt héten
Der Milan írta: múlt héten

Apukám 307-esénél volt olyan gond, hogy hiába légtelenítettük az egyik oldalon csak nem akart fogni a fék. Végül elvitte apukám a kocsit ehhez is ahhoz is, ész nélkül elmagyarázták, hogy minimum 120.000 Ft lesz mert ez főfékhenger... másik helyen egy pumpás vacakkal próbálták légteleníteni de nem sikerült, több levegőt szívtak le belőle mint a rendszer teljes űrtartalma, persze a semmiért kértek 4000Ft-ot és ők is javasolták az új féknyerget plusz főfékhengert kb. 120.000Ft-ra készüljünk mert a francia kocsi ilyen fos. Később én egy másik városban egy öreg szakibácsohoz beprotezsáltam az autót, új fékbetétekkel 15.000 Ft-ot kért, annyit mondott, hogy szarul csináltad a légtelenítést ennek a kocsinak semmi baja... Ennyit a lehúzásokról a hozzáértésről, meg a fos franciáról. :)



Úgy általában ezt mindenkinek mondom aki olvassa:

Pár hete a totalcar-on olvastam egy autódoktoros cikket, egy Fiat Punto-s kért segítséget mert a hátsó féke nem akart fogni, végül igazi pökhendi, 0 információtartalmas válasz jött, a mindent tudó "okosember" a bölcsek kövével a kezében lemosta a tanulni vágyót kb. így: "a fék nem játék, bízd szakemberre"... visszalépek a főoldalra, egy másik újságírójuk éppen arról forgatott videót, hogyan cseréld ki otthon, egyedül a BMW-dben a féket. A totalcaron sem hülyülnek már meg, egyik kéz nem tudja mit csinál a másik...


Előzmények megtekintése

Hát...bt-50 sem pont 1 éve olyan hibajelenséget produkált, hogy indulás után kb 5 másodpercig rángatózva járt majd leállt magától... a mazda zakarhoz vittem be, közlik 1 nap múlva, hogy magasnyomású szivattyú berágódott,levált a cementálás, teljes üzemanyagrendszer tisztítás, csak az anyagköltség meghaladja a 150 ezer forintot...nem fogadtam el az ajánlatot, és átvontattuk konkrétan szemben lévő ford szervizhez, ahol annyit mondták, hogy most már mivel délut. 4 óra van majd csak holnap nézik meg...másnap reggel 8 -kor hívnak, hogy kész az autó. bemegyek a szervizbe közlik hogy magasnyomású szivattyú nyomásszabályozó szelepénél van egy filteres csavar, és az tömődött el benne, 6000 ft lesz...
A 2008 utániakban már nincs ebbe ez a csavar.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Der Milan írta: múlt héten
W353W írta: múlt héten

Idén márciusban elvittem az autómat egy automeister szervizbe, mondván valaki lötyög kotyog az első futóműben, azt mondták hogy kormányösszekötő, meg hogy ők javasolnak egy első féktárcsa cserét...

Ki is cserélték ezeket a dolgokat elmúlt a hibajelenség is, viszont kiszámláztak külön 2x 8 ezer ft-ot első és hátsó fékbeállítás néven.

Majd pont 1 hónapra rá vittem volna "műszakiztatni" ugyanoda az autót, mikor közlik nagy pingvinezés közepette, hogy bukta a műszaki, mert a hátsó fékem nem egyformán fog...


Előzmények megtekintése

Apukám 307-esénél volt olyan gond, hogy hiába légtelenítettük az egyik oldalon csak nem akart fogni a fék. Végül elvitte apukám a kocsit ehhez is ahhoz is, ész nélkül elmagyarázták, hogy minimum 120.000 Ft lesz mert ez főfékhenger... másik helyen egy pumpás vacakkal próbálták légteleníteni de nem sikerült, több levegőt szívtak le belőle mint a rendszer teljes űrtartalma, persze a semmiért kértek 4000Ft-ot és ők is javasolták az új féknyerget plusz főfékhengert kb. 120.000Ft-ra készüljünk mert a francia kocsi ilyen fos. Később én egy másik városban egy öreg szakibácsohoz beprotezsáltam az autót, új fékbetétekkel 15.000 Ft-ot kért, annyit mondott, hogy szarul csináltad a légtelenítést ennek a kocsinak semmi baja... Ennyit a lehúzásokról a hozzáértésről, meg a fos franciáról. :)

