Nem csak postakocsinak alkalmas – Nissan e-NV200
Környezetbarát, és nagyon húz: itthon a Nissan e-NV200
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Villanyfurgonjával a Nissan ismét megmutatta, ez a technika a töltőhálózat fejlődésével akár egyeduralkodó is lehet.
Tudták azt, hogy a kisebb furgonok 69 százaléka naponta nem megy 100 kilométernél többet? A Nissan már egy ideje tudja, ez derült ki ugyanis az európai piac átlagát vizsgáló saját felmérésükbÅ‘l. Minden munkanap 100 kilométer, az évi 26 ezer kilométer, és persze van aki ennyit sem tesz meg és azt is városon belül. Gondolom sejtik már, hogy nem a nagymotoros, 4,6 tonnások üzemeltetÅ‘irÅ‘l lesz szó, akik naponta megjárják a GyÅ‘r-Debrecen távot oda és vissza is. Az e-NV200 azoknak készült, akik relatÃve kis terhekkel rövidebb távokon szállÃtanának, és bemennének a nagyváros belsÅ‘, védett zónáiba is, ahol elvárás az alacsony emisszió. A furgonon kÃvül még ott a személyautó kivitel is, ami 5 ülést, 2 Isofix csatlakozást, még ezek mellett is borzalmasan nagy csomagteret és szintén nulla helyi emissziót kÃnál. MindkettÅ‘t kipróbáltuk.
Mi jöhet létre az NV200 és a Leaf keresztezésébÅ‘l? Ez az autó, ami a képeken "Leaf kékben" és személyautó kivitelben szerepel. A teljes hajtásrendszer a LeafbÅ‘l érkezett, és hogy az NV-be beférjen, 6 centiméterrel kellet kiszélesÃteni a karosszériáját. JelentÅ‘s különbség, de nem lehet észrevenni, hacsak egymás mellett nem áll a villanyos és a hagyományos. A furgonváltozat raktere 4,2 köbméteres, terhelhetÅ‘sége 770 kg, a fordulóköre meg 11,1 méter. Ebben a méretosztályban ez elektromos furgonok közül azzal emelkedik ki, hogy akár két Euro raklapot is el tud nyelni a gyomra. A személykivitel alapból felfelé nyÃló, egyrészes hátsó ajtóval és két oldalsó tolóajtóval készül, Ãgy ötajtós. A furgonnál is kérhetÅ‘ a második tolóajtó és a hátsó dupla szárnyú ajtó helyett az egyrészes.
Na de a lényeg, hogy mi hajtja. Ahogy a Leafben, Ãgy ebben sincsen hagyományos váltómű, az automataváltókhoz hasonlÃtó elÅ‘választókarral közvetlenül az villanymotort kapcsoljuk. A D, azaz elÅ‘remenet állásból az erÅ‘sebb motorféket adó B-be is visszahúzhatjuk, ezzel mozgási energiát termelünk vissza, mint a fékezésekkel is. A lÃtium-ion szerkezetű akkumulátor kapacitása 24 kWh, nominális feszültsége 360 V. Normál hálózatról, óránként 3,6 kilowattal töltve 7 óra kell a feltöltéshez, de ha a külön fali dobozzal kiépÃtik az erÅ‘sÃtett rendszert, akkor 6,6-tal 4 óra is elég. Az egyenáramú gyorstöltÅ‘ 50 kilowattot pumpálna be óránként, de vele egy fél óra is elég a 80 százalékos feltöltéshez. Azért csak addig, mert az álmoskönyv szerint lÃtiumos aksit teljesen csurig gyorstölteni nem szerencsés.
Nissan e-NV200 Kombi − méretek
Hosszúság [mm] | 4560 |
Szélesség [mm] | 1755 |
Magasság [mm] | 1858 |
Tengelytáv [mm] | 2725 |
Csomagtér [l] | 2270 |
Nyomtáv elöl/hátul [mm] | 1530/1530 |
Hasmagasság [mm] | 153,4 |
Vontatni a jellegébÅ‘l adódóan nem lehet az e-NV200-zal sem, de ugyanebbÅ‘l kifolyólag egy csomó extrafelszerelés nála a széria része. Mivel a villanyautókban nincs robbanómotor, Ãgy a fűtést nem lehet annak vesztességhÅ‘jével megoldani. Marad a villanyos fűtés, de az meg nagyon sok elektront felzabál. A megoldás, hogy a teljes kabin meleg levegÅ‘vel történÅ‘ elárasztása helyett, ahol csak lehet, helyi fűtést alkalmaznak. Egy fagyos reggelen nem kell megvárni, mÃg a "hajszárÃtó" megcsinálja a 21 fokot odabent: mindkét elsÅ‘ ülés és a kormány is fűthetÅ‘, Ãgy a ventilátort elég lehet csak a párátlanÃtáshoz használni. Ezek a közérzetjavÃtók lehetÅ‘vé teszik, hogy kisebb energiafelvétel mellett meglegyen a kellemes hőérzetünk.
A Nissan itthon együtt mutatta be elektromos furgonját, az új X-Trailt, a várva várt Pulsart és a ránckezelt Juke-ot is. A program részeként mindegyikkel egy hozzá illÅ‘ próbakört mehettek az újságÃrók, ami az elektromos NV esetében egyben egy fogyasztási verseny is volt. Váltótársammal rágyúrtunk: Eco mód bekapcs, klÃma kikapcs, ablak felhúzva, és neki is lódultunk a távnak. Ötvennél többel persze csak lejtmenetben mentünk az országúton, de akkor is nyomattuk a motorféket ezerrel. A "túlspórolás" ezen formája nagyon idegesÃtÅ‘: indokolatlanul lassan menni nagyon unalmas, és közben még jól be is fülledtünk a kabinba. A versenyt végül a váltótársam nyerte, de nem is ez a lényeg, hanem az, hogy akik normálisan haladtak, azok is csak 4-5 százalékkal több akkumulátor-üzemidÅ‘t fogyasztottak el nálunk. A körülbelül 15 kilométeres, nagy szintkülönbségekkel nehezÃtett távon többen csak úgy mentek, mint szoktak, mi meg végig szenvedtünk. Tempomat hÃján még az életszerűtlenül finoman kezelt és kitartott gázpedál miatt a vádlink is megfájdult.
Motorfajta | váltakozó áramú szinkronmotor |
TeljesÃtmény [LE (1/min)] | 109 (3008) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 254 (0-3008) |
Maximális fordulat [1/min] | 10500 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 14 |
Végsebesség [km/h] | 120 |
Fogyasztás [kWh/100 km] | 16,5 |
Hatótáv [km] | 170 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 0 |
Menetkész tömeg [kg] | 2220 |
A furgonos lassú kör után a személyverziónak viszont kinyomtuk a szemét. A két tonna feletti önsúly, az orrnehéz felépÃtés és a hátsó merev tengely nem teszik kanyarvadásszá az e-NV200-ast, de ez Ãgy rendben is van. SÅ‘t, kisbusz léte ellenére nagyon szépen lépdel. Bár csak 14 másodperc alatt éri el a százas tempót, az azonnal jelenlévÅ‘ maximális nyomaték a gyorsulás kezdeti szakaszát élvezetesen intenzÃvvé teszi. Ehhez persze csúnyán le kell padlózni, ami alapvetÅ‘en nem áll neki jól, hiszen nem erre való. Egyszer majdnem megvolt a saját órás 120 is, ami az elméleti végsebesség, de igazából egy próbán túl kár ilyesmikre kényszerÃteni. A sima krúzolás viszont nagyon kellemes a 15 colos kerekeken; pont olyan egyszerű vezetni, mint egy hagyományos automatát. A lejtÅ‘ket és a kigurulás lehetÅ‘ségét figyelve meg kéjes örömmel autózhatunk kis energiafogyasztással és nulla helyi emisszióval.
Nekem két dolog miatt nem annyira jött be a villanyfurgon személyautó változata. Az egyik a csak háromcsillagos törésteszteredmény, ami ugye egy szigorúan elméleti érték, de ha már új autó, akkor lehetÅ‘leg legyen minél jobb Euro NCAP plecsnije. A másik a kormány, amit csak magasságában lehet állÃtani, ezért ha a nekem megfelelÅ‘, fenti pozÃcióba rakom, akkor a teherautós szögben álló karima csúcsát már nem érem el. Emiatt nem tudok átfogással kormányozni, csak fejni tudom a volánt, vagy az ölembe venni - egyik sem túl szerencsés. Aztán ott az ár, ami még nem hivatalos, de nem is szerény. A furgon nettó 8 millió, a személyautó nettó 8,3 millió forint körül lesz itthon megvásárolható. Ez a 27 százalék áfával és a regisztrációs adóval együtt már 10,5 milliónál is többre jönne ki. Ha viszont a birtoklás teljes költségeit nézzük (total cost of ownership, azaz TCO) nem rossz az ajánlat. Európai átlagot nézve, a mostani kalkuláció szerint 100 ezer kilométer alatt megtermeli az árát az e-NV200. A lakossági áram árával számolva ugyanis csak 5 forintra jön ki vele egy kilométer.
A magas vételár miatt ma elsÅ‘sorban cégeknek éri meg: a Coca-Cola, az osztrák posta, több világméretű csomagküldÅ‘ szolgálat, de a barcelonai közterület-fenntartó flottájában is van már e-NV200. Mi adódik ebbÅ‘l? Itthon kevés nagycsaládos engedheti meg magának, hogy ilyen környezetbarát csapatszállÃtót vegyen, a többség marad inkább a tizenéves, használt és persze dÃzel egyterűeknél. EttÅ‘l a körülménytÅ‘l függetlenül az e-NV200 globálisan sikerre számÃthat, mert nem csak postakocsinak alkalmas.
“A lÃtium-ion szerkezetű akkumulátor kapacitása 24 kWh, nominális feszültsége 360 V. ” Ebben a mondatban valami nem kerek, az akkukapacitásnak a mértékegysége az Ah.
“Azért csak addig, mert az álmoskönyv szerint lÃtiumos aksit teljesen csurig gyorstölteni nem szerencsés.” A kincses kalendáriumot olvasva ez nem Ãgy van. A töltési görbe exponenciális, azaz 80%-ig áramgenerátorosan tölthetÅ‘, ez után a folyamat erÅ‘sen lelassul. Ezért nem szeretik tele tölteni. Cellánként a 4,2V-os (ez esetben 420V-os) töltöttségi állapot nem hogy nem árt, hanem egyenesen kÃvánatos. A kisütés esetében igaz az, hogy 3,3V/cella alá menni illetlenség, de a 3V-ot még elviseli. Az álmoskönyv mellett szakkönyvek olvasgatása is kÃvánatos lenne.
Bocs.
Ha már nagycsaládos: mivel ötüléses, Ãgy a háromnál több gyerekesek ki is estek ebbÅ‘l a lehetÅ‘ségbÅ‘l. 🙂