Európára hangolva – Ãme a Kia Stonic!
Üléspróba: ott voltunk a Kia Stonic leleplezésén
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Amszterdamban leplezték le a Kia kisautó alapú divat-crossoverét, amiről továbbra sem tudunk sokat. Októberben léphet piacra a Stonic.
Egészen Amszterdamig utaztunk, hogy az elsÅ‘k között huppanhassunk az új Kia Stonic üléseibe és elÅ‘ször húzhassuk végig ujjainkat különleges vonalain. Egy leleplezés olyan, mint egy Forma-1-es futam: jó dolog ott lenni, de otthon a tévé elÅ‘tt elÅ‘bb tudjuk meg, ha történt valami a pályán. Ugyanez a helyzet egy új modell bemutatójával, jó érzés élÅ‘ben átélni, elsÅ‘k között megtapogatni az autót, de az irodában elÅ‘bb megtudunk róla hasznos infókat, mint a helyszÃnen. A Kia Stonicról sem tudtunk meg mindent maradéktalanul, de egyébként még van is idÅ‘nk a kb. októberi modell-bevezetésig.
Tipikusan kiás lett a dél-koreaiak városi crossovere, ám a megszokottnál most egy fokkal jobban elengedhették magukat a dizájnerek. Tulajdonképpen a korábbi Kia Provo koncepció nagyszerűen elÅ‘re vetÃtette, mit várhatunk. Az alapjait adó Kia Rio szuperminire csak foltokban emlékeztet, annál jóval robusztusabb kiállÃtású, legfÅ‘képp a masszÃv külsÅ‘ műanyagozásnak és a fényes ezüst védÅ‘lemezszerűségeknek köszönhetÅ‘en. Ahogy várni lehetett, nem olyan extravagáns, mint testvére, a korábban bemutatott Hyundai Kona. Az akár 20 fél kombinációban, 5 féle tetÅ‘szÃnnel elérhetÅ‘ kéttónusú fényezéssel azonban Ãgy is egy vagány városi cirkáló lett, amire könnyű rákÃvánni. Megmaradt a tigrisorr, ám itt tényleg csak dizájn funkciót tölt be, nem hűtÅ‘rács. Azért meghökkentÅ‘ részletekbÅ‘l nincs hiány, ilyen a befejezetlen tetÅ‘csomagtartó, a megtört oldalsó műanyaglemez és a finom szárny is.
A Kona bemutatása óta tudjuk, hogy egy teljesen új, 51%-ban erÅ‘sÃtett acélt használó padlólemezt szántak a divat-crossovereiknek, ezt használja a Stonic is, bár utóbbi méretei egyelÅ‘re ismeretlenek. A Kona 4165 mm hosszú, 1800 mm széles, 1550 mm magas, tengelytávja 2600 mm, valami ilyesmi adatokat várhatunk a Kiától is, ezzel a korábbi körképben már összevetett divat-crossoverek közepében csücsülve. A leleplezés alatt többször is kiemelték, hogy ez egy európai fejlesztésű modell, európaiaknak. Nem csak dizájn téren, a kormányzást és a futóművet is az európai utakhoz igazÃtották. Kérdés, hogy ez mennyire lesz elÅ‘nyös kicsiny hazánk kátyútengerében.
Szinte minden elemében riós az utastér, egyedül az anyósülés elÅ‘tti műanyag elemet rajzolták át a terepesebb karakter érdekében. Nem csak élÅ‘ben látszott úgy, valóban nagyobb a csomagtere, a duplapadló alsó állásában 352 literes. Bár ezek biztos a csúcs bÅ‘rkormányok voltak, puhaságuk és finom narancs varrásuk becsülendÅ‘. A magasabb üléspozÃció is kényelmes, a hátsó lábtér kisautós, a fejtér még a Riónál is jobb, még kihúzva magam is bÅ‘ségesen elég volt 185 centimhez. A Kia szerint válltérben rávernek a versenytársakra, ezt egyelÅ‘re nehéz lenne megerÅ‘sÃteni. Amiben igazán eltér a Stonic, az a gazdagabb személyre szabhatóság. A bemutató autóiban például matt narancssárga középkonzollal és dÃszlécekkel dobták fel a belteret, az ajtók pedig tört-fehér elemeket kaptak. Azért a kisautósan olcsó, a Rióból ismert átlag feletti minÅ‘ségű műanyagok dominálnak. A csúcsfelszereltségben természetesen már nagyszerű lebegÅ‘ tablet dÃszeleg középen, elérhetÅ‘ lesz ülésfűtés, volánfűtés, automata tempomat és kulcs nélküli nyitás is.
Motorterében semmi rendkÃvülit nem domborÃt, többnyire a Rióból ismert palettát hozza, az igen agresszÃv 120 lóerÅ‘s 1,0 literes háromhengeres turbóssal a benzinesek élén és az 1,25, illetve 1,4 literes négyhengeres szÃvókkal. Egyetlen dÃzele is lesz, ami az 1,4-es helyett, a házon belüli konkurens Soulból ismert 1,6-os, és ezt Ãgérik a legtakarékosabbnak is. EgyelÅ‘re a részletes specifikációra várnunk kell. Alapként jár majd az elektronikus menetstabilizátor és a jobb úttartásról a megfelelÅ‘ kerekek fékezésével gondoskodó VSM rendszer. Opciós lesz a Kia DRiVE WISE számtalan sofÅ‘rsegédje, Ãgy például a gyalogosfelismerÅ‘s automata vészfékrendszer, a ráfutásra figyelmeztetÅ‘, a holttérérzékelÅ‘ hátsó keresztforgalomra figyelmeztetÅ‘vel és a sávelhagyásra figyelmeztetÅ‘ elektronika. Egy új kamerarendszer segÃtségét használja a távolsági fényszórók automata kapcsolása és az éberségfigyelÅ‘.
Hogy miért épp egy apró crossover? A B-szegmensbeli szabadidÅ‘-autók jelenleg évi 1,1 millió példányos eladással rendelkeznek Európában, az elÅ‘rejelzések szerint 2020-ra még a kompakt crossovereket is megelÅ‘zik, az eladások pedig megduplázódhatnak. A Kia számÃtásai szerint szuperminikbÅ‘l, kompaktokból és kisebb egyterűkbÅ‘l ülnek át hasonló crossoverbe a vásárlók. ÉrthetÅ‘en sokat várnak tÅ‘le a gyáriak, ráadásul körülbelül a Stingerrel közösen veszik be majd az újautó-piacot, reméljük nem keverik majd össze a szépen sziszegÅ‘ neveiket. Az új Stonic mellett szólhat majd a 7 év vagy 150 000 km garancia és a vagány karakter is.
Végül pedig a hivatalos kisfilm. Imádom, mikor rap zenére mutatnak be egy új modellt:
MeglepÅ‘en visszafogott lett, az elÅ‘zetes kedvcsináló tervrajzok jóval dögösebbnek láttatták. Azért ügyesek ott a Kiánál, mert jól meg lehet különböztetni a Stonicot, a Sportage-et, a Nirót és a Sorentót egymástól, szerintem a Soul még nyugodtan maradhatott volna a kÃnálatban, mint aféle “lifestyle-crossover”. Ha ezt szándékoznak a Soul helyébe léptetni, az Európában nyilván be fog jönni, de Amerikában bukás lehet, ott a Soult nagyon szerették. Majd meglátjuk, de nekem a Kona jobban kielégÃti az egzotikus design iránti rajongásomat.