Hirdetés

Mibe kerül egy villanyautó karbantartása?

Tényleg filléres a villanyautók karbantartása? 10 modellnél néztük meg

Sokan még mindig félnek a villanyautóktól, alaptalanul. Vásárlás előtt persze nem árt a várható karbantartási árakról is tájékozódni. Megtettük, mutatjuk 10 modell gyári kalkulációját.

A képen a motor és a reduktoros osztómű is látható – egy Peugeot iOn farában. A cikkben szereplő modellek közül a legolcsóbb, a legszerényebb teljesítményű és a márka saját kalkulációja szerint is a legmagasabb szervizköltségű

Egyelőre még akár ingyen is tölthetők a villanyautók, de persze esetükben sem érdemes azzal számolni, hogy futásuk teljesen ingyenes lenne. Egyrészt azért, mert a publikus töltés hamarosan fizetős lesz, továbbá azért sem, mert a villanyautókra is érvényes az örök igazság: nincs ingyen ebéd. Az persze már típusonként változik, hogy mennyibe is kerül a futásuk. Sokat számít a gyári fogyasztási érték, ami ha a valóságban, mármint a napi taposómalomban nem is igen hozható, azért legtöbbször viszonyban van a reálisan adódóval. De a töltésen kívül időszakosan új abroncsokat és persze karbantartást is igényelnek a villanyautók (is).

Vételárával a legolcsóbb villanyautók között van a Volkswagen e-up!, szervizköltségével a legkevésbé pénztárca-terhelő

Egy biztos: motorolajat egyikben sem kell cserélni. Ezzel is környezetbarátabbak a helyi emisszió nélküli modellek, mint a belső égésű motorosak. A hajtó (jellemzően lítium-ion) akkumulátorok élettartamáról még mindig nem lehet kellően megalapozott információval szolgálni, hiszen a legtöbb modern villanyautóban még tökéletesen szolgálnak, egy-egy esetben garanciában cserélték őket, sok esetben csak egy-egy cellájukat, tehát kijelenthető: ezek is javíthatóak részegységekként. Szinte mindegyik modellnél egyező, hogy évente pollenszűrő-cserét írnak elő a gyártók, ahogyan a 2 évente esedékes fékfolyadékcsere is csaknem az összes modellnél egységes. Ennek ellenére igen jelentős eltérések tapasztalhatók a karbantartási költségekben. Körbekérdeztük a villanyautókat forgalmazókat, s meglepő eredményeket kaptunk. A villanyautók – márkaszervizes – karbantartása sem árukkal, sem méretükkel vagy teljesítményükkel nem arányos.

Ahogyan az e-up!-ot, úgy az e-Golfot is csupán minden második évben, illetve 30 ezer kilométerenként várja karbantartásra a Volkswagen

Utóbbi persze a legtöbb esetben pozitívum: a villanyautók karbantartása semmiképp sem egy vagyon, mondhatni, mindenképp kedvezőbb, mint a belső égésű motorosoké, de azért lesz itt még meglepetés. A legolcsóbb szervizköltségűnek ígért Volkswagen e-up! esetében mondjuk nincs. Bizonyára ez alapján is esett az egyelőre a legnagyobb hazai flottát üzemeltető GreenGo választása is a Volkswagen elektromos miniautójára, 10 éves használat esetén is 200 ezer forint alatt marad az e-up! karbantartási költsége. Szervizperiódusa 2 év/30 ezer kilométer. A gyári fékfolyadékot 3 év után ajánlják cserélni, majd 2 évente, a pollenszűrőt természetesen minden szervizlátogatáskor cserélik.

Villanyautók karbantartási költségei 10 évre
BMW i3 5 évig/60 ezer kilométerig ingyenes, utána nincs adat
Citroën C-Zero/Peugeot iOn 548 132 Ft
Ford Focus Electric 206 483 Ft
Hyundai Ioniq Electric 217 588 Ft
Kia Soul EV 225 809 Ft
Mercedes-Benz B250e 6 évig ingyenes, utána nincs adat
Nissan Leaf ~250 000 Ft, akár 8 évig ingyenes (utóbbi 177 000 Ft-os érték)
Renault Zoe ~175 000 Ft
Volkswagen e-Golf 238 215 Ft
Volkswagen e-up! 193 914 Ft

Nem vészes, de felár az e-Golf karbantartása, esetében ugyanazok a szabályok érvényesek, mint az e-up!-nál, ám fékfolyadékból kevéssel több kell, s a karbantartás költsége is magasabb, így az e-Golf 10 évre jutó – várható – szervizköltsége 238 215 forint. A kalkuláció 150 ezer kilométerig állja meg a helyét a 2 év/30 ezer kilométeres ciklussal. Egy e-Golffal szemben aligha fog nyerni a Ford Focus Electric, de karbantartási költsége szerényebb, az évente (vagy 20 ezer kilométerenként) esedékes inspekcióval, a 2 évente esedékes fékfolyadékcserével, valamint a 10 év után előírt hűtőfolyadékcserével együtt is megáll 206 483 forintban, itt ráadásul a 20 ezer kilométeres ciklussal 200 ezer kilométerre is vonatkozik a kalkuláció – a 10 éven túl.

