Lőgyakorlat kompakt AMG Mercedesekkel

Mercedes GLA, GLA 45 AMG, A 45 AMG menetpróba a Hungaroringen

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hazánkban próbálhattunk a kompakt Mercedesek krémjét, na meg a 381 lóerős AMG-ket a Hungaroringen, majd bepillanthattunk a kecskeméti gyárba is, ahol készülnek.


Vannak megszokott európai nagyvárosok nemzetközi menetpróbák helyszínéül. A spanyol utakon jókat lehet autózni, Németországban meg pláne, nem is beszélve a sarkköri jégen autózásról. Azt viszont be kell látnunk, ha nem csak az autókról szól a bemutató, kicsit a várost is belevonják a történetbe, valahogy mindig oda lyukadunk ki, hogy szép-szép, de azért Budapestet még mindig szívesebben nézegetjük. Na, a Mercedes most úgy döntött, hogy kompakt palettájának próbájához fővárosunkat választja, több mint egy hétre beveszik Budapestet és a Hungaroringet. A világ összes tájáról hozták ide hozzánk az újságírókat, persze az apropó sem mindegy, ugyanis az öt modellből álló kompakt kínálat három modelljét Kecskeméten gyártják, közülük a CLA-t és a CLA Shooting Brake-et kizárólag ott.
Mercedes-Benz A-osztály és GLA, 2017 - méretek
Hosszuság (mm) Szélesség (mm) Magasság (mm) Tengelytáv (mm) Csomagtér (l)
A-osztály 4299 1780 1433 2699 341
A 45 AMG 4367 1780 1417 2699 341
GLA 4424 1804 1494 2699 421
GLA 45 AMG 4424 1804 1494 2699 421


A német flottában a hazai gyártású modellek mellett az A-osztály és a nemrég frissített GLA próbájára is volt lehetőségünk, valamint mindegyik Mercedes-AMG kivitelére is. Kezdjük azonban a kötelező körrel, a szaftosabb hungaroringes veretésről majd inkább később. A sztár most ugyanis a ráncfelvarrott GLA. A kompakt Mercedesek közös tulajdonsága a szűk utastér, a passzentos üléspozíció, meg persze a precíz összeszereltség, ez a megújult GLA-ra is igaz. Ugyanakkor a beltér frissült az elődhöz képest, valamint az A-osztálytól eltérően az egész egy kicsit strapabíróbbnak, kicsit durvábbnak hat. A felhasznált anyagok, a varrások, minden egy kicsit rusztikusabb, a fehér GLA 200 tesztautóban lévő durva szövet és fekete műbőr párosítás is elég bakancsos összhatást, ugyanakkor az autó karakteréhez illő megjelenést és érzést kelt, eléggé eltalálták.
Hirdetés