Úgy általában ezt mindenkinek mondom aki olvassa:
Pár hete a totalcar-on olvastam egy autódoktoros cikket, egy Fiat Punto-s kért segítséget mert a hátsó féke nem akart fogni, végül igazi pökhendi, 0 információtartalmas válasz jött, a mindent tudó "okosember" a bölcsek kövével a kezében lemosta a tanulni vágyót kb. így: "a fék nem játék, bízd szakemberre"... visszalépek a főoldalra, egy másik újságírójuk éppen arról forgatott videót, hogyan cseréld ki otthon, egyedül a BMW-dben a féket. A totalcaron sem hülyülnek már meg, egyik kéz nem tudja mit csinál a másik...

A válaszoláshoz belépés szükséges
W353W írta: múlt héten
Racsni Pista írta: múlt héten

hát eléggé tetszik az egyik képaláírás, hogy korosabb autónál nem csak az elkopó tárcsák és betétek, a féknyergek cseréje is szükséges lehet. Na igen, a dilettáns autószerelők szokták ajánlgatni mert vagy nem tudják felújítókészlettel megjavítani ezt a hót egyszerű szerkezetet vagy a féláras alkatrészt egész áron eladják a kuncsaftnak plussz jól meg is vágják egy munkadíjjal. Holott kb 1500Ft-ból felújítható egy féknyereg ha nem csupa rozsda benne a dugattyú.


Előzmények megtekintése

Idén márciusban elvittem az autómat egy automeister szervizbe, mondván valaki lötyög kotyog az első futóműben, azt mondták hogy kormányösszekötő, meg hogy ők javasolnak egy első féktárcsa cserét...
Ki is cserélték ezeket a dolgokat elmúlt a hibajelenség is, viszont kiszámláztak külön 2x 8 ezer ft-ot első és hátsó fékbeállítás néven.
Majd pont 1 hónapra rá vittem volna "műszakiztatni" ugyanoda az autót, mikor közlik nagy pingvinezés közepette, hogy bukta a műszaki, mert a hátsó fékem nem egyformán fog...

A válaszoláshoz belépés szükséges
Racsni Pista írta: múlt héten

hát eléggé tetszik az egyik képaláírás, hogy korosabb autónál nem csak az elkopó tárcsák és betétek, a féknyergek cseréje is szükséges lehet. Na igen, a dilettáns autószerelők szokták ajánlgatni mert vagy nem tudják felújítókészlettel megjavítani ezt a hót egyszerű szerkezetet vagy a féláras alkatrészt egész áron eladják a kuncsaftnak plussz jól meg is vágják egy munkadíjjal. Holott kb 1500Ft-ból felújítható egy féknyereg ha nem csupa rozsda benne a dugattyú.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Der Milan írta: múlt héten
Johnny01 írta: 2 hete

A Brembo fékhez annyit, hogy nem hiszem, hogy sokan megengedhetik maguknak mivel nem vmi olcsó... legalább is nekem is az van de az a típus ami nekem van az 1.5milla


Jah, hihetően hangzik, mert Brembo-ból csak kompletten lehet kapni előre 12 dugattyús féknyereggel féktárcsát és fékbetétet míg hátra 8 dugattyús rendszer megy, ezen kívül nincs is kínálat semmi... :)

Felhomályosítalak, hogy Brembóból kb. minden autóra lehet kapni pl. tárcsát vagy dobot, pl a Saxomra 7000 Ft-ért vettem Brembo tárcsát, olcsóbb volt mint a Bosch vagy a Ferodo, hátra dobot 10.000-ért tudtak volna adni szintén Brembo-t. Tehát elhiheted nyugodtan, hogy rengeteg autó jár Brembo fékkel, ami nem egyenlő a versenyfékkel.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Johnny01 írta: 2 hete

A Brembo fékhez annyit, hogy nem hiszem, hogy sokan megengedhetik maguknak mivel nem vmi olcsó... legalább is nekem is az van de az a típus ami nekem van az 1.5milla

A válaszoláshoz belépés szükséges
Troll hunter írta: 2 hete

A motorfékről, hogy leszoktak az emberek ...