Vételárával nem olcsó a Ford Focus Electric, várható karbantartási költségével viszont az

Nagyon hasonló a Kia Soul EV és a Hyundai Ioniq karbantartási költsége. Mindkettő 15 ezer kilométerenként/évente kell szervizbe menjen, ám évente csak ellenőrzés van, pollenszűrőt és fékfolyadékot is csak kétévente cserélnek, a hűtőfolyadékot a Kiánál 10 év után, a Hyundai esetében 14 év után váltják. Így az Ioniq szervizköltsége 10 évre 217 588, a Soul EV-é 225 809 forint.

Ellenőrzésre évente várják a Kia Soul EV-t és a Hyundai Ioniq Electricet is, de még a pollenszűrőt is csupán minden második évben cserélik

A Renault Zoe esetén egyelőre nem érhetőek el konkrét karbantartási költségek, az viszont tudható, hogy egy Clio IV karbantartási költségének nagyjából a felére számíthatunk. Márpedig a Clio esetén az 5 év/100 000 kilométeres karbantartási csomag 175 000 forintba kerül – márkaszervizes információink szerint a karbantartásokat egyesével fizetve sem kell vészesebb összegre számítanunk, így a Zoe esetén 10 évre sem kell komolyabb költséggel számolnunk.

A Zoe esetén még nem publikusak a karbantartási kalkulációk, de azt mondja a Renault, hogy fele akkora költséggel számolhatunk, mint egy mostani Cliónál

A BMW i3 esetén a márkától megszokott Service Inclusive szolgáltatással 5 évig/60 ezer kilométerig ingyenes a karbantartás. Használt példányt vásárolva érdemes tudni, hogy ez csak a hazai forgalmazótól vásároltakra él. A Mercedes-Benz B 250e 6 évig/160 ezer kilométerig érvényes az Integrált Szerviz Csomag, de persze utána is kedvezőbb költségek adódnak, mint egy belső égésű motorosnál. A Nissan Leafnél 177 ezer forint a 8 évre szóló ingyenes karbantartási csomag, de sok hazai forgalomba helyezésű használt példánynál ez már megvan, hiszen az importőr sokáig ajándékként adta ezt a csomagot. Az évente esedékes karbanatartások igen barátiak – 17 793 és 31 170 forint között mozognak, 10 évre is 250 ezer forint alatt marad a költség.

Míg a BMW i3 esetén 5 évig/60 ezer kilométerig, a Mercedes-Benz B 250e-nél 6 év/160 ezer kilométerig a gyártó állja a karbantartást

A látott szervizköltségű villanyautók közül – az itthon nem forgalmazott, hatótávjával és teljesítményével is más ligában játszó Teslával nem számolva – a legjelentősebb karbantartási költségűnek egyértelműen és erős kilengéssel a Citroën C-Zero/Peugeot iOn páros mutatkozik. Évente vagy 20 ezer kilométerenként várják szervizbe a kisautókat, évente pollenszűrőt, kétévente fékfolyadékot cserélnek, ötévente a reduktoros osztóműben lévő olajat, 10 év után ellenőrzik a teljes elektromos vezetékrendszert, a hűtőfolyadék 20 évre töltött, így azzal nem is számoltunk. Viszont a látott autók közül ezekhez a legdrágább (21 700 Ft) a pollenszűrő, a reduktorhoz 38 ezer forintnyi olajat számolnak, a fékfolyadékot is több mint 5 ezer forintért mérik. Így jön ki az 548 132 forintos, akár 200 ezer kilométerre is elosztható szervizköltség. A forgalmazó megjegyezte, hogy a budapesti márkaszervizeknél magasabb, a vidékieknél valamivel szerényebb költség is adódhat – ez nyilván minden márka esetén igaz, így a fizetendő összeg eltérhet a gyári kalkulációtól.

Hirdetés

Érthetetlen, hogy a sokáig a piac legolcsóbbjának számító Citroën C-Zero/Peugeot iOn párosnál miért ilyen magasak a szervizköltségek. Az átlag feletti karbantartási költség nem tesz jót értéktartásuknak

Az értéktartás és a menetbiztonság érdekében természetesen ajánlott a karbantartások elvégeztetése. A villanyautók komoly karbantartást nem igényelnek, a legtöbb velük kapcsolatos művelet a legegyszerűbb beavatkozás, elektromos diagnosztikájukhoz persze gyári szoftver szükséges, ezért a márkaszervizek nehezen kikerülhetőek, de mint az árakból látható, a legtöbb esetben kevéssé szükséges az alternatív javítók keresése.

Hirdetés

Vélemény, hozzászólás?