Hova pakoljunk, ha tele az autó?
Nyaraláskor hamar telítődik a csomagtér? Van megoldás!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A tetőboxokat legtöbben a sílécek szállításához kötik, pedig sok egyebet lehet oda pakolni nyaraláskor is.
Sok esetben szükségszerű a csomagtér felfele bővítése. Hét üléses autóval, hét személlyel legtöbbször csak így utazhat nyaralni a család. Ilyenkor kerékpárok még mindig tehetők a hátsó biciklitartóra
Elegáns és légellenállás-barát formájukkal a mai tetőboxok könnyedén vállalhatók egy divatos autón is
Temérdek modellhez kínál (akár gyári emblémával is) tetőcsomagtartót a Thule, ám a minőségi márka árai a gyári alkatrészek árán mozognak, a legtöbb modellhez, csekély szórással, 40-50 ezer forint közötti tétel a két keresztléc
Csak rövidebb távon jelenthet megoldást a tetőkeret és a csomagokat arra rögzítő háló
Olcsóbb és csekélyebb tömegű a vázra feszített vízhatlan zsákos tetőbox, mint a masszív, műanyagból készített - kisautókhoz érdemes lehet ilyet választani, de még ez is csak félúton áll a tetőkeret és a profi box között
A doboz választásakor két alapvető kérdésre kell figyelni, a méretre és a tömegre. Előbbi, azaz a méret szempontjából nem a hivatalos előírást (azaz 40-40 cm-es lehetséges túlnyúlást), hanem azt érdemes figyelni, hogy a tetőbox ne gátolja teljes mértékben a csomagtér nyitását, valamint, hogy előre ne nyúljon jelentősen túl a tetőlemezen, úgy ugyanis a szél alulról is belekaphat. A másik kardinális kérdés a tömeg. Minden autó esetében megtalálható a kezelési könyvben (ha nincs meg, a márkakereskedők is megmondják), hogy az adott típus milyen tetőterhelést bír. Fölösleges tehát olyan teherbírású dobozt választani, amit telepakolva az autó nem bírna, ráadásul ezek tömege rendszerint nagyobb is, mint a kisebbeké, azaz ilyet felszerelve a hasznos teherbírás csökken. A tetőterhelésbe ugyanis minden beleszámít, ami a tetőre kerül, így a szállítható tömegből a doboz és az alaptartó súlyát is le kell vonni. Kisautóknál akár mindössze 40-50 kilogrammos megengedett tetőterhelés is lehetséges és egy középkategóriásnál sem kell meglepődni, ha mindössze 75 kilogramm tehető a tetőre, 100 kilogramm feletti tetőterhelést rendszerint csak furgonok bírnak el.
Nem csak a szakszerűtlenül rögzített rakomány, a tető túlterhelése is komoly kárt okozhat
Bőven van még mire figyelni a tetőbox kiválasztása után is. Felszerelési tanácsokat nem kívánunk adni, legyen elegendő annyi, hogy minden esetben pontosan érdemes követni a szerelési utasításokat és menet közben is minden megállásnál ellenőrizni kell, hogy a rögzítések nem lazultak-e meg. Fontos továbbá átgondolni, hogy a „magasított” autó, jelentősen másképp viselkedik. Az talán egyértelmű, hogy jobban ügyelni kell a magasság-korlátokra – parkolóházba például jó eséllyel sehol sem lehet majd beállni, de az oldalszélre is érzékenyebb lesz az autó és kanyartulajdonságai is megváltoznak. A legtöbb gyártó 130 km/órás maximális sebességet javasol – már így is igen jelentős többletfogyasztást eredményez a magasság növelése, mely természetesen érezhetően apasztható a sebesség csökkentésével.
Elsősorban méretes, nem túl nehéz cuccokat érdemes a tetőn vinni
Miként a csomagtérbe pakolásnál is erőteljesen javallott az átgondolt pakolás, a tetőn szállításnál mindez fokozottan igaz. Első lépésként érdemes minden szállítandó cuccot az autó köré gyűjteni. A tetőre a méretesebb, és nem túl nehéz pakkokat ajánlott tenni. Ilyenek lehetnek a hálózsákok, a ruhák, vagy akár a horgászbotok. Tömegelosztás szempontjából aranyszabály, hogy a súly fele lehetőleg a kereszt-rudak közé essen, és a fennmaradó két negyed jusson a „túlnyúlásokba”. Fontos, hogy a tömegeloszlás oldalanként is egyenletes legyen, a legsúlyosabb tárgyat tehát középre érdemes tenni. Pakolásnál mindig figyelni kell a magasság-korlátra, csakis olyan szintig szabad pakolni a tetőboxot, hogy az erőltetés nélkül zárható legyen – a bérbeadók tapasztalatai szerint az erőltetetten megpakolt boxok menet közben kinyílhatnak – jobb nem belegondolni, hogy ez autópályán milyen galibát okozhat.
Aki azonban a szabályokat betartva pakol, az a mai, teljesen vízálló, zárható tetőboxokkal viszonylag könnyedén, és ha nem is túl olcsón, de egy új, nagyobb autó vásárlásához mérten jelképes összegért toldhatja meg autójának csomagterét egy-egy utazás során.
A kettőt nem lehet összemosni,mivel ahová a box kell,nem feltétlenül jó a futó,és viszont.
Egyébként a cikkben eléggé eltúlzottak az árak.Mint ahogy legtöbben nem tudunk 8-10 milliós új autót venni,így nem mindenki tud új és márkás tartót és boxot venni,főleg ha egy évben csak egyszer-kétszer használja.De nem is kell!Én most vettem nem gagyi tartót használtan a neten 10ezerért,box pedig 20ezertől található igény szerint.
Véleményem az, hogy a tetőbox inkább csak annak való, akinek nincs vonóhorga és nem is akar feltenni. Egy utánfutót is lehet(főleg használtan) ennyi pénzért venni és az később sokkal több dologra felhasználható. Nem beszélve arról, hogy mennyivel nagyobb súlyt lehet vele szállítani. Nagyon jó, hogy leírta: a tetőboxok használata esetén jelentősen változik a kocsi viselkedése, főleg kanyarokban ezt nagyon figyelembe kell venni. Jómagam sokat utazok külföldre(többnyire 3 napos találkozókra hétvégenként) és inkább húzom a futót. Igaz kicsit megszenved vele a Trabi(főleg keresztül a Magas-Tátrán) de a motyók, amiket viszek bőven túlmutatnak a 45kg-os tető terhelhetőségen. Bár lehet, hogy engem meg elkényeztetett a futó és a kelleténél kissé több cuccot cipelek magammal…