Óvatos duhaj – melyek a legerősebb kisautók?

Piaci körkép: apró hot hatchek, újonnan

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kisautót, de a lehető legerősebbet. Vagy épp legkönnyebbet? Lehet prémium és limitált is. Milyen új méregzsákokat találunk és mennyiért?


Mára tág fogalom lett a hot hatch, azaz szabad fordításban a sportos ferdehátú, így vásárlás előtt érdemes leszűkíteni a kört, hogy mire is használnánk pontosan utcai versenyautónkat. Mi most kizárólag a kisautó kategóriára, azaz a B-szegmensre koncentrálunk, hiszen itt találjuk azokat a félig teljesítményautókat, amik az alapjukat adó modellekhez képest összehasonlíthatatlanul sportos vezetési élményt adnak, mellette viszont a hétköznapokban is kényelmesen, a fogyasztás drasztikus növekedése nélkül használhatóak. Mostanra persze a miniautók kategóriájába is beszivárogtak a kihegyezett változatok, ám a valódi nagyágyúkat a kisautók felett, a kompakt szegmensben találjuk. Már legtöbbször 300 lóerő feletti teljesítménnyel, nem ritkán összkerékhajtással. Utóbbiak azonban egy teljesen más dimenziót képviselnek, nem csak tudásban, árban is. Nézzük hát az arany középutat: milyen új kis hot hatchek érhetőek el ma a piacon?

Ford Fiesta ST2 / ST200. Ha a prémium modelleket kivesszük a képből, kivétel nélkül elsőkerékhajtással, 1,6 literes turbós motorral szerelt hot hatcheket találunk a kisautók népes szegmensében. Ezen tulajdonságokat hozza a Ford kisautója is, ami rögtön két változatával is képbe került, hiszen az 5 ajtós Fiesta ST2 mellett még elérhető a limitált szériás és 20 lóerővel erősebb Fiesta ST200 is. Az alap Fiesta ST ötajtósként a család kedvence lehet, mindamellett hihetetlen precíz és sportosan kapcsolható - az ST200 esetében rövidebb áttételezésű - 6 sebességes kézi váltót kínál, valamint stabil úttartást. Érdekes módon sperr diffit egyik sportos Fiesta sem kap, ráadásul ma már elavultnak hat a SYNC I infotainment rendszer. Persze a Fiesták is épp most mennek át egy generációváltáson, ezért például konfigurálni már nem lehet a sport kiviteleket. A várható változás első hangzásra egyértelműen negatív, legalábbis ami a sportos modellt illeti. Az új Fiesta ST ugyanis már csak háromhengeres lesz, ráadásul hengerlekapcsolással fog spórolni. Nagyon szeretnénk, hogy meglepjen minket, és három hengerrel is kifújja a konkurensek orrát.
Új kis hot hatchek 2017 - technikai adatok
Ford Fiesta ST2 Ford Fiesta ST200 Opel Corsa OPC Renault Clio R.S. 200 Renault Clio R.S. Trophy 220
Hengerűrtartalom [cm3] 1596 1598 1618
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 automata/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 182 (5700) 201 (6000) 210 (5500) 200 (6050) 220 (6050)
Nyomaték [Nm (1/min)] 240 (1600-5000) 290 (2500-4000) 230 (2200-5400) 260 (2000)
Gyorsulás 0-100 km/h 6,9 6,7 6,8 6,7 6,6
Végsebesség [km/h] 220 230 235
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] 5,9 6,1 7,5 5,9
CO2-kibocsátás [g/km] 138 140 174 133 135
Menetkész tömeg [kg] 1163 1088 1218 1279


Opel Corsa OPC. Észérvek alapján az abszolút győztes az Opel Corsa OPC, ami bár listaárával a legolcsóbb, 210 lovas létére az egyik legerősebb nem prémium hot hatch. Sőt, a feláras, csak az OPC Performance csomaggal kérhető önzáró diffivel valódi versenyautó, elképesztő kanyarodási képességgel. Minél gyorsabban megyünk a kanyarban, annál jobban húz a közepe felé. Hozza a megszokott vaskos magabiztosságot, ahogy azt már megszokhattuk a ma már PSA alá tartozó német márkától. A legvadabb Corsa csak háromajtós változatban érhető el, szintén elképesztően precíz váltóval, közvetlen kormányzással, magabiztossággal és a lábunkat már-már elhessegető kuplunggal, ami kőkeményen rúgja vissza a lábunkat, így dugóban nem túl kényelmes.
Új kis hot hatchek 2017 - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
Ford Fiesta ST2 3970 1722 1495 2489 276
Ford Fiesta ST200 3982 1764 1468 2489 276
Opel Corsa OPC 4021 1736 1479 2510 285
Renault Clio R.S. 200 4062 1731 1448 2589 300
Renault Clio R.S. Trophy 220 4062 1731 1448 2589 300


Renault Clio R.S. Mára nincs szívó a hot hatchek között, a jelenlegi Renault Clio R.S. generáció is a 2,0 literes szívómotort váltotta egy kisebb, 1,6 literes turbósra. Kizárólag 5 ajtósként és EDC duplakuplungos automatával érhető el a Renault Sport modellje, olyan rendelhető egyedi kiegészítőkkel, mint a beépített telemetria, az elektronikus önzáró diffi vagy az Akrapovic kipufogó rendszer. Utóbbi például már alapból jár a 20 lóerővel erősebb R.S. Trophy változathoz, ami már módosított futóművel és kikapcsolható menetstabilizátorral csábít. Még nála is keményebb lett volna a tervezgetett Clio R.S. 16, ám végül eltörölték a projektet. Az alap Clio R.S. sajnos már listaáron átlépi a 7 milliós küszöböt, a Trophy további 400 000 felárat jelent és egyben gazdagabb felszereltséget is. Méretben mindenkire ráver a két francia legény.

MINI John Cooper Works. A prémium szegmensbe lépve mindössze két versenyzőt találunk, ám számtalan kivitelben, a korábban megszokott 1,6 literes motorok helyett már öblösebb 2,0 literesekkel felvértezve. Közülük a MINI mindenképp elhozná a legvidámabb hot hatch címét. A BMW prémium kisautója is megkapta a híres John Cooper Works szakértelmet, és minden eddiginél erősebb, 231 lóerős lett. Most a 3 ajtós JCW-re koncentrálunk, de a szegmens egyetlen kabriója is a brit, vagyis német bohókás prémium autógyárhoz kötődik. A kipufogó durrogása és a szél suhanása a fejünk felett megadhatja a maximális gokart érzést, ahogy a MINI hívja. A stílus tehát teljesítménnyel is párosul, tökéletes ellentéte az Audi féle sterilségnek, ami egyébként a másik prémiummodellt szolgáltatja a körképhez.
Új kis prémium hot hatchek 2017 - technikai adatok
Audi S1 (3 ajtós) MINI John Cooper Works (3 ajtós)
Hengerűrtartalom [cm3] 1984 1998
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 automata/6 vagy kézi/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 231 (6000) 231 (5200-6000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 370 (1600-3000) 320 (1250-4800)
Gyorsulás 0-100 km/h 5,9 6,1
Végsebesség [km/h] 250 246
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] 7,1 6,7
CO2-kibocsátás [g/km] 166 133
Menetkész tömeg [kg] 1415 1220


Audi S1. Körképünk legdrágábbja egyértelműen az Audi S1, de az egyetlen összkerekes is. Jelen esetben kizárólag a 3 ajtós változatot nézzük, hiszen azzal az igazi, nem igaz? Egyébként az 5 ajtós Sportback minimális felárat jelent, 9,5 milliós listaárukkal a kompakt szegmens izmosait kergetik, ráadásul csillagászati áron mérik minden kiegészítőjüket is. A raliból ismert legendás névvel nagy teher van az S1 vállán, nem csoda hát, hogy mindent beleadtak. Így kerülhetett egy kisautóba kategóriaidegen összkerékhajtás, és talán ennek tudható be, hogy kitartottak a kézi váltó mellett, ugyanis csak 6 fokozatú manuálissal érhető el az Audi apró hot hatche. Nem hinném, hogy bárki bánná, a célközönség értékelni fogja, mind a quattrót, mind a kézi váltót.
Új kis prémium hot hatchek 2017 - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
Audi S1 (3 ajtós) 3975 1746 1423 2469 210
MINI John Cooper Works (3 ajtós) 3874 1727 1414 2495 211


Persze ezek csak a jelenleg is elérhető modellek, a lista jóval hosszabb is lehetne. Hiányzik a felsorolásból például az épp frissülő, új generációjával pénteken bemutatkozó Volkswagen Polo GTI. Furcsa lehet, hogy az autóversenyzés szeretetéről híres japánokból klasszikus sportautóiból egyetlen sem került a körképbe. Mindez azért van, mert legtöbbjük épp most vezeti be legújabb sportmodelljét. Például a Suzuki és a Toyota is hoz kisautó méretű hot hatcheket. Míg a Swift Sport 1,4 literes turbós motorral érkezik majd, addig a Yaris GRMN már egy komolyabb fegyver lesz, 210 lóerővel, sperr diffivel, kompresszorral. Nem csak a japánokban, a franciákban is van egyfajta elfojtott vadság, hiszen kulcsmodelljeik rendszerint rendelkeznek sportos változattal. Ilyen például a Peugeot 208 GTi, ami a hazai konfigurátorban nem elérhető, csak rendelésre kérhető, ezért is nem került bele a körképbe. A Citroën szintén kiesett a körből mióta a DS felvette a prémium vonalat - korábban a DS3 Racinggel volt jelen. Úgy tűnik, a luxussal nem egyeztethető össze a sportosság.
Hirdetés

Új kis hot hatchek - listaárak*
Listaár [Ft]
Opel Corsa OPC 6 130 000
Ford Fiesta ST2 6 370 000
Ford Fiesta ST200 7 390 000
Renault Clio R.S. 200 7 199 000
Renault Clio R.S. Trophy 220 7 799 000
MINI John Cooper Works 8 702 000
Audi S1 9 453 460

Általánosságban elmondható, hogy a turbó nélkül ma már nem igazán van hot hatch, az utolsó szívó mohikánok is kihalófélben vannak. A kisautóknál az elsőkerékhajtás az alapvetés, ezt egyedül az Audi S1 írja felül jelenleg is. Összvetésünk legjobb gyorsulója is ő lett, nem csoda. A legerősebb címért holtversenyben küzd a két prémiumautó, mind az Audi, mind a MINI kisautója 231 lóerős. Aki hisz a súlycsökkentés varázslatos erejében az nem tévedhet: a legkönnyebbnek a Fiesta ST200 bizonyult. A különleges modell valóban kezes, a minimális tömegnek köszönhetően érezhetően könnyed, nem igazán érezteti a részlegesen önzáró diffi hiányát. Több mint valószínű, hogy választáskor nem lesz elsődleges szempont a méret, másodlagos viszont lehet. Praktikusság tekintetében a Renault Clio R.S. viszi a pálmát, a legnagyobb méretekkel, köztük a legnagyobb csomagtérrel is a franciák méregzsákja rendelkezik. Nem véletlenül ő a legdrágább, nem prémium hot hatch. A legolcsóbb viszont az Opel Corsa OPC, ami tudásával sem veszik el, alapvetően is gazdag felszereltségét önzáró diffivel fejelhetjük meg. Az eszünkre hallgatva ő lehet a győztes, de egy hot hatch választáskor ki az, aki csak az eszére hallgat?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?