Az elÅ‘zési tilalom és a követési távolság betartását egyaránt ellenÅ‘rizték a jelöletlen autós rendÅ‘rök az autópályán - a decemberi kÃsérletbÅ‘l jövÅ‘re rendszer lesz
Tavaly év vége óta fut a rendőrség
Pofátlan(TAN)Ãtás ellenÅ‘rzés- és videósorozata, melynek lényege, hogy jelöletlen autókból figyelik, kamerázzák és büntetik a rendÅ‘ri ellenÅ‘rzésrÅ‘l mit sem sejtÅ‘ sofÅ‘röket. Miként arról beszámoltunk, jelöletlen és a már bevetett személyautókhoz hasonlóan kamerákkal felszerelt
kamionnal decemberben dolgoztak elÅ‘ször, ám a kreszvaltozas.hu Ãrása szerint a módszer olyannyira bejött, hogy jövÅ‘re ebbÅ‘l is rendszert csinálnak.
Az M5-ös autópályán végzett ellenÅ‘rzést nevezhetjük egy elképzelés fÅ‘próbájának is - Ãrja a kreszvaltozas.hu. Az akcióban 10 rendÅ‘r vett részt, ebbÅ‘l egy civil ruhás, aki a kamion vezetÅ‘fülkéjében, a sofÅ‘r mellett foglalt helyet, és rádión tartotta a kinti egységekkel a kapcsolatot, valamint egy kézi kamerát is üzemeltetett. A többiek ültek a 6 rendÅ‘rautóban, amelybÅ‘l 5 volt hagyományos, matricázott és 1 a civil megjelenésű, de beépÃtett megkülönböztetÅ‘ jelzéssel felszerelt.
A rendÅ‘rség egy szállÃtmányozással foglalkozó partnerének kamionját vetették be az ellenÅ‘rzéshez, több kamerával is felszerelték, de egy rendÅ‘r kézi kamerával is dolgozott benne
A rejtett ellenÅ‘rzést az M5 autópálya Bács-Kiskun megyei szakaszán a Szeged felé tartó irányban kezdték. Az akcióra kijelölt szakaszon 4 pihenÅ‘hely található, ahová várakozó helyzetet vett fel 1-1 rendÅ‘r, parkolónként egy fényhidas szolgálati kocsival. A kamion felhajtott az autópályára és mikor a fedélzetén utazó civil öltözetben lévÅ‘ rendÅ‘r észlelte a szabálysértést, akkor rádión jelzett a civil jellegű szolgálati kocsiban ülÅ‘ kollégájának. A riasztásig a jelöletlen rendÅ‘rautó 300-400 méterrel lemaradva az álca-kamion mögött haladt. A civil autóban 2 rendÅ‘r ült, a jármű vezetÅ‘je, valamint a Fáma III lézeres sebességmérÅ‘ készülék kezelÅ‘je. A szabálytalan járművet az újabb felvétel készÃtést követÅ‘en ez a kocsi vezette ki a legközelebbi parkolóba (videófelvétel az álca-kamionból is készült a szabályszegÅ‘krÅ‘l), ahol átadta az ott lévÅ‘ egyenruhás rendÅ‘rnek. A pihenÅ‘helyen addig várakozó kolléga intézkedett, amelyhez az összes információt a kamionban lévÅ‘ civil ruhás rendÅ‘rtÅ‘l kapott meg. Az ötödik cirkáló szolgálati kocsi 3 fÅ‘ rendÅ‘rrel az intézkedÅ‘ rendÅ‘rhöz ment megerÅ‘sÃtÅ‘nek, valamint további dokumentálónak.
A kamionosok leggyakoribb autópályás szabálysértése alighanem az előzési tilalom megszegése
Az M5 autópálya 114+000 méterszelvénynél átment a csapat a bal pályatestre, tehát a Szeged-Budapest irányba. A szolgálati kocsikkal szintén átálltak a bal pálya szintén 4 pihenÅ‘jéhez. Majd ezen a szakaszon is végrehajtották az ellenÅ‘rzést a fenti metódus szerint. A rejtett ellenÅ‘rzés másfél órán át tartott, ha beleszámoljuk az eligazÃtást és a beszámoltatást, akkor 2 órát igényelt. Az akcióban három járműszerelvényt értek szabálytalankodáson, kettÅ‘ az elÅ‘zési tilalmat szegte meg, egy pedig nem tartotta be a követési távolságot, mind külföldiek voltak, 2 román és 1 bolgár. Ezek a szabálysértések 5000-50 000 Ft közötti helyszÃni bÃrsággal sújthatóak, mindegyikük 30 ezer forintos helyszÃnen kiszabott bÃrságot kaptak, amit a sofÅ‘rök a helyszÃnen POS terminálon be is fizettek.
Az akció idejében az M5 autópályán gyér volt a forgalom, tehát a másfél órára jutó három intézkedés elfogadható mennyiség. Az álca-kamionos módszert a gyorspróba alapján hatékonynak Ãtélték meg a rendÅ‘rök, Ãgy a tervek szerint januártól havi két alkalommal, minimum 4 óra idÅ‘tartamban megismétlik, ahogyan a jelöletlen személyautós rendÅ‘ri ellenÅ‘rzésekre is számÃtani kell a továbbiakban is.