A válaszoláshoz belépés szükséges
sylvester írta: 2 hete

A Bárdi Autó boltnál van jóval olcsóbb is

A válaszoláshoz belépés szükséges
Kaller írta: 2 hete
ppgergő írta: 2 hete

"A fék mozgási energiát alakít át hőenergiává." helyett én is azt írnám a Textar esetében, hogy fékporrá alakítja elsősorban :)



De ha megnézed az autókat, az emberek többségét ez baromira nem érdekli, könnyűfém az kell hogy mutasson is valahogy, de takarítani már keveseknek van kedve.


Előzmények megtekintése

Valóban és persze az sem mindegy mennyit költsz el alufelnitisztítóra egy hónapban .. mert az olcsó szar fékbetét többet porol mint a drágább jobb ... viszont az olcsónál többet kell takarítanod ami elviszi az olcsóság árát... ráadásul akkor még mindig szar a fékbetéted és költségben már ott vagy mint ha drágább jobb terméket vásároltál volna ...

Sok embernek sajnos elég az hogy olcsó ... a részletekbe már nem gondol bele , hogy vajon miért olcsóbb ... :D

A válaszoláshoz belépés szükséges
Kaller írta: 2 hete

Én már túl vagyok a Textar, Jurid, Remsa márkákon és jó szívvel egyiket sem ajánlanám senkinek persze ezek az olcsó kategóriás fékek és van hogy csak erre van pénz , de szerintem érdemesebb beruházni egy Brembo vagy Ferodo fékbe elvégre nem mindegy hogy az autód 100 km/h ról 42 méter alatt áll meg vagy 38 méteren . Egy koccanás árának " vagy egy elütött gyalogos ügyvédi perköltségének " töredékén már visszajött a kb 5% os árkülönbség a drágább jobb minőségű fékrendszeren .

Egyébként sem szabad a féken spórolni aki ezen szarakodik az jobb ha nem ül autóba a saját és a közlekedésben résztvevő társai testi épsége miatt ...

A válaszoláshoz belépés szükséges

Friss tesztek

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive teszt

Nincs mellébeszélés, 0,8 l/100 km a tesztfogyasztás

Egyliteres, mármint 1 l/100 km fogyasztású autóként hirdeti a Toyota a Prius Plug-in Hybridet. A gyári érték nem csupán hozható, alul is múlható.


Mini Cooper S E Countryman 4ALL teszt

Multivitamin - Mini Countryman plug-in hibrid teszt

Ha felnövök, gazdaságos hibrid leszek. Na jó, inkább divatos élményautó. Azért jó lenne terepezni is, és a praktikum sem utolsó szempont.


Skoda Rapid Spaceback Best 1.0 TSI teszt

Nyugaton a helyzet változatlan - Skoda Rapid

Többé nem szívó a Skoda Rapid legalja, és a háromhengeres alap TSI is 95 lovas. Nem vitték túlzásba a frissítést, de nagy szükség nem is volt rá, amit kapott, attól csak érettebb a Rapid.

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Az új F2-ben debütál a Halo fejvédő

Fejvédővel szerelik az új F2 autókat

2 órája – Sztori

Ha nem kell az F1-nek, majd jól bevezetjük az F2-ben - fejvédő tesztüzemet szánnak a Forma-1 előszobájának, ami jövőre új néven folytatja.


Fiatal vezetőknek kínál vezetéstechnikai programot a Ford

Ingyenes vezetéstechnikai tréninget tart a Ford a fiataloknak Videó

11 órája – Sztori

Hazánkban idén indult a Ford Driving Skills For Life programja. A szeptember 17-18-án megtartott rendezvényen mi is próbára tettük magunkat.


Moszkvában nyitotta legkomolyabb európai szalonját a Lexus

Fotókon Oroszország legújabb, legkülönlegesebb autószalonja

Tegnap – Sztori

Tokió és Dubaj után Moszkvában is ügyfél-élményközpontot nyitott a Lexus; a Lexus Dome különleges szolgáltatásokkal várja a látogatókat.


Használtautó.hu

RENAULT MEGANE Grandtour 1.6 Privilege (Automata)

RENAULT MEGANE Grandto...

Ár: 915.000 Ft

Évjárat: 2007 / 3

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

OPEL ASTRA G Caravan 1.7 DIT Club

OPEL ASTRA G Caravan 1...

Ár: 475.000 Ft

Évjárat: 2004 / 2

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

WARTBURG 353 1.0 L

WARTBURG 353 1.0 L

Ár: 350.000 Ft

Évjárat: 1984

Kivitel: Lépcsőshátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!