Minek ide rutinvizsga? A kormány szerint jó, hogy eltörölték!

Hiába kérik az oktatók, a kormány nem hozza vissza a járműkezelési vizsgát

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Böröcz Mátyás, a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke szerint vissza kellene hozni a rutinvizsgát, hogy a tanulók felkészülhessenek a forgalomra és ne teremtsenek veszélyes helyzeteket. A kormány nem ért egyet a javaslattal, marad minden, ahogy eddig.

Mind találkoztunk már az elmúlt 10 év során olyan tanulóvezetőkkel, akiknek még nem kéne az utakon lenniük, mert nem tudják kezelni az autójukat. Régen erre a célra egy külön vizsga volt, a tanpályán kellett bebizonyítaniuk a jogosítványra pályázóknak, hogy kiengedhetők a forgalomba. Ezt az eljárást 2011 végén szüntette meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) elődje.

Hozzá kell azonban tenni, hogy egy autósiskola sem kaphat képzési engedélyt a közlekedési hatóságtól, ha nem rendelkezik saját vagy bérelt gyakorlópályával.

A lehetőség tehát adott, így nagyban függ az oktatótól, hogy kit és hogyan enged ki a forgalomba. Magam is már az új rendszerben tanultam vezetni, ám addig nem mentem más autók közé, amíg az oktató nem volt biztos benne, hogy nem okozok majd fennakadást. Böröcz Mátyás elmondta: nem mindenki ilyen lelkiismeretes, szerinte könnyebb és olcsóbb lenne a jogosítványszerzés, ha visszavezetnék a rutinvizsgát. „Ez egy előzetes szűrés lenne, megmérettetnének a tanulók a vezetésre. Sokan ugyanis a rutinoktatás hiányában buknak meg, és jutnak el a negyedik, ötödik forgalmi vizsgájukhoz” - tette hozzá. A Világgazdaság meg is kereste ezzel kapcsolatban az ITM-et, akik így reagáltak a javaslatra: „A kérdéses vizsgatípus részben a szakmai érdekképviseletek javaslatára, elsősorban a vezetni tanulók és a képzőszervek költségeinek csökkentése érdekében szűnt meg. Az intézkedést a Magyar Autósiskolák Szövetsége is támogatta. A járműkezelési vizsga manőverezési feladatai beépültek a forgalmi vizsga anyagába.”
Hirdetés
A kommunikációs főosztály azt is kiemelte, hogy a vizsgázóknak a jelenlegi rendszerben kevesebbszer kell vizsgázniuk, így kevesebb az ezzel járó stressz is, ráadásul a minisztérium szerint az éles helyzetben végrehajtott feladatok hatására jobb sofőröket képez a rendszer. „A valós körülmények közötti megmérettetéssel a vizsgázók meggyőzően igazolhatják alkalmasságukat a balesetmentes önálló közlekedésre. A B kategóriás járműkezelési vizsga intézményének esetleges feltámasztása ebből a szempontból visszalépés lenne, az tehát szakmailag nem indokolt” – szögezték le.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?