A frissítés kívülről kimerül az újrarajzolt lökhárítókban és a fényszórókban, amik elöl már nem bi-xenon izzókkal, hanem teljes egészében a napsütés hőmérsékletének megfelelő árnyalatban világító LED-ekkel szórják a fényt. Van új fényezés is, Canyon bézs névre hallgat, és élőben is valóban jól mutat benne a GLA. Emellett érkezett egy új hajtáskombináció, a GLA 220 4MATIC, alapáron összkerékhajtással és hétfokozatú duplakuplungos automata váltóval. A 184 lóerős benzines egységgel szerelt GLA-kat a Hungaroring Offroad Centrumban volt lehetőségünk próbálni. Bevállalták az enyhe terepezést, ugyanis a GLA valóban elég jól mozog terepen, már amennyiben megrendeltük a 3 centis futóműemeléssel járó Off-road csomagot. Alapból ugyanis komfortfutóművel készül, de van egy annál minimálisan lejjebb ültetett és keményített sportfutómű is.
Az erdei pályát kicsit átalakították, hogy mindenhol biztonságosan mozoghassanak a Mercedesek, de igazából nem is ez a lényeg, hanem az a közöny, amivel átlépked a lukakon, minimális oldaldőléssel kimozogja a szinteltéréseket és ügyesen játszva a kipörgésgátlóval megakadályozza, hogy elakadjunk. Ha egy kerék a levegőbe emelkedik, azt elkezdi fékezgetni, így a másik oldalon lévő kerékhez juttatja a nyomatékot az elektronikusan záró differenciálmű. Kvázi kirugdossa magát minden szorult helyzetből, emellett még lejtmenetvezérlőt és kategóriájában – ami a kompakt SUV – egyedüliként kínál 360 fokos kamerarendszert. Jól áll neki a terepezés, szívesen összekoszoltam volna még jobban, érdekelt volna, mire képes sárban, de akkor épp túl jó volt hozzá a hazai időjárás. A GLA-nak van egy másik arca is, mivel a Mercedes-AMG is kezelésbe vette.
Egy emelt, majd drasztikusan kemény futóműre ültetett, sportautósított majdnem terepjárót kapunk a GLA 45 AMG személyében. Hogy mire képes a kétliteres turbós benzines, 381 lóerős hajtáslánc a 4MATIC összkerékhajtással, azt már a Hungaroring vadonatúj aszfaltján próbálhattuk, A 45 AMG-kben. Túl sok különbség nincs a két modell között, csupán a kinézet, az ugye adott, és két tized másodpercnyi eltérés nulláról százra gyorsulásnál. Míg a GLA 45 AMG 4,4 másodperc alatt futja, addig az A 45-nek elég 4,2 is, ami persze észrevehetetlen különbség. A hanghatás, a mozgás, a tempójuk viszont ugyanaz. A nagyobb turbó keltette erőtöbblet szinte már brutálisnak is tűnhet, az A-osztály esetében kevesebb, mint másfél tonnát mozgat a kézzel, egyetlen szerelő által összeszerelt motor, ami jelenleg a világ legerősebb sorozatgyártású négyhengerese.
Mercedes-AMG kompakt modellek és Mercedes-Benz GLA 220 4MATIC - műszaki adatok
Mercedes-AMG A 45 Mercedes-AMG GLA 45 GLA 220 4MATIC
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 1991
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat duplakuplungos automata/7*
Teljesítmény [LE (1/perc)] 381 (6000) 184 (5500)
Nyomaték [Nm (1/perc)] 475 (2250-5000) 300 (1200-4000)
Gyorsulás 0-100 km/h 4,2 4,4 7,1
Végsebesség [km/h] 250 230
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 7.3 7,4 6,6
CO2-kibocsátás [g/km] 171 172 155
Saját tömeg [kg] 1480 1510 1430
Megengedett össztömeg [kg] 2050 2105 2050
Listaár [Ft] 14 526 260 16 443 960 10 805 160


Felhörren indításnál, a kipufogó piszkosul hangos alapesetben is, de az orgánuma jól illik a kis vakarcshoz, főleg, ha ennyire feltűnő cukorkazöld színben választjuk. A pályán próbált piros és fehér kocsik még a plusz légterelőket tartalmazó csomagot is megkapták, így még durvább a kinézet. Van rajtprogram, a kormány mögötti fülekkel aktiválható, majd a féket és a gázt taposva 3500-as fordulatig pörgeti a motort, ami szabályos puskaropogással durrog ki hátul. Elengedjük a féket, és az A 45 AMG kilő, a 7 fokozatú duplakuplugos váltó pillanatok alatt vált, amit nem is durrogás, inkább hangos ropogás kísér. Egy-egy előzésnél oda lehet pörkölni a tötymörgőknek, a színház remek, és szerencsére nem csak bent szól, kintről is ugyanolyan. A Hungaroringet szó nélkül tűrték, Race módban minden segédelektronikát engedékenyre vesz, de nem kapcsol ki teljesen, így amikor már épp úszna a hátulja, finoman elveszi a gázt, így a legtöbbször inkább orrtolós, persze én sem vagyok egy Michelisz Norbi.
Azt viszont éreztem, hogy a fékek a harmadik kör végére feladják a küzdelmet, nem hiába mehettünk csak ennyit egyszerre. Hiába a hatalmas tárcsák és a rengeteg dugattyú, ezek mégiscsak utcai autók, de azt jó volt látni, hogy szünetekkel ugyan, de bírták az egész napos nyúzást. Közútra már sok az A 45, közlekedni katasztrófa vele, főleg a remek hazai utakon. Magabiztos, kőkemény, feszes, de szétveri a puhány testet. Nem az ő hibája, úgy hangolták, hogy mindent lekövessen, ami az aszfalton történik, csak nálunk elég sok a dolga. Hosszú távon a hangos kipufogó is nyűg lehet, elég volt egy Budapest-Kecskemétet végighallgatni. Igazi méregzsák, valódi hothatch, egészen versenyautós, amit nem vártam tőle. Úgy kanyarodik, mintha sínen húznák, plusz ott a remek fogású Alcantara bevonatú sportkormány is. Egy ideális világban, ahol az utak versenypálya minőségűek, tökéletes választás lehet. Ilyen persze nálunk csak a mesében van, de helyette ott a csodás panoráma, ami még a GLA 45 AMG álló rácsos lökhárítóját is megszépíti.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?