Már itthon a tényleg olcsó kínai villanyautó?
Ennél olcsóbban nem nagyon találsz ma új villanyautót!
Már itthon is megvásárolható a Leapmotor két típusa, a picurka T03 és a D-SUV szegmensbe érkező C10.
Egy egészen fiatal kínai autómárka forgalmazása indult el Magyarországon, de nem akármilyen háttérrel. A 2015-ben alapított Leapmotor ugyanis a Stellantis szárnyai alá tartozik, itthon pedig az Emil Frey Csoport a hivatalos importőr, szóval az alkatrészellátás és szerviz miatt biztosan nem kell aggódniuk a leendő tulajdonosoknak, illetve a garancia miatt sem, de erre majd később visszatérek. Először nézzük, milyen modellek érkeztek Magyarországra!
A kistermetű villanyautó az A-szegmensbe érkezik, ahol nincs sok ellenfele. Hosszúsága 3,62 méter, míg a szélessége 1,65 méter, a magassága pedig 1,52 méter, szóval nem csak a legolcsóbb, de az egyik legkisebb is az itthon kapható villanyautók között. Máris lelövöm, hogy mennyi az annyi: az alapár 7 490 000 forint, és nincs is más hiszen csak egyféle felszereltségi szinttel kapható. Mit adnak ennyiért? 95 lóerős villanymotort, 37,3 kilowattórás akkumulátort, ami 265 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, persze ez városban több is lehet. A gyáriak szerint akár 395 kilométer is.
A mindössze 1175 kilogrammos villanyautó formavilága cuki, és látszik, hogy széles tömegek tetszését szeretné elnyerni, így nincs benne semmi extravagáns. Talán csak a 15 colos felniket leszámítva, amelyek virágot formáznak. A kerekded orr hasonló hátsóban végződik, de összességében nem kelt annyira olcsó hatást, hiszen olyan apróságokra is figyeltek, hogy a hátsó lámpákat fényes fekete díszcsík kösse össze.
Bent már más a helyzet, itt valóban puritán az autó. Puritán, de modern. Jár a 8 colos digitális műszeregység és a 10 colos infotainment kijelző. Ám gombok csak a jó fogású multifunkciós kormánykeréken vannak. A középkonzolon hiába keresnénk ilyesmit, ezeket száműzték és csak az USB-A bemenetek, 12 voltos csatlakozó, illetve egy pohártartó jutott ide. Elöl egyébként kényelmesen elférni és hátra sem fáj beülni felnőttként, míg a csomagtér alapból 210 literes, de 880 literre bővíthető.
A T03 csak elöl hajt, villanymotorját elöl hordja, ott frunk sincs, a töltése pedig maximum 45 kilowattal történhet, az AC töltés pedig 6,6 kilowattal. Biztonsági felszereltsége példás, hiszen mindent ad, ami ma elengedhetetlen. A listán ott a sávtartó, az adaptív tempomat és a vészfék is. Garanciája 5 év vagy 100 000 km, az akkumulátorra pedig 8 év vagy 160 000 km.
C10
A C10-nek is van esélye, hogy beleszóljon a "nagyok" dolgába. Ez a típus már kétféle hajtáslánccal is kapható. Egy full villany és egy hatótávnövelős villany változat szerepel az árlistán. Utóbbi a plug-in hibridek ellen indul harcba 14 990 000 forintos alapárral, és nagyon érdekes, hogy a teljesen elektromos ugyanennyibe kerül. Itt is feltehetjük a kérdést, hogy mit kapunk ennyiért?
Nos, a C10 már jóval modernebb formavilággal csábít. Itt is igaz, hogy nem mentek bele öncélú formai játékokba a tervezők, de azért kellőképp egyediek az első fényszórók, az eltűnő kilincsek, a szolid légterelőben végződő tető és a teljes szélességben végigfutó hátsó fénycsík. Ez a formaterv bármelyik nagy múltú autógyár terméke lehetne.
Az autó hossza 4,74 méter, szélessége 1,9 méter, a magassága pedig 1,68 méter. Utastere tágas, csomagtere alapból 435 literes és 1,4 köbméteresre bővíthető. Hátul hatalmas a lábtér, elöl pedig kimondottan kényelmesek az ülések, viszont a minimalista dizájn itt is tetten érhető. A kormány ebben a modellben is ideális méretű, jó fogású karimával. Ám a 10,25 colos digitális műszeregységen és a 14,6 colos központi kijelzőn kívül itt még a szellőzőrostélyokat is elrejtették. Pohártartók és vezeték nélküli telefontöltő azért jutott az autóba, valamint nagy panoráma üvegtető is. A vezetőtámogató rendszereket pedig ebből a típusból sem spórolták ki.
A full villanyhajtású változat 217 lóerős, nyomatéka 320 Nm, akkukapacitása pedig 69,9 kWh, ami 424 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. Maximum 84 kilowattal tölthető (30 perc alatt 80 százalékra) az AC töltés pedig 11 kilowatt. A hatótávnövelős változatban 1,5 literes négyhengeres benzinmotor is helyet kapott, ám ez a hajtásba nem kapcsolódik be, csupán az akkumulátor töltésére szolgál. Viszont az akkukapacitás itt jóval kisebb, csupán 28,4 kWh. Ám a hatótáv 950 km is lehet, ebből 145 a tisztán elektromos, hiszen külsőleg is tölthető az autó. DC töltőn 18 perc alatt 80 százalékra tölthető 65 kilowattal, az AC-n pedig 6,6 kilowattal tölthető. Csak egy picit gyengébb egyébként ebben a villanymotor, ami 215 lóerőt tud. Mindkettő hátsókerék-hajtású és alapból 18 colso felniket kapnak, extraként pedig 20 colos rendelhető. A garancia itt 6 év vagy 150 000 km, míg az akkumulátorra 8 év vagy 160 000 km.
Az autók már megtekinthetők az Emil Frey M5 Centerben, a legelső megrendelők már a hónap végén megkapják az autójukat, amikre ráadásul igényelhető a vállalkozások számára kiírt állami támogatás is szeptemberig. Ősszel pedig tovább bővül a z értékesítési és szervizhálózat, úgyhogy év végéig egyre több helyen lehet majd testközelből megnézni a hozzánk kínai gyártásból érkező Leapmotor modelleket.