Terepes meglepetés – Renault Kadjar menetpróba

Új motorokkal és enyhén módosított formatervével csábít a friss Renault Kadjar

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Rövid tesztúton vallattuk az új Renault Kadjart, amely terepképességeinek megvillantásával kisebb meglepetést okozott.


Talán senkit nem ér meglepetésként, ha azt mondom, hogy egy autó vásárlásakor nehéz elvonatkoztatni a formavilágtól. Hiába tartja magát a bölcs gondolat, hogy a belső a fontos, hiszen a külső idővel megváltozik. Az emberekre maximálisan igaz ez, viszont az autók esetében a külső is maradandó, leszámítva a sérüléseket, ezért bármennyire is fontosak a belső értékek, végül a csomagolás az, ami elsőként felhívja a figyelmet egy modellre, sőt akár a vásárlás előtti végső döntésre is hatást gyakorol. Nos, a Renault kívül és belül egyaránt módosított kicsit a Kadjar szabadidő-autón, hogy még csábítóbbá váljon a vevők szemében.
Renault Kadjar - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4489 1836 1613 2646 472-1478

Óvatosan nyúltak azonban a formatervhez, hiszen a Renault saját felmérése alapján a Kadjar-vásárlók többsége a csinos formatervet is megjelölte, amely miatt a francia SUV mellett döntött. Elöl a szélesebb hűtőrács és annak krómdíszei persze egyből feltűnnek, ahogy a teljesen megújult nappali menetfények is.

Az új Kadjar is felöltötte a Renault típusválasztékából jól ismert C-alakú fényszóróbetéteket, amelyben a nappali menetfény mellett a LED-es irányjelzők is helyet kaptak.

A ködlámpák szintén LED technikával világítanak (de a ködfény csak az Intens felszereltségi szinttől szériatartozékok), ráadásul hatszor energiatakarékosabbak, mint a halogén izzók. A ködlámpák formája is megváltozott, hiszen mostantól szögletesek, ami a gyáriak szerint jobban illik az autó terepjáró jellegéhez.
Hirdetés

Hátul sem hagyták érintetlenül a Kadjart, itt is LED-fények jelentek meg még a tolatólámpában és a ködlámpákban is. Emellett ugyanúgy, ahogy elöl, a lökhárítók nagyobb felületét fényezik a karosszéria színére. Felszereltségi szinttől függően a hátsó lökhárítón is megjelenhetnek a krómdíszek, egy kis eleganciát csempészve az összképbe, illetve a legmagasabb felszereltségi szint esetén cápauszony-antenna „koronázza” meg a formát. De van itt még két új mintázatú könnyűfém keréktárcsa 17 és 19 col méretben, valamint három új kasztni szín, a „Smaragdzöld”, a „Ferrit kék” és a „Highland szürke”.

Az utastérben tovább csiszoltak az ergonómián és a kényelmen. A középkonzolon hétcolos érintőképernyőről kezelhető a multimédiás rendszer. A műszerfalba simuló kijelző fényereje immár nagyobb és egyben könnyebben leolvasható is. A klímaberendezés kezelőszervei kerek gombokkal működtethetők, amelynek közepén digitális kijelző mutatja az adatokat tisztán és világosan. Még olyan apró finomságokra is gondoltak a tervezők, hogy a szellőzőnyílások kereteit, a belső kilincseket és a középkonzolt szaténfényű krómbetétek díszítsék, ami talán első hallásra nem tűnik olyan nagy dolognak, mégis igényesebbnek tűnik az utastér általuk. Ráadásul a beltérben is megjelentek új színek, többek között világos árnyalatú bőrkárpit is elérhető már.

Az üléseket is még kényelmesebbre „szabták”. Méghozzá dupla sűrűségű habszivacs béléssel, amelynek alkalmazása főleg a hosszú utakon kamatozik. Ugyanígy az oldalsó támaszokat is megerősítették, valamint az ülőlap hossza is állítható, így sokkal jobban testreszabhatók a fotelek. Szintén az ergonómia javítását célozza az elektromotorokat vezérlő tükörállítók és az ablakemelő kapcsolók egyazon konzolba integrálása, utóbbi a könnyebb esti használat érdekében háttérvilágítást is kapott.

A ráncfelvarrás talán legfontosabb újdonságai viszont az új motorok. A Daimlerrel közösen fejlesztett 1,3 literes, benzines erőforrásokat már kipróbáltuk a Nissan Qashqaiban, a Mercedes-Benz A-osztályban és egy másik Renault típusban is, most pedig a Kadjar orrában vizsgázott kiválóan.

A részecskeszűrővel is felszerelt négyhengeres masina négy változatban érhető el a Kadjarhoz. A gyengébb példányok 140 lóerőt nyújtanak hatfokozatú manuális vagy hétfokozatú (EDC) automatikus sebességváltóval, az erősebbek pedig 160 lóerővel kecsegtetnek és szintén 6 sebességes manuális vagy 7 sebességes automatikus váltóval.

Emellett még a gázolajos erőforrásokat is korszerűsítették. Az 1,5 literes Blue dCi pontosan 5 lóerővel nyújt többet az elődnél, így 115 lóerős, és 10 newtonméterrel nyomatékosabb is. Ráadásul úgynevezett overboost funkcióval is rendelkezik, amely még 5 lóerőt képes felvonultatni 15 Nm forgatónyomaték kíséretében, igaz csak rövid ideig, de ez pont elég ahhoz, hogy az országúti előzések még biztonságosabbá váljanak. Az erősebbik dízel 1749 köbcentis, 1,6-os elődjéhez mérten 20 lóerővel gyarapodott, így most már 150 lóerős, és kizárólag ez a modell rendelhető összkerékhajtással.

Renault Kadjar motorok
TCe 140 TCe 160 TCe 140 EDC TCe 160 EDC dCi 115 M6 dCi 150 4WD
Emissziós norma Euro 6d-TEMP
Hengerűrtartalom (cm3) 1333 1461 1749
Hengerek/szelepek száma 4/16 4/8 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 kézi/6 automatikus/7 automatikus/7 kézi/6 kézi/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 140 (5000) 160 (5500) 140 (5000) 160 (5500) 115 (3750) 150 (4000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 240 (1600) 260 (1750) 240 (1600) 270 (1800) 260 (2000) 340 (1750)
Végsebesség [km/h] 203 210 203 210 189 -
Gyorsulás 0-100 km/h 10,4 9,9 9,6 9,3 11,7 -
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 5,9 5,9 5,6 5,6 4,4 -
CO2-kibocsátás [g/km] 135 135 133 133 115 -
Saját tömeg [kg] 1442 1471 1531 1692

A menetpróba során Szardínia kanyargós útjain és aránylag jó minőségű földútjain is kipróbáltam az újdonságokat. A tapasztalatok alapján már a 140 lóerős változat is bőven elegendő rugalmasságot tud felmutatni. Az országúti előzések, az egyenletes autópályás haladás és a telekjáráshoz hasonló földutas kalandozás során is meggyőzően viselkedett a manuális váltóval.

A 160 lóerős változatot viszont az automatikus váltóval társították, ami még kényelmesebb, mint a manuálissal felszerelt változat, bár a hegyvidéken átvágva nem tűnt sokkal erősebbnek a 140 lóerősnél. Maximális teljesítményüket csak 5000-es fordulatnál, illetve az erősebb egy kicsivel felette adja le, viszont a csúcsnyomaték már korán érkezik, 1600-as, valamint 1750-es fordulatnál, szóval képes lendületesen elindulni az autó.

Ugyanakkor a futómű mindkét modell esetében feszesre hangolt, ami előnyös volt a hegyen kanyarogva, viszont az úthibákon jól érezhetően „dobbantott”, persze ebben a 19 colos könnyűfém keréktárcsák is ludasak, amelyek bár fantasztikusan jól néznek ki, ezt a kényelem rovására teszik.

Meglepően jól szerepelt egy kicsit keményebb terepen is a Kadjar, igaz ehhez nélkülözhetetlen az összkerékhajtás és a dízelmotor. Egy külön off-road pályán vallattuk ezeket a modelleket: a mély vízben, valamint sárban is könnyedén boldogult. A 4x4-es modellekben választható egyébként kizárólag elsőkerék-meghajtás, vagy automatikus mód, ami képes a nyomaték 50 százalékát is hátra küldeni.

Ám, amikor nyakig érő sár vagy hasonló akadály állja a Kadjar útját, érdemes a Lock móddal összezárni a differenciálművet, ami így mindig egyenlően osztja szét a nyomatékot az első és a hátsó kerekek között. Ilyenkor persze maximum 40 km/h sebességgel képes haladni az autó, viszont tényleg valódi terepjáróként tud viselkedni.

A 20 centis szabad magassága megnyugtató a dagonyázás közben, míg az elöl 17, hátul 20 fokos terepszögek szintén alkalmat adhatnak egy kis terepes mókához, amennyiben nem félti a tulajdonos a fényezést vagy a már említett 19 colos keréktárcsákat, amelyek nagyon könnyen megsérülhetnek a nagyobb kövekkel tarkított, murvás földúton.

Az elsőkerék-meghajtású változatokba is rendelhető persze tapadássegítő rendszer, ami a menetstabilizáló variálásával segít. Három különböző üzemmódot kínál az Extended Grip, amelyek megkönnyítik a vezetést sáros, vagy homokkal borított útfelületeken, illetve havas útviszonyok között is. Az új Kadjar 2019 januárjától lesz elérhető Magyarországon, a frissített modell árlistáját is csak a következő napokban hozzák nyilvánosságra. Utóbbival tehát hamarosan megismerkedhetünk, a bővebb teszttapasztalatokra és a hazai off-road próbára azonban még egy kicsit várnunk kell.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?