Ízig-vérig magyar? – Győr új üdvöskéje az Audi Q3 Sportback

Győrben gyártják az Audi Q3 Sportback modelleket is

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Természetesen kicsit túlzás ízig-vérig magyar terméknek nevezni az Audi Q3 különböző modelljeit, ám Győrben így is magukénak érzik, nem véletlenül.

Nem hagyhatta ki az Audi sem a magas labdát és kupés tetővonallal ruházta fel a Q3-ast. Tombol a SUV láz, de az emberek kezdenek rájönni, hogy a kupék azért mégiscsak szebbek, így a piaci igény megszülte azokat az öszvéreket, amiket legegyszerűbben „SUVkupénak” nevezhetünk. A legtöbb példány elég gnómra sikerült, ám a Q3 Sportback tényleg képes visszaadni valamennyit egy kupé kecsességéből, miközben megmarad szabadidő-autónak is. Lehet, hogy a kompakt méreteinek köszönhető a nagyobb vetélytársaknál arányosabb alak, mindenesetre valóban vonzó látvány. A kupésítás során kicsit megváltoztak az autó dimenziói is. A sima Q3-hoz képest 16 millimétert nőtt a kasztni hossza, 13 milliméterrel keskenyebb lett és fél centivel alacsonyabb. Persze ezeket a változásokat csak nagyítóval lehet észrevenni, szemből pedig nem is érdemes különbségeket keresni. Ugyanaz az arc fogad és az autó oldalán is azonos a küszöbök feletti „véset”, valamint a hátsó kerekek feletti domborulat. Tényleg csak a tetővonal változott, ami a hátsó utasok fejterét érzésre nem korlátozza, inkább csak a bezártság érzetet növeli kicsit. Hátul már több változás is megfigyelhető, például hangsúlyosabb lett a diffúzor (hatású elem), a sarkokon a műanyag díszbetétek is változtak picit, valamint a csomagtérajtó éle is egy kis légterelőre emlékeztet, miközben természetesen a tetővonal is egy szárnyban ér véget, ám ez utóbbi a sima Q3 modelleken is látható.
Európában kezdetben egy benzines- és egy dízelmotorral választható a Q3 Sportbac, a hajtások mindegyike ugyancsak Győrben készül. Ezek a kétliteres, benzines TFSI 230 lóerővel, illetve a szintén kétliteres TDI. A dízelmotor 150 lóerővel szolgálja a sofőrt, ám később további motorváltozatok is érkeznek. Köztük egy nagy teljesítményű dízel és egy belépő szintű benzines, amely 48 voltos mild hibrid rendszerrel működik együtt. A gyárlátogatáson kiderült az is, hogy minden biztonsági felszereléssel rendelkeznek már, ami a hibridek gyártásához szükséges, illetve minden biztonsági protokollt begyakoroltak. Az Audi Q3 Sportback egyébiránt Európában ősztől kerül a kereskedésekbe és hamarosan RS változattal is bővülhet a kínálat.
Győrben a Q3 Sportback bemutatója mellett egy kis ízelítőt is kaphattunk a gyárból, megmutatták a szerelőszalagokat és a tesztpályán kipróbálhattuk az új járművet is. Már a gyár méretei is lenyűgözőek. Természetesen egy komplexumról van szó, ami több üzemcsarnokból áll és összesen 5 167 366 négyzetméteren terül el. Lényegében a legnagyobb motorgyár a győri az egész világot tekintve, ám a motorgyártás mellett ugye a járművek összeszerelése is itt történik. Az Audi TT kupé és kabrió változata kizárólag nálunk készül. Mellettük az A3 kabrió, a Q3 és immár a Q3 Sportback is magyar kezek közreműködésével születik meg a Kisalföldön. Bár fentebb kis túlzásnak állítottam be az ízig-vérig magyar kifejezést, ám az tény, hogy szinte minden alkatrészt helyben állítanak elő a motorokhoz, illetve a karosszéria lemezeit is itt „vágják formára”. Jelentős a magyar beszállítók aránya és igyekeznek folyamatosan növelni a számukat.
Igazából az autók összeszerelése több szalagon folyik, így nagyobb rugalmassággal dolgozhat a gyár. Miközben a gyártósor mellett sétáltunk többnyire Q3 modellek haladtak el az orrunk előtt, de már fel-feltűntek a Sportback példányai, illetve a TT különféle változatai törték meg néha a Q3-asok sorát. Az A3 kabrióból viszont csak elvétve látni egy-egy példányt, nem véletlenül tűnik el utód nélkül a kínálatból. Gyárlátogatást egyébként rendszeresen szerveznek az érdeklődőknek, ahol még egy laikusnak is feltűnik, hogy rendkívül szigorúan veszik a minőségbiztosítást. Minden egyes állomáson többszintű ellenőrzési procedúrát alkalmaznak és több korrigálási lehetőséget biztosítanak, hiszen a prémium kategóriában nem engedhető meg a hiba.

A robotok és az emberi munkaerő elbűvölő „tánca” minden gyárban érdekes, nincs ez másként az Audinál sem.

Bár nem a szerelőszalagon, de az újságíróknak is lehetőséget biztosítottak belekóstolni a dolgozók munkájába. Motortartó bakot, az ablaktörlők mozgató mechanizmusát, váltótartó bakot, hátsó lámpákat, ajtóburkolatot és műszerfalburkolatot is beépíthettünk (közte az érintőképernyőt is). Egyszerűnek tűnik, ám rutinos kézre van szükség a gyors munkavégzéshez. A gyárban ügyelnek arra is, hogy a dolgozók ne csak egy munkafolyamatot végezzenek állandóan. Mentálisan és fizikálisan fontos dolog ez, hiszen a folytonosan ugyanolyan mozdulatoktól az ízületek is károsodhatnak és a motivációt is javítja, ha változatosabb a munka.
Minden egyes elkészült autó első útja a tesztpályára vezet. Itt próbálhattuk ki mi is a Q3 Sportback modelleket. A pálya egy gyorsító szakasszal indul, ahol egyébként többek között a sávtartó működését is ellenőrizni lehet. Ezután egy döntött balos következik, majd egy újabb gyors szakasz. Innen macskakövekre és mindenféle rázókövekre vezet az út, majd egy 8-as forduló után megállás és tolatás után ér véget a helyi teszt, ami alatt kibukhatnak az esetleges hibák.

Az autók 10 százalékát közúton is kipróbálják, az RS modelleket azonban mindig kiviszik a gyárkapun kívülre is 20-25 kilométeres körre.

Hivatalosan 100 kilométer futásteljesítményig számít új autónak egy új autó, de ennyit persze nem tesznek bele a friss gépekbe a gyárban. Sokan álmodoznak erről a munkakörről, ahol lényegében naphosszat Audikat kell vezetni, ám óriási felelősséggel jár. Győrben összesen 75-en dolgoznak ezen a részlegen, három műszakban. Tehát éjjel-nappal folynak a tesztek, még egy kis saját közútkezelője is van a gyárnak, hogy havazáskor se álljanak a tesztek.
Hirdetés
Végül a Q3 Sportback bemutatója egyben egy komoly bejelentés napja is volt, hiszen az „ízig-vérig magyarság” jegyében kiderült, hogy Les Zoltán vette át a járműgyártás vezetői pozícióját, hiszen az eddig igazgató, Arnd-Robert Sponagel visszatér az AUDI AG központjába, ahol átveszi az ingolstadti járműgyártás vezetését. „Les Zoltán a legapróbb részletekig ismeri a győri járműgyártást, hiszen a kezdetektől jelentősen hozzájárult a járműgyártás fejlődéséhez. Sokéves tapasztalata nagyban segíti a vállalatot, hogy a jövőben megfeleljen a járműiparban zajló átalakulási folyamat kihívásainak“ - mondta Achim Heinfling, az AUDI HUNGARIA Zrt. igazgatóságának elnöke, aki egyúttal megköszönte Sponagel eddigi munkáját is